علت ارزانی تلفن های هوشمند شیائومی از زبان هوگو بارا
همانطور که می دانید قیمت محصولات شیائومی در قیاس با شرکت های بزرگی چون سامسونگ بسیار پایین است و همین مسأله این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که چه عاملی باعث حرکت رو ...
همانطور که می دانید قیمت محصولات شیائومی در قیاس با شرکت های بزرگی چون سامسونگ بسیار پایین است و همین مسأله این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که چه عاملی باعث حرکت رو به جلوی شرکت یاد شده می گردد.
احتمالا این پاسخ به فکر اغلب شما خطور می کند که علت موفقیت شیائومی، نحوه قیمت گذاری تلفن های هوشمند تولید اش است.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
حتما به خود می گویید که سامسونگ نیز می تواند برای تعدیل فشار وارده از سوی شیائومی قیمت محصولاتش را پایین آورده و به نوعی با آن مقابله به مثل کند. اما اینطور نیست و دست کم تا زمانی که استراتژی آن کاملا با رویکرد شیائومی فرق داشته باشد اوضاع همینگونه است.
حال بگذارید نگاهی داشته باشیم به استراتژی سامسونگ. همانگونه که برخی از شما می دانید محصولات شیائومی به صورت انحصاری تنها از طریق فروشگاه های اینترنتی آن به فروش می روند که این خود تا حدودی زیادی باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
در واقع، با این روش شیائومی مجبور به پرداخت هیچگونه پولی بابت دستمزد فروشنده ها، مدیریت این فروشگاه ها و تهیه تجهیزات نخواهد بود. علاوه بر این، کمپانی مذکور، با این روش کلیه توزیع کنندگان و فروشندگان ثالث را از حلقه فروش خود خارج می کند که هر دوی این گروه ها به دنبال سود خود هستند و باعث بالا رفتن قیمت می شوند.
اما این تنها یکی از روش هایی است که با آن شیائومی از هزینه های خود می کاهد. عامل مهم دیگر در واقع متوسط چرخه عمر محصولات است. هوگو بارا یکی از مدیران شیائومی در این رابطه به سایت TechCrunch گفت:
«محصولی که برای مدت 18 تا 24 ماه روی قفسه ها باقی می ماند (که در واقع اغلب محصولات ما هم اینگونه هستند) تا 3 الی 4 مرتبه با کاهش قیمت روبرو می شود. برای مثال مدل های Mi2 و Mi2s در اصل یکی هستند که هر دویشان برای مدت 26 ماه به فروش گذاشته شدند. مدل Redmi 1 برای نخستین بار در سپتامبر 2013 معرفی شد و پس از گذشت 16 ماه، ما تازه تلفن هوشمند Redmi 2 را رونمایی کردیم.»
اما این کاهش قیمت ها چگونه امکان پذیر هستند؟ چون قیمت قطعات سخت افزاری در این صنعت رو به رشد مرتبا کاهش می یابد، محصولات الکترونیکی بهره مند از این قطعات نیز مرتبا ارزان می شوند. این بدان معناست که کمتر از 6 ماه بعد از عرضه یک محصول ارزش قطعات به کار رفته در آن به میزان قابل ملاحظه ای کم می شود.
همین کاهش قیمت امکانی را فراهم می کند تا به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی شود و در عوض شرکت می تواند قیمت ها را پایین بیاورد.
در پایان باید بگوییم که برخلاف دیگر شرکت های فعال در این صنعت کمپانی شیائومی کمپین های بازاریابی خود را بدون صرف هیچگونه هزینه ای پیش می برد.
این شرکت به جای صرفه بودجه های عظیم در بخش تبلیغات به شبکه های اجتماعی و نقل قول مردم تکیه کرده است تا از این طریق آگاهی کاربران در مورد محصولاتش را افزایش دهد.
هرچند روشن نیست که آیا شیائومی در بخش سرویس های خود نیز دست به جیب می شود یا خیر، اما باید اشاره کنیم که فروشگاه اپلیکیشن های آن انبوهی از محتوی باکیفیت و خوب را در خود جای داده که همگی در ازای پرداخت پول قابل استفاده هستند.
حال اگر همه این استراتژی ها را با یکدیگر ترکیب نمایید متوجه خواهید شد که چرا شیائومی می تواند تلفن های هوشمند پیشرفته خود را با قیمتی پایین به فروش برساند.
[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/YS-Exclusive-Hugo-Barra-on-pricing-of-Mi-products-and-the-Apple-of-China-tag.mp4"]
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مطلب جالبی بود مرسی
اَلِکی میگه...!
خسته نباشی هوگو جان قانون مور تعریف کردی!
یه نظر گذاشتم، رفت واسه تایید!
از همین جا خواستم بگم، ادمین خسته نباشی؛ دیگه نمی خواد تایید کنی!
دوستان بنده چند تا از گوشی های شیاومی رو استفاده کردم
نسبت به قیمت و کیفیت ساختش عالیه
رام MIUI هم که از پرطرفدارترن رام های اندرویده حرفی هم توش نیست ( یکیش خودم )
درضمن پشتیبانی رامش خیلی عالیه هر دو ماه یک بار آپدیت پایدار منتشر میکنه که این خودش حسن بسیار بزرگیه
بعد از سری نکسوس با شیاومی خیلی حال کردم چون قدرت سخت افزاری مناسب در کنار رام miui زیبا و پایدار ارائه میکنه
این که فکر کنیم شیائومی واحد های R&D نداره حماقت محضه! همین آوردن افرادی هوگو بارا از گوگل و تعریف آدم های بزرگ دنیا از شیائومی نشون میده که شیائومی داره خوب کار میکنه.
کمک دولت چین به شیائومی و دادن سوبسید به کمپانی هم از سیاست های کلی چین ــه! کلا تو چین هر کی صادرات داشته باشه دولت ازش مالیات نمی گیره هیچ، بهش سوبسید و پاداش هم میده، تازه هزینه انتقال محموله به گمرک رو هم بر عهده می گیره! هر جای چین محصول تولید کردی با ارتش تماس می گیری و اون هم وظیفه داره بیاد!
شما فکرش رو بکن! شیائومی تمام تبلیغاتش رو گذاشته سر تبلیغات مجازی! نه تبلیغ تلویزیونی! نه قرارداد با بازیکن هایی مثل رونالدو و مسی! نه استور های آن چنانی! نه پول توزیع کننده و واسطه ای!
این رو قبول دارم که شیائومی در ابتدا زیادی الهام گرفت ولی الان داره راهش رو پیدا میکنه. خدا رو چه دیدی؛ شاید 5 سال دیگه اون هم شد یکی مثل اپل و سامسونگ؛ چه از نظر فروش و چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت کلی!
به هیچ وجه قصد سنگ به سینه زدن برای شیائومی رو ندارم! کلا رو هیچ برندی تعصب ندارم!
گوشی من htc one m8 هست و دیشب به آندروید 5.0.1 آپدیت کردم
برنامه های بازار و گوگل پلی رو میشه رو گوشیای شیائومی نصبید؟
اینا که معلوم بود.
اما وان پلاس وان هم همینا رو میکنه. اون چرا مفت تر تره؟ سر هر گوشی چقد سود داره؟
بلاخرا یه کارگری چیزی داره یا نه.. کارمند داره یا نه. او چی کا میکنه؟
شیائومی ارزونه چون خیلی خرج صرف واحد تحقیقاتش نمیشه ، با یه الهام میفهمه خیلیا عاشق چه مدل گوشی هایی هستن و بیشتر گوشی های تقریبا اونجوره ، وقتی تحقیق نشه و نخوایی خرج کنی برای یک جامعه آماری خیلی بزرگ قطعا هزینه ساخت میاد پایین
مثلا گوگل گلس کل هزینه ساختش ۸۹ دلار بود اما قیمتش ۱۵۰۰ دلار بود چون وقت خیلی زیاد صرف تحقیقات شده بود
اصلا دلیل اینکه تو بازار جهانی و کشورهای کپی رایت دار نیست هم همینه چون تحقیق و توسعه زیادی نداره و پتنت و حق اختراع قابل توجهی نداره . تو چینی ها لنوو و هواوی تو این زمینه خیلی جلوترند
اگه تحقیق توسعه نداشته باشه
و اگه کل کامندان شیائومی برای رضای خدا کار کنن
و اگه کل سهمادارن اش خیرات امواتشون کرده باشن سود رو
بازم این قیمت بدون گرفتن سوبسید از دولت یا نهادی ممکن نیست
که دلایل اش میتونه زیاد باشه و مهمترین اش "دامپینگ"
.
هیچ بنی بشری نمیتونه تویوتا کمری 27000دلاری رو بسازه و بفروشه 13000دلار و ورشکست نشه در یک چرخه سالم!