نبردی که پایانی ندارد؛ مک در برابر پی سی
مدتی بود که نبرد میان مک و پی سی آرام گرفته بود اما حالا با برگزاری دو کنفرانس پشت سر هم، باید پادشاهان خفته را علنا آماده جنگ بدانیم. مایکروسافت و اپل طی سال های ...
مدتی بود که نبرد میان مک و پی سی آرام گرفته بود اما حالا با برگزاری دو کنفرانس پشت سر هم، باید پادشاهان خفته را علنا آماده جنگ بدانیم. مایکروسافت و اپل طی سال های اخیر مجادلات بسیاری بر سر تعیین جهت دنیای ابزارهای پردازشی داشتند اما این هفته ای که گذشت شاهد تغییر در راهبردهای هر دو کمپانی آمریکایی بودیم.
مایکروسافت مقصود ساخت کامپیوتر ارزان قیمت برای همه مردم را فراموش کرده و به سراغ مشتریان اصلی اپل رفته است و هر دو حالا بر سر یک موضوع بزرگ نظرات متفاوتی دارند: آیا باید رابط کاربری و نمایشگر لمسی طراحی کرد یا چنین کاری بی ضرورت است؟ هر کدام یک نظری دارند.
بنیاد تفاوت و عدم توافق میان این دو کمپانی بزرگ را می توان در گذشته سخت افزار و نرم افزارهایی که تولید کرده اند دنبال کرد. اپل، تبلت و تلفن هایش را که از سیستم عامل iOS بهره می بردند از هم جدا کرد و همه مک هایش سیستم عامل macOS را اجرا می کردند.
از سوی دیگر، مایکروسافت به ایدئولوژی یک سیستم عامل برای همه دستگاه ها معتقد است و ویندوز 10 را طراحی کرده تا تلفن های همراه، پی سی ها، تبلت ها و حتی دستگاه هایی نظیر اکس باکس وان و هولولنز نیز از آن بهره بگیرند. استراتژی ها به شکل قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند.
این هفته، مایکروسافت و اپل پشت هم و در دو شب متوالی کنفرانس های شان را برای معرفی کامپیوترهای جدید برگزار کردند و فرصتی نادر در اختیار ما قرار دادند تا کامپیوترهای معرفی شده به فاصله 24 ساعت را با یکدیگر دقیقا مقایسه کنیم.
مایکروسافت یک ساعت اول کنفرانس خود را به نمایش قابلیت های جدید ویندوز 10 اختصاص داد، از اپلیکیشن جدید پینت گرفته تا استراتژی هایش در بخش واقعیت مجازی و سپس به سراغ اخبار اصلی، یعنی سرفس بوک i7 و سرفس استودیو، کامپیوتر آل-این-وان 3000 دلاری اش رفت.
از سوی دیگر، اپل نیمه ابتدایی کنفرانس خود را صرف تعریف از قابلیت های جدید آیفون 7 و اپلیکیشن های جدید اپل تی وی کرد و در نیمه دوم به سراغ سه مک بوک پروی جدید و زیبارو رفت.
اپل به مک هایی با صفحه لمسی اعتقادی ندارد اما یک قسمت لمسی به دو (از سه) مدل مک بوک پروی جدید خود اضافه کرد. البته نه آنجایی که مایکروسافتی ها انتظارش را دارند. نوار لمسی مک بوک پرو، بسیار باریک است و درست در جایگاه دکمه های عملکردی مک بوک های پیشین و بالای کیبورد قرار گرفته. یک نوار لمسی OLED که به تاچ آی دی مجهز شده و به سادگی قابل دسترس و شخصی سازی برای هر برنامه ای است.
در واقع این نوار لمسی یک نمایشگر ثابت نیست که همان دکمه های فیزیکی قدیمی را روی خود جای داده باشد، بلکه وارد هر برنامه ای بشوید، شاهد تغییراتی خواهید بود. وقتی فوتوشاپ را باز می کنید، ابزارهایی برای کار طراحی در اختیارتان قرار می گیرد و وقتی در آیتونز هستید ابزارهای کنترل صدا را دارید.
هنوز برای آنکه تصمیم بگیریم آیا تاچ بار مک بوک های اپل واقعا کاربردی هستند یا صرفا جنبه زیبایی دارند زود است ولی باید بدانیم که اضافه شدن یک نوار ابزار باریک، با داشتن نمایشگری تمام لمسی کاملا تفاوت دارد. انتظار اپل آن است که توسعه دهندگان نرم افزار از قابلیت های نوار تاچ برای بهینه ساختن اپلیکیشن های خود نهایت استفاده را ببرند و کاربران هم با آن آشنایی پیدا کنند.
بنابراین قطعا استفاده از ورودی های لمسی جذابیت دارد و اپل هم نمی تواند آن را انکار کند یا بگوید استفاده از آن ها منطقی نیست. بالاخره پس از سال ها مقاومت در برابر مایکروسافت، حالا یک ورودی لمسی، هر چند باریک و محدود به لپ تاپ ها اضافه کرده اند.
چالش های فعلی نیز واضح اند. اپل باید بسیار تلاش کند تا از این نوار لمسی دفاع کند. دموی نمایش داده شده اگرچه بسیار هوشمندانه و دوست داشتنی طراحی شده بود اما دقیقا همان اعمالی که توسط دکمه های فیزیکی (آن هایی که اکنون حذف شده اند)، ترک پد یا دکمه های میانبر روی کیبورد انجام می شد را انجام می دهند.
در یکی از بخش ها، اپل روی استفاده از اموجی ها تمرکز کرد که عجیب به نظر می رسد. چرا؟ چون مک بوک پرو همانطور که از نامش پیداست برای حرفه ای ها طراحی شده؛ آن هایی که به سرعت و و دقت اهمیت می دهند، نه چنین مسائل ساده و عوام پسندی.
از سوی دیگر، ترک پد مک بوک پروها بزرگ تر شده اند اما مدیران اپل هیچ توضیحی در رابطه با اینکه چه تغییراتی صورت پذیرفته و چرا ترک پد تا این حد بزرگ شده ندادند. مک بوک پروها حالا شبیه یک تبلت مینیاتوری