صنعت تلفن های هوشمند طی چند سال گذشته به سرعت در حال تکامل یافتن بوده و البته این روند کماکان نیز ادامه دارد. در صنعت مذکور هر روز شاهد ظهور سخت افزار، نرم افزار و راهکاری جدید هستیم و گاه از یاد می بریم که کدامین اسمارت فون ها و برندها پیشگام بوده اند و برای اولین بار فناوری خاص را در اختیارمان قرار داده اند.
در ادامه ی مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به برخی از همین محصولات پیشرو و تکنولوژی های تازه ای که با خود برای کاربران به ارمغان آورده اند.
با دیجیاتو همراه باشید.
توشیبا Portégé G500 - اولین تلفن هوشمند دارای حسگر اثر انگشت (نیازمند سوایپ کردن)
شاید تا به امروز فکر می کرده اید اولین حسگر اثر انگشت توسط شرکت دیگری در اسمارت فون ها به کار بسته شده باشد، اما در پاسخ باید بگوییم بر خلاف تصور شما توشیبا در این زمینه پیشگام بوده و سنسور یاد شده را برای نخستین دفعه در تلفن همراهی با نام Portégé G500 قرار داده.
موبایل مذکور که در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد از پردازنده ی ۴۱۶ مگاهرتزی و تک هسته ای مارول بهره می برد و دارای ۶۴ مگابایت حافظه ی رم در کنار دوربینی ۲ مگاپیکسلی بود. گفتنیست که ژاپنی ها در این دیوایس به سراغ ویندوز موبایل ۵.۰ رفته بودند.
آیفون ۵ اس - اولین حسگر اثر انگشت لمسی
آیفون ۵ اس اپل به یقین اولین اسمارت فونی نبود که از حسگر اثر انگشت بهره می برد، اما کمپانی ساکن کوپرتینو در این گجت سنسوری کاملاً متفاوت را به کار بسته بود که تنها با یکبار لمس کردنش الگوی مرتبط شناسایی و محصول آنلاک می گشت.
با گذر زمان سنسور تاچ آی دی به دلیل عملکرد بهتر و کم خطا تر به شدت بین کاربران محبوبیت یافت و شرکت های بیشتری به سمت استفاده از فناوری های مشابه در تولیداتشان سوق پیدا کردند.
نوکیا N82 - اولین تلفن هوشمند دارای فلش زنون
K800 سونی اریکسون نخستین موبایلی بود که در بدنه اش یک فلش زنون جای داشت تا تصاویری بهتر و دقیق تر ثبت کند. اما نوکیا N82 اولین اسمارت فونی به حساب می آید که از اینگونه فلش ها بهره برده.
تلفن هوشمند مورد بحث بر مبنای سیستم عامل معروف و شناخته شده ی سیمبیان توسعه یافته بود و دوربین آن به خاطر دارا بودن فوکوس خودکار و گرفتن عکس های خوب در نور کم بسیار مشهور بود.
HTC Evo 3D - اولین اسمارت فون دارای دوربین سه بعدی
HTC تلاش داشت تا با دوربین های دوگانه اش بعد سوم را به موبایل ها و تصاویر و فیلم هایی که می گیرند بیاورد، اتفاقی که اگرچه روزگاری عملی شد ولی چالش ها و ناکامی های بسیاری را در مقابل برند تایوانی قرار داد.
قبل از Evo 3D اسمارت فون های دیگری هم به سراغ دوربین های با امکان گرفتن عکس های سه بعدی رفته بودند، ولی دستاورد HTC اولین نمونه ای بود که به شکل جهانی عرضه گشت و در آن خروجی HDMI نیز تعبیه شده بود. اندکی بعد تولید کنندگان دریافتند فناوری عکاسی سه بعدی جای چندانی در دل کاربران تلفن های هوشمند ندارد و بهتر است از آن دست بکشند.
نوکیا ۵۵۰۰ - اولین تلفن هوشمند ضد آب
اسمارت فون نوکیا ۵۵۰۰، با سیستم عامل سیمبیان ۹.۱، جز اولین های صنعت خود بود که در مقابل آب مقاومت داشت. البته مشخصات سخت افزاری آن در قیاس با مواردی که امروز رایج است چندان چنگی به دل نمی زند. این محصول فنلاندی ها از نمایشگری با کیفیت ۲۸۰ در ۲۸۰ پیکسل بهره می برد و دارای پردازنده ی تک هسته ای ARM9 و ۶۴ مگابایت حافظه ی رم بود.
A1000 Communicator از موتورولا - اولین اسمارت فون دارای درگاه کارت حافظه microSD
اولین تلفن هوشمندی که امکان استفاده از کارت های حافظه ی میکرو SD را مهیا نموده به موتورولا تعلق داشته و در سال ۲۰۰۴ تولید شده. این محصول که نام A1000 Communicator را یدک می کشید تنها از ۲۴ مگابایت حافظه ی داخلی برخوردار بود و البته کاربرانش می توانستند بر روی سیستم عامل سیمبیان ۷.۰ از کارت های حافظه میکرو SD یک گیگابایتی نیز استفاده کنند.
در آن زمان کارت های ۲ گیگابایتی هم وجود داشتند ولی مطابق گزارش ها میانه شان با اسمارت فون موتورولا چندان خوب نبوده و مرتباً با خطا مواجه می شدند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.






جای زیمنس SL45 واقعا خالی بود، اولین گوشی MP3 پخش میکرد :)
آخه چه نظری میشه داد وقتی باز هم بیشتر نظرات شد جنگ و دعوا سر موضوعی خارج از بحث و مطلب این بخش!
من هنوز هم N82 قدیمی و دوست داشتنی خودمو دارم، واقعا درسته که فلش زنون و لنز کارلزایس اون بهترین عکسها رو میگیره، حتی الانم حاضرم یه آیفون 6 پلاس رو باهاش سوسک کنم. قبلا 4,4s و 5 رو سوسک کردم :))
اولین گوشی که فکر کنم از دوربین خوب استفاده کرد: نوکیا 808
اولین گوشی که از کابل HDMI استفاده کرد: نوکیا N8
فکر کنم اولین گوشی که حافظه سخت داشت و اولین 8 گی و 4 گیگ داخلی را داشت: نوکیا N91 بود.
فکر میکنم اولین گوشی هایی هم که کیت سخت افزار دیجیتال TV داشتند همین نوکیا بودند.
فکر کنم اولین گوشی بلوتوس دار موتورولا بود.
فکر کنم سامی هم در اولین گوشی ها با صفحه رنگی ظاهر شد.. مدل T100 اگر اشتباه نکنم.
گوشی انگیج هم میشه گفت اولین سری گوشی های مبتنی بر گیم بود که حافظه DVRS میخورد.
اولین گوشی های با بدنه رنگی هم اگر اشتباه نکنم نوکیا 6130 در سال 1998 بود.
همون سال و اگر باز هم اشتباه نکنم گوشی Nokia 9000 Communicator اولین سری گوشی های لبتابی بود.
نوکیا 8110 هم تحولی بود که در فیلم ماتریکس رونمایی شد. با اون درب کشویی.
اولین دستگاه های مبتنی بر قلم هم فکر کنم برای اپل بود. اسمش یادم نیست.
اگر اشتباه میکنم خودتون درستش کنین.
درود
اولین تلفن دارای فلش زنون k800 سونی اریکسون نبود عایا؟؟
n82 تقریبا چند نسل بعد k800اومد
دقیقا... کا 800 سال 2006 معرفی شد و N82 سال 2007
http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=1485&idPhone2=2177
دووستان منفي و مثبت دادن هموون حق راي و بستگي به ترول بودن يا نبودن نداره پس خواهشاً ناراحت نشين من عاشق اعتقادات ديوان هستم اما بعضي جا ها هم يه تندروي هايي داره اما من همه جوره طرف داره اون و بكس سايتم؛دي
نوکیا 1100 اولین تلفن زد ضربه با توانایی تخریب، استفاده به جای گوش کوب،پرت کردن موقع دعوا و ...
. اولین حسگر اثر انگشت مربوط به pantech gi100 هستش که سال ۲۰۰۴ تولید شد ..که البته چون اسمارت فون نیست تو این مقاله اسمشو نگفتن اما بد نبود اسمشو تو قسمت مربوط یه جا میبرد و بهش اشاره میکرد
دیجیاتو یه چت روم درست کن ملت برن اونجا دعوا کنن
نوکیا
بله بله مرسی از اطلاعات زیادی که در اختیارمون گذاشتین از مقاله پربارتر بود کامنتتون