شنیده ها از پلمپ برخی وارد کنندگان و فروشندگان بزرگ محصولات اپل در ایران حکایت دارند
پس از جنجال چند روزه ای که در بازار موبایل کشور بر سر خبر ممنوعیت رجیستری موبایل های آیفون از مردادماه در ایران به راه افتاد، ظاهراً موضوع جامه ی واقعیت بر تن کرده است. ...
پس از جنجال چند روزه ای که در بازار موبایل کشور بر سر خبر ممنوعیت رجیستری موبایل های آیفون از مردادماه در ایران به راه افتاد، ظاهراً موضوع جامه ی واقعیت بر تن کرده است. بعضی منابع خبری از پلمپ شدن برخی فروشگاه های بزرگ و شناخته شده ی عرضه کننده ی محصولات اپل از جمله تلفن های هوشمند آیفون خبر داده اند. گفته می شود این چند فروشگاه به دو شرکت وارد کننده تعلق داشته اند. با پلمپ شدن این مراکز در راستای مبارزه با قاچاق موبایل، انتظار می رود مشکلات حقوقی بزرگی گریبانگیر واردکننده های یاد شده شود.
این ماجرا قطعاً تبعات و بازتاب های گسترده تری پیدا خواهد کرد که در این صورت حتماً شما را در جریان جزئیات آنها خواهیم گذاشت. تا روشن تر شدن بیشتر موضوع، بد نیست نگاهی بیاندازیم به اتفاقات این چند روز:
ماجرا از کجا آغاز شد؟
روز یکشنبه ی همین هفته پس از آنکه خبرهایی مبنی بر اجرای طرح رجیستری از اول مرداد ماه مطرح شده بود، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد در صورتی که کپانی اپل تا مرداد ماه به ثبت نمایندگی رسمی در کشور اقدام نکند، موبایل های آیفونی که از زمان اجرای طرح رجیستری به بعد مورد استفاده قرار بگیرند به هیچ عنوان رجیستر نخواهند شد و تمام آیفون های موجود در بازار جمع آوری می شوند.
نخعی در این اظهار نظر گفته بود: «ابلاغیه ی جمع آوری موبایل های این برند برای تمام استان ها صادر شده و اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی های تلفن همراه این برند جمع آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت».
علت این موضوع از سوی این دفتر، عدم وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش از سوی شرکت اپل در ایران و مقابله با قاچاق موبایل های این شرکت عنوان شد. این در حالی است که به غیر از چند برند چینی و کره ای که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد، باقی برند های موبایل موجود در بازار، هیچ کدام نمایندگی رسمی در کشور ندارند.
واکنش های داخلی به خبر جمع آوری آیفون
پس از اعلام این خبر، موجی از واکنش های مختلف از سوی کاربران و فعالان بازار نسبت به آن شکل گرفت. از یک سو، کاربران به استفاده از این برند پرطرفدار علاقه دارند، و از سوی دیگر اتحادیه های مربوطه از قابل اجرا نبودن این طرح سخن گفتند. اولین واکنش ها به این خبر به اتحادیه های فناوران رایانه و دستگاه های مخابراتی مربوط می شد که هر دو بر ناموفق بودن این طرح در صورت اجرا تأکید داشتند.
پس از آن، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ارائه ی توضیحاتی پیرامون این مسئله پرداخت و ضمن تأکید بر اجرایی شدن این طرح، اعلام کرد استفاده کنندگان فعلی موبایل های شرکت اپل نباید نگران سرنوشت تاریک آیفون پس از اجرای طرح رجیستری باشند و کماکان می توانند به استفاده از آیفون هایشان ادامه دهند.
بازتاب خبر مذکور در رسانه های خارجی
اما موج بعدی واکنش ها به خبر جمع آوری آیفون از بازار ایران، از مرز های کشورمان فراتر رفت و از سوی رسانه های خارجی شکل گرفت. بسیاری از رسانه های معتبر و نیمه معتبر فعال در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، خبر جمع آوری قریب الوقوع آیفون از بازار ایران در صورت عدم ثبت نمایندگی از سوی اپل در کشور را پوشش دادند.
وبسایت معتبر cnet در مطلبی با اشاره به مشکلات پیش روی اپل در برخی بازار های سیاه، به ممنوع شدن احتمالی ثبت موبایل های آیفون در ایران پرداخت. در گزارش مذکور ذکر شده که شرکت اپل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود با رفع تحریم ها از سوی دولت آمریکا، فروش مستقیم محصولات خود از جمله آیفون در ایران را آغاز خواهد کرد.
وبسایت نام آشنای phonearena نیز از جمله منابع دیگری بود که این خبر را بازتاب داد. در انتهای خبر phonearena از قول برخی فعالان حوزه ی آی تی در ایران نقل شده است که جمع آوری این تعداد آیفون از سطح بازار کار آسانی نخواهد بود. 9to5mac و cultofmac نیز که به شایعات و اخبار رسمی و غیر رسمی محصولات اپل می پردازند از جمله وبسایت های دیگری بودند که خبر مذکور را بازتاب دادند.
دیگر منتظر چه رویدادهایی می توان بود؟
تا اینجا به نظر می رسد علی رغم دشواری ها و نامحتمل به نظر رسیدن این طرح، عزم مسئولین برای این کار جزم است. مشخص نیست از بین برند های متعددی که بدون نمایندگی رسمی در بازار ایران مشغول به فعالیت هستند چرا اپل و تلفن های هوشمند آیفون تا این حد حساسیت برانگیز شده اند، تا جایی که هنوز جوهر طرح رجیستری خشک نشده، دفاتر فروش وارد کننده و عرضه کننده های این محصول پلمپ می شوند. به نظر می رسد آن دسته از خریدارانی که چشم به گارانتی غیر رسمی این دو بسته بودند بهتر است از خیر گارانتی محصول خود بگذرند چرا که با اوضاع پیش آمده، احتمال آنکه مشکل به زودی برطرف شود چندان منطقی به نظر نمی رسد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
برند جی ال ایکس از هر نظر ضعیف بود چه نرم افزار چه سخت افزار به نظر من بهتره بگیم چینی بود تا ایرانی ولی حتی ضعیف ترین تولید کنندگان چینی هم انقدر محصولات بی کیفیت و ضعیف تولید نمی کنند امیدوارم جی ال ایکس کلا محو بشه و ما یه تولید کننده خوب تلفن همراه تو کشورمون داشته باشیم نه به گندگیه اپل و سامسونگ ولی با کیفیته خیلی بهتر از جی ال ایکس
هدف اینگونه کارخانه ها و شرکت
مقابله با تحریم و تولید داخلی نیست واسه همین جنس آشغال میسازن چون فقط پول مهمه
هر روز یک گند فساد مالی رو میشه
حقوق نجومی!
اختلاس بانکی!
...
چی بگم!
من حاضرم پولم رو به قاچاقچی بدم ولی به کلاهبردانی که خودشون رو مصلح می دونن ندم ..
همون بهتر تعطیل بشه .
آشغال میسازه نه گوشی .
این طرح شاید یکم عجیب باشه ولی باید اینو در نظر گرفت که اپل تا به حال در برابر کاربران محصولات خودش در ایران کم لطفی کرده و فکر میکنم تنها راه چاره مسئولین بوده.
البته خطر سوءاستفاده از طرح های اینچنینی همیشه وجود داشته و خواهد داشت.
این رو هم اضافه کنم برای دوستانی که متعصبانه از گوگل و اندروید طرفداری میکنن در جریان باشن که بعد از گذشت مدت ها از توافق وقتی از پلی استور چیزی میخوای دانلود کنی پیامی مبنی بر اینکه کشور شما اجازه دانلود نداره ظاهر میشه، واقعا توهین آمیزه.
میشه بگی کی متعصبانه این وسط طرفداری گوگل و کرده؟ از پایین تا بالا تمام کامنت هارو خوندم اما کسی طرفداری نکرده بیشتریا هم موافق طرحن
البته اینی که میگی برداشته شد ولی بدونه فیلترشکن بری برنامه هاش کامل نیستن.
من خودم انروید دارم ولی این انرویدو سیستماش همه واسه گوگلن و برنامه های گوگل نسبت به بزرگیش واقا مضخرفن.
انروید جدید هم زدن فقط واسه اس 7 و گوشی خوده گوگل گزاشتن
من گوشی GLX mini دارم ،بعد از چند ماه استفاده باتریش خراب شد والان بیشتر از یه ساله افتاده گوشه کمد خاموش و بلااستفاده ، باتریشم توی ایران پیدا نمیشه ، نمایندگی جی ال ایکس رفتم ، به مرکزشون زنگ زدم ، نمایندگی شهرهای های مختلف رفتم ، باتری این گوشی وطنی پیدا نشد که نشد ، این از نمایندگی و خدمات پس از فروش شرکت وطنی ، دوستان وسه مطمن شدن از صحت حرفم خودتونمیتونید برید بازار ببینید باتری GLX mini پیدا میشه یا نه ، اونوقت بخاطر نداشتن نمایندگی اپل تموم گوشیای این شرکتوجمع کردن! واقعا دلیلشون از جمع کردن گوشی ایفون خیلی غیر منطقی و توهین امیز به شعور مصرف کنندست، باید دید با حذف اپل از بازار چه سودی نصیب چه افراد و شرکتهایی میشه
مرکز پژوهشها هم مخالف ثبت رجیستریه. قیمت گوشی بالا میره. نرم افزار سریال گوشی ممکنه کپی شه رو گوشی قاچاق و پیدا کردن گوشی دزدی سختر بشه. مشکلات فنی هم داره. بهعلاوه سابقهای از اجرای این طرح تو کشور دیگه ای وجود نداره
http://www.icana.ir/Fa/News/304273
اقای ادیب یکی از اشناهامون از انگلیس برام 6sمیفرسته اگه اونجا فعال بشه و بعد بفرسته گوشی رجیستر میشه؟ یا باید قبل تاریخ اجدای طرح ربجیستر شدن فعال بشه.؟
امیررضا جان هنوز جزئیات زیادی در مورد این طرح روشن نشده؛ وارد شدن موبایل توسط مسافر هم یکی از ابهامات بزرگ این طرح هست که هنوز تکلیفش مشخص نیست
اقا مگه چند تا برند موبایل داریم که مردم استفاده می کنن یه هوایی یه ال جی یه سامسونگه و اپل
الان شما فرض کنید مدیر عامل اپل هستید...حالا همینطور که پشت میزتون نشستین بهتون خبر میدن یه کشور کوچیک(حالا مثلا جیبوتی?) میگه ما اجازه ورود و فروش کالاهاتون رو نمیدیم مگر اینکه یه نماینده رسمی پیدا کنین....شما هم باشین میگین کی میره این همه راه رو برو یکی پیدا کن بهش سند و مدرک بده اوووووو شما هم باشین میگین بیخیال بابا حالا یه کشوره دیگه این همه کشور که روزانه داریم میفروشیم حالا اون یه کشور کمتر چه بهتر دیگه نیاز نیست بیشتر از این پشتیبانیش کنیم??? و میشینید همون پشت قهوتون رو میخورین.... حالا داستان اصلی هم دقیقا همینه بی کم و کاست???
الان ایران را با جیبوتی مقایسه کردی؟ من نمیدونم این نسل از کجا پیداشون شد؟ وقتی ما خودمون را باور نداشته باشیم وای به حال دیگران
ایران یه بازار مصرف ۸۰ میلیونیه چرا اپل باید دلش بخواد اینجا رو از دست بده ؟؟؟
فقط میگم خدارو شکر که شما مدیر جایی نیستی وگرنه فاتحه حقوق مشتری م ومصرف کننده اونجا خونده بود واقعا با این طرز فکرتون
اینی که شما میگی دیدگاه مدیریتی ما ایرانیهاست که فکر میکنیم بقیه دنیا هم مثل ما فکر میکنند. اپل اگه اپل شده به این خاطر بوده به ریزترین جزئیات مدیریتی توجه داشته. البته من شما رو مقصر نمیدونم چرا که «علم» مدیریت اصلا توی ایران هیچ مفهومی نداره. ولی شما مطمئن باش برنامه های به طرزی دقیقه که حتی اجازه نمیدن فقط یک دستگاه از محصولاتشون فروش نره.
خدا رو شکر که شما مدیر عامل هیچ جایی نیستین چون خقوق مصرف کننده و مشتری تو شرکتی که شما بشی مدیرش زیر خط فقر رعایت خواهد شد
کشور ما که با یه کشور کوچیکه؟نه عزیز من هزاران یا شاید هم چند میلیون آیفون تو ایران فروخته شده وقراربود بشه.ضررش زیادتر از اونه که بهش توجه نکن.
انصافا بی تعصب خوب شد حساب کار دست اوناهم میاد.یعنی چی که تو هر کشوری نمایندگی داره ولی به ماکه میرسه هیچ واکنشی نشون نمیده؟این توهین نیست؟
کاملا