ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شیائومی بزرگترین کابوس اپل در کشورهای در حال توسعه است

پاییز امسال iOS 9 از راه می رسد و اپل در این نسخه از پلتفرم خود، تلاش داشته تا Maps را تا جای ممکن بهینه نماید. یکی از همین بهینه سازی ها، قابلیت دریافت مسیریابی ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۱ شهریور ۱۳۹۴  |  ۱۳:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

پاییز امسال iOS 9 از راه می رسد و اپل در این نسخه از پلتفرم خود، تلاش داشته تا Maps را تا جای ممکن بهینه نماید. یکی از همین بهینه سازی ها، قابلیت دریافت مسیریابی عمومی در برخی از شهرها هستند. این ویژگی ابتدا در ۱۰ شهر بزرگ در دسترس کاربران آیفون قرار خواهد گرفت اما داستان چین فرق دارد. اپل بیش از ۳۰۰ مکان مختلف را در اختیار کاربران چینی قرار می دهد.

چنین مواردی، همه نشان از اهمیت چین برای اپل دارند. کشوری که اتفاقا از مردم ثروتمند بسیاری نیز برخوردار است و تیم کوک انتظار دارد تا چین بدل به بزرگترین بازار اپل گردد. چنین اتفاقی اما زمانی رخ خواهد داد که تیم کوک و یارانش بتوانند بر یک استارتاپ غیر قابل توقف چینی به نام شیائومی پیروز شوند.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۰ توسط Lei Jun در پکن تاسیس شد و تا سال ۲۰۱۱ موفق شد اولین تلفن هوشمند خود را به بازار عرضه کند. اندکی بعد از سه سال از زمان تاسیس، موسسه آماری IDC باور داشت که شرکت مورد بحث اکنون سومین تولید کننده بزرگ اسمارت فون در جهان است؛ شرکتی که از پشت سر سامسونگ و اپل به جاده ی رو به رو چشم دوخته است. با دیجیاتو همراه باشید.

شیائومی در سال ۲۰۱۴ موفق شده تا ۶۱ میلیون تلفن همراه به فروش برساند که بخش عمده ای از آنها صرفا برای بازار خود چین توسعه یافته بودند.

در غرب اما شیائومی به این مسئله شهرت دارد که ویژگی های آیفون را کپی کرده و آنها را با کیفیتی پایین تر به دست خریداران می رساند. طراحی نزدیک شیائومی به اپل حتی در اکتبر گذشته صدای جاناتان آیو را درآورده بود: «من فکر می کنم کارشان دزدی است و نشان از تنبلی آنها در امر طراحی دارد.»

Xiaomi-Mi-4i (14)

اکنون اما شیائومی در حال انجام اقدامات جالبی است؛ اقداماتی که به وسیله آنها تلاش می کند تا خود را از زیر بار شباهت به اپل درآورد. «بن تامپسون» یکی از تحلیلگران فعال در حوزه تکنولوژی باور دارد: «موبایل های هوشمند سری Mi برای مشتریان گیک طراحی گشته اند که قدرت خرید اسمارت فون هایی از اپل و یا سامسونگ را ندارند.»

شیائومی موبایل هایی اندرویدی می فروشد با پردازنده های سریع، رزولوشن تصویر بالا و البته سایر تکنولوژی های قدرتمند. همه فروشش نیز از طریق وب سایتش است؛ در این میان هیچ واسطه ای وجود ندارد. از سوی دیگر اپلکیشن و بازی های مختلفی را نیز در اختیار خریداران قرار داده و از طریق بخش نرم افزاری نیز سود خوبی به جیب می زند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شرکت به شکل هفتگی بروز رسانی هایی را برای موبایل های خود ارائه می دهد؛ چنین آپدیت هایی نیز از گزارش باگ هایی که از سوی کاربران وفادار برای این کمپانی ارسال می شوند، سر چشمه می گیرند. با چنین طیف طرفدارانی، این شرکت حق دارد وارد حوزه هایی دیگر نظیر تولید تلویزیون 4K و یا حتی یک دستگاه تصفیه کننده هوا شود.

tim-cook-china-20

هیچکدام از این موارد اما نتوانسته جلوی ورود اپل به بازار چین و فروش آیفون هایش را بگیرد. آیفون در چین محصولی کاملا لوکس به شمار می آید و افراد زیادی صرفا برای همین موضوع حاضر هستند به اتیکت قیمت بالای آن رضایت داده و آن را بخرند. صرفا در دو دوره ی سه ماهه، اپل قادر گشته تا فروش بالاتری از کل فروش شیائومی در سال های اخیر داشته باشد.

اکنون شیائومی در حال برداشتن اولین گام های خود در خارج از کشور چین است و کم کم، جاه طلبی های این دو کمپانی با یکدیگر برخورد خواهند کرد. شرکت چینی به تازگی در اروپا و آمریکا اقدام به فروش محصولات جانبی همچون دستبند سلامتی یا هدفون و سایر اقلام مشابه کرده است. صرفا روز گذشته بود که خبر دادیم هدف بعدی این شرکت نیز قاره آفریقاست و می خواهد در ۵۰ کشور در این قاره حضوری فعال داشته باشد.

XiaomiLeiJunHugoBarra

مشکل عمده شیائومی در جهان اول اما پتنت ها هستند. شرکت های بزرگ دنیای تکنولوژی باج های بسیاری برای استفاده از پتنت ها به هم داده و یا مانند سامسونگ و اپل وارد دعوی حقوقی می شوند که هنوز هم به پایان نرسیده. شیائومی اما از فقدان گنجینه پتنتی رنج می برد و در صورت فعالیت در غرب، مشخصا با شکایات بسیاری مواجه خواهد شد.

حال در نظر داشته باشید که استارتاپ چینی با قیمت هایی اندک و در واقع حاشیه سود کم موبایل هایش را به فروش می رساند؛ قیمت پایین برگ برنده شیائومی است در حالی که همین فاکتور، برای ساکنین ایالات متحده چندان جذاب نیست. در آمریکا بیشتر افراد موبایل های خود را به شکل قراردادی تهیه می کنند و در نتیجه فشاری جهت پرداخت ۷۰۰ دلار به شکل یکجا وجود ندارد. در نتیجه، بیشتر گیک ها، کاربران عادی و حتی افراد پا به سن گذاشته نیز می توانند به راحتی از پس مخارج تهیه یک آیفون بر آیند.

featuredimage-600x400

سیاست شیائومی تا کنون در کشورهایی همچون هند عالی بوده. شرکت چینی می تواند Mi 4 را با قیمتی مناسب به اهالی این کشور عرضه کند در صورتی که قیمت یک آیفون چندین بار گران تر از محصول شیائومیست و در این میان خبری از پرداخت چندگانه هم نیست و کاربر باید همه مبلغ این موبایل گران قیمت را به یک باره پرداخت کند.

برزیل را نیز نباید از یاد برد؛ کشوری که شیائومی در ماه ژوئن با موبایل Redmi ۲ به آن وارد شد و تلفن هوشمند خود را با مبلغ ۱۶۰ دلار در اختیار کاربران گذاشت. توجه داشته باشید که قیمت خرده فروشی یک آیفون در برزیل بالای ۱۰۰۰ دلار است. شیائومی اگرچه نمی تواند در غرب مشتریان را ترغیب کند اما اکنون دست خود را بر روی بازارهای گسترده و البته اشباع نشده ای گذاشته و به خوبی می تواند کاربران را با آیفون بیگانه سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • محمد

    سلام
    من گوشی honor 3c h30_u10 هواوی دارم تازگیا روش می یو ای هفت نصب کردم عالیه سرعت رام بالا و بسیار زیبا و ... همه چیزش عالیه جالب اینه که وقتی می یو هفت زدم کیفیت صفحه گوشی بهتر شده رنگ ها رو گرم تر نشون میده
    جالب تر اینکه گوشی ما هواویه ولی هر هفته شیاعومی برا ما رام میزنه برا ما نه فقط برا هفتاد درصد گوشیا رام میزنه از هر برندی خلاصه بگم اینکه رامش عالیه و زیبا
    واقعا متاسفم برای هواوی که گوشیای خودشو مونده اپدیت کنه ولی شیاعومی برا گوشی ما هر هفته اپدیت میده

  • Mohammad

    طرح نصف محصولات شیاموی شبیه اپله فقط کافیه بره امربکا اپل شکایت می کنه کل حقشم ازش می گیره نمومنه بارزش Apple TV
    و mi TV

    • محمد

      میشه دهنتو ببندی؟؟؟اسمشو چی میذاشت دمپایی؟؟؟؟
      این ترولهارو جمع کنید هرروز ۴تاشون میاو

  • m. masoud

    ایران هم وارد کنه بازار خوبی میتونه براش باشه

    • poker face

      این نظر رو اینقد لایک کنید تا برسه به دست شیائومی اگه خون آریایی تو رگته نظرو لایک کن بره بالا

      این نظر رو نه نظری که بهش پاسخ دادم رو

  • M.R.P

    این redmi mi5 بی *** موندم کی میاد! خیلی دوست دارم 1بارم شده این شائومی که این همه تعریفشو میکنن امتحان کنم! این که میگن بصورت هفتگی آپدیت میده برای گوشیاش راسته؟

    • محمد

      سلام دوست عزیز اپدیت هفتگی داره یا۱۰روزیکبار

  • siavasha24

    اولین بار بود تیم کوک رو با کت و شلوار میدیدم، شبیه سناتور ها شده....

  • Sav

    شیائومی کابوس اندرویدی‌ها می‌تونه بشه، اما کابوس اپل نه!
    اپل کل اکوسیستمش با اندرویدی‌ها متفاوته.
    فردی که می‌خواد گوشی انتخاب کنه، اول پلتفرم رو انتخاب می‌کنه بعد از گوشی‌های اون پلتفرم گزینهٔ مورد نظرش رو انتخاب می‌کنه.

  • بــــی طَـــرَف

    شیائومی! تا الان که از محصولاتش خوشم اومده.
    ولی "تنها گوشی چینی که عاشقشم" وان پلاس 2 هست :-)

    (کسی سراغ نداره کجا میفروشن؟ نمیخوام از علی اکسپرس بگیرم وگرنه برام راحته پرداختش)

    • Karen_Mahdavi

      اگه یکی می خوای و بتونی تا دو هفته دیگه صبر کنی خودم برات میارم خواستی ایمیل بزن عمده هم خواستی برات میارمkarenmahdavi1367@gmail.comاینم ایمیل من

    • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

      مگه چشه ؟

      بهتر از دلالای داخلیه که

    • shahryar

      parsgooshi.ir داره ولی...

  • shahryar

    آه.

مطالب پیشنهادی