آیا تقاضای اندک باعث خواهد شد تا مایکروسافت تجارت فروش موبایل را کنار بگذارد؟
محصولات نوکیا و همچنین سرویس هایش، در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷.۲ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شدند در حالی که چندین ماه بعد و در سال ۲۰۱۴، زمانی که این داد و ...
محصولات نوکیا و همچنین سرویس هایش، در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷.۲ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شدند در حالی که چندین ماه بعد و در سال ۲۰۱۴، زمانی که این داد و ستد نهایی گشت، مایکروسافت در نهایت مبلغی برابر با ۹.۴ میلیارد دلار را به فنلاندی ها پرداخت کرد.
مدیران مالی مایکروسافت، 5.5 میلیارد دلار از مبلغ فوق را به عنوان «حسن نیت» مشخص نمودند. حسن نیت در امور مالی، مشمول دارایی های نامشهود، نظیر ارزش نام «نوکیا»، روابط عالی میان مشتری و کارمندان، پتنت ها و البته تکنولوژی های انحصاری می گردد. ۴.۵ میلیارد دیگر هم که مشخصا صرف هزینه برای کسب دارایی های مشهود، نقدینگی و... شده بود.
اکنون به نظر می رسد که محصولات و سرویس های نوکیا، که البته اهالی ردموند برای داشتنشان رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار را پرداخت نموده اند، نتوانسته انتظارات را برآورده سازد و اگر اوضاع بر همین منوال پیش رود، می توان گفت مایکروسافت نیز تصمیم بر جداسازی تجارت موبایل (دست کم به شکل فعلی) از هسته اصلی خود خواهد کرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به پیشبینی ها و تصوراتی که مدیران ارشد مایکروسافت در آن زمان، در خصوص نحوه رشد نوکیا در سال های آینده داشتند.
اخیرا خود شرکت مایکروسافت به شکل عمومی اظهار نظرهایی داشته که فروش موبایل های لومیا، به هیچ عنوان بالا نبوده و زیر خط انتظارات و پیشبینی های سابق -در زمان خرید بزرگ مایکروسافت- قرار گرفته اند.
در آن زمان، اهالی ردموند پیشبینی کرده بودند که تا سال ۲۰۱۸، مایکروسافت به واسطه خرید نوکیا قادر می گردد تا سهمی ۱۵ درصدی از بازار اسمارت فون ها را به دست آورده و تا آن سال نیز ۱.۸ میلیارد موبایل (هوشمند و غیر هوشمند) به فروش برساند.
شرکت مورد بحث همچنین گمان می کرد که می تواند به حاشیه سود عملیاتی ۵ الی ۱۰ درصد دست پیدا نماید، که با توجه به تعداد موبایل های فروش رفته ای که ذکر شد، مبلغی برابر با ۲.۳ الی ۴.۵ میلیارد دلار را در بر می گرفت.
مایکروسافت اخیرا در یکی از بیانیه های مالی خود در خصوص عملکرد مالی سه ماهه سوم مال ۲۰۱۵ برای سهام دارانش عنوان کرده: «در این بازار به شدت رقابتی تلفن های همراه، احتمال دارد که نتوانیم به پیشبینی های قبلی خود دست پیدا کنیم.»
حال گفته های فوق را بگذارید کنار صحبت های نادلا که می گوید: «نیاز داریم تا اقداماتی انجام داده و جلوی هزینه های اضافه را در میان محصولات خود بگیریم.» و یا مدیر ارشد بخش مالی مایکروسافت به نام امی هود که او نیز سخنان مشابهی را در خصوص سودآوری در سال مالی ۲۰۱۶ به زبان می آورد. سخنانی که البته هواداران ویندوز فون را مایوس خواهد کرد.
مایکروسافت اخیرا اعلام داشته که بر اساس شرایط کنونی بازار تلفن های همراه، در صورت کاهش و رو به زوال رفتن جریان پول ساز و همچنین به سرانجام نرسیدن پیشبینی های قبلی و البته رشدی که در نظر گرفته شده بود، احتمال کنار گذاشته شدن تجارت موبایل و جدا شدن آن از هسته اصلی مایکروسافت وجود خواهد داشت.
این اقدام البته مزایایی هم برای شرکت ساکن ردموند دارد و با بازگشت دست کم بخشی از سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری، می تواند شروعی تازه را در راه فروش سخت افزاری تجربه نماید. از سوی دیگر سرمایه گذاران نیز چنین موارد و زیان هایی را نادیده می گیرند، هرچند که چنین اقداماتی در دوره های مالی آینده تاثیر بدی خواهد داشت اما سرمایه گذاران و سهام داران معمولا به سودآوری هایی که در آینده و به واسطه لغو شدن همین تجارت بی فایده به دست خواهند آمد چشم می دوزند.
مایکروسافت اکنون اذعان دارد که در سه ماهه سوم از سال مالی ۲۰۱۵، فروش موبایل نخواهد توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرده و از طرفی حاشیه سود پیشبینی شده نیز تحقق پیدا نمی کند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.


تا زمانی که مایکروسافت این رو بفهمه که محبوبیت اندروید و ios بخاطر بخش نرم افزاری و ساپورت اپلیکیشن هاست راه بجایی نمیبره و نخواهد برد.همون اشتباهی که نوکیا کرد. به گذشته که نگاه کنیم میبینیم برتری سیمین به ویندوز فون برتری اپلیکیشنی بود. همون وقت وینفون بازی رو به سیمبین باخته بود بعد اندروید این برتری رو به سیمبین تحمیل کرد.ولی هنوز مایکرو دنبال تقویت هسته سیستم عاملشه در صورتی که کاربر موبایل استفاده ساده از تمام اپلیکیشن ها رو میخواد
تا وقتی یه پرچمدار نده هیچی مشخص نیست
فکر نکنم همچین کاری بکنه. چرا چون الان داره فوق العاده روی وین10 کار میکنه. مثل اینکه بگیگوگل میخاد کروم او اس رو حذف کنه
اصلا خوده نوكيا براى چى اين بخششو داد مايكروسافت ؟ بخاطر وينفون بود ، حالا مايكروسافت هم بخاطر همين وينفون به جايى نميتونه برسه. مگر اينكه يه فكر درست حسابى بكنه
بهتره بچسبه به همون پايين رده ، چون امسال تو زمينه ميان رده خيلى گوشياى اندرويدى بهتر عمل كردن مثل E5 ، Z3 Compact
تو زمينه پرچمدار هم موفق نيستش مگر اينكه پرچمدار خوبى بده و باتريشو بهتر كنه نه اينكه در حد يه پايين ردش باشه
دیجیاتو مثل اینکه خیلی دوست داری بخش موبایل مایکروسافت تعطیل شه.....
آقا اصلا تو لومیا نخر....مایکروسافت هم احتیاجی به این نداره.
الان بیلد 10149 موبایل اومده و خیلی تغیرات بزرگی داشته.خود مایکروسافت هم گفته که بعد از انتشار ویندوز 10 دسکتاپ تمام تمرکزش رو میزاره رو موبایل.
بعدش هم الان چه گوشیه لومیایی میشه خرید!؟هیچی....!
یک سالو نیمه که پرچمدار نداده
درضمن اینکه مایکی بخواد جمع کنه یه توهین به کاربرای ویندوز ... محکوم به پیشرفت
ماکه عاشق ویندوزیم .....یادم تو یکی از کنفرانس خود ساتیا گفت ما دنبال سهم زیادی نیستم تو بازار ما رضایت کاربرا رو میخوایم... همین که مایکی داره تو ویندوز10 مشکلاتو با توجه به درخواستای کاربراش حل میکنه خودش خیلی این میشه احترام به مشتری .. دیگه به قول یکی از دوستان مونده به مرام برنامه نویسا که برنامه هاشونو واسه ویندوز ارائه بدن ...( که اونم شاید با پروژه پورت شدن برنامه های اندروید وای او اس شاید برطرف بشه) الان به یکی بگی مشکل استور چ میگه کلش نداره :))))) ن جدی مشکل داره استور مام قبول داریم
البته اینا همش در حد مقاله هست و پیش بینی...مایکروسافت بیشتر بخش هاشو با سرسختی اینجا رسونده...ایکس باکس...اوتلوک...بینگ...آژور و سرور...
بقول دوستان اندروید موقع اومدنش یه ایده تازه بود ولی وینفون چی؟
بجز بحث سیستم عامل دستکاپ ماکروسافت توی زمینه های دیگه مثل میل یا سرویس جستجو از گوگل عقب تره . اینکه ویندوزموبایل سهمش از اندروید بیشتر بشه مثل این میمونه که کروم اواس سهمش از ویندوز بیشتر بشه.
این محصولات و خدمات ثانوی همه همون ایده تازه هستن که توی سال های بعد عرضه شدن و بعضی هاشون هم تونستن سرویس قبلی رو شکست بدن مثل جیمیل گوگل
عاملش هم بازاریابی و قدرت تبلیغات گوگل بود
نشدنی نیست شما الان هولولنز رو ببینید و با گوگل گلس قیاس کنید.عاملش هم ایده تازه تر و بهتر بوده و الان از هر جهت موفق تره . ماکروسافت با ایده های تازه ، بازاریابی مناسب و کم کردن قیمت محصولات میتونه موفق باشه.