ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات جدید دانشگاه برکلی از طریق آزمون و خطا یاد می گیرد

جدیدترین اختراع پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا به قدری هوشمند عمل می کند که با دیدن آن می توان گفت هوش مصنوعی از پتانسیل کافی برای رشد و هوشمندتر شدن برخودار است. در این دانشگاه، تیمی ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۵ خرداد ۱۳۹۴  |  ۰۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

جدیدترین اختراع پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا به قدری هوشمند عمل می کند که با دیدن آن می توان گفت هوش مصنوعی از پتانسیل کافی برای رشد و هوشمندتر شدن برخودار است.

در این دانشگاه، تیمی از محققین نوعی الگوریتم هوش مصنوعی را توسعه داده اند که از طریق آزمون و خطا یاد می گیرد و با انجام هر کار تجربه جدیدی را کسب می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

رباتی که الگوریتم یاد شده را انجام می دهد BRETT دارد (که اسمش از سر واژه های عبارت Berkley Robot of the Elimination of Tedious Tasks به معنای ربات حذف کننده وظایف خسته کننده برکلی گرفته شده) و در اصل نوعی ماشین مبتنی بر پلتفرم PR2 از شرکت Willow Garage است.

الگوریتم طراحی شده توسط محققین این دانشگاه از «یادگیری تقویت شده عمیق» برای آگاه نمودن ربات نسبت به محیط اطرافش بهره می گیرد.

چلسی فین یکی از پژوهشگران تیم مذکور می گوید:

حرکت در یک محیط سه بعدی بدون ساختار مساله ای کاملا متفاوت است. در این فضا هیچ جهت مشخصی وجود ندارد و هیچ نمونه ای در مورد حل کردن مشکلات وجود ندارد. در این فضا مثالی در مورد راهکارهای صحیح نظیر مواردی که در برنامه های تشخیص کلام و نگاه به کار گرفته می شوند، وجود ندارد.

BRETT بدون در اختیار داشتن هرگونه دانش از پیش برنامه ریزی شده از محیط پیرامونش می تواند اشیاء ابتدایی را پس از چند دقیقه کار کردن با آنها سر هم کند. همزمان با هر حرکت ربات برای سر هم کردن سازه، اطلاعات و دانش آن نیز در مورد محیط پیرامونش بیشتر می شود و در نتیجه مدت زمانی که برای این کار نیاز دارد کم و کمتر خواهد شد.

برای نمونه نخستین تلاش BRETT برای سر هم کردن چرخ یک هواپیمای اسباب بازی در حدود 12 دقیق طول کشید که قطعا هم کار ساده ایست. در نهایت این ربات، از همان الگوریتمی که در هنگام سر هم کردن هواپیمای اسباب بازی فرا گرفته بود برای سر هم کردن قطعات لگو بهره گرفت و این بار با خطاهای به مراتب کمتر توانست این وظیفه را در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام برساند.

پس از آنکه هوش مصنوعی BRETT موفق شد در انجام این کار به مرحله استادی برسد، پژوهشگران از آن الگوریتم برای تمامی حرکاتش بهره گرفتند که از آن جمله می توان به پیچاندن درب بطری اشاره کرد.

کسی چه می داند شاید این ربات روزی آنقدر باهوش شود که بتواند درب محکم شیشه های مربا را باز کند و انجام امور دشواری از این دست را برای ما ساده تر نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • تایسون

    قبلا تو کامنتات یادمه یکی در میون فحش بار اپل میکردی
    اپل را مسخره میکردی
    هزار جور حرف بارش میکردی
    حالا رفتی خریدی و تعریف، پشتِ تعریف :)))
    البته پشت سر سونی هم زیاد صفحه میزاشتی که مهم نیست! چون نشون دادی از سونی هم شناخت نداشتی مثل اپل
    حداقل ثبات داشته باش یکم:))

  • Mr.M

    <img class="decoded" src="http://pichak.net/smiletext/myimg/18/tahoma/fa/16/0/پادشاه خلاقيت.png">

  • Mr.M

    X(
    نه ! باور نميكنم ! اين تو خود تويي !! اين تو كه از اندرويد بيزار شده تويي !!!
    :x

    • Erfan_Moti

      بیزار نشدم با iOS اشنا شدم
      اندروید سیستم عامل خیلی خوبیه و مطمئنا برای بعضیا بدرد بخور تره
      از طرفی بحث قیمت هم اینجا هست اندروید همونقدری که پول میدی آش میخوری و برای خیلی ها همون قدر کاملا کافیه
      اما iOS در مواردی که من بالا گفتم بهتره و البته ضعف هاش رو هم ذکر کردم کسی که زیاد فیلم نگاه میکنه توی گوشی شاید برای همون اس6 بهتر باشه

      • Hadi.TJ

        سلام
        برای فیلم من برنامه kmplayer رو دارم که واقعا عالیه ولی گویا جدیدا از روی اپ استور برداشته شده، برنامه Oplayer هست که خوبه و زیرنویس هم سائورت میکنه همچنین AVPlayer رو من خیلی دوست دارم، این سه تا هر فرمتی رو راحت پخش می کنن رو آیفون، برتریه km هم نسبت به بقیه امکان ftp sharing بود که میتونستی مثلا از رو کامپیوترت فولدر فیلم هات رو ftp share میکردی و اونوقت هروقت خونه بودی به تمام فولدر فیلم های رو کامپیوترت دسترسی داشتی و هرکدوم و خواستی میتونستی تماشا کنی...

    • Mr.M

      حالا با كي دعوا كنيم !
      =))
      :((

      • زامبی

        با من :D

  • Erfan_Moti

    دیجیاتو چه معنی داره کامنت های طولانی بره برای تایید؟؟؟
    اتفاقا اینا رو باید آزاد کنی کسی که بخواد پرت و پلا بگه توی دو خط هم میتونه کسی که وقت میذاره و مینویسه مطمئنا چیز بدرد بخور تری داره برای گفتن...حالا این دومیه باید مثل من اون بالا کامنت خودش رو تیکه تیکه کنه بفرسته و ترتیبش هم بهم بریزه و از آخر نصفش هم بره تو راه تایید
    درستش کنین دیگه اینو

    • سينا

      بهترين برنامه پخش فيلم ايفون oplayer
      همه فرمت هارو پشتيباني ميكنه
      زير نويش هم ساپورت ميكنه
      قابليت هاي خوبيم داره
      wifi transfer
      itunes backup
      smb
      ...

  • Mr.M

    :X
    :P

  • Mr.M

    D:
    نرم افزار زياده براي ويديو يادمه قديمها يكدونه داشتم فرمت MKV با زيرنويس فارسي راحت پخش ميكرد ! احتياج نداشتم پاكش كردم ! حالا مگه پيدا ميشه تو اين انبار كاهي كه براي خودم ساختم :D

  • Erfan_Moti

    خب دوستان قرار بود بعد استفاده از ایفون 6 نظرم رو بگم
    خب شاید از یه طرفدار سامسونگ که میشناسینش بعید باشه اما با امکاناتی که دیدم بعید میدونم دیگه برگردم سمت اندروید
    مشکل سرعت و کندی اندروید نیست
    مشکل استفاده ما ایرانی ها از اندروید هست
    من توی 24 ساعت گذشته ای که گوشی دستم بود از دوربین تا روانی اجرا نرم افزار ها و فعال کردن اپل ایدی و غیره رو تست کردم
    چیزای خوب زیادی دیدم
    مثلا خیلی از بازی ها برخلاف تصور من رایگان هستن مثل
    PvZ2-Asphalt 8-Real Racing 3

    • زامبی

      حرفاتو قبول دارم و باید بگم سلیقه ای هست ، قبول کن با ی دیدگاه دیگه ، با ی سلیقه ی دیگه خیلی راحت میشه اندروید رو بیشتر از ios دوست داشت . تو میگی تجربه ی کاربر بهتره ، من امکانات برام مهمه ، هر جا که گوشیم آنتن بده نتمو شیر میکنم با لپتاپ میرم نت . خیلی راحت از 4g استفاده میکنم . با شیر ایت راحت فایلا رو میریزم رو گوشی. و ... واللا من هر چی با اپل بیشتر کار کردم ، کمتر خوشم اومده . گوشی اندرویدیمم همچین چیز شاخی نیست . جی فلکس دارم ...
      سلیقه ایه ...

      • Hadi.TJ

        دوست عزیز شما هم دقیقا مشکلت مثل قبلا عرفان عدم شناخت روی آیفون هست، مثلا این رو نمیدونی که اولین سیستم عاملی که Hot spot (امکان شیر کردن اینترنت) با وایرلس گذاشت همین اپل بود که از سال 2010 این امکان رو روی آیفون هاش گذاشته بود.
        یا مثلا نمی دونی که برنامه هایی مثل share it و زاپیا و ... خیلی وقته برای آیفون هم هستن و حتی من یادمه رو آیفون 3جی م یه برنامه داشتم وایرلس درایو، که امکان شیر اطلاعات و راحت از طریق وایرلس بین آیفون و کامپیوتر می داد...پس قبول کن تو هم قربانی تبلیغات منفی و اشتباه بر علیه آیفون شدی ...

        • samsungmobile

          ما رو سیمبین joiku داشتیم کجا آیفون اولین بود؟

    • Erfan_Moti

      و تمام نرم افزار های اندرویدی مثل خبرگردی رو هم برای آیفون پیدا کردم
      اما مهمترین چیزی که من گرفتم هماهنگی هست
      یعنی...چیجوری بگم...شده تا حالا یه بازی رو اجرا کرده باشین مثل همین بازی های بالا و قبل از تموم کردن اونها بازی از بین بره؟؟
      توی اندروید دلیل های خیلی زیادی میشه پیدا کرد برای از بین رفتن بازی و بدبختی این که جایی هم نمیشه سیو کرد
      آره ما گوگل پلاس داشتیم اما به دلیل همون استفاده نادرست ما ایرانی ها نمیشد استفاده کرد چون اپلکیشن های اندرویدی اکثرا کرک هستن

      • Erfan_Moti

        آپدیت که نمیشن هیچی حتی سیو هم نمیشن
        این برای بخش بزرگی از اونها صادق هست
        عملکرد تاچ آیدی دقیقتر و سریعتر از اس5 هست
        کیفیت نمایشگر پایینتر هست اما به خاطر تم رنگی و نوع نمایش رنگ من ضعفی حس نکردم اما هنوز نسبت به اندرویدی ها جا داره بهتر بشه..
        مثلا تراکم و اسنجام متن ها و تصاویر اصلا در حد اس6 نیست و خب واضحه یکی تراکم 500 هست و دیگری 300
        کیفیت صدا خیلی بهتر از اس5 خودم هست همینطور بلندی صدا
        دوربین جلو با هیچ اندرویدی که من تا الان دیدم قابل مقایسه نیست

        • سوتابایت منتظر...

          ههه!!
          خوش حالم که خوشت اومد!!
          مبارک باشه!!

          • Mr. Nick

            مبارک باشه
            بهتر بود نظرت درباره مقایسه اندروید (S5 ) با آیفون 6 تو گوگل داکس یا آفیس آنلاین یا..... مینوشتی هر وقت کسی سوالی کرد لینک بدی کامل تر می شد قابلیت کامنت گذاری هم دارن اینجا هم یه لینک میزاشتی . هرچند خودم دست کمی ندارم :)))
            ..........
            این چهار پنج پست آخر سر نزده بودم دیدم از این وضع قسمت نظرا اعصابم خورد شد سایت بستم

        • Erfan_Moti

          دوربین عقب بر خلاف اسم 8 مگاپیکسلی اون عملکردی عالی داره البته در زوم کردن ها کیفیتش میاد پایین و طبیعی هست از یک 8 مگ نمیشه انتظار زیادی توی این مورد داشت اما از نظر رنگ بندی عکس
          و طبیعی بودن در بهترین سطح هست و من از اس5 خودم اینو برتر میدونم
          اپ استور اصلا منو اذیت نکرده تا الان که حتی گیفت کارت هم نخریدم براش
          هدفون هاش کیفیت قابل قبولی دارن و راضی ام
          شارژر اون 1 میلی امپر هست که نسبت به 2.1 گوشی قبلی ضعیفتره و دیرتر شارژ میشه

          • Erfan_Moti

            در پایان میگم در مقایسه با یه گوشی عالی اندرویدی مثل اس6 از نظر نمایشگر ممکنه ضعیفتر باشه اما چیزایی هست که بیشتر از تراکم پیکسلی براتون اهمیت پیدا میکنه
            امیدوارم در نسل بعدی آیفون دوربین و نمایشگر رو یک ارتقا اساسی بده چون تنها عیب های این گوشی هست هرچند گفتم ضعف بزرگی نیستن اما در حد اسم آیفون نیستن این دو مورد
            امیدوارم اندروید هم پیشرفت کنه و اگه چند سال دیگه برگشتم سمت اندروید اونم مثل ایفون منو سورپرایز کنه
            راستی یه ضعف بزرگ داره آیفون اونم نبودن نرم افزار دیجیاتو هست
            امیدوارم کمک کرده باشم به دوستانم

          • Erfan_Moti

            آی او اس مثل اندروید دنیای آزادی نداره که هر چیزی رو بتونین هر جا بذارین
            اما دنیای محدودی هم نداشته
            چیزی که من دیدم محدودیت نبود...نظم بود
            نکته دیگه آنتن دهی گوشی هست که شبکه های نسل سوم رو توی مشهد خیلی راحت پیدا میکرد و گوشی قبلی من میتونم بگم دائما روی نسل دوم بود و سرویس ادج مگر این که دستی گوشی رو میذاشتم روی حالت نسل سوم و اون وقت آنتن خیلی اقت میکرد و قابل استفاده نبود
            اما این...به نظر میرسه انتن دهی بهتری هم داره

          • Erfan_Moti

            مثلا همین اینفینیتی بلید 1 دلار بیشتر نیست و مهمتر از اون با یک کلیک کل بازی میاد روی گوشی بدون هیچ دردسری
            حالا توی اندروید بیاین رو راست باشیم
            باید میرفتیم توی سایت ها میگشتیم ببینیم کرک شده بازی اومده یا نه؟
            دیتای اون برای پردازنده های مالی هست یا ادرنو و یا انویدیا
            بعدش باید یاد میگرفتیم دیتا رو کجا بریزیم و چطور نصب کنیم اخرش هم قبل از تموم کردن بازی یا بازی پاک میشد و سیو های اون و یا دیتا های بازی رو یه نرم افزار مثل کلین مستر پاک میکرد

          • Erfan_Moti

            من اشتباه کردم و 50 تومن دادم به فروشنده که نرم افزار بریزه واسم
            پولو گرفته نرم افزار رو ریخته بعدش میگه دیگه حق سینس کردن با آی تونز رو نداری
            رسیدم خونه در نیم ساعت کل گوشی رو ریست فکتوری کردم...گوشی رو میخوام استفاد کنم ندادم اون یارو برام کلا از بین ببره استفاده ازش رو
            کاش به جای اون 50 تومن یه گیفت کارت 15 دلاری میخریدم خیلی از این بیشتر استفاده داشت
            نرم افزار ها اکثرا 1 دلاری هستن

          • Erfan_Moti

            فرمت های ویدیویی زیادی تست نکردم اما همینایی که داشتم رو بعضیاش رو خطا گرفت مشخصه از نظر انواع فرمت های پخش خیلی قوی نیست اگه دوستان نرم افزار خوبی میشناسن راهنمایی کنن
            خیلی تفاوت های دیگه هم هست که میتونین در بررسی های دیگه بخونین اما این تصور عام بود که میگفتن اپل توی ایران کاربرد نداره
            من خریدم و بر خلاف انتظارم همشون قابل استفاده در ایران هستن و لذت بخش ترین چیز هاش ساپورت نرم افزاری هم گوشی و هم تمامی نرم افزار های شما هستن

  • Erfan_Moti

    تایید؟؟؟

  • Mr.M

    در كل اكثر مواقع هستم :D وقتي اين ديوان جون را ميبنم بيشتر هم ميشه :D

  • Mr.M

    كابوس ايلان ماسك عملي شد
    تيتر خبرهاي آينده سايت نزده !
    بازم :D

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی