ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پدر ژنتیکی انسان های کنونی 239 هزار سال قبل می زیسته است

با توالی یابی ژنوم 2636 ایسلندی، بزرگترین مجموعه از یک جمعیت که تا به حال مورد آزمایش قرار گرفته، محققین به این نتیجه رسیدند که جهش های ژنتیکی، نقشی اساسی در همه چیز بازی می ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۶ فروردین ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

با توالی یابی ژنوم 2636 ایسلندی، بزرگترین مجموعه از یک جمعیت که تا به حال مورد آزمایش قرار گرفته، محققین به این نتیجه رسیدند که جهش های ژنتیکی، نقشی اساسی در همه چیز بازی می کند، از بیماری آلزایمر گرفته تا هر آنچه که فکرش را کنید.

اطلاعات به دست آمده همچنین اشاره می کند که شبیه ترین انسان به ما، یا به عبارتی پدر ژنتیکی ما، بین 174 هزار تا 321 هزار سال پیش در کره زمین می زیسته است.

کاری استفانسون، عصب شناس و نگارنده 4 مقاله ای که امروز در Nature Genetics منتشر شد می گوید:‌ "آنچه ما در اختیار داریم، بینشی با جزئیات کافی از توالی یابی ژنوم یک ملت است."

وی همچنین مدیرعامل کمپانی deCode نیز هست که در این پرویه سهیم بوده:‌ "توالی یابی ژنوم این تعداد افراد یک جمعیت، منطقا یک گام بزرگ رو به جلو در جهت شناخت این است که بدانیم چگونه تنوع میان انسان ها در تنوع توالی های دی ان ای دیکته شده."

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

محققان دانشگاه آریزونا در سال 2013 به این نتیجه رسیده بودند که پدر تمام انسان های کره زمین، 340 هزار سال قبل به وجود آمده اما تحلیل ها و مطالعات جدیدی ایسلندی ها نشان می دهد که عمر وی به 239 هزار سال قبل باز می گردد.

همچنین، کاوش های اخیر نشان می دهد که اولین زن حدودا 200 هزار سال پیش می زیسته، بنابراین عددی که ایسلندی ها ارائه می دهند ممکن است منطقی تر باشد.

آگنار هلگاسون، دیگر نویسنده این پژوهش و همچنین ژنتیک دان دانشگاه ایسلند می گوید:‌ "انسان ها کنجکاوند که ما از کجا آمده ایم و چگونه به این صورتی که حالا هستیم در آمده ایم. و این پژوهش حالا اطلاعات بیشتری در مورد زمان به وجود آمدن مان می گوید."

از منظر تکاملی، گونه های قدیمی تر، زمان بیشتری برای جهش زایی و در نتیجه ایجاد افراد یا جمعیت های مختلف دارند. به این معنی که سن گونه انسانی، به میزان تنوع آن ها در حال حاضر نیز وابسته است.

دانشمندان همچنین از داده ها به این نتیجه رسیدند که 8 هزار ایسلندی، حداقل یک ژن غیر فعال دارند که اصلا هیچ فعالیتی ندارد. ژن ها معمولا با حس بویایی در ارتباط بودند اما به غیر از این موارد، 1171 ژن خاموش دیگر نیز در میان این جمعیت یافت شد.

استفانسون می گوید: "حالا ما بینشی به ژن های خاموش داریم. خیلی کم پیش می آید با افرادی برخورد کنید که این ژن ها در بدن شان از بین رفته باشد." رقمی معادل 7.7 درصد جمعیت کل ایسلند.

وسعت این پژوهش شگفت انگیز است اما این بدان معنی نیست که همه انسان ها به شکی عالی طراحی شده اند. برای مثال، افرادی که ژنوم شان در بخش ژن های خاموش هم مورد استفاده قرار گرفته، سابقه بیماری های ژنتیکی داشته اند.

اندرو آلن، ژنتیک دان دانشگاه دوک می گوید: "جمعیت ایسلند تاریخچه دموگرافی نامتعارفی دارد".

این کشور بسیاره ایزوله است و تنها 320 هزار نفر جمعیت دارد. پشینیان آن ها تا همین چند صد سال اخیر هیچ تعاملی با بیرون نداشتند، بنابراین شاید درست نباشد که بخواهیم این جمعیت را مرجعی برای تمام بشریت قرار دهیم.

استفانسون با این حال می گوید که نتایج هنوز هم می تواند نمایانگر مردم در دیگر نقاط دنیا باشد. وی می گوید 7.7 درصد تقریبا همان رقمی است که در هر جمعیت دیگری می توان به آن رسید.

با این وجود، آلن مدعی است که پژوهش اخیر می تواند در ارائه اطلاعات پیرامون مکان حضور ژن ها موثر باشد و پژوهش هایی از این قبیل اما در مقیاسی بزرگ تر می تواند به علم ژنتیک کمک شایانی کند.

استفانسون می گوید:‌ "وقتی که ما کارمان را شروع کردیم، تمام دنیا بر این معتقد بودند که نباید نتایج توالی یابی ژنوم را به دست شرکت کنندگان بسپریم. در ایسلند هم، مانند هر جای دیگری، مردم مدام ایده های شان را در مورد اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد می پرورانند. من بر این باورم که جامعه ایسلند در کنار سیستم سلامت، می تواند از داده های ما استفاده کند."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • sina2000

    باید بگم که بله همه چیز به نظمی تمایل داره اما در هر چیزی هر چقدر که بی نظم به نظر بیاد در آخر میشه ترتیب و هماهنگی را پیدا کرد که بهش میگن پیچیدگی!
    و دیگر این که نباید از چیزهایی که اثباتشون خیلی سخته در برابر چیزهایی انکارشون خیلی سخته اولویت قائل شد و یکی از اون چیزهایی که اثباتش خیلی سخته اینکه واقعا لازم هست که به قضاوت افکار دیگران فارق از کردارشون بپردازیم!
    و در آخر ستایش خدایی که آفریننده ماست نه ما آفریننده آن!

  • TROOL

    این همه زور زدیم کامنت نوشتیم همه رو پاکیدین مرسی

  • حمیدرضا

    سلام چرا نظرات و جوابهای محسن (T) رو پاک کردید ولی نظرات مخالف قرآن رو پاک نکردید

  • pooli

    پدر از کجا اومده؟( چطوری به وجود اومده)
    سنش رو 329 هزار سال قبل
    مادر که 300 هزار سال قبل
    اختلافشون 29000 سال
    یعنی 29000 سال مجرد بوده یا ....
    :D

  • Mr. Android

    اینا رو هم اضاف کن
    خورشید در گل و لای غروب میکند
    ماه و خورشید و زمین بدنبال هم میچرخند

  • TROOL

    چطور انیشتین که لقب بی خاصیت داشت میتونه قانونی کشف کنه که هنوز دارن ازش فرمول استخراج میکنن
    تو اون دوره هم یه فیلسوف بود انیشتینم فیلسوف این زمانه
    ......بیشتر از اینم بنویسم حذف میشه یا سانسور

  • امیدک

    جالب این جاست
    این علمی که ما ازش صحبت میکنیم انگار با دین دشمنه
    درحالی که دین خودش به شدت آموختن علم رو تأکید میکنه
    عین برادری كه با برادر خونیش قهر کرده و همه جوره قصد کوبیدنشو داره و خوبی های برادرشو فراموش کرده
    والا علم و دین از هم جدا نیستند
    علم همواره جای پیشرفت و تکامل داره و فراموش نکنیم همین پیشرفت علم در مرور زمان باعث کشف بسیلری از زیبایی های قرآن شده
    و در آینده باعث درخشش بیشتر قرآن هم خواهد شد
    فقط زود قضاوت نکنید
    نگید فلانی با قرآن متضاده و ... شما از کجا میدونید متضاده؟نکنه قرآنو از سیر تا پیاز خوندید؟آیاتشو از بیخ و بن بلدید؟احادیث رو چطور؟
    در کل بنظرم بهتره این مباحث رو بسپاریم به عالمای دو طرف
    من و شما ممکنه علممون کافی نباشه
    در نهایت مطمئنم علم و دین در آینده با هم تطابق پیدا میکنند و این بحثا یه روزی به پایان میرسند...البته شاید به عمر ما قد نده:)))

  • Aryan

    من قرآن رو قبول دارم ها.ولى بدون كه در اشتباهى و از اينايى كه گفتى يكسريشون ابدا در قرآن گفته نشدن و معجزه در اومدنشون همش حاصل يك سرى اطلاعات غلط هست كه داده شده.

  • Aminaldin

    اوزوماکی ناروتو؟ اگه انلاینی منو اد کن Eaminaldin@yahoo.com یاویبرم 09176916399
    )خیلی ببخشد که مرتبط نیست(

  • farid

    ایول

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی