ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گشتی در سرزمین عجایب کارخانجات هیوندای، معجزه نظم و تفکر کره ای

روز تست محصول جدید هیوندای در کره جنوبی سر رسیده بود. منظورم مدل توسان این شرکت است. پس از تست خودرو مورد نظر، ما را به شهر اولسان مقر اصلی هیوندای دعوت کردند و پس ...

پویا بهرامی
پویا بهرامی منتشر شده در ۸ بهمن ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

روز تست محصول جدید هیوندای در کره جنوبی سر رسیده بود. منظورم مدل توسان این شرکت است.

پس از تست خودرو مورد نظر، ما را به شهر اولسان مقر اصلی هیوندای دعوت کردند و پس از دیدن شهر نزدیک بود مغز من از شدت عظمت آن منفجر شود.

اینجا یک شهر با جمعیت 1.1 میلیون نفر است و اندازه آن در حدود شهر کرج خودمان است. این شهر مرکز عظیم ترین کارخانه خودروسازی و عظیم ترین کارخانه کشتی سازی است که من به عمر خود دیده ام و همه اینها متعلق به شرکت هیوندای است.

هیوندای شهر بسیار بزرگی را در جنوب شرقی کشور کره جنوبی بنا کرده است. و بیش از 600 هزار نفر در این شهر زندگی می کنند.

HY-9

هیوندایی برای بیش از 200 هزار نفر خانه درست کرده است و این رقم جدای از استان اولسان است.

به همراه این خانه ها شما خدماتی از قبیل مدرسه، بیمارستان، سینما و...را دریافت خواهید کرد و اگر کارگر مجردی باشید، با پرداخت تنها 50 دلار در ماه. می توانید یک خانه در اینجا کرایه کنید.

HY-2

فقط این را به شما بگوییم که پیرمردهای دوچرخه سوار در سرتاسر شهر وجود دارند که وظیفه شان تنها دور کردن افراد عادی از بخش های عظیم صنعتی، همچون جرثقیلی که بیش از 800 تون بار را جابه جا می کند است.

و این افراد به صورت متوسط سالیانه 60 هزار دلار آمریکا حقوق دریافت می کنند.

میزان متوسط حقوق پرداختی در حدود 50 هزار دلار است. شما در اینجا شهری را برپا کرده اید. یعنی همه فروشگاه ها و اجناسشان برای شما است.

HY-8

پس از پرداخت پول به کارمندان...کارمندان سرازیر در شهر می شوند و شروع به خرید می کنند و دوباره پول ها به حساب شما باز می گردد.

با این کار همه طرف های معامله راضی به نظر می رسند. هیوندای جز معدود شرکتی هایی است که سنگ آهن را به کارخانه می آورد و در سمت دیگری از کشور یک خودرو به شما تحویل می دهد.

یعنی همه چیز از صفرتاصد ماجرا در این مکان اتفاق می افتد.

اگر بخواهییم به جزییات شهر های بزرگ کره جنوبی همچون سول بپردازیم باید گفت که خودرهای بسیار زیادی در خیابان ها حضور دارند.

HY-3

در حدود 41 درصد از همه خودروهای جدیدی که سال قبل وارد خیابان شده اند، برند هیوندایی را بر پیشانی خود دارند.

جمعیت 25 میلیونی شهر و نبود هرگونه دوچرخه سواری، برخلاف سال های قبل، نشان دهنده این است که قدرت خرید در این کشور بسیار بیشتر شده است.

سئول شهر دوستانه ای است، وای فای مجانی در مکان های مختلف شهر به صورت عجیبی سریع است.

کره ای ها بیشتر خودروهای سدان شهری را می پسندند. رانندگی در این شهر قاطعانه صورت می پذیرد گرچه همیشه ملاحظه در رفتار همه رانندگان وجود دارد.

دود دیده شده در شهر تنها به دلیل حضور بالای خودروها نیست، بلکه این آلودگی از سمت کشور چین در سرتاسر دریای زرد پخش می شود و به این جا می رسد.

در شهر دانگجن تاسیسات بخش تولید فولاد هیوندای وجود دارد که باز هم در نوع خود بزرگ ترین در جهان به شمار می آید.

وقتی شما به شهر می آیید با یک چشم انداز آخرالزمانی رو به رو خواهید شد.

HY-4

دودکش های سیاه، ساختمان های سیاه، کارمندان فضول و...اینجا نیروگاه تولید برقی به اندازه 800 مگا وات دارد.

همچنین استفاده از قطار برای جا به جایی بسیار رایج است.

اگر به ایستگاه راه آهن دقت کنید. هیچ گونه زنگ زدگی و علف هرزی دیده نمی شود.

در دیگرجای این شهر، کارخانه سیمان سازی هیوندای خودنمایی می کند.

پس از ترک شهر دانگجن، عازم مسیرهای کوهستانی می شویم. در واقع اکثر بخش های این شبه جزیره بسیار بزرگ کوهستانی به شمار می آید.

HY-10

برای توصیف این جاده ها تنها به ذکر این نکات بسنده می کنم. جاده های تمیز با سطح صاف، اما نه چندان پهن، با چشم اندازهای زیبا که می تواند میعادگاهی برای حضور خودروهای اسپرت باشد.

واقعا حیف که خودروی زیرپای ما یک هیوندای توسان است و هیوندای راه زیادی تا ساخت خودروهای اسپرت با عملکرد بالا پیش روی خود دارد.

HY-5

موسس شرکت هیوندای شخصی به نام چانگ جو یونگ است.

او در سال 2001 فوت کرده است و شرکت به چندین شاخه تبدیل می شود. اما برادران و پسران او شروع به نوسازی و بازسازی شرکت می کنند.

در واقع این خانوداه جز کسانی به شمار می روند که پس از جنگ کره در دهه 50 میلادی که از این کشور به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان نام برده می شد، نقش اساسی در بازسازی کشور داشته اند.

اکثر جاده ها و خودروهایی که در کشور کره جنوبی مشاهده می کنید، ساخت مجموعه کمپانی های هیوندای است.

HY-11

جو یونگ یک گفته معروف دارد و می گوید: تنها تفاوت ساخت آسمان خراش و کشتی در این است که یکی از آن ها نیرو محرکه می خواهد و دیگری نه.

کارخانه خودروسازی هیوندای با ساخت بیش از 1.5 میلیون خودرو در سال، بزرگ ترین واحد متمرکز تولید خودرو در سرتاسر کره خاکی است.

این بخش دارای 36 هزار کارمند است (مقایسه شود با 55 هزار کارمند ایران خودرو) زمانی که ورق های فولادی که در دانگجن ساخته می شود را در اینجا مشاهده کردم که در حال وارد شدن به بخش پرس کاری است، متوجه یک سری ارقام گیج کننده دیگر هم شدم.

HY-6

هر 10 ثانیه یک خودرو در این ابر کمپانی تولید می شود.

در هر روز 5000 هزار خودرو بر روی کشتی های باربری قرار داده می شود.

تیم رانندگان حرفه ای هیوندای پس از تولید هر محصول. انقدر سرعت عمل بالایی در تست های نهایی دارند. که قطعا فیش حقوقی 6 رقمی حقشان است.

اگر می خواهید از اعداد کشتی سازی هیوندای برایتان بگویم، اول یک نفس عمیق بکشید.

63 هزار کارمند، در 10 اسکله خشک در حال ساخت 20 کشتی غول پیکر هستند.

در این کارخانه بیش از 3.2 میلیون تن فولاد مصرف می شود. هیوندای 15 درصد بازار کشتی های غول پیکر را در اختیار دارد و مسئولیت تامین 35 درصد بازار موتورهای دریایی را هم به دوش می کشد.

HY-7

من اینجا بزرگ ترین کشتی کانتینری جهان را دیدم که در حال ساخت بود. این ابر سازه طولی  بیش از یک چهارم مایل یا 400 متر داشت.

در هر صورت کسب و کار در کره جنوبی تنها به بخش صنعت های عظیم آن محدود نمی شود.

اگر شما به شرکت هایی چون سامسونگ و ال جی نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که جهان امروزی بدون حضور کره جنوبی چیزهای بسیاری را کم خواهد داشت.

با تمام این توضیحات، کشور کره جنوبی خود را یک کشور در حال توسعه می بیند و این بدان معنا است که آن ها هرگز و در هیچ مقطع زمانی دست از رشد و پیشرفت نمی کشند و این یکی از رموز موفقیت آن ها است.

یک عبارت مشهور در کره وجود دارد: پالی-پالی.این عبارت بدین معناست که عجله کن.

این عبارت در روح و ذات همه کره ای ها رخنه کرده است.HY-12

کره ای ها به نسبت ژاپنی ها برخورد دوستانه تری دارند و حتی می توان گفت شادتر هم هستند، اما در زمان کار، به قدری جدی و با دقت عمل می کنند. که به شخصه در کمتر کشوری در جهان شاهد آن بوده ام.

برای یک هزار سال، کره محلی برای جدال دو کشور چین و ژاپن بوده است، اما کره ای ها با جنگیدن مداوم، توانستند استقلال کشور خود را بدست بگیرند

هرچند که بخش شمالی این کشور به طور کامل با بقیه دنیا قطع رابطه کرده است، اما هیوندای توسان جدید تنها یک گام در امتداد جاده ای است که کره ای ها در پیش دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (57 مورد)
  • آرش

    "هیوندای" تلفظ غلطی هست که متاسفانه در ایران رایج شده. تلفظ صحیح نام این شرکت "هاندِی" هست.

  • Ali

    دوست عزیز ایران خودرو به صورت اسمی 55000 کارمند داره لیست حقوقیش خیلی بیشتر از این حرفاست...
    یک سری اشخاص حقیقی هستن توی لیست که کارمند حساب شدن اما کاری انجام نمیدن و فقط حقوق میگیرن...
    این اشخصاص خاص کارشون حل مشکلات هست
    مثلا اقای x یا پسر اقای y کارشون اینه بخاطر قدرت و نفوذ جلوی بعضی از چیزهارو بگیرن یا بتونن یکسری امتیاز خاص برای این شرکت جور کنن

  • پوریا

    کم کم داریم وارد جنگ ایران و عراق میشیم...همه دارن با هم میجنگن اینجا

  • حميد

    ممنون از مطلبتون
    دقيقا منظورتون از ٢٥ ميليون جمعيت شهر كه نيست چون اين معنيش يعني اينكه نصف مردم كره توي يك شهر زندگي ميكنن

  • sorush33

    36 هزار کارمند اونجا
    55 هزار کارمند اینجا

    کاری به سال تاسیس این شرکت ها ندارم
    درکنار سخت کوشی و تیزهوشی کره ای ،ارتباط با دنیا تونست اقتصادشون رو دگرگون کنه

  • آریا

    ماشین فقط امریکایی .و لا غیر

    • رامین

      بی معنیه حرفت. بهترین ماشین آمریکایی که فکر میکنی هست و تو ذهنت بیار و بعد با هم رده خودش از اروپا مقایسه کن.خود آمریکایی ها آرزوی ماشین اروپایی دارن و فقط کسانیکه دستشون به دهنشون میرسه اروپایی سوار میشن. تاپ گیر نگاه کن و تست ماشینهای آمریکایی رو دقت کن.همه جور ایراد داره از ایراد در مونتاژ و کیفیت رنگ و کیفیت پایین ادوات داخلی داشبورد صندلی تا فنربندی و مدیریت موتور.

      • علی

        اره تو راست میگی حتما پراید از فورد بهتره خخخخ

  • حامد

    ماشالا دوستان واقعا چه ادعایی دارن.شما به یک چهارم کره برس بعد

    • تایسون

      خود شما برس.. فکر نمیکنی این نق زدن و مقایسه ها نخ نما شده؟ کی اینجا باید دلش بحال کی بسوزه؟ همه از کارشون میدزدن، همه دنبال چاپیدن همن. خب اینجا مقصر کیه؟ خب دولتمرد هم از بین همین مردمه مگه از بالا نازل شده که جلو پیشرفت تورو بگیره؟

      • علیرضا

        من از کارم نمی‌دزدم. من هیچ‌کس نمی‌چاپم. من برای پست گرفتن تملق و چاپلوسی نمی‌کنم.ولی مثل همون همکارم که از کارش می‌دزده حقوق می‌گیرم.یک چهارم همون همکار سالوسم که با چاپلوسی پست گرفته حقوق می‌گیرم.
        کلی قرض و مشکل مالی دارم ولی بازم از کارم نمی‌دزدم. چون احساس دین دارم به اونایی که ی روز رفتن جونشونو برای شرف و آسایش من و امثال من دادن.
        این نیز بگذرد. پس من از کارم نمی‌دزدم.

  • سامان

    هیوندای از نظر تعداد ساخت خودرو درجهان پنجم هست.توصیه میکنم به این نویسنده محترم به ژاپن بره تا اولا ببینه که ژاپنی ها خیلی خوش اخلاق تر و راستگو تر هستند و ثانیا عظمت صنعتی میخواد ببینه بره شرکت تویوتا رو ببینه که ۱۰میلیون در سال ۲۰۱۵تولید کرده یعنی بیش از ۶برابر هیوندایی.و یا به کشتی سازی میتسوبیشی و کاواساکی سری بزنه

    • شهابیان

      ایشون گفت بزرگترین واحد متمرکز، یعنی همه خودروهاش در یک واحد تولید میشن.
      ضمنا نویسنده جمله ای در نقد خودروسازهای ژاپنی نگفته.

    • abbaskk

      میتسوبیشی که قبل از این که ماشین ساز باشه کشتی سازی داشته خب این شرکت جونه

  • متین

    اینها هم اگر مسلمان بودند مثل ما خاک بر سرو دزدو ممعتادو و.....بودند

    • دوست

      اين ربطي به اسلام ومسلماني نداره.مادراين كشور هرجامسلمان واقعي داشته ايم ببينيد چقدرپيشرفت كرده ايم كه كره هم به گردپايمان نمي رسد مثل نانو.مثل سلولهاي بنيادي مثل هسته اي مثل علوم پزشكي .مشكل جاي ديگراست هرجا پاي دلالان ومرفهان بي درد هست همين اش است وهمين كاسه .چراخودروي ما پيشرفت نمي كند يعني مثلا ازسلولهاي بنيادين پيشرفته تراست .نه .كاردست كساني است كه به پول مفت عادت كرده اند.الان مثلا پژومي خواهدبيايد مشكلات خودرويي ماراحل كند يا وضعيت بد خودرا درست كند وجيب يه عده راپرتر.ان هم باهزارمنت .

    • محمد

      چه ربطی به اسلام داره؟بعدش شما خودتو به ما وصل نکن تو اگه مسلمون بودی اینجوری نمیحرفیدی...مردیکه نفهم معتاد

      • ویوارا

        تو خوبی

  • يوسف

    آيا ميدانستيد زماني كره بودجه كم داشت و زنان طلاهاشون را به دولت دادن تا كشور به سمت ورشكستگي نرود!
    واقعا" براي ساخت همچین کشوری،همچین آدمهایی لازم است..

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی