وقتی آشتی اپل و سامسونگ برای دیگر غول های فناوری دردسرساز می شود
در ماه اوت سال گذشته، تیم کوک مدیر عامل اپل تصمیم گرفت که خصومت ها را کنار بگذارد و برای صلح و سازش با سامسونگ پیش قدم شود. این دو شرکت همانطور که می دانید ...
در ماه اوت سال گذشته، تیم کوک مدیر عامل اپل تصمیم گرفت که خصومت ها را کنار بگذارد و برای صلح و سازش با سامسونگ پیش قدم شود.
این دو شرکت همانطور که می دانید بارها و بارها به خاطر نقض پتنت یکدیگر را به دادگاه کشانده و نام خود را در سر خط خبرها قرار داده اند اما حالا هردویشان دست در دست یکدیگر گذاشته اند و قصد دارند که برخی از قطعات الکترونیکی را با همکاری هم بسازند و از این طریق تنش و درگیری را از کسب و کار خود دور نمایند.
در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.
براساس گزارش بلومبرگ، بدنبال این همکاری، سامسونگ بخش اعظمی از چیپ های A9 اپل را خواهد ساخت که قرار است در نسل آتی آیفون به کار گرفته شوند. البته تا به امروز بسیاری در مورد ساخت این چیپ ها گمانه زنی کرده اند، برخی گفته اند که TSMC قطعا آنها را می سازد و برخی دیگر سامسونگ را سازنده اصلی این قطعات عنوان نموده اند.
براساس گفته مینگ چی کو، یکی از تحلیلگران موسسه KGI Securites، شرکت TSMC در حدود 30 درصد از این تراشه ها را تولید خواهد کرد و سهم آن با سامسونگ برابر می شود. سال گذشته، به خاطر تنش هایی که میان سامسونگ و اپل وجود داشت، فرایند تولید کل این قطعات به TSMC محول گردید.
شرکت دیگری که در گزارش بلومبرگ به آن اشاره شده، Global Foundaries است و وظیفه تولید 30 درصد از این تراشه ها را بر عهده دارد که از 50 درصد میزان مورد نیاز به مراتب کمتر است.
براساس گزارشات، فروش قطعات سامسونگ در سه ماهه نخست سال 2015 به خاطر بیشتر شدن همکاری هایش با اپل افزایش یافته و این شرکت کره ای هم در مورد آینده کسب و کارش و همچنین بهبود ظرفیت تولید چیپ های خود ابراز امیدواری کرده. از طرف دیگر TSMC نیز اعلام کرده که هزینه های خود را کاهش خواهد داد.
سندیسک یکی دیگر از شرکت هایی است که همکاری اپل و سامسونگ می تواند به ضررش تمام شود. این کمپانی برای دستگاه های موبایلی نظیر آیفون و آیپد چیپ تولید می کند و زمانی کوپرتینویی ها بزرگ ترین مشتری آن بودند و 19 درصد از درآمدهایش را تامین می کردند، اما ظاهرا، آن دوران خوش به پایان رسیده و گویی دیگر تکرارشدنی نخواهد بود.
در 15 آوریل 2015، سندیسک اعلام نمود که به دنبال از دست دادن مشتریان سابقش در بخش چیپ، پیش بینی می کند که فروشش در سال جاری به مراتب پایین تر از میزان برآورد شده باشد و تردیدی نیست که اپل یکی از این مشتریان است.
اما بالا رفتن میزان فروش چیپ های سامسونگ در بهترین زمان ممکن رخ می دهد. همانطور که می دانید 2014 سال چندان خوبی برای کسب و کار این شرکت در بازار موبایل نبود و سود 75 درصدی آن در سه ماهه نخست سال 2014 به 37 درصد در سه ماهه آخر همان سال تنزل پیدا کرد.
در عین حال، سود این شرکت از تولید چیپ از 20 درصد در سه ماهه سوم سال 2013 به 55 درصد در مدت مشابه سال بعدش رسید و از آن زمان به بعد، سود این شرکت کره ای در بخش چیپ فراتر از درآمدهایش از بازار موبایل بود.
هرچند که احتمال می رود این مساله با عرضه کهکشانی های امسال تغییر یابد با این همه تغییری در این حقیقت به وجود نمی آورد که سود سامسونگ در حوزه نیمه رسانا در حال افزایش است.
سامسونگ و اپل، روی هم رفته 40 درصد از بازار اسمارت فون دنیا را در اختیار دارند و حالا با روی آوردن اهالی کوپرتینو به چیپست های این غول کره ای و همچنین ترجیح سامسونگ به استفاده از چیپست های خود در پرچمدارانش، پیش بینی می شود که روزهای بدتری در انتظار چیپسازانی باشد که زمانی کسب و کارشان به خریدهای سامسونگ و اپل گره خورده بود و در کناری TSMC و Sandisk شاید بهتر باشد که کوالکام را هم به این لیست اضافه کنیم.
نکته جالب تر اینکه، کوالکام زمانی برای تولید چیپست های خود از تأسیسات TSMC استفاده می کرد و حالا باید برای ساخت اسنپدراگون 810، به سامسونگ و فناوری 14 نانومتری FinFET آن متکی باشد.
سامسونگ با استفاده از تکنیک پیشرفته خود در تولید چیپ، قادر است محصولات باکیفیت تری را بسازد و جایگاه نخست بازار را از آن خود نماید و این یکی از دلایل اصلی روی آوردن اپل به این شرکت کره ای و روی برگرداندنش از TSMC است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

آیفون6 با دست خم میشه عجب غولی هستش آیفون
مایکروسافت بیاد همه اینا مجبورن سایلنت کار کنن
اين همكاري ها بدليل رشد سرسام آور غول تكنولوژي مايكروسافت است.
حالا هی بزنیم تو سرو کله هم که بله سامسونگ بهتره ،اپل بهتره ، اینا باهم رفیقن ما کاسه داغتر از آش
چه نگاه ساده ای! اپل و سامسونگ رو مثل شخص می بینید !!
موافقم شديدا.. :-)
بازم تیم کوک اصلا توقع این رو نداشتم اپل الان باید از سامسونگ به خاطر اس 6 شکایت کنه ولی نکرد به جاش می خواد باهاش همکاری کنه.
وای
اصلا باور. نمی کنم...........
سیاست های اپل و سامسونگ بسیار نفرت بر انگیز هستش.
همیشه
خودت میگی سیاست ، همیشه در تجارت و سیاست منافع خود شرکت اولویت داره و این وسط همه دنبال درامد بیشتر هستند این که ربطی به اپل و سامی نداره.
البته شرکت TSMC روی فناری 10 نانومتری داره کار می کنه آینده رو نمیشه پیش بینی کرد
بله گفته بود، ولی سامسونگ و اینتل هم گفته بودن که روی فناوری 5 و 7 نانومتری دارن کار میکنن.
دقیقا برا همین گفتم نمیشه آینده رو پیش بینی کرد کی فکرشو میکرد نوکیا با اون هم سابقه زمین بخوره هیچ چیز معلوم نیست ....
مدیر جان لطفا نظرمو تایید کن بابا ما مثلا پیرای این سایت هستیم
دلم نمی خواد الان سایت رو بهم بریزم ولی یک واقعیت هستش که باید بگم اینکه بیشترین تشنج های تکنولوژی و دعواهای ترولی از طریق سایت های اپلی بوجود میاد من خودم تو سایت های خارجی زیادی هستم مثل wmpoweruser - winbeta - windows crntal ,..... ولی تا بحال ندیدم هیچ ویندوزی یا حتی اندرویدی اپلی ها رو مسخره بکنن ولی خیلی بارها دیدم به اشتباه اطلاعات غلط و یا به مسخره گرفتن مثلا شب کنفرانس سایت theverge می نویسه مایکروسافت برنامه های اندروید رو میدزده یا همین توهم بد بودن IE به دست همین اپلی های متعصب بوجود میاد
توهم بد بودن ie ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عزیزم توهم رو شما دارین که فکر میکنید خوبه
کل دنیا هرجا بری میگن بده و به درد نمیخوره
سهمش هم به خاطر پیش فرض بودن توی ویندوز هست
حاظرم شرط ببندم اگر پیش فرض نبود حتی 1% هم سهم نداشت :|
اگر خوب بود هیچ وقت عوضش نمیکرد اسپارتان رو بیاره :|
چه عجب
باید زودتر اینکارو میکردن
ادم واقعا خسته میشه وقتی درگیری های این شرکتا و بدتر از اون هوادارانشون ( که گاها از خود شرکت متعصب ترن !) رو میبینه
اینجوری به نفع همست ...
به سلامتی :)