مجوز ارائه خدمات نسل سوم و چهارم موبایل در ایران صادر می شود
اقتصاد آنلاین گزارش داده که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۸۶ خود اصول حاکم بر نحوه اصلاح و ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل را برای ارائه خدمات باندپهن، تعیین و تصویب کرده. این ...
اقتصاد آنلاین گزارش داده که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۸۶ خود اصول حاکم بر نحوه اصلاح و ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل را برای ارائه خدمات باندپهن، تعیین و تصویب کرده. این اصول با توجه به پایان دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل (رایتل) در تاریخ ۳۱ مرداد ماه سال جاری، و با تاکید بر «ایجاد توزان و رقابت عادلانه در تخصیص فضای فرکانسی، فراهم کردن صدور مجوز اپراتورهای مجازی، اجرایی کردن رومینگ ملی، اجرای طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه ( تغییر اپراتور بدون تغییر شماره) و یکنواخت شدن شماره گذاری و تعرفه ها و حمایت از تولید داخل» به تصویب رسیده.
در این مصوبه منظور از ارائه خدمات باندپهن موبایل «شبکه ارتباطی تلفن همراه نسل سوم و بالاتر مبتنی بر فناوریهای UMTS و LTE و LTE-A بر اساس استانداردهای ITU و 3G و یا ETSI» است. شرایط لازم برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل، بر اساس مصوبه مذکور عبارت هستند از:
- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می تواند براساس درخواست اپراتورهای متقاضی، بعد از اتمام دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل، نسبت به صدور مجوز ارتقا برای اپراتورهای متقاضی اقدام کند.
- این سازمان همچنین می تواند برای تامین باندفرکانسی مورد نیاز، فرکانس ۲۱۰۰ و ۳۶۰۰ مگاهرتز را به صورت FDD و با دریافت حق امتیاز به اپراتورهای متقاضی واگذار کند که البته این به معنای دریافت مجوز ارائه خدمات نیست و اپراتور ملزم به تامین تمامی شرایط این مصوبه خواهند بود.
- هر اپراتور برای فعالیت در حوزه خدمات 3G و 4G باید مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال حق امتیاز به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام کند. این اپراتورها موظفند بدهی ها و حساب های مالی خود را قبل از دریافت مجوز، تسویه کنند.
- اپراتورهای متقاضی می توانند با استفاده از فناوری وای فای به صورت برون ساختمانی، این خدمات را به مشترکان خود ارائه دهند.
- اپراتورهای موبایل موظف به اشتراک گذاری سایتهای BTS براساس نظر رگولاتوری هستند و باید حداکثر 18 ماه پس از صدور مجوز، نسبت به ارائه خدمات ترابرد شماره موبایل (امکان تغییر اپراتور بدون تغییر شماره برای مشترک) اقدام کنند.
- در این مصوبه برای نقض تعهدات هر یک از اپراتورها در بخش توسعه، کیفیت خدمات، تعهدات رقابتی و مالی و نظارتی نیز اخطاریه کتبی و جریمه درنظر گرفته شده است.
با در نظر گرفتن این مصوبه، دیگر احتمال تمدید دوره حفاظت رایتل نمی رود و حالا باید منتظر بود و دید که دیگر اوپراتورهای موبایل ایران چطور وارد این حوزه کلیدی خواهند شد. گفته می شود همراه اول از هم اکنون برای ارائه خدمات نسل چهارم موبایل (4G) خیز برداشته و قطعا ایرانسل هم بی کار نخواهد نشست. شما فکر می کنید ورود اوپراتورهای اول و دوم به این حوزه چه اثری داشته باشد؟ آیا به نظرتان رایتل به خوبی از فرصت انحصاری که به موجب دوره حفاظت از آن برخودار شده بود، بهره برداری کرد؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
چه سودی داره اینترنت ۴g وقتی محدودیت سرعتش در حد همون ۳g هست؟
من عاشق این عدد 3000 هزار میلیارد ریال هستم!!!
همراه اول اینترنتش فقط تو بعضی شهرها قابل استفاده است ولی ایرانسل هرجا که انتن داشته باشه قابل اتصال است من هفته پیش 5000تومن دادم 800 مگ از همراه اول گرفتم فقط تونستم 70 مگ استفاده کنم من از عسلویه تا کاشان رفتم فقط تو اطراف یاسوج و اصفهان تونستم به اینترنت متصل بشم درحالی که رو تبلتم ایرانسل دارم و در کل مسیر به اینترنت متصل بود .
من عاشق این عدد ۳۰۰۰ هزار میلیارد ریال هستم!!
والا اينا بهتره اول وضع اينترنت تو ايران درست كنن ايران بى كيفيت ترين و گرانترين اينترنت داره من چند ماه قبل ايران بودم واقعا آدم كلافه ميكنه اينجا تو ديار كفر بابت اينترنت با سرعت ٢٥ مگ و نامحدود فقط ماهى ٢٠ دلار ميدم
3000 میلیارد ریال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این پولارو می گیرن که اوپراتور ها انقدر تعرفه هاشون رو گرون می کنن.البته نمی دونم شاید این پول ها براشون پولی نباشه؟
حتی اگر نسل پنجم هم وارد ایران بشه وقتی کیفیت نورم جهانی رو نداره کاری از پیش نمیبره.
تا انحصار دولتی در بخش اینترنت ور داشته نشود اینترنت ایران همین وضع را داره:چیزی زیر افتضاح
جالبهها تو این مملکت همه فقط معترض هستند خوب برادر من اگه بده استفاده نکن تا اپراتور مورد نظر با مغز زمین را لمس کند.
ایرانی جماعت فقط بلدن نق بزنند و بازم همون کار را تکرار کنند.
حکایت ما حکایت همون مردمی است که پادشاهشون از فرط بحوصلگی خاست مردم را امتحان کنه و دم هر دروازه ... کن گذاشت مردم صداشون بالاخره در آمد اومدن پادشا خوشحال اومد ببینه چه خبره از مردم سوال کرد ملت گفتند بابا این ... کنها را زیاد کنید ما تو صف اینقدر معطل نشیم.
وجدانی این حکایت ما نیست نه وجداناً
هر کاری راهی داره نباید که برای اعتراض حتماً مثل روانیها زامبی بیرون ریخت و به مملکت آسیب زد ;)
بین بد و بدتر و بدترن و بدترترین باید انجام بدیم!!
واقعا حرف حق رو زدی همینا که می گن آخه 4g به چه درد می خوره همین که بیاد می رن تو صف که بخرن بعد میان دوباره قرقر که سرعتش کمه و قطعی داره پول خون باباشون رو می گیرن مب همیشه همین جوری میمونیم
ولی رایتل خیلی خوبه که...
به نظر من البته فکر کنم اون میلیارد اون وسط زیادی هست!
الان رایتل دارم، تا ماه پیش اینترنت ۱۰۲۴ کیلوبایت رو با حجم ۲ گیگ میگرفتم ۳۲ هزار تومن، این ماه ۴ گیگ رو کرده ۳۷ هزار تومن، از نظر حجم خوبه ولی از نظر سرعت افتضاح بود هر چند تازگیا بهتر شده، یه چیز جالب هم بگم، سرعت دانلود رایتل ۱۰۲۴ کیلو بایت با گوشی نوکیا E72 و مرورگر یوسی براوزر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو بایت بر ثانیه بود ولی توی نوت ۳ با یوسی براوزر بین ۳۵ تا ۴۰ کیلو بایت و با ADM تقریبا ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلو بایت بر ثانیه شده
توی ایران اینترنت یه چیز کاملا من دراوردی و بی در و پیکره ، اول اینکه ضریب اشتراکها رعایت نمیشه و isp ها یه جورایی آب میبندن به اینترنت لاکپشتی که میدن ، بعد اینکه بحث قیمت که adsl حدود ۴۰۰۰ تومن هر گیگ
همراه اول طرح یک ماهه 2.5 گیگ رو داشتم، 300 مگ هم باقی مونده بود از حجمش ولی روی قبضم 98 هزار تومن پول اینترنت اومد و هر چی اعتراض کردم راه به جایی نبرد!
ایرانسل نسبت به همراه اول خیلی خیلی بهتره از نظر سرعت، هر چند اسما هر دو یه سرعت رو ارائه میدن،
الان رایتل دارم، تا ماه پیش اینترنت 1024 کیلوبایت رو با حجم 2 گیگ میگرفتم 32 هزار تومن، این ماه 4 گیگ رو کرده 37 هزار تومن، از نظر حجم خوبه ولی از نظر سرعت افتضاح بود هر چند تازگیا بهتر شده، یه چیز جالب هم بگم، سرعت دانلود رایتل 1024 کیلو بایت با گوشی نوکیا E72 و مرورگر یوسی براوزر بین 250 تا 300 کیلو بایت بر ثانیه بود ولی توی نوت ۳ با یوسی براوزر بین 35 تا 40 کیلو بایت و با ADM تقریبا 100 الی 120 کیلو بایت بر ثانیه شده!
دلیل؟!