هشت موردی که می توانست آیفون های جدید را به محصولاتی فوق العاده تبدیل کند
بر اساس روال سال های گذشته اپل، کمتر کسی انتظار داشت که نسل جدید آیفون ها از لحاظ طراحی دستخوش تغییر شود. اپل معمولا در سری S تلاش می کند تکنولوژی های جدید را به ...
بر اساس روال سال های گذشته اپل، کمتر کسی انتظار داشت که نسل جدید آیفون ها از لحاظ طراحی دستخوش تغییر شود. اپل معمولا در سری S تلاش می کند تکنولوژی های جدید را به کار گیرد و ایرادات نسل قبلی را بر طرف نماید.
آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس نیز با همین تئوری سرانجام معرفی شدند. دوربین بهتر، تکنولوژی 3D Touch و چند مورد ریز و درشت دیگر از جمله مواردی هستند که اپل در نسل جدید آیفون هایش به کار گرفته تا این دستگاه را دوباره به گزینه ای جذاب برای خریداران تبدیل نماید.
اما آیا تیم کوک و یارانش هرآنچه که در توان داشته اند را به کار گرفته اند؟ آیا قابلیت های جدید، تمام آن چیزی بود که اپل می توانست به آیفون اضافه کند؟
در ادامه به هشت مورد از قابلیت هایی اشاره می کنیم که استفاده از آن ها می توانست آیفون را به دستگاهی فوق العاده بدل کند. با دیجیاتو همراه باشید.
۱. حاشیه های کمتر در اطراف نمایشگر
اگر چند سال پیش بود، همگان نسبت به حاشیه های اندکی که در اطراف نمایشگر آیفون به کار رفته، لب به تحسین می گشودند؛ اما واقعیت این است که رقبای اپل در این زمینه انتظارات را بسیار بالا برده اند. شرکت های تولید کننده موبایل های اندرویدی، اکنون نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه را بسیار بالا برده اند و حاشیه هایی اندک را در اطراف نمایشگر محصولات خود، به وجود آورده اند.
در حالی که نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه در آیفون نزدیک به ۶۵ درصد است، اندرویدی ها به رکورد بیش از ۷۰ درصد نیز دست پیدا کرده اند. این موضوع باعث می شود تا محصولاتی با نمایشگر ۵.۵ یا ۵.۷ اینچی، ابعادی بسیار مناسب پیدا کرده و به راحتی در دست قرار گیرند.
۲. رزولوشن
به نظر نمی رسد که رزولوشن 4K یا QHD در عمل چندان تاثیر گذار باشد و چشم های شما را تحت تاثیر قرار دهد. اپل نیز به خوبی به این موضوع واقف است، اما افزایش تراکم پیکسل در آیفون های جدید می توانست نمایشگر عالی این محصولات را وارد مرحله ای جدید کند.
شایان ذکر است که در حال حاضر آیفون 6 اس پلاس با رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ از تراکم پیکسل 401ppi برخوردار است و بردار کوچک ترش نیز با رزولوشن ۷۵۰ × ۱۳۳۴، تصاویر را با تراکم پیکسل 326ppi به تصویر در می آورد.
۳. اسپیکر استریو
با فراگیر شدن موبایل ها و استفاده گسترده از آن ها، صدا نیز به مرور نقش مهم تری را در این محصولات ایفا می نماید. هرچند آیفون هم اکنون از اسپیکر قدرتمندی برخوردار است، اما استفاده از اسپیکر استریو می توانست تجربه ای بی نظیر را هنگام تماشای فیلم و یا حتی انجام بازی های مختلف، برای کاربر به ارمغان بیاورد.
۴. رفع برجستگی دوربین
این مورد هرچند سلیقه ای است، اما بسیاری از کاربران معتقدند که برجستگی دوربین آیفون، به زیبایی آن لطمه زده است. جالب اینکه خود اپل نیز ظاهرا چنین اعتقادی دارد. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته و پس از معرفی آیفون 6، اپل با فتوشاپ عکس های این دستگاه را بر روی سایتش دستکاری کرد و برجستگی دوربین آن را حذف نمود.
۵. مقاومت در برابر آب
بر اساس ویدیو های مختلفی که تا به حال منتشر شده، به نظر می رسد که آیفون در برابر قطرات آب از مقاومتی نسبی برخوردار است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که برخورداری از استاندارد IP67 و مقاومت کامل در برابر آب، تا چه میزان به جذابیت های آیفون اضافه می کرد؟
۶. باتری
همانطور که پیش از این نیز برایتان نوشتیم، آیفون های جدید از باتری کوچکتری در مقایسه با نسل قبلی خود برخوردار هستند. هرچند اپل معتقد است که استفاده بهینه انرژی در iOS 9 این موضوع را جبران می کند، اما واقعیت این است که در بهترین حالت کاربران می توانند همان عمر باتری آیفون های قبلی را در اختیار داشته باشند.
رقبا این روزها بر روی باتری تمرکز بسیاری کرده اند و تلاش می کنند تا با روش های مختلف، نیاز کاربران در این بخش را تامین نمایند. علاوه بر قدرت باتری، تکنولوژی های دیگر همچون شارژ وایرلس و شارژ سریع از جمله مواردی هستند که استفاده از آن ها می توانست تا حدی ضعف باتری آیفون را پوشش دهد.
۷. پشتیبانی از قلم اپل
بیایید برای لحظه ای مسائل اعتقادی و باورهای سنتی را کنار بگذاریم. اینکه جابز زمانی از قلم اعلام انزجار کرده بود، هم اکنون در بحث ما جای ندارد. اپل در مراسم خود از Apple Pencil رونمایی به عمل آورد و این موضوع برای کسانی که به کار کردن با قلم علاقه دارند، خبر بسیار خوبی است.
اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که این قلم تنها با آیپد پرو کار می کند و علاقه مندان به آن نمی توانند بر روی نمایشگر آیفون از آن استفاده کنند. گویا اپلی های دوست نداشتند آنقدر ها هم آرمان های جابز را زیر پای گذارند.
۸. مدل ۳۲ گیگابایتی
اپل در اقدامی هوشمندانه مدل ۳۲ گیگابایتی آیفون را حذف کرد تا بتواند درآمد بیشتری را به دست آورد. در واقع اپل خود نیز می داند که مدل ۱۶ گیگابایتی برای خرید چندان منطقی به نظر نمی رسد، لذا آن ها با حذف نسخه ۳۲ گیگی ترتیبی دادند تا کاربران به اجبار سراغ مدل ۶۴ گیگابایتی روند و هزینه بیشتری را بپردازند.
اپل می توانست با عرضه مدل ۳۲ گیگابایتی برای آیفون های جدید، اندکی با کاربرانش مهربان تر باشد، و یا اینکه حداقل اختلاف قیمت مدل های ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی را کاهش دهد. در حال حاضر این دو مدل با یکدیگر ۱۰۰ دلار اختلاف قیمت دارند، در حالی که شاید اختلاف تمام شده آن ها برای اپل تنها ۲۰ دلار باشد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.








امااااااااا...نتونست!
یک مورد اصلی که هیچ وقت در آیفون دیده نمی شه OTG است.
اما اگر بخواهیم به عدم فوق العادگی موارد هشتگانه بپردازیم، مختصرا:
۱-حاشیه صفحه نمایش کمتر: لیست بلند بالایی از پرچم داران گوشی های هوشمند امروزی [و حتی پرچم نداران شان!] حاشیه کمتر و بهینه تر نسبت به آیفون دارند بطوریکه «این روزها همه حاشیه نمایش کمتر استفاده میکنند؛ شما چطور؟» شده و بعبارتی حاشیه نمایش بیشتر موجب فوق العادگی پرچمداران است!
۲- رزولوشن: افزایش رزولوشن صفحه نمایش، مدتهاست ابدا موجبات فوق العادگی هیچ برندی را فراهم نمی آورد، ولو درنوردیدن مرزهای بعیدی از این ویژگی با ارقام نظیر رزولوشن ۴k که گواه حی و حاضر آن پستهای انتقادی اخیر سایت است! افزایش رزولوشن آخرین و تنها موردی که جنبه فوق العادگی به صفحه نمایش می بخشید همان رتینای دلربای آیفون۴s بود که ولوله ای در دنیای تکنولوژی به پا کرد.
۳-صدای استریو: قدمت صدای استریودر گوشیهای تلفن همراه -مستند به پست یکی دو ماه پیش دیجیاتو- به بیش از ده سال باز میگردد و موجبات تعجب مخاطب دقیق را از بی اطلاعی جناب قاسمی -از برجسته ترین نویسندگان سایت- از محتویات همین سایت در همین روزها فراهم میکند!
۴- دوربین همسطح بدنه: فوق العادگی پرچمدار سونی بقدری در کامنتها مورد تاکید قرار گرفته که بی نیاز از تاکید دوباره است.
۵- مقاومت مقابل آب که بیشتر بدل به سیاست زیگراگی تولیدکنندگان شده در استفاده یا عدم استفاده ار آن، تا قابلیت فوق العاده.
۶- باطری: در بحث باطری هم علیرغم تمام تلاشهای قابل تقدیر همچنان محدودیتهای تکنولوژیک دست تولیدکنندگان را در ارایه قابلیت فوق العاده بسته هر چند به مرزهای آن نزدیک شدند!
۷- استایلوس: در زمینه استفاده از استایلوس، سری نوت از چه سالی پای این دراز کم کارآمد [و بعضا مفید ] را به دنیای تلفنهای همراه باز کرد؟
۸- آوردن نسخه پایه ۳۲ گیگابایتی به تلفن همراه بارها در پرچمداران رقیب -به درستی- بکار گرفته شده و اصلا ویژگی فوق العاده ای محسوب نمیشود!
البته سابقه گران فروشی اپل مسبوق به تجربه سالیان درازی است اما فلسفه وجود نسخه ۱۶ گیگابایتی مربوط به مشتریان محدود که استفاده محدودی هم از دستگاههایشان دارند میشود
«به هشت مورد از قابلیت هایی اشاره می کنیم که استفاده از آن ها می توانست آیفون را به دستگاهی فوق العاده بدل کند.»
جمله فوق متضمن دو گزاره ذیل است:
۱- آیفون دستگاهی فوق العاده نیست!
۲- با اضافه شدن این هشت قابلیت، آیفون به دستگاهی فوق العاده بدل می شود!
پاسخ ۱- پس از فوق العادگی و تحولی که آیفون نخستین با رابط کاربری لمس خازنی در نحوه تعامل انسان با گوشیهای هوشمند بوجود آورد، این -آیفون 6s با رابط کاربری لمس خازنی سه بعدی- بدون تردید فوق العاده ترین تحول در «نحوه تعامل انسان با گوشیهای هوشمند» بوده!
اما چند نکته از جنبه سلبی:
نویسنده جدا اعتقاد دارد کدام مدل از گوشیهای شرکت اپل فوق العاده (!) بوده اند. غیر از...
- آیفون نخست که انقلابی همه جانبه به پا کرد
-و آیفون۴ با صفحه نمایش رتینای انقلابی و البته طراحی چشم نواز که موجی از ستایش های همه جانبه و تقلیدهای ذلیلانه را بدنبال خود به راه انداخت (البته این اقبال همه گیر هم بعد در دست گرفتن و ارتباط نزدیک با محصول اتفاق افتاد؛ وگرنه به شخصه هرگز فراموش نمیکنم بخش نظرات «مرحوم نارنجی» حدفاصل زمانی رونمایی گوشی تا عرضه عمومی آن را که مملو از ناامیدی و اخ و پیف پیگیران اخبار تکنولوژی بود نسبت به کریه بودن آن سبک طراحی!!!!
و آخرین فوق العادگی هم آیفون ۵اس بود بخاطر وجود تکنولوژی شناخت اثر انگشت که امنیت را در بحث ارتباط به تلفنهای همراه چند گام به جلو برد.
پاسخ ۲- از میان این هشت قابلیت، استفاده از هیچکدام شان [ابدا هیچکدام!] آیفون رو به دستگاهی فوق العاده بدل نخواهد کرد! همه قابلیتها تکراری بودند،همانطور که دوستان پیشتر یادآور شدند.که حتی بعضا به کارگیرندگان آن تکنولوژی ها را وادار به عقب نشینی از ایده هایشان کرد و در نسلهای بعدی اقدام به حذف فوق العادگی بی مصرف ایده هاشون کردند. مشخصا ضد آب و گرد و خاک و سیل و صاعقه
چه گيري دادين، اونجوري ميشد يك گوشي قرن.
ضد آب؟ خود سوني ضد آب هم بدرد نخورده خصوصا تو ايران،
نمايشگر،در حال حاضر بهترين نمايشگر دارد.
البته خوب شد به پردازنده گير نداديد،قبول داريد بهترينه، حاشيه كم!؟ كمپاني ها مي خوان گوشيشو شبيه ايفون كنن بعد شما به تغيير واقفيد!؟ اسپيكر؟ قرار نيست نقش بلند گو ايفا كنه. بريد گوشي مخصوص اسپيكر بگيريد،و هممون مي دانيم باتري گوشي ها فرقي ندارن همشون از جنس ليتيومن حالا بزرگتر بيشتر(تهمت؟!) خود سامسونگ سوني سرفيس قلماشون بدرد نخورده اپل خوب آناليز كرده چيز آشغال اضافه نكنه و حذف ٣٢ گيگ : حق داره كاسب كنه وقتي جنس خوب ميده اين موردشو قبول دارم اشتباه كرده!
ضد آب تو ایران کار نمی کنه؟
ولی آیفون همه ی کارایی اش بدرد میخوره؟
میخوای بگی تو ایران آب نیست؟
یا
آب هست ولی کم هست؟
ولی آیتونز پره تو ایران؟ بری سوپر مارکت بگی آیتونز کارت میخوام بهت میدن؟
در ضمن از این ده قابلیت که گفتيد
9 تا شو z5 premium داره
قلم که خودتون میتونید بخرید
چرا میگی سونی ضد اب به درد نخورده تو ایران ضد اب بودن چه ربطی به ایران داره اون آیفون که تو ایران بدرد نمیخوره و بايد با گیفت کارت ای تونز که به سختی بدست میاد استفاده کنی
Just sony
گیفت کادتو به راحتی می تونی از www.unicharge.ir تهیه کنی.
قیمتاشم خیلی مناسبه.
سونی که داخل z5 تمام این قابلیت هارو بجز قلم گنجونده فقط سونی :)))
از نظر من مهم ترین مزیت آیفون اینه که داشتنش حس خوبی به آدم میده... حس لوکس بودن در کل گوشی دوست داشتنی هس... ولی در مقایسه با رقبای اندرویدیش از لحاظ امکانات چیز خاصی واسه گفتن نداره .آیفون دست و پای آدم رو میبنده و آدم رو محدود میکنه اما اندروید یه دنیای دیگس...من خودم هم اپل داشتم هم اندروید درسته که آیفون خیلی دوست داشتنی و لوکسه اما اندروید از لحاظ کارایی بهتره و محدودیت هاش خیلی کمتره. الان گوشی های اندرویدی واقعا پیشرفت کردن اینو فکر کنم دوستان متعصب رو آیفون هم قبول داشته باشن
يكى هم OIS تو ٦ اس
عزیز من این آیفون ۳۲ رو حذف کرد اما ۶۴ رو با همون قیمت ۳۲ میفروشه.
واقعا شما که اطلاع ندارید پست نزارید.
آقای قاسمی دست از اینهمه تبلیغ کردن برای آیفون بردارید.
دوست عزیز کسی شمارو مجبور نکرده پیج رو بخونین