ژاپن به دنبال ساخت قطار هایی معلق با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت
یکی از عناصری که به عنوان سمبل پیشرفت ژاپن در بعد از جنگ جهانی به شمار می رود، قطار سریع السیری است که از داخل کوه فوجی می گذارد و از سال ۱۹۶۴ و همزمان ...
یکی از عناصری که به عنوان سمبل پیشرفت ژاپن در بعد از جنگ جهانی به شمار می رود، قطار سریع السیری است که از داخل کوه فوجی می گذارد و از سال ۱۹۶۴ و همزمان با المپیک توکیو مشغول به فعالیت است.
اکنون نزدیک به نیم قرن از زمان راه اندازی آن قطار می گذارد و نخست وزیر شینزو آبه قصد دارد تا بار دیگر به جهانیان نشان دهد که حتی پس از پشت سر گذاشتن بحران ها اقتصادی، ژاپن همچنان بزرگ فکر می کند و قادر به پیاده سازی ابداعات بی نظیری است.
طی یک پروژه ۹۰ میلیارد دلاری، ژاپن قصد دارد اولین خط راه آهن جهان را با استفاده از تکنولوژی تعلیق مغناطیسی (MagLev) راه اندازی نماید. با استفاده از این تکنیک قطار ها چندین اینچ از سطح ریل بلند می شوند و به صورت معلق بر روی هوا حرکت می کنند. پیش بینی می شود سرعت قطار های معلق به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت رسد. با توجه به اینکه قطار سریع السیر کنونی ژاپن سرعتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دارد، تکنولوژی جدید می تواند زمان سفر بین دو شهر توکیو و اوساکا را به نصف کاهش دهد.

آقای هیرو ایچیکاوا، استاد دانشگاه میجی در توکیو و نگارنده کتاب «چرا تعلیق مغناطیسی می تواند باعث حرکت ژاپن شود»، معتقد است در شرایطی که کشور های زیادی همچون چین به تکنولوژی قطار های سریع السیر دست یافته اند، راه اندازی سیستم جدید راه آهن می تواند نشان دهنده رهبری ژاپن در این عرصه باشد.
انتظار می رود دولت آقای آبه امسال رای نهایی را در رابطه با پیاده سازی این پروژه صادر کند و مقدمات شروع آن را از اوایل سال ۲۰۱۵ فراهم نماید. آبه معتقد است که تعلیق مغناطیسی می تواند تبدیل به بزرگترین کالای صادراتی ژاپن در آینده شود. او حتی این موضوع را با باراک اوباما نیز مطرح کرده و به او نشان داده که چگونه آمریکایی ها می توانند زمان سفر بین نیویورک تا واشینگتن را به تنها ۱ ساعت کاهش دهند.
ژاپن در حال حاضر جمعیتی ۱۲۷ میلیونی دارد و پیش بینی می شود که طی سال های آینده به ۱۰۰ میلیون نیز کاهش پیدا کند. با چنین روندی بسیاری از کارشناسان نگران هستند تا این پروژه گران قیمت چیزی به جز صندلی های خالی را از خود بر جای نگذارد. با این حال شرکت Central Japan Railway به عنوان مجری پروژه پیش بینی می کند که راه آهن جدید سالانه ۸۸ میلیون مسافر را جذب خواهد کرد. در حال حاضر قطار سریع السیر قدیمی توکیو-اوساکا سالانه پذیرای ۱۴۳ میلیون مسافر است که به احتمال زیاد ۷۲ میلیون از آن ها جذب قطار های معلق جدید خواهند شد.
شرکت سازنده در نظر دارد تا پروژه را در دو فاز تحویل دهد و اگر همه چیز مطابق با محاسبات پیش رود فاز اول در سال ۲۰۲۷ و فاز دوم در سال ۲۰۴۵ تحویل دولت ژاپن خواهد گردید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
تو ساخت این مترو ها از ابر رسانا ها استفاده می کنن؟
چه طوری معلقش می کنن؟
حالا جالب اینجاست که اینا بیشترین تعداد زلزله رو تو جهان دارن!!!
یه مستند در مورد این قطار های سریع و سیر شون دیدم آدم واقعا تو کف می مونه خیلی باحالن
از این "شینزو اَبه" خوشم میاد
این که چیزی نیست قطار شیراز تهران 16ساعت طول میکشه مسیر رو طی کنه تازه خیلی از مسیر سرعتش 50کیلومتر در ساعته.
آقای هیرو ایچیکاوا، استاد دانشگاه میجی در توکیو و نگارنده کتاب «چرا تعلیق مغناطیسی می تواند باعث حرکت ژاپن شود»
قیافه ی نخست وزیر ژاپن خیلی باحاله
ژاپن و کره جنوبی وافعا حال میکنم باشون... دمشون گرم... ایران هم یک خودرو ملی (از ذکر نامش معذورم خخخ) با سرعت بیش از 2 کیلومتر بر سال پرده برداری کرد.... اونم کاور ماشین های خارجی! تازه روشم یک سیستم گذاشتن که سرعت غیر مجاز 3 کیلومتر بر سال نری والا همش میگه سرعتت زیاده! تکنولوژیش منو کشته!
تعهد وجدان مسئوليت پذيري راستي ودرستي امانت هرژاپني در عملكرد او درهريك ازعرصه هاي جامعه اشكار است من كالاي ژاپني را چشم بسته قبول دارم دركارانها خيانتي نيست اينها ازموارد توسعه است
6 ساله تو شیراز میخوان قطار شهری بزن تا الان فقط کندن و آسفالت کردن
واقعا شیرازیا حال ندارنا !!!!!!!!!!
با این وجود شهر سوم تو کشور هست که داره مترو راه اندازی میکنه. یکی از مسیرها هم آماده بهره برداری هست
قطاهای معلق سالهاست که حرف ازشه
هیچ کس حاظر نشد سر کیسرو شل کنه تا ساخته بشه
همونطور خوندید 90 میلیارد دلار خیلی هزینه ی بالایه
اگه ساخته بشه یکی از گرون ترین پروژه های تاریخ میشه
پینوشت
ایستگاه بینل مللی فظایی رکور داره با 157 میلیارد دلار
ترس رو می شه تو چشم های سفیر آمریکا دید !!! این ژاپنی ها 20 سال از عمرشون توی این پروژه درسته می ره !!! ولی در آینده سر رفت و آمد مسیرشون نصف می شه !!!! که کلی صرفه جویی تو زمانه !!!
ببخشید پور شوووور منظورمه انحرافی نرید ! ویرایش نظراتم بزارید مانی خان. من میتونم کمکتون کنم اگه خواستید
به زودی اضافه میشه. قول.
راس میگه خیلی لازمه
قول دادیا!!! کی عمل میکنید؟
این حضور پر شورت منو کشته سوتا جون!