ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرحله بعدی برای ویندوز فون چیست، نگریستن به جاده تکامل سرفس پرو؟

ششم اکتبر - چهاردهم مهر ماه، مایکروسافت با برگزاری رویدادی بزرگ تصمیم دارد از سخت افزارهای تازه خودش پرده برداری نموده و آنها را به رخ رقبا بکشد. یکی از همین محصولات سخت افزاری، سرفس ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۲۹ شهریور ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ششم اکتبر - چهاردهم مهر ماه، مایکروسافت با برگزاری رویدادی بزرگ تصمیم دارد از سخت افزارهای تازه خودش پرده برداری نموده و آنها را به رخ رقبا بکشد. یکی از همین محصولات سخت افزاری، سرفس پرو ۴ نام دارد.

ایده سرفس و به طور کلی دستگاهی به نام سرفس پرو ۳، برای مایکروسافت اعتبار بسیار و سود مناسبی را به همراه داشته. در دوره مالی گذشته صرفا ۸۸۸ میلیون دلار از درآمدهای مایکروسافت از محل فروش سرفس به دست آمده بود. از سوی دیگر بحث اعتبار به میان می آید چرا که اکنون شرکت هایی نظیر دل و اچ پی، از چنین ایده ای استقبال نموده اند.

امسال اما مایکروسافت تصمیم دارد تا مفهوم و تصور کلی از سرفس پرو رو دست خوش بهبود نماید و نباید انتظار بسیار زیادی از دگرش طراحی در آن داشته باشیم. این محصول اکنون به نقطه کمال خود نزدیک است.

اما در آن سوی ماجرا، اوضاع تلفن های هوشمند مایکروسافت به هیچ عنوان خوب نیست؛ موبایل های ارزان قیمت لومیا در بازارهایی همچون هند بد نمی فروشند اما سهم ویندوز فون از بازار موبایل اکنون برابر با ۲.۶ درصد به شکل جهانیست. بعید هم به نظر می رسد که مایکروسافت بتواند در زمانه فعلی و با راهکار کنونی، به گرد پای اپل و گوگل برسد.

برند «سرفس» اما همانگونه که ذکر شد، معروف و محبوب است؛‌ نکته جالب تر اینکه شایع شده مایکروسافت تصمیم دارد اسمارت فونی با نام «سرفس فون» را نیز در این مراسم معرفی کند. سوال اصلی این است که آیا ردمندتبارها می توانند برای بار دوم از نام سرفس بهره جسته و به موفقیت برسند؟ با دیجیاتو همراه باشید.

یک نام خشک و خالی آنقدرها هم که فکرش را می کنید تاثیر گذار نخواهد بود و راستش را بخواهید، مایکروسافت هم به خوبی از این موضوع آگاه بوده و مدت هاست برای رسیدن به همین روز برنامه ریزی کرده. باید قبول کرد که نام «سرفس» با «بهره وری» گره خورده. سرفس پرو ۳ آمد تا برای کاربران حرفه ای، محصولی باشد که کارایی و بهره وری آنها را افزایش دهد و اکنون استفاده از نام سرفس در یک موبایل ویندوزی پرچمدار، می تواند نوید بخش آغاز فصلی تازه در میان محصولات همراه مایکروسافت باشد.

lumia640-w600

باید قبول کرد که نام «سرفس» با «بهره وری» گره خورده

نادلا پیشتر در مصاحبه اش با ZDNet ماموریت خود و شرکت اش را به خوبی تشریح کرده؛ او آمده تا افزایش کارایی و بهره وری را برای کاربران محصولات شرکت اش به ارمغان آورد.

در گذشته این کمپانی یک پردازنده کلاس لپ تاپ را در سرفس پرو ۳ قرار داد، نسخه ای کامل از ویندوز را به آن آورد و سپس اختیار کردن یک کیبورد را نیز به تصمیم و نیاز خود کاربر واگذار نمود. با همین چند شرط، به راحتی می توان گفت که سرفس پرو، از هر تبلت دیگری کارا و پویا تر شد. حتی اپل نیز از ایده سرفس الهام گرفت و آیپد پرو را معرفی کرد که شباهت های فراوانی به سرفس پرو دارد.

سرفس؛‌ روشنی بخش راه مایکروسافت برای بار دوم؟

تصویری مفهومی که گفته می شود مربوط به تلفن هوشمند سرفس فون می شود.
تصویری مفهومی و ساختگی از سوی طرفداران مایکروسافت برای سرفس فون.

سرفس اکنون برندی برای محصولات مرغوب مایکروسافت شده در حالی که «لومیا» بدل گشته به یک کلمه که اشاره به موبایل های ارزان قیمت و نه چندان مرغوب دارد.

از طرفی می توان گفت که مشخصات سخت افزاری این موبایل که اخیرا فاش شده، دلگرم کننده است. گفته می شود Surface phone نمایشگری دارد برابر با ۵.۵ اینچ که آن را دقیقا همرده با آیفون ۶ پلاس قرار می دهد. البته با رزولوشنی بالاتر از آیفون. همچنین خبر رسیده بود که در این موبایل از یک سنسور دوربین ۲۱ مگاپیکسلی استفاده شده. به احتمال زیاد، زبان طراحی نیز مشابه با زبان طراحی سرفس پرو خواهد بود و احتمالش هم هست که شاهد ارائه یک قلم استایلوس اختصاصی برای آن باشیم. این موبایل، می تواند برای کاربرانی مفید واقع شود که اهمیت بسیاری به افزایش بهره وری خود می دهند.

اینتل می تواند تفاوت ساز شود

MK-CQ046_Intel_J_20141014181234-w600

یکی از مهم ترین بخش های سرفس فون، استفاده آن از یک پردازنده اینتل است. پیش از این وب سایت فوربس به این موضوع اشاره کرده بود که پردازنده ساخته شده توسط اینتل در سرفس فون می تواند به زیبایی قابلیت Continuum که برای «ویندوز ۱۰ موبایل» آماده شده را به نمایش بکشد. به وسیله این قابلیت، کاربر می تواند به راحتی از موبایل خود به عنوان یک کامپیوتر استفاده کند؛ تنها به یک نمایشگر و ماوس و کیبورد نیاز دارد.

توسعه دهندگان با پردازنده های اینتل می توانند اپلیکیشن های سازمانی بهتری توسعه دهند

از طرف دیگر با پردازنده اینتل، توسعه دهنده نیز به شکلی راحت تر می تواند اپ های مورد نظرش را برای این اسمارت فون و اکوسیستم موبایلی مایکروسافت بهینه نماید، مخصوصا در اپلیکیشن های سازمانی. پردازنده هایی که اکنون در موبایل های سری لومیای مایکروسافت به کار گرفته می شوند و بر بستر فناوری های ARM توسعه یافته اند، اجازه چنین کاری را به توسعه دهندگان نمی دهند.

screen shot 2014-05-20 at 11.29.51 am (1)-w600
Panos Panay؛ مدیریت بخش سرفس.

 

در حال حاضر، Windows Store مایکروسافت از کمبود اپلیکیشن برای تبلت و تلفن های همراه رنج می برد اما اگر این شرکت بتواند با محصولی قابل توجه، نگاه بزرگانی همچون Adobe را به خود جلب کند، قادر خواهد بود تا سرفس فون را به مرحله ای وارد نماید که پیش از این، هیچ موبایلی در حد و اندازه اش وجود نداشته؛ موبایلی که می تواند به عنوان یک کامپیوتر، پویا باشد و در صورت لزوم، تبدیل به یک کامپیوتر مناسب گردد.

build-continuum-w600

Surface Pro در ابتدای راه خود زیاد تمسخر می شد، ایده اش هم بیش از حد عجیب به نظر می رسید اما در نهایت به موفقیتی مناسب دست پیدا کرد. مایکروسافت با همین ایده، توانست یک ظاهر نهایی جدید [فرم فکتور] را به دنیای محصولات هیبریدی وارد کند.

نادلا نام نسل آینده موبایل اپل را انتخاب کرده: آیفون پرو

مشخصا مایکروسافت نمی تواند با همین یک موبایل، آیفون ۶ اس و قدرتمندان دنیای اندروید را از تاج سلطنت پایین بکشد اما بیایید اندکی از قوه تخیل خود بهره گیریم؛ چه می شود اگر تاریخ دوباره تکرار گردد؟ اگر این ایده هم، مانند ایده سرفس پرو تبدیل به پروژه ای با سود کلان برای مایکروسافت شود؟

چه می شود اگر روزی را ببینیم که سرفس فون با بازخورد مناسبی رو به رو گشته و توانسته پس از گذشت مدتی، توجه ها را به خود جلب کند و در نهایت چه می شود اگر روزی اپل دوباره راه مایکروسافت در زمینه سرفس را مورد تقلید قرار دهد؟ شاید چند سال دیگر شاهد معرفی یک «آیفون حرفه ای» باشیم، موبایلی از اپل که باز هم با الهام از «سرفس فون» و برای افزایش کارایی کاربران ساخته شده؛ محصولی که روز گذشته خود ساتیا نادلا نامش را انتخاب کرد: iPhone Pro.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • persian7

    شرکت هایی مثل دل و اچ.پی و اپل :-)

  • بهداد

    برادر عزیزم در دیجیاتو :

    اگر فرصت مرور و تایید نظرات رو ندارید لطفا از ادامه این روند اجتناب کنید یا نیروهاتون رو زیاد کنید.
    بار دومی هست تایید یه نظر به روز بعد موکول میشه...
    به نظرم کار جالبی نیست که یه سری نظرها تایید شده و بقیه نظرها رو صرف نظر از محتوای اون کلا بلاک کردید.

    انشالله ترتیب اثر خواهید داد.

  • Mohammad

    واقعا الان بهترين موقعيت واسه خودنمايى مايكروسافت با ويندوز فونههه
    چون كسايى هستن كه هم از محدوديت هاي اپل خسته شده باشه و هم از كندى در سيستم عامل اندرويد ولي از طرفى عاشق سرعت ios و هم ازادى عمل اندرويد (كه واقعا دنياست) از طرفى خيلى به نفع توسعه دهنده ها ميشه چون ديگه با مشكلات اندرويد سركار ندارن (به عنوان مثال انواع چيپست هاى موجود در گوشى اندرويد و يا نسخه هاى مختلف ان) و ميتونن به راحتى نرم افزارشون فقط براى چيپ اينتل بسازن (الان هم كه چيپست هاى اينتل بسيار بهينه شده ) از طرفى هم بازار اشباع شده اس از گوشى هاى اندرويدى و ايفون و اين قابل مشاهده اس و از طرفى هم واقعا اسم مايكروسافت و هم ارمش مثل اپل جذابيت داره چون امريكايىى ( اين كه مردم كالاى امريكاى با كيفيت تر از چيني و كره اى ميدونن يه چيز غيرقابل انكار حالا هى شما بگيد ايفون هم تو چين ساخته ميشه ) براى اپديت هم مثل پروژه اندرويد وان ميمونه يعنى شركت سازنده كه همان مايكروسافت اون اپديت ها ارائه ميده و اين سبب ميشه كلى از هزينه هاى شركت هايى مانند اچ تى سى كم بشه

  • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

    عجیبه دیوان خان تو این پست نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    نگرانش شدم :D

    • sokot

      دیوان رفت تو هم راحت شدی

  • MahdiDE

    واقعا براتون متاسفم ...
    از کمبود اپلیکیشن رنج می برد ؟ والله این حرفا برای ویندوز موبایل ۶.۵ هم نیست ، برای یک دوره ویندوز فون ۷ تا ۷.۸ و ویندوز ۸ هست تا آپدیت بلک ، من حدودا برای ۸-۹ ماهه که گوشی دومم که لومیا ۶۲۰ هست شده گوشی اولم ( گوشی اولم اچ تی سی وان ام۸ بود که دزدیدنش ) و هیچ مشکلی در این زمینه ندارم ، ایمیلم هست ، هر برنامه ای که ادعا می کنید نیست بگید خودش یا مشابهش رو معرفی کنم .
    البته بجز تانگو و کلش آف کلنز که اگر براتون ملاک خرید گوشی هست من دیگه باهاتون حرفی ندارم .
    در ضمن زیر ۱،۰۰۰،۰۰۰ اگر کسی بدون تعصب بخواد گوشی انتخاب بکنه فقط وینفون ، بعدشم سونی یا اچ تی سی ( با توجه به خاطره خوبی که از این دو برند دارم )

  • R3D

    من خودم احساس ميكنن كه آينده ي ويندوز فون به اين شكله:
    مايكروسافت گوشي هاي لوميا رو در سه رنج عرضه ميكنه،پايين رده ، ميان رده ، پرچمدار.و سالي فقط ٣ گوشي عرضه ميكنه.
    و در آينده لوميا رو مختص گوشي هاي معموليش ميكنه و پرچمدار لوميا ديگه نمي سازه.
    يك سرفيس فون هم ميده كه پرميومه و هر كس پرچمدار واقعي بخواد از ويندوزفون اونو تهيه كنه.

  • بهداد

    ببینید قبلا نوشته بودم که مقایسه آیپد با سرفس کار اشتباهی هست ... شما در سرفس یه دستگاه همه فن حریف با میلیونها اپلیکیشن کاربری و نه فانتزی سر و کار دارید و میتونید مثل دسکتاپتون ازش کار بکشید . پورتهای ورودی خروجی متعدد یعنی دنیای واقعی صنعت کامپیورتر و یعنی نداشته های سیستم های اپل و پایه اندروید .
    اما نادلا به نظر من یه مقدار زیاده از حد داره توجهش رو معطوف به دیگر پلتفورمها میکنه در صورتی که به همین اندازه باید به ویندوز فون
    توجه میکرد . البته مشخص هست که در دوره گذار مایکروسافت قرار گرفتیم و بی نظمی های کاملا مشخص بچشم میخوره ... اما باید همیشه یادمون باشه ما و خیلی از افراد با مایکروسافت کامپیوتر رو شناختیم و به طور ساختاری باهاش رابطه داریم

  • Majid

    ایده سرفس فون به ظاهر زیبا به نظر می رسه. امیدوارم یه محصول انقلابی از مایکروسافت بشه.

    لومیا هم در کنار این محصول به چشم خواهد اومد البته با ویندوز 10!

  • mm

    خدا یه همچین آدمایی رو از جامعه ی بشری نگیره ایشالا.... زنده باد نادلا

  • Shayan_Q9

    مقاله جالبی بود!
    این تیکه اش جالب بود :
    " نادلا نام نسل آینده موبایل اپل را انتخاب کرده: آیفون پرو "

    شاید که برای رقابت با سری note سامسونگ و سرفس فون این حرکت رو بزنه! عین ایپد پرو که انتظارش میرفت!

    خوشحال میشم بجای اندروید وین فون پیشرفت کنه!
    خوبی رقابت همینه !

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی