ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اتومبیل های خودران چگونه حمل و نقل را برای همیشه تغییر خواهند داد؟

اتومبیل های خودران امروزه چیزهایی لوکس به حساب می آیند و حتی شاید ما را به یاد فیلم های علمی تخیلی بیاندازند. اما با ورود به سال ۲۰۱۵ اوضاع احتمالا اندکی متفاوت می شود. ممکن ...

امیر صادقپور
امیر صادقپور منتشر شده در ۲۱ آذر ۱۳۹۳  |  ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اتومبیل های خودران امروزه چیزهایی لوکس به حساب می آیند و حتی شاید ما را به یاد فیلم های علمی تخیلی بیاندازند. اما با ورود به سال ۲۰۱۵ اوضاع احتمالا اندکی متفاوت می شود. ممکن است اتومبیل های خودران نتوانند به سرعت جایگزین ماشین های معمولی و راننده ها شوند، اما این خودروها در این سال و سال های آینده با چه سرعتی وارد زندگی ما خواهند شد؟

در این مطلب گفته ها و ناگفته ها در خصوص این خودروها و تغییری که می توانند در حمل و نقل و سبک زندگی ما داشته باشند پرداخته شده. با دیجیاتو در ادامه همراه باشید.

چرا اتومبیل های خودران باید وارد زندگی مان شوند؟

2-Jurvetson_Google_driverless_car_trimmed-640x426

بیایید ابتدا از خود سوال کنیم که اصولا چرا این خودروهای رباتیک باید به خیابان ها و جاده ها وارد شوند؟ پاسخ ساده است: این خودروها فاقد قید و بندها و محدودیت های انسانی هستند.

همه می دانیم که ما آدم ها در کل راننده های بی نقصی نیستیم. ما تحت شرایط جاده و خیابان و ترافیک عصبانی می شویم، بیش از توجه به مسیر به تلفن هوشمند یا سایر چیزها توجه داریم و اگر ما با عابر یا اتومبیل تصادف نکنیم احتمال اینکه راننده ای دیگر با ما تصادف کند وجود دارد. گاهی اوقات حتی ما با اجسام و اشیاء ثابت هم تصادف می کنیم! بد نیست بدانید در آمریکا سالانه ۳۰ هزار نفر در تصادفات خودرو کشته می شوند. آمار های کشور عزیز خودمان را هم که بارها خوانده و شنیده اید.

اما در مقابل، اتومبیل های خودران در قیاس با ما راننده های پر از ایراد، به مراتب امن تر هستند. آنها خوابالوده نمی شوند، حواسشان به چیز دیگری پرت نمی شود، هیچ نقطه کوری در اطراف ماشین ندارند و هیچ فکر و خیالی ذهنشان را درگیر نمی کند. تنها چیزی که این ربات ها به آن می اندیشند رسیدن از نقطه الف به نقطه ب در بالاترین حد امنیت است. این خودروها حتی ممکن است با یکدیگر مکالماتی برقرار کنند تا بتوانند با سرعت و امنیتی بیشتر مسافران خود را به مقصد برسانند.

اتومبیل های خودران گوگل پس از طی هزاران کیلومتر مسیر آزمایشی تنها دو تصادف بسیار ناچیز داشته اند که مقصر آن تصادف ها هم رانندگان انسانی بوده اند.

البته نباید مزایای حمل و نقل انسانی را هم دست کم گرفت. اما در حال حاضر حداقل برخی وسائل حمل و نقل خودکار را می توان در بسیاری از کارخانه ها، انبارها و معادن به کار گرفت.

تکنولوژی اتومبیل های خودران چگونه است؟

3-Googles_Lexus_RX_450h_Self-Driving_Car-620x500

خودروهای گوگل از یک چشک لیزری که بر روی سقفشان نصب شده برای ترسیم یک نقشه سه بعدی از محیط اطرافشان استفاده می کنند. اطلاعات دریافتی با نقشه هایی که از پیش به ماشین داده شده ترکیب می شوند تا مجموعه این داده ها برای راندن امن ماشین و گذر از موانع مورد استفاده قرار گیرد.

اغلب این خودروها سنسورهای دیگری نیز با خود دارند که از جمله آنها ۴ رادار در جلو، عقب و طرفین ماشین است که دید کافی را به ماشین می دهد. همچنین یک دوربین در کنار آینه عقب قرار گرفته تا علائم و چراغ های راهنمایی را تشخیص دهد. به علاوه یک GPS، واحدی برای اندازه گیری اینرسی و ابزاری برای شناسایی وضعیت چرخ ها نیز در این خودروها وجود دارد که وضعیت مکانی و حرکتی خودرو قابل تشخیص باشد.

در ویدئوی زیر که در واقع پرزنتیشنی از دانشگاه استنفورد است، پروفسور سباستین ترون و کرسی اورمسون که مهندس گوگل است پروژه اتومبیل خودران گوگل را تشریح می کنند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/How+Google's+Self-Driving+Car+Works%20copy.mp4"]

درون خودروی گوگل چگونه است؟

در ویدئوی زیر که مربوط به سال ۲۰۱۲ است، یکی از اولین نمونه های خودروهای گوگل توسط استیو ماهان برای گشت زنی مورد آزمایش قرار می گیرد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Self-Driving+Car+Test_+Steve+Mahan.mp4"]

جالب ترین بخش داستان این است که استیو با ۹۵ درصد فقدان بینایی، از نظر قانون فردی نابینا محسوب می شود. و این خودرو خودران گوگل نشان می دهد که زندگی او می تواند به طور چشمگیری تغییر یابد.

همچنین اخیر گوگل از گروهی کوچک از خبرنگاران مانتن ویو نیز دعوت کرد تا ماشین خودرانش را تجربه کنند. کِیسی نیوتون از سایت ورج این تجربه را اینگونه بیان کرده است:

«اسپینوزا روی صندلی راننده نشست و ماشین به آرامی حرکت کرده و در مسیر قرار گرفت. تنها چیزی که می توان گفت این است که یک کامپیوتر واقعا داشت رانندگی می کرد؛ چرخ ها به صورت مستقل و بدون دخالت جانبی در حال حرکت بودند و فرمان هم مستقل حرکت می کرد، انگار که در دیزنی لند باشی.»

در واقع اتومبیل های خودران گوگل با سیستم خودکار و نیمه خودکار (که توسط راننده قابل کنترل باشند) تجهیز شده اند. اما امسال سرگئی برین از نمونه تازه ای از ماشین های خودران گوگل را رونمایی کرد که حداقل به ظاهر جذاب تر از نمونه های قبلی بود. این نمونه تازه کاملا خودکار بود. هیچ فرمان، پدال گاز یا ترمزی در کار نبود و حتی اگه می خواستید نمی توانستید آن را برانید.

در ویدئوی زیر حرکت این نمونه را تماشا کنید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/A+First+Drive.mp4"]

پتانسیل های بالقوه

ماشین های خودکار حالا اینجا هستند و در حال کار کردن. نباید شکی داشته باشیم که ما آنها را در سال های آتی در خیابان ها و جاده ها خواهیم دید. البته در این برهه گوگل چند مشکل قانونی برای عرضه آنها بازار دارد.

برای مثال یک وکیل در این باره می گوید قانونی برای استفاده از این تکنولوژی در برخی ایالت ها و کشورها نیست و در برخی مناطق دیگر فعل 'رانندگی' در قانون تنها به انسان ها اطلاق شده. استفاده از این ماشین ها به اعمال تغییر در برخی قوانین هم نیاز دارد.

در همین زمینه برخی قوانین در برخی مناطق اصلاح شده اند. در آمریکا، ایالت های کالیفرنیا، نوادا، میشیگان و فلوریدا قوانینی که ورود اتومبیل های خودران به جاده ها را محدود می کرده اصلاح کرده اند.

4-Driverless_Car_States-640x396

آینده حمل و نقل چه خواهد بود؟

به نظر می رسد آینده حمل و نقل برای همیشه متفاوت از امروز خواهد شد. از لحاظ قانونی طی سه تا پنج سال آینده همه موانع برداشته خواهند شد و این خودروها به واسطه پتانسیلی که در امنیت و عملکرد بهتر دارند می توانند ظرف یک تا دو دهه بسیار تا بسیار بهتر از رانندگان انسانی باشند. بله؛ تعجب نکنید. کار به جایی می رسد که باید در مورد اجازه رانندگی دادن به آدم ها بازنگری شود. البته باز هم مسائلی وجود دارند که جابجا کردن ما توسط ربات ها را به چالش می کشند.


شما چه فکر می کنید؟ آیا با توصیف هایی که در بالا شد، دوست دارید ماشین های فعلی با نمونه های کامپیوتری و خودکار تعویض شوند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • morteza

    دیجیاتوامکان لاگین شدن تو برنامه رو بذار

  • bahram (در فراق زاخار)

    از یه نظر مزه رانندگی از بین میره ولی از یه نظر هم ایمنی بالا میره و این به نفع سرنشینا هستش.
    مرسی

  • mohammadmj

    فصل جدیدی از تکنلوژی در راه همه اینکار هایی که ما می کنیم چند سال دیگه بچه بازی میشه و بهش می خنیدم ................

  • Mr e

    بعد اگه اين سيستم باگ داشته باشه بدبخت ميشيم؟.

  • TROOL

    اصلن حیف نیست بری تو خیابون لایی بکشی یه ترمز دستی مشتی و یه دریفت تمیزو یه 360 درجه ماشینو بچرخونی تازه امضات روزها رویه اسفالت باقی میمونه

  • دانیال

    من که دیگه پست نمیذارم!
    پست قبلیم بعد یه ساعت تایید شد!

    • عــــــامـــــــــر

      داداش برای همه اینجوره ، کمی دارن روی سایت کار میکنن ، کامنتتو بنویس و ارسال کن بعد بزن ویرایش چندتا کلمه دیگه بهش اضافه کن تایید میشه ، موقتا از این روش استفاده کن تا سایت درست بشه ، امیدوارم برات موثر واقع بشه

      • سوتابایت

        اینو به آقا مانی گفتم درست کردن!! خودمم تست کردم درست شده بود!!! برای من که امروز نخواست!!!

        • TROOL

          به اقا مانی بگو 11 باگ جدید پیدا کردم پیش خودمم میمونه ولی بخوان میگم
          راهنمایی
          سعی کنن حتمن قالب رو عوض کنن سرور رو هر 4 ساعت رفرش نکنن
          با پشتیبانی تماس بگیرن و سایتو اپدیت کنن
          و برای هر کاربر شناسنامه ip بسازن

      • دانیال

        برا این پست همین کارو کردم :-D :-D

      • Hossein Za

        این همون روش ساده ای بود که عباس میگفت کسی لو نده :D...من از الگوریتیم فهمیدم....

  • Kian

    یه لحظه تصور کردم سایپا و ایران خودرو ماشین بدون راننده بزنن، جدا نمی دونم بخندم، بترسم، گریه کنم؟؟

    • TROOL

      بجا گریه کلمه بغض رو میزاشتی جملت تکمیل میشد

    • abolfazl_eslami_1

      داداش مرگ دست خداست ماشین های ایرانی فقط وسیلن نیاز نیست ازشون بترسی
      یکی از مهندس های سایپا می گفت خارجیا یک اسم رو ماشین های ایرانی گذاشتن movment grave قبر متحرک اگه اشتباه نکنم

  • حامد سپهر

    من اگه باشم ترجیح میدم فقط وقتایی که حال ندارم ماشین خودش رونده بشه و باقی اوقات خودم برونمش چون هیجان انگیز تره :D

  • بهداد

    ممنون مطلب بسیار خوبی بود و متفاوت

  • Divan Greedy

    ایکاش ماشین های تسلا با ویژیگی های ماشین های گوگل بیان/چه قدر امروز دعوا شده تو سایت ، امیر حسین راست می گفت مطالب مایکروسافت همیشه پر نظر می شه از بس که بعضی ها چشم دیدن پیشرفت رو ندارن / تشکر از نویسنده ها فقط یه چیز لطفن اگه ترجمه می کنید یا ... لطفن چیزای جدید رو با چیز های قدیمیش جایگزین کنید یا همون موقع ترجمه کنید ، اینستاگرم حدود 1.5 سالی هست که وجود داره و همچنین فلیپ بورد هم چند ماهی میشه ، VLC و mx player جدید هستن

    • فرشاد

      دیوان جان من منتظر نظر های حمایتی شما بودم که خبری نشد

      • Divan Greedy

        قبلنم گفتم ، هیچ شرکتی واسم فرق نمی کنه، از همه محصولات بقیه شرکت ها استفاده می کنم ، اما مایکروسافت فعلن فراتر از بقیه است / همون جور هم که بالا گفتم متاسفانه اطلاعات در مورد محصولات مایکروسافت تو سایت خیلی پایینه ، خیلی ها هنوز در مورد سیاست های مایکروسافت و محصولاتی مثل azure اصلن اطلاعاتی ندارن ، اگرم چیزی می گم به خاطر بردن سطح اطلاعاته، همین و بس

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی