ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی کوتاه به تاریخچه ۳۰ ساله ویجت ها [گالری]

اپل در هفته ای که گذشت از iOS 8 رونمایی کرد که با هر معیاری بزرگترین تغییر در تاریخ این سیستم عامل به حساب می آید و در این بین، اضافه شدن ویجت های جدید، این ...

نیما دادگستر
نیما دادگستر منتشر شده در ۱۷ خرداد ۱۳۹۳  |  ۱۰:۱۲

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اپل در هفته ای که گذشت از iOS 8 رونمایی کرد که با هر معیاری بزرگترین تغییر در تاریخ این سیستم عامل به حساب می آید و در این بین، اضافه شدن ویجت های جدید، این روح های کوچک بیرون آمده از اپلیکیشن ها که اطلاعات مختصر را نمایش می دهند و وظایف کوچک را به انجام می رسانند، iOS و OS X را به سطح جدیدی از کاربرد پذیری آسان سوق خواهد داد.

ویجت ها به عنوان بخشی از iOS 8 و OS X Yosemite در پاییز امسال عرضه می شوند و با یک سوایپ یا کلیک (بسته به سیستم عامل) قابل دسترسی اند و بیت های کوچک ولی گوارای اطلاعات را به کاربران نشان می دهند. اما وجودشان چیز تازه ای برای اپل نیست و این شرکت ۳۰ قبل ایده ای مشابه را در مکینتاش ارائه کرده بود و بعد از آن هم چند شرکت دیگر هم این مدیوم را به جلو پیش رانده بودند.

در اینجا یک تاریخچه کوتاه از ویجت ها و اپلیکیش های ریزه میزه می بینید که مربوط به قبل از ارائه آنها به شکلی جدید در پاییز امسال توسط اپل است. با دیجیاتو همراه باشید.

ابزارهای رومیزی اپل (۱۹۸۴)؛ این ابزارها توسط اندی هرتزفلد، از اعضای تیم موسس گروه مک و با استفاده از ایده «باد تریبل» از کارمندان اولیه اپل ساخته شد. هدف این بود که اپهایی با کاربردهای منفرد، مثل ماشین حساب، ساعت، بازی پازل، برگه یادداشت، و کنترل پنل تنظیمات در دسترس باشند.
ابزارهای رومیزی یا Desk Ornaments از اپل (سال ۱۹۸۴)؛ این ابزارها توسط «اندی هرتزفلد» از اعضای تیم موسس گروه مک و با استفاده از ایده «باد تریبل» از کارمندان اولیه اپل ساخته شدند. هدف این بود که اپهایی با کاربردهای منفرد، مثل ماشین حساب، ساعت، بازی پازل، برگه یادداشت، و کنترل پنل تنظیمات در دسترس باشند. در زمانی که مک در آن واحد تنها قادر به اجرای یک اپلیکیشن بود، این اپهای کوچکتر طراحی شدند تا بسیار سبک از پس کارهایی که در ذات شان بود، بر آیند.
اکتیو دسکتاپ یک حرکت جدی از مایکروسافت برای غنی کردن دسکتاپ با اینترنت بود.
اکتیو دسکتاپ (سال ۱۹۹۷)؛ این یک حرکت جدی از مایکروسافت برای غنی کردن دسکتاپ با اینترنت بود. مخلوطی از ویندوز ۹۵ و اینترنت اکسپلورر ۴ با محتواهایی که روی دسکتاپ زندگی می کردند و از طریق وب آپدیت می شدند. عناصری مثل استیکرها، فیدهای خبری، و ... در آن بودند ولی در اصل این ایده، خود خود ویجت نبود. مایکروسافت حتی یک سادیبار برای میان بُر به وبسایت های خودش و شرکا نیز در اکتیو دسکتاپ قرار داده بود. سال ها بعد این ایده با ویجت های ویندوز ویستا جانشینی مناسب یافت.
کانفبیولیتر (Konfabulator) اولین نرم افزار ویجت های دسکتاپ نبود ولی یکی از جالب ترین تاریخچه ها را داشت. به شما امکان می داد ویجت های کوچک و تک منظوره را روی دسکتاپ خود قرار دهید و در ضمن، روی مک و پی سی قابل نصب بود.
کانفبیولیتر (Konfabulator) سال ۲۰۰۳؛ اولین نرم افزار ویجت های دسکتاپ نبود ولی یکی از جالب ترین تاریخچه ها را داشت. به شما امکان می داد ویجت های کوچک و تک منظوره را روی دسکتاپ خود قرار دهید و در ضمن، روی مک و پی سی قابل نصب بود. در سال ۲۰۰۵ که اپل داشبورد را معرفی کرد بسیاری افراد از جمله خالق کانفبیولتر این شرکت را متهم به سرقت ایده اصلی و تعدادی از ویجت ها کردند. فقط چند ماه بعد از معرفی داشبورد در مک، یاهو کانفبیولیتر را خرید آن را به یاهو ویجتس تغییر نام داد و رایگان عرضه کرد. یاهو سر انجام در سال ۲۰۱۲ این سرویس را تعطیل کرد و تلاش های ویجتی خود را به تلویزیون ها معطوف ساخت.
Dashboard_verge_super_wide
داشبورد مک از اپل (سال ۲۰۰۵)؛ همراه با او اس ۱۰.۴ تایگر معرفی شد و لایه ای بر روی دسکتاپ قرار می داد با ویجت های تک منظوره. این ویجت ها در موقع نیاز با استفاده از یک میان بُر کیبورد ظاهر و محو می شدند. در ابتدا فقط ۱۴ ویجت به این منظور وجود داشت که معدودی از آنها به اینترنت وصل می شدند. بقیه مانند ماشین حساب، دفتر آدرس ها، آیتونز ریموت، و ویجت یادداشت در اصل مکملی برای اپلیکیشن های اصلی سیستم عامل بودند. اپل سر انجام در او اس ۱۰ لاین به سال ۲۰۱۱، داشبورد را به یک "اسپیس" در سیستم عامل تبدیل کرد که در سمت چپ دسکتاپ اصلی زندگی می کرد.
ویندوز ویستا سایدبار (۲۰۰۶)؛ این نوار کناری در سمت راست دسکتاپ قرار می گرفت و میزبان چیزهایی بود که مایکروسافت آنها را گجت ها نامیده بود. از جمله یک ساعت کوچک، فیدخوان، تقویم، تبدیل کننده ارزها، برگه یادداشت ها، ویجت آب و هوا، و نشانگر CPU. یک صفحه نیز برای دانلود سایر گجت ها تعبیه شده بود. اما با ویندوز ۸ مایکروسافت این گجت ها را کلا از سیستم عاملش بیرون ریخت.
ساید بار ویندوز ویستا از مایکروسافت (۲۰۰۶)؛ این نوار کناری در سمت راست دسکتاپ قرار می گرفت و میزبان چیزهایی بود که مایکروسافت آنها را گجت می نامید. از جمله یک ساعت کوچک، فیدخوان، تقویم، تبدیل کننده ارزها، برگه یادداشت ها، ویجت آب و هوا، و نشانگر CPU. یک صفحه وب نیز برای دانلود سایر گجت ها تعبیه شده بود. اما با ویندوز ۸ مایکروسافت این گجت ها را کلا از سیستم عاملش بیرون ریخت.
گوگل اندروید (۲۰۰۸)؛
اندروید از گوگل (۲۰۰۸)؛ ویجت ها بخشی از اولین نسخه اندروید بودند. گوگل آنها را اپهایی کوچک در نظر گرفته بود که داخل اپ صفحه خانگی زندگی می کردند. ایده آنها مربوط به ۲ سال قبل از عرضه اولین تلفن اندرویدی بود. قرار بود استفاده از ویجت ها ساده باشد و نمایندگانی گرافیکی برای داده هایی مثل وضع آب و هوا، قرار ملاقات ها در تقویم، قیمت ارزها، نتایج مسابقات ورزشی و ... باشند. از آن زمان ویجت ها به عنوان همراهانی برای اپهای اصلی اندروید در زندگی ما حضور دارند.
کاشی های زنده ویندوز فون (۲۰۱۰)؛ قبل از ویندوز فون ۷، ویندوز موبایل دارای ابزارک هایی بود که امکان نمایش ویجت های متفرقه در "صفحه امروز" را می دادند. مایکروسافت نیاز به آنها را با ایده جدید صفحه خانگی در ویندوز فون ۷ رفع کرد. اطلاعات خاصی بر روی آیکن اپلیکیشن به نمایش در می آمدند. مثلا وضع آب و هوا، تقویم، ایمیل و ... اطلاعات جدید دریافتی را روی خود حک می کردند تا بتوانید بدون ورود به اپلیکیشن از آنها اطلاع یابید. در ضمن مایکروسافت امکان تغییر اندازه کاشی ها را هم به وجود آورد تا اطلاعات بیشتری قابل نمایش باشند. در ویندوز فون ۸.۱ کاشی های زنده همچنان حضور دارند ولی امکان شفاف شدن شان برای نمایش تصویر پس زمینه نیز وجود دارد.
کاشی های زنده ویندوز فون  از مایکروسافت (۲۰۱۰)؛ قبل از ویندوز فون ۷، ویندوز موبایل دارای ابزارک هایی بود که امکان نمایش ویجت های متفرقه در "صفحه امروز" را می دادند. مایکروسافت نیاز به آنها را با ایده جدید "صفحه خانگی" در ویندوز فون ۷ رفع کرد. اطلاعات خاصی بر روی آیکن اپلیکیشن به نمایش در می آمدند. مثلا اپ آب و هوا، تقویم، ایمیل و ... اطلاعات جدید دریافتی را روی خود حک می کردند تا بتوانید بدون ورود به اپلیکیشن از آنها اطلاع یابید. در ضمن مایکروسافت امکان تغییر اندازه کاشی ها را هم به وجود آورده تا اطلاعات بیشتری قابل نمایش باشند. در ویندوز فون ۸.۱ کاشی های زنده همچنان حضور دارند ولی امکان شفاف شدن شان برای نمایش تصویر پس زمینه هم وجود دارد.
او اس ۱۰ یوسمیتی (۲۰۱۴)؛ داشبود مک همچنان در یوسمیتی حضور دارد ولی اپل تاکید خاصی بر روی ویجت های مرکز اعلان ها قرار داده. این سایدبار که با کلیک روی آیکن آن در گوشه راست بالا یا سوایپ دو انگشتی از لبه راست-بیرون ترکپد به نمایش در می آید، حالا میزبان انواع و اقسام ویجت ها خواهد بود کهدر بخش "امروز" مرکز اعلان اطلاعات را نشان می دهند. ویجت های بیشتر از مک اپ استور قابل دانلود هستند.
او اس ۱۰ یوسمیتی از اپل (۲۰۱۴)؛ داشبود مک همچنان در یوسمیتی حضور دارد ولی اپل تاکید خاصی بر روی ویجت های مرکز اعلان ها قرار داده. این سایدبار که با کلیک روی آیکن آن در گوشه راست-بالای نمایشگر یا سوایپ دو انگشتی از لبه راست-بیرون ترکپد به نمایش در می آید، حالا انواع و اقسام ویجت ها را در بخش "امروز" مرکز اعلان ها میزبانی می کند و اطلاعات شان را نشان می دهند. ویجت های بیشتر از مک اپ استور قابل دانلود هستند.
آی او اس ۸ (۲۰۱۴)؛ ویجت های iOS 8 ربطی به ویجت های داشبود ندارند، همین طور شباهتی به ویجت های اندروید و کاشی های ویندوز فون نیز ندارند. در عوض، اپل آنها را در مرکز اعلان ها (سوایپ از لبه بالای نمایشگر) قرار داده و می توان آنها را باز آرایی کرد یا حذف نمود یا افزود. این ویجت ها با نمونه های مشابه در یوسمیتی هم فرق دارند و کارکردشان بیشتر شبیه کارت های اطلاعاتی در سیری است. چیزهایی مثلا نمایش نتایج ورزشی، اخبار جدید، و اطلاعاتی از شرکت های ارسال محصول. در کل اطلاعات زودگذر که می توان در یک نظر آنها را خواند و فهمید.
آی او اس ۸ از اپل (۲۰۱۴)؛ ویجت های iOS 8 ربطی به ویجت های داشبورد ندارند، همین طور شباهتی به ویجت های صفحه خانگی اندروید و کاشی های ویندوز فون نیز ندارند. در عوض، اپل آنها را در مرکز اعلان ها (سوایپ از لبه بالای نمایشگر) قرار داده و می توان آنها را باز آرایی کرد یا حذف نمود یا افزود. این ویجت ها با نمونه های مشابه در یوسمیتی هم فرق دارند و کارکردشان بیشتر شبیه کارت های اطلاعاتی در سیری است. چیزهایی مثل نمایش نتایج ورزشی، اخبار جدید، و اطلاعاتی از شرکت های ارسال محصول. در کل اطلاعات زودگذر که می توان در یک نظر آنها را خواند و فهمید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • abbasalim

    میزکارهای گنو لینوکسی با این همه ویجت و کانکی های جالب هم کلا کشک

  • مرد جعلي

    دوستان ويندوز xp هم ويجت ساپورت مي كنه
    ميدونم ميشه اگه ميدونيد چطوري توضيح بديد لطفا
    سايدبار نصب كردم اما نمي دونم چرا بالا نيومد...
    پي نوشت: آره ما هنوزم از xp استفاده مي كنيم (دوتا ويندوز دارم :P)

  • amir_abdollahi

    حالا خودمونیم به نسبت سال ۲۰۰۶ ویستا ظاهرش فوق العاده زیبا بود.
    صد در صد اگه اون ناهماهنگیا و اشکالات رو نداشت خیلی سیستم عامل موفقی میشد

  • Seyed Hossein Hosseini

    به نظر میاد کلا یادتون رفت که از ویندوز سون بگید
    یا از ویجت هایی که شرکت اچ تی سی باب کرد و انقدر محبوب شد که روی همه سیستم عامل ها پورت شد
    شما که داشتید میگفتید ، چرا بلک بری رو نیاوردید وسط.؟
    بلک بری اولین شرکتی بود که اجازه میداد ویجت ها تغیر سایز بدن ، و روی این موضوع حسابی مانور داده بود..

    • بهاره

      گرامی ، به منبع نگاه کن ...
      این مقاله سایت the verge هست . باید به نگارنده اون مطلب خرده بگیرید .

    • Ali

      ایشون فقط از منبع ترجمه کردند!

  • parsa

    و باز هم تعصب نصبت به اپل

  • Ali

    ااااه باز این زومیتیا اومدن اینجااا؟؟بحث های بچه گانه!
    ویجت موبایل اولین بار واس اندروید بوده!اگه اینجوری بحث میکنین پس کلا اپل ویجت رو اختراع کرده پس کار اندرویده کپیه؟؟
    بسه این بحثای مسخره!دیجیاتو هم داره مث زومیت میشه!کامنتای مسخره توش زیاد میبینیم جدیدا!

  • محسن

    پس به نوعی اپل بود که اولین بار از ویجت‌ها استفاده کرد. بعد ویندوز و اندروید. کاملا برعکس فکر میکردم

    • saman sadri

      آفرین به شما انسان فهیم و بدون تعصب

  • یه آدم معمولی

    وای روانی میکنین آدمو شما طرفدارای این دسته یا اون دسته
    اه
    انقدر باهم بحث میکنین که اول اینو گوگل گذاشته یا مایکروسافت یا اپل که چی؟
    آخههههه که چییییی؟ واقعا این طرفدار نماهای اپل بیشتر از بقیه ،من هر جا میرم و میام رو اعصابن اه...شیش سال سال با نارنجی بیچارمون کردین،دو سه سال با زومیت امساام که هجرت شده به دیجیاتو با دیجیاتو...آخه چه تونه که چی اینهمه بحث میکنین؟
    چی بهتون اضافه میشه با این بحثا؟
    چی میفهمین از این همه بحث بیخود و بدون نتیجه و پوچ؟
    که چیییییی آخه که چیییییی؟
    من نظراتو میخونم چون خیلی مواقع کلی آدمه حسابی هم هستن که به جاای حرفای پوچ و مسخره و حال بهم زن شما حرفا و کامنت های درست و حسابی میذارن...
    تورو به هر چی اعتقاد دارین دست بردارین از این رفتارای مسخره و بچه گانه...بذارین زیره یه پست جای بحث درست و حسابی و مفید باشه نه حرفای مزخرفه طرفداری مسخره از یک برند
    اصا نمیتونم هضم کنم طرفداری از برند که چی آخه!!!!وای !من هم دیوایسه اپل دارم هم سامسونگ هم الجی هم مایکروسافت هم دل هم سونی و...هم از ویندوز استفاده میکنم هم از آندروید هم از آیو اس و....ولی تا حالا یه بار نشده با خودم فک کنم خوب بیا بشینیم مثلا از فلان برند طرفداری کنیم...آخه که چی لامصبا...
    تورو به هرچی دوس دارین دست وردارین از این رویه...ملتمسانه ازتون میخوام اجازه بدید زیره یک پست با حرفای مسخره پر نشه..آدم بتونه چارتا حرفه حسابی بفهمه
    ول کنین
    ای بابا
    :(

    • یه اپلی

      شوما چقد خرپولیا!!
      خدا بده برکت

  • armin

    چه ترول ورزی میکنه این divan greedy

  • توسعه دهنده (اميد) 

    تو مک ماوریکس هم تو نوتفیکیشن سنتر یه دونه ویجت هست که نمی‌شه ورش داشت و فقط هم اون هست که ویجت ارسال سریع iMessage هست یعنی هروقت بخوایم می‌تونیم از اونجا پیام بفرستیم.
    انگار ایده اولیه ویجت های یوسمیتیه!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی