ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدل عرضه ویندوز تغییر کرد: ویندوز به عنوان سرویس

مایکروسافت تصمیم گرفته تا مدل عرضه ویندوز 10 را تغییر داده و آن را به عنوان سرویس به کاربران عرضه کند. ردموند اخیرا سیاست انتشار انواع نرم افزارها و اپلیکیشن های خود را تغییر داده ...

احسان سلطانی آزاد
احسان سلطانی آزاد منتشر شده در ۳ بهمن ۱۳۹۳  |  ۲۰:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مایکروسافت تصمیم گرفته تا مدل عرضه ویندوز 10 را تغییر داده و آن را به عنوان سرویس به کاربران عرضه کند. ردموند اخیرا سیاست انتشار انواع نرم افزارها و اپلیکیشن های خود را تغییر داده و مدل ارائه آن ها را به رایانش ابری نزدیک کرده است.

با دیجیاتو همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر نحوه ی ارائه آخرین نسخه سیستم عامل مایکروسافت.

مدتی بود که زمزمه های تغییر سیاست مایکروسافت بر نحوه عرضه ویندوز به گوش می رسید. حال این شرکت تصمیم گرفته تا نسخه 10 سیستم عاملش را به صورت سرویس (Windows-as-a-Service) به کاربران ارائه کند.

در بحث رایانش ابری، مفاهیمی همچون نرم افزار به عنوان سرویس (Software-as-a-Service) و مشابه آن وجود دارد. اگر با این مفاهیم آشنایی ندارید، باید بگوییم که به طور مثال، شما نیاز به نرم افزار آفیس برای مدت زمانی خاص دارید. حال برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود تا بسته کامل این نرم افزار را خریداری نمایید. در عوض، مایکروسافت از شما می خواهد که بازه زمانی استفاده خود را مشخص کرده و این نرم افزار را به صورت ساعتی، روزانه و یا سالیانه به شما اجاره خواهد داد. به این ترتیب شما به اندازه زمانی که از این نرم افزار استفاده کنید، هزینه خواهید پرداخت.

اجازه دهید تا این مدل را کمی بیشتر باز کرده و مفهوم آن را با یک مثال ساده به پیش ببریم. آیا شما برای تامین برق مورد نیاز ساختمان خود اقدام به خرید ژنراتور های گران قیمت می کنید؟ درصورتی که شرکت برق منطقه تان می تواند این منبع را به عنوان سرویس ماهیانه به شما ارائه داده و بابت آن قبض صادر کند. این دقیقا همان مفهوم عرضه خدمات به صورت زمانی یا میزان استفاده در ازای دریافت پول است. مدلی که این روزها بسیار کاربردی شده و استفاده از انواع سرویس را مقرون به صرفه کرده است.

حال به سراغ ویندوز برگردیم. از هم اکنون شما برای دریافت ویندوز 10 کافی است تا در سایت مایکروسافت ثبت نام کرده و نسخه ای از ویندوز 10 را دریافت کنید. این نسخه قابلیت به روز رسانی داشته و کمی با مدل به روز رسانی نسخه های دیگر ویندوز تفاوت خواهد داشت. به این ترتیب که قابلیت های ویندوز 10 به مرور از راه رسیده و نسخه سیستم عامل شما به روز خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است نرم افزاری جانبی جدیدی برای ویندوز عرضه و سیستم عامل شما به صورت خودکار می تواند آن اپلیکیشن را درون خود نصب کند. حال این اپلیکیشن می تواند نرم افزار آنتی ویروس جدید یا مرورگری متفاوت از طرف مایکروسافت باشد.

تفاوت اصلی ویندوز 10 با نسخه های قدیمی تر در این خواهد بود که نسخه این ویندوز ارتقا پیدا نکرده و فقط عدد ساخت آن (Build Number) تغییر خواهد کرد. با توجه به این سیاست، نسخه 10.1 یا بالاتر از این ویندوز ارائه نخواهد شد.

به این ترتیب اگر کامپیوتر، تبلت و یا تلفن هوشمندی با ویندوز 10 خریداری کنید، نسخه این سیستم عامل تغییر پیدا نکرده ولی نرم افزارها و قابلیت های جدید از طریق مایکروسافت به آن تزیق می شوند.

تری مایرسون

تری مایرسون

ما ویژگی ها و قابلیت های جدید را به ویندوز به صورت مستمر اضافه کرده و آن ها را به صورت بسته های به روز رسان ارائه خواهیم کرد. به این ترتیب ویندوز تبدیل به بزرگترین پلتفرم تحت اینترنت خواهد شد.

این تغییرات برای ما کاربران چقدر هزینه دارد؟

درحال حاضر می دانیم که تا یکسال نخست، ویندوز 7، 8، 8.1 و ویندوز فون به رایگان به ویندوز 10 ارتقا پیدا خواهد کرد. به نظر می رسد مایکروسافت از مدل قیمت گذاری آفیس 365 استفاده کرده و ویندوز 10 را به صورت اشتراک سالیانه ارائه دهد. همچنین محتمل است که با یک بار خرید این سیستم عامل، بتوان تا یکسال آن را بر روی انواع سخت افزار از جمله کامپیوترهای شخصی، تبلت ها و تلفن های هوشند در اختیار داشته باشد.

مایکروسافت تا کنون قیمت این سرویس (ویندوز 10) را مشخص نکرده است و البته مدل ارائه آن نیز در مرحله حدس و گمان است. با این حال، سوال مهمتری که مطرح می شود این است که نحوه فروش و استفاده شرکت های عریض و طویل از ویندوز چطور خواهد بود. این شرکت ها تا کنون لایسنس های گروهی برای این سیستم عامل خریداری می کردند و اکنون احتمالا مایکروسافت برنامه متفاوتی برای آنها خواهد داشت.

به علاوه؛ هم اکنون در شرکت ها مرسوم است که بسته های ویندوز سفارشی سازی شده، برای کامپیوترهای کسب و کار درنظر گرفته شده و هر به روز رسانی قبل از انتشار دورن سازمانی، آزمایش و بررسی می شوند.

حال نحوه ارائه ویندوز 10 این فرایند را به کل دگرگون نموده و مشخص نیست تا کسب کار به سراغ ویندوز 10 خواهد رفت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (70 مورد)
  • TROOL

    مطلب جالبی بود مرسی

  • امین خان

    من بازم اون سوال مبهم رفع نشد.
    مثلا نمیشه وقتی به رایگان گرفتیش همون بمونه؟ یعنی شاید یکی دلش نخواست پول بده ویندوز بخره؟

  • Rasool Entertainment

    کلا مایکروسافت یه حرکتی زد همه موندن جریان چیه :)
    امشب کنفرانس رو گذاشتم دانلود بشه. ببینم توی کنفرانس چیزی میگن راجب به این قضیه یا نه.
    اونوخ یعنی اخرین ورژن ویندوز همین 10 هست و از این به بعد غلطان آپدیت میشه؟
    از اونجایی که گفته بیلدش تغییر می کنه پس دیگه اسم ویندوز تغییر نمی کنه. فکر کنم کلا از این به بعد بهش بگن ویندوز (دیگه حتی 10 هم نگن) و فقط اون بیلده واسه خودش روزا آپدیت بشه.

  • Pejman Salehi

    گویا نسخه‌ی بتا واسه دسکتاپ منتظر شد.

  • خشایار

    اصولا مایکروسافت کارهایی رو می کنه و بعد وقتی بهشون فکر می کنی می بینی واقعا بهترین کاری بود که می شد کرد.

  • Rasool Entertainment

    کلا از این خبر میشه یه نتیجه گرفت
    ویندوز داره میره روی انتشار غلطان.
    انتشار غلطان یعنی سیستم عامل بروزرسانی های بزرگ نداره و اون نسخه از زمانی که نصب میشه شروع می کنه به آپدیت و همین جوری تا ابد پیش میره.
    البته باید مایکروسافت ویندوز رو طی بازه های زمانی مشخص تا آخرین آپدیت ها روی سایت قرار بده. لازم نباشه که کاربر همیشه 10ی که توی 2015 اومده بوده رو نصب کنه بعد ده روز حیرون آپدیت به آخرین نسخه بشه.

  • sackboy

    خب خدارو شکر مثل این که دوستان همه ویزا کارت و مستر کارتاشون به راهه که انقدر از اجاره ای شدن ویندوز خوشحال شدن! :|
    البته فعلا خدارو شکر نسخه ی کامل (غیر قرضی) هم می شه گرفت انگار. ولی با این سیاستی که اغلب شرکت ها پیش گرفتن، تا چند سال دیگه در کنار قبض آب و برق باید قبض نرم افزارم بدیم!
    تازه اونم با قیمت دلار و کلی درد سر تحریم!
    عشق به مایکرو کورتون کرده دوستان!

    • Rasool Entertainment

      تا یک سال کاربران مایکروسافت می تونن از ویندوز 10 به صورت رایگان استفاده کنن. البته فکر کنم باید حتما 7 یا 8.1 داشته باشن. یعنی کسی که برای اولین بار میخواد ویندوز استفاده کنه و بخواد 10 رو بگیره باید مبلغ رو بپردازه. درست گفتم؟؟
      شرکت ها دارن برای جلوگیری از نقض کپی رایت این سیستم رو پیاده می کنن که خیلی هم خوبه واسه حمایت از کپی رایت. ایرانی ها هم باید ویندوز رو بخرن و قانونی استفاده کنن. یا قرارداد ببندن و استفاده کنن. درسته که ایران کپی رایت رو امضا نکرده ولی خب مایکروسافت چه گناهی کرده؟؟

  • ..:: adمAh ::..

    عاقا من یه چیز رو نگرفتم !!!

    منظورش اینه که مثلا دیگه ما نمیتونیم از سایت هایی مثل سافت.98 و ... ویندوز رو دانلود کنیم ؟!

  • Young G

    دقیق نفهمیدم :|

  • Alireza2000

    بد نیست به نظر بهتر شده

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی