ارائه رایگان ویندوز ۱۰ برای رسپبری پای یکی از هوشمندانه ترین تصمیم های مایکروسافت است
چند روز پیش مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد نسخه ای رایگان از ویندوز ۱۰ را به صورت ویژه برای کامپیوترهای بسیار کوچک و جدید رسپبری پای ۲، که تنها ۳۵ دلار قیمت دارند ارائه ...
چند روز پیش مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد نسخه ای رایگان از ویندوز ۱۰ را به صورت ویژه برای کامپیوترهای بسیار کوچک و جدید رسپبری پای ۲، که تنها ۳۵ دلار قیمت دارند ارائه نماید. این خبر کوتاه که هنوز باید منتظر جزئیات بیشتری در رابطه با آن باشیم بیانگر یک نکته ی مهم است، آنهم اینکه مایکروسافت در دوره ی کوتاه مدیریت نادلا تا چه حد دچار تحول شده و در دیدگاه های خود تجدید نظر کرده است.
در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
رسپبری پای یکی از محبوب ترین کامپیوترهای کوچکی است که تا کنون به بازار معرفی شده، محصولی که بردی بسیار جمع و جور و با ابعادی مشابه یک کارت اعتباری دارد و همه ی اجزای یک کامپیوتر مانند، پردازنده، حافظه، انواع ورودی و خروجی ها با ظرافت هر چه تمام تر بر روی آن گنجانده شده اند و البته از یاد نبریم که تا اندکی قبل کاربرانش فقط می توانستند از سیستم عامل لینوکس بر روی آن استفاده نمایند.
کامپیوتر مورد بحث در بین قشر خاصی از افراد که علاقه ی شدیدی به ساخت محصولات الکترونیکی عجیب، خاص و البته دست ساز دارند محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. همچنین این محصول ۳۵ دلاری یکی از بهترین ابزارها و پلتفرم ها برای تجربه اندوزی در زمینه اپلیکیشن های مرتبط به اینترنت اشیاء محسوب می گردد و به راحتی می توان از آن در کنار سنسورها و موارد جانبی بسیار دیگری بهره گرفت و آنها را به وسیله اینترنت مورد کنترل قرار داد.
این اولین باری است که ویندوز می تواند تحت رسپبری پای اجرا گردد، اما آنچه که بیش از اجرای ویندوز بر روی کامپیوتر مورد بحث اهمیت دارد مجهز بودنش به پردازنده ای با معماری ARM است، معماری که رقیبی جدی برای محصولات و پردازنده های تولیدی اینتل به حساب می آید.
تنها نسخه ای از سیستم عامل مایکروسافتی ها که تا پیش از این از معماری یاد شده پشتیبانی می کرد ویندوز RT بود که در اصل نسخه ای منشعب از ویندوز هشت محسوب می گشت. تولید کنندگان ابزارهای الکترونیکی و گجت ها از محصولات خود که بر اساس این نسخه از سیستم عامل مورد بحث به بازار عرضه گشته بودند بازخورد خوبی نگرفتند و بسیار سریع آن را کنار گذاشتند. تنها محصول شاخص مبتنی بر ویندوز RT تبلت سرفس خود مایکروسافت بود که آنهم عاقبت خوشی را تجربه نکرد.
اکنون مایکروسافت خودش هم دیگر تمایلی به تولید سرفس ۲ ندارد و ارتقا آن به ویندوز ۱۰ را هم محتمل نمی داند. پس از انتشار این اخبار بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه منتظر این بودند که ببینند آیا ردموندی ها راهی دیگر برای پشتیبانی از معماری ARM در سیستم عامل محبوب خود باز می نمایند و یا به همراهی دیرینه خود با اینتل وفادار باقی خواهند ماند.
نادیده گرفتن ARM از جانب مایکروسافت منطقی به نظر نمی رسید.
نادیده گرفتن ARM از جانب مایکروسافت منطقی به نظر نمی رسید. این معماری و پردازنده های مبتنی بر آن گزینه ی اول این روزهای موبایل ها و همینطور بسیاری از ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیاء هستند. نباید از یاد برد که تولیدات متکی به ARM مصرف باتری به مراتب بهینه تری دارند و البته پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور بازار مرتبط به اینترنت اشیا رونق خاصی بگیرد و در طی یک دهه آینده شاهد عرضه و فروش میلیارد ها ابزار و گجت مختلف باشد.
ارائه یک نسخه از ویندوز ۱۰ به صورت رایگان برای رسپبری پای بدین معنی است که مایکروسافت با زیرکی و هوشیاری هر چه تمام تر راهی بدیع برای بهره گیری از نسخه ای از ویندوز خود یافته که در دنیای تبلت ها هرگز توفیقی به دست نیاورد و البته این راه به احتمال زیاد می تواند به موفقیت ختم گردد.
همچنین این اتفاق تائیدی است بر حرفهای پیشین رهبر کنونی مایکروسافت یعنی نادلا که قبلاً وعده داد بود ویندوز ۱۰ نسخه ای رویای از سیستم عامل مذکور برای توسعه دهندگان خواهد بود و آنها خواهند توانست اپلیکیشن هایشان را بر روی انواع و اقسام ابزار ها از جمله ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیا اجرا نمایند.
این اتفاقات برای بسیاری از توسعه دهندگان کفایت می کند تا یکبار دیگر با ویندوز آشتی کنند و برای ایجاد انواع و اقسام اپ های فوق العاده به سراغ پلتفرم مایکروسافت و ویندوز ۱۰ بیایند و در عرصه های مختلف رونقی مجدد به آن بخشند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

لطفا اگه امکانش هست جوابتونو به این ایمیل بفرستینp.naser1993@gmail.com
عالی بود مثه همیشه مرسی
من که دیگه با مایکی آشتی نمیکنم
وقتی لینوکس هست چه حاجت به مایکی هست؟
بیشتر نرم افزار های حرفه ای برای ویندوز هستش ، یه پلیر کوچولو و یه کدک بخوای برای لینوکس نصب کنی باید کلی وقت ، انرژی و کلی حجم اینترنت بدی به باد
نکته جالب اینه که شرکتهای غربی برای محصولاتشون شروع کردن به نامگذاری با کمک نام خوراکی:
کیک آلبالویی
نان زنجبیلی
و...
این ورژن جدید رزبری رو ببینم حتما میگیرم!!
با تمام احترام به سازندگان این مینی پی سی
ولی
آخه این چیه خدایی حتی یه جعبه هم نداره ؟
کدوم برنامه نویسی از این محصول استفاده کرده ؟
واقعا به نظر من چیز بی خودیه
قبول دارم ایدش خوبه یه پی سی کوچیک ولی هزاران هزار خان باید رد کنه تا بشه یه دستگاه به درد بخور
با عرض سلام
فرشاد جان، این برد از برنامه نویسی های C و C++ و پایتون پشتیبانی می کنه و می تونی مانند لینوکس روی پی سی، روی اون برنامه های لینوکس رو نصب کنی(مانند کامپایلر GCC).
من این برد رو تهیه کردم و روش دارم پردازش تصویر تحت کتابخانه OpenCV انجام میدم.
در کل فراتر از اون چیزیه که در حد یک مینی پی سی تصور می کنی.
سلام بر همگی..من تازه میخوام با پای شروع کنم..بیشتر واسه مسابقات رباتیک میخوامش..میشه نرم افزار متلب رو روش نصب کرد؟؟سرعتش خوبه؟ماژول دوربینش همون مال خودشه یا با دوربین دیکه ای دارین کار میکنین؟؟؟
نگو رفيق شفيق!
حجم اين كامپيوتر ٢ برابر يه ميكروكنترلر ٣٠ پينه اما رسما داره ١٠٠٠ برابر اون روي اشيا از خودش قابليت نشون ميده
جعبه اصلا چيزي نيست كه بخوايم با بودن يا نبودنش رو يه همچي چيزي اونو نقد كنيم
اين موجود ريزه ميزه يكي از مهمترين پل ها براي رسيدن به اينترنت اشياست و مايكروسافت با اين تصميمش فوق العاده عمل كرد چون اينترنت اشيا به هيچ وجه اشباء نشده و مايكروسافت عملا يه پلتفرم رو تحت سلطه خودش در مياره!
من كه دارم لحظه شماري ميكنم كه بياد بعد دانلودش كنم.مايكروسافت هم داره پيشرفت زيادي ميكنه.-----راستي تو پست قبلي يكي از دوستان گفت ترول برگشته ميشه شواهدش رو بگين؟خلاصه خوش امدي ترول عزيز و مطلب هم عالي بود مث هميشه :)
اگر بتونه نرم افزارهای ویندوز را به ARM بیاره زنگ خظر برای اینتل و معماری X86 خواهد بود
تفاوتی برای اپل نخواهد کرد
گوگل هم بسیار ضربه خواهد خرد
چون گوگل سیستم عامل کروم را داره که بر مبنای کامپیوترهای ارزان هستش...
معلومه تفاوتی برای اپل نمی کنه!
اپل تو تکنولوژی سر پیازه یا ته پیاز!!!! که بخواد براش فرق کنه یا نکنه.
بهتره اسمش باشه ویندوز ارتی 10
ارائه یک نسخه از ویندوز ۱۰ به صورت رایگان برای رسپبری پای بدین معنی است که مایکروسافت با زیرکی و هوشیاری هر چه تمام تر راهی بدیع برای بهره گیری از نسخه ای از ویندوز خود یافته که در دنیای تبلت ها هرگز توفیقی به دست نیاورد و البته این راه به احتمال زیاد می تواند به موفقیت ختم گردد.
اصلا پسندیده نبود این کار ماکروسافت
باعث شرمساری واقعا بعد این همه مدت ساپورت arm به ویندوز اضاف نشده
ویندوز بدون exe در مقابل لینوکس هیچه. شکست این پروژه خیلی محتمله
ارائه یک نسخه از ویندوز ۱۰ به صورت رایگان برای رسپبری پای بدین معنی است که مایکروسافت با زیرکی و هوشیاری هر چه تمام تر راهی بدیع برای بهره گیری از نسخه ای از ویندوز خود یافته که در دنیای تبلت ها هرگز توفیقی به دست نیاورد و البته این راه به احتمال زیاد می تواند به موفقیت ختم گردد.
میخواد ویندوز آرتی رو بندازه روی mini pc ??
مایه شرمساری هستش واقعا بعد از همه زمان ساپورت Arm رو به ویندوز اضاف نکردن
ویندوز RT یعنی ویندوز بدون exe در برابر توزیع های لینوکس حرفی واسه گفتن نداره بنظرم شکست در انتظارشه