ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آلمان رآکتوری ساخته که هیدروژن را تا 80 میلیون درجه سانتی گراد گرم می کند

امروز، مححقین آلمانی در انستیتو ماکس پلانک، بزرگ ترین استلراتور جهان را روشن کردند و هیدروژن مایع درون این دستگاه، به مدت یک چهارم ثانیه تا 80 میلیون درجه سانتی گراد دمایش افزایش یافت. وندلشتاین ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۱۵ بهمن ۱۳۹۴  |  ۱۸:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

امروز، مححقین آلمانی در انستیتو ماکس پلانک، بزرگ ترین استلراتور جهان را روشن کردند و هیدروژن مایع درون این دستگاه، به مدت یک چهارم ثانیه تا 80 میلیون درجه سانتی گراد دمایش افزایش یافت. وندلشتاین 7-X که W7-X نامیده می شود، رآکتور همجوشی جدید آلمان است و کار خود را امروز آغاز کرده و قرار است پاسخگوی محققین بسیاری باشد.

آنچه که امروز در Greifswald آلمان رخ داد، بسیار ساده بود، در واقع گاز هیدروژن مایع آنقدر داغ شد که به درجه حرارت 80 میلیون درجه سانتی گراد رسید. اما همین آزمایش ساده، نویدبخش اتفاقات مهم در آینده برای محققین است و به نوعی قدم اول برای رسیدن به پاسخ برخی پرسش هاست.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در انستیتو حاضر بود تا دکمه راه اندازی را بفشارد. وی در بیانیه ای که برای رسانه ها ارسال شد گفت: «به عنوان سرزمینی صنعتی، می خواهیم نشان دهیم که منابع قدرت امن، ارزان، مطمئن و پایدار امکان پذیر هستند، آن هم بدون شکست اقتصادی در رقابت. برتری های انرژی همجوشی واضح هستند.»

بسیاری از دانشمندان هنوز در ارتباط با قدرت و کارایی رآکتورهای همجوشی تردید دارند و آن را به عنوان منبع انرژی قابل اعتماد نمی پندارند. با این حال، پروژه آلمانی ها، یکی از چندین تلاش بشر برای دستیابی به نیروگاهی امن و مطمئن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • گمنام

    German Engineering....

  • s.s.b

    راکتور همجوشی هسته ای خیلی انرژی میده ولی ایرادش دمای بالا هست 80 میلیون برا چند لحظه بود لازم به ذکر نیست خورشید از همین انرژی میلیونها سال کار کرده ولی فاز منفی نمیدم امیدوارم جواب بده انرژیش زمین تا اسمون با شکافت هسته ای فرق میکنه
    راکتورا حالا از شکاف هسته ای هستند

  • هویج

    این که چیزی نیست!ماهم راکتورمون رو با بتن پر کردیم!
    به افتخار این عمل علمی که نیازهای مارو در دراز مدت تامین خواهد کرد!! و همچنین گوشی و گجت هارو برای استفاده هموطنان ممکنه!؟!؟ ارزون کنه یه کف صلوات سوتی بفرستید!
    با تشکر از زحمت کشان دیجیاتو که در آزادی بیان زبان زد هستند

    • مسعود

      چی می گی تو هویج جان؟ الان ما داریم با دنیا و در کنار دنیا تحقیقات هسته ای رو پیش می بریم. این بده از نظر تو؟ قول می دم اگه همین طوری پیش بره خیلی سریع تر پیشرفت کنیم.

      • سرباز گمنام

        انرژي هسته اي برا شما نون و آب ميشه؟؟!
        بچسب به زندگيت كه خربوزه آبه

        • مسعود

          در جواب سوالت بايد بگم که خير براي من نون و آب نشده و نون و آبي هم که داشتمو ازم گرفته. ولي اميدوارم در آينده بر اساس تدبير و راه منطقي که در پيش گرفته شده بشه توي اين زمينه پيشرفت کرد که البته فکر نمي کنم باز هم براي من توفيق زيادي داشته باشه. به هر حال پيشرفتي که به دور از مناقشه باشه و بتونه اکثريت داخل و بعد خارج رو راضي نگه داره خيلي هم خوبه ولي اگر اين پيشرفت در جهت رضايت مردم نباشه به غير از ضرر چيزي توش نيست.
          و من الله توفيق اخوي

    • امیر

      چه خیری راکتورتون برات داشت مگه؟!
      ساندیس میپزن توش برات؟

  • Sajad

    دیجیاتو جان خودت یه کم فارسی بنویس!! به عنوان مثال: محققین که با ین عربی جمع بسته شده است (ان و ها جمع فارسی هستند) و به جای این کلمه هم پژوهشگران وجود داره...

  • GEEEEK

    خداشاهده مو به تنم سیخ شد.دمتون گرم.چند وقت پیش زیمنس راکتورهای همجوشی میناتوریو پتنت کرده بود. در اینده ای نه چندان دور هواپیماها هم اتمی میشن. آلمانم که دیگه نیازی به گفتن نیست چی میشه

  • کنجکاوی

    دیجیاتو میشه یه مقاله برید که چرا کشوری که به قول صدر اعظمش یه کشور صنعتی است هواپیما سازی نداره چه جنگنده و چه مسافر بری

    • مصیب

      لازم نیست یه کشور همه چیز رو داشته باشه
      به طور مثال ایران میتونه مثل برزیل به جای صنعت خودرو سازی کشاورزی داشته باشه و باهاش کل دنیا پشتیبانی کنه
      ولی به جاش میاد میاردها دلار صرف خودرو سازی به درد نخور میکنه .
      تو صنعت هیچ کشوری به پای آلمان و ژاپن نمیرسه

    • رضا

      سه تا از کارخونه های بزرگ کمپانی Airbus تو کشور آلمان واقع اند.

مطالب پیشنهادی