به مناسبت تولد ۶۰ سالگی استیو جابز؛ اگر نابغه بزرگ زنده بود ساختار فعلی اپل چه تغییراتی داشت؟
در چهار سال اخیر و پس از مرگ تاسف بار استیو جابز، تقریبا هر تصمیمی که توسط اپل اتخاذ شده، زیر سایه ی این سوال بوده است که «اگر جابز زنده بود چگونه در این ...
در چهار سال اخیر و پس از مرگ تاسف بار استیو جابز، تقریبا هر تصمیمی که توسط اپل اتخاذ شده، زیر سایه ی این سوال بوده است که «اگر جابز زنده بود چگونه در این مورد تصمیم می گرفت؟»
سوال بدی نیست؛ اگر استیو جابز امروز مدیریت مقر اصلی اپل در کوپرتینو را در دست داشت، آیا تصمیماتی متفاوت از آنچه امروز شاهدش هستیم، گرفته می شدند؟ برای مثال، iOS 7 را در نظر بگیرید که در مقایسه با iOS 6 دچار دگرگونی های بسیاری به لحاظ طراحی های نرم افزاری زمان جابز شده بود. آیا جابز اجازه ی چنین کاری را می داد؟ آیا تا به این حد از تغییر را شاهد بودیم؟ به نظر می رسد مسیری که امروز اپل در آن قدم بر می دارد، چیزی نیست که جابز برای کمپانی اش در نظر گرفته بود. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا برخی از این سوالات را با هم مرور کنیم.
آیا اگر جابز زنده بود، حالا تلویزیون های اپل در منازل طرفداران این برند قرار گرفته بودند؟ استیو سال ها پیش گفته بود که بالاخره فهمیده است چگونه می توان تلویزیون موفقی ساخت.
والتر آیزاکسون در کتاب زندگی نامه ی جابز می نویسد:
والتر آیزاکسون نویسنده زندگینامه جابز
او تمایل بسیاری داشت تا تحولی را که در تلفن های هوشمند، کامپیوتر ها و پخش کننده های موسیقی انجام داده بود را با تلویزیون ها تکرار نماید. او به من گفت: «دلم می خواهد تلویزیونی بسازم که سادگی در استفاده را فریاد زده و با تمام آی دیوایس های دیگر توسط iCloud سینک شود. بعد از این کار، دیگر کاربران مجبور نخواهند بود با ریموت کنترل های پیچیده ی DVD Player ها و شبکه های کابلی کار کنند. تلویزیونی که من خواهم ساخت، ساده ترین رابط کاربری را به همراه خواهد داشت.»
آیا استیو با زورگویی های خاصش به زیردستان خود، می توانست این محصول را تا به امروز وارد بازار کند؟
آیا در سلول های ذهنتان می گنجد مردی که در مورد اندازه ی نمایشگر موبایل ها می گفت: «انگشت شصت باید به همه ی نقاط صفحه نمایش موبایل برسد» حال نه تنها به ساخت یک آیفون ۴.۷ اینچی، بلکه به ساخته شدن Plus با ۵.۵ اینچ رضایت دهد؟ احتمالا جواب شما هم منفیست، پس به سوالی جالب تر می رسیم: اگر اندازه ی صفحه نمایش رشد نمی کرد، آیفون امروز چگونه می خواست با رقبایش مبارزه کند؟
استیو جابز: دلم می خواهد تلویزیونی بسازم که سادگی در استفاده را فریاد بزند.
در ماه های اخیر و پس از معرفی ساعت اپل، بسیار برایتان در مورد این محصول نوشتیم. اگر جابز زنده بود، شاهد معرفی چنین محصولی بودیم یا شاید رونمایی از دسته ای جدید از محصولات، کمپانی مورد بحث را به طور کامل به مسیر دیگری سوق می داد؟ ماشین اپل چطور؟ پیشتر در خصوص علاقه ی بسیار جابز به تولید یک خودرو هم برایتان نوشته ایم، اگر جابز در میان ما بود، کار بر روی این خودرو زودتر شروع شده بود؟ اگر بیماری انرژی وی را تحلیل نداده بود، آیا حال اپل به پایین دست خود می نگریست و تسلا را می دید؟
فرهنگ سازمانی اپل چطور؛ اخیرا گام های مثبت بسیاری از سوی اپل برای حفظ محیط زیست برداشته شده که یکی از آنها، سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلاری این شرکت در زمینه مزرعه های خورشیدیست. آیا جابز دست به انجام چنین کاری می زد؟ بهتر است به جواب این سوالات اندکی فکر کنیم و سپس به سراغ مدیر جدید با ارزش ترین شرکت جهان برویم.
