این وعده یی است که برای آینده ی به ما داده شده و بر مبنای آن تمامی گجت هایمان -از تلفن همراه گرفته تا یخچال منزل- قادر هستند با یکدیگر به صورت بی سیم ارتباط برقرار نموده و به تبادل اطلاعات بپردازند، آنهم بدون نیاز به حضورمان در اطراف آنها.
و اکنون ابزار جدیدی که حاصل تلاش و تحقیق پروفسورهای دو دانشگاه برکلی و استنفورد است شاید به روند محقق گشتن وعده ی یاد شده سرعت بخشد، زیرا این افراد توانسته اند چیپی را برای ارسال و دریافت سیگنال های رادیویی طراحی نمایند که اندازه اش با یک مورچه برابری می نماید.
چیپ بسیار کوچک یاد شده انرژی مورد نیاز خود را از طریق برداشت سیگنال های رادیویی تامین کرده و نیازی به منبع تغذیه ی جداگانه ندارد و ابعاد آن به قدری کوچک است که می تواند در هر یک از گجت های موجود در خانه ی شما جای گرفته و و کماکان قادر به ارسال و دریافت سیگنال نیز باشد.
طراحان و تولید کنندگان ابزار مذکور امیدوارند تا تولید کنندگان گجت های مختلف با به بکارگیری حاصل تلاش آنها به شکل گسترده در محصولاتشان هر چه سریعتر مفهوم اینترنت اشیا را تحقق بخشند.
مسلماً گجت های بسیاری در حال حاضر نیز قابلیت یاد شده را دارا هستند ولی تکنولوژی مذکور می تواند سبب وارد شدن آن به انواع گجت ها با هزینه یی بسیار پایین و تنها در حد چند سنت گردد. نظر شما چیست؟ آیا مفهومی مانند اینترنت اشیاه در آینده ی نزدیک به واقعیت خواهد پیوست یا کماکان از آن فقط به عنوان یک کانسپت در منابع مختلف یاد خواهد شد؟
در پایان از شما دعوت به عمل می آوریم ویدئویی که در آن امیر اربابیان یکی از محققین پروژه ی مذکور به توضیح در مورد این دستاورد می پردازد را مشاهده نمایید.
[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Stanford-engineers-design-ant-sized-radio.mp4"]
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من یه مقاله کامل در این مورد خوندم که چطور میخوان این کارو بکنن ! با استفاده از امواج رادیویی در فضا انرژی لازم برای خودش رو میگیره و از اون برای پخش امواج درخواستی خودش استفاده میکنه
به نوع میشه گفت تغییر بازتاب موج الکترومغناطیسی در قدرت تولید موج کمتر
خیلی ایده ال هست برای دستگاه های مثل جی پی اس که همیشه به یه منبع انرژی نیازمند هست ! البته برای اینکه ازش برای GPS ها استفاده بشه خیلی باید رو این ایده کار کرد
چون نیازمند گرفتن مقدار بیشتری از انرژی امواج و ذخیره اون تو میکرو خازن ها هستش ! :دی یعنی باید روش کار بشه...
یک قدم به چشمان «برادر بزرگ» نزدیکتر میشیم با این تکنولوژی!
آزادی و امنیت روز به روز داره از بین میره. چنین گجتهایی ممکنه تا حد کمی زندگی ما رو بهبود بدن، ولی زمینه جاسوسی و سلطه حکومتها به شهروندان رو افزایش میدن که این به اون نمی ارزه بنظرم!
شِت. :|
اسم مورچه رو دیدم یاد نارنجی اُفتادم.
به یاد مورچه...
چرا؟!
یه کاربر فعالی بود تو نارنجی اسمش مورچه بود
عکسشم یه مورچه بود که سنگ برداشته
این چیپ چند نانو متریه؟ قدرت پردازشش چقدره؟
چیپ پردازشی نیست و فقط چیپ قرستنده و گیرنده هست یعنی هر مقداری که بهش بدن(سیگنال ورودی با شدت جریان مشخص) اون رو تبدیل میکنه به امواج الکترومغناطیسی در طول موج معین
و سپس امواج رو که میگیره میرفسته به بخش خروجی این چیپ !
نانومتری اینا هم نیتس چون فقط تعدادی خاص آنتن و المان های الکترونیکی هست و چون سی پی یو نیست نیازی به کوچک سازی ادوات برای جا دادن چندین میلیون ترانزیستور نیستش!
این یه چیپ پردازشی نیست. یه چیپ فرستنده گیرنده رادیویی هست.
آره خیلی خفن میشه...
اونوقت هکر های محترم به همه چیز زندگی آدم دسترسی پیدا میکنند...
من برای منع کردن شما یک کلمه میگم قضاوت با خودتون :
هک
چی من چی می بینم امین اربابیان....اوه قابل توجه اون دوستی که گفت مگه ایرانیا برنامه نویسی هم بلدن......ایران سرفراز باد
دیگه دارم از پیشرفت وحشتناک تکنولوژی یه ذره میترسم
واقعا خيلي جالبه
تصور اين كه در آينده اي نزديك تمامي اشيا ( كه در رأس آن ها لوازم خانگي قرار دارند ) به شبكه ي اينترنت وصل شوند و شما بتوانيد با يك تلفن همراه و يا يك تبلت آن ها رو كنترل كنيد در حالي كه درون آن ها يك چيپ كوچكتر از مورچه قرار دارد شگفت آور است
______________________
ببخشيد آقاي مقدري نام محقق سخنگوي اين ويدئو امين اربابيان است
لطفا تصحيح بفرمائيد
سلام میشه بگین آیفون 5سی گوشیه خوبیه یا نه؟برای بازی کردن مناسبه؟