روز گذشته اگرچه تغییری در وبسایت اپل شاهد نبودیم اما تیم کوک دست کم یک توئیت در گرامی داشت یاد جابز، در اکانت رسمی خود فرستاد. پس از مرگ استیو تا به امروز، بسیاری از کاربران و اهالی رسانه همواره در پی مقایسه ی مدیر قدیم و جدید اپل بر آمده اند؛ اما این مساله باعث نشده تا تیم کوک امضا و مهر شخصی خود را بر این کمپانی نکوبد.
اگرچه جابز به کوک هشدار داده بود که در تصمیماتش هیچگاه به سندرم «اگر جابز بود چه می کرد؟» دچار نشود، اما کوک در حقیقت نشان داده که فردی باهوش و مستقل است. تا جایی که یکی از معتمد ترین و وفادارترین یاران جابز، به نام اسکات فروستال را بدون هیچ تردیدی اخراج کرد. کوک ثابت کرده که در شرایط بحرانی، قادر به گرفتن تصمیماتی دشوار و البته مهم است.
زمانی که جابز از دنیا رفت، بسیاری این سوال را می پرسیدند که آیا این کمپانی می تواند راه موفقیت آمیزی که تا به اینجای کار طی کرده را پیش ببرد؟ دسته ای هم که پنداری از آینده آمده بودند، قاطعانه می گفتند که پس از رفتن موسس این شرکت، اپل «کلاه خود» خود را از دست داده و در اندک زمانی، از هم خواهد پاشید.
حال چند سال از نبود نابغه ی بزرگ می گذرد اما می توان جوابی قاطع تر به این سوال داد: بله؛ اپل حالا به اندازه مجموع ارزش مایکروسافت و گوگل می ارزد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.


فوق العاده دوس داشتنی.این خییییلی خوبه که بدون توجه به حرف ونظر کلیشه ای آدمای دیگه کاریو انجام بدی که به درستیش ایمان داری.اینکه انقد خودتو قبول داشته باشی وایمان داشته باشی به درستی کارت عالیه واقعا.روحش شاد.
نابغه ای که تموم شد
روحت شاد مرد بی نظیر روزگار .....روحت شاد عمو استیو
خدا روحش رو شاد کنه خدمت بزرگی به صنعت تکنولوژی کرد.
مشکل جابز اندازه صفحه نمایش نبود
اندازه گوشی بود
از کجا معلوم نمیتونست ایفونی با صفحه نمایش بزرگ و ابعاد کم بسازه؟
روحش شاد
ینی گوشی 5.5 اینچی میزد که اندازه گوشی 3.5 اینچی باشه؟؟؟؟ چجوری میخواس کوچیکش کنه؟:|
تيم كوك در اين سه سال به خوبى ثابت كرده كه جانشينى كاملاً شايسته براى جابز بوده و نشون داده كه جابز خود بى دليل او را براى اين سمت انتخاب نكرده!
اپل امروز پر قدرت تر از هميشه بر مبناى ارزشهايى كه جابز آنها را در اپل پايه گذارى كرد و امروز در بخشى با نام Apple University در خود اپل آموزش داده مى شوند(به نيروهاى داخلى اپل) حركت مى كند.
هر وقت بیکار میشم میشینم مستند استیون جابز رو میبینم
اصلاً ازش سیر نمیشم
نیگا کردن این مستند بهم یه انرژی خاصی میده که میگه تو هم میتونی مثل این آدم دنیا رو عوض کنی، مخصوصاً عاشق اون کار گروهیشون تو گاراژ پدریش هستم
واقعاً مرد بزرگی بود
روحش شاد
درسته شاید اگه جابز زنده بود، اجازه تولید آیفون ۵.۵ اینچی یا حتی ۴.۷ اینچی رو نمی داد، اما مطمئنا آیفون های ۴ اینچی تولید میشد که نو آوری ها و ویژگی هایی توش داشت که خیلی هارو وادار به خرید گوشی کوچیک می کرد...همونجور که معرفی آيفون اول خیلی هارو وادار به خرید گوشی بزرگ کرد (اون زمان ۳.۵ اینچ خیلی بزرگ محسوب می شد، در مقابل سیمبین های ۲ و ۲.۵ اینچی و نهایتا لمسی های ۳ اینچی)...
مهم اینه که اگر استیو زنده بود، آیفون ۶ شاید هم اندازه آیفون ۵ بود، اما قطعا یه one more things داشت که خیلی بیشتر از صفحه بزرگ می ارزید...
روحش شاد.
اپل کمپانی هست که تمام کارهای اپل از روی حسابه و واسه 50 سال آیندش هم برنامه داشته و داره , ربطی هم به استیو جابز و غیره هم نداره .
این مسخرست که اپل رو فقط به چشم یک نفر ببینیم .
KEEP
CALM
&
TRUST
APPLE
چند وقت پيش تو شيراز يه ساختمون در حال ساخت ديدم جلوش روي يك بنر بزرگ نوشته بود Keep Calm And Build On!!! پيمانكارشون خيلي باحال بوده. :)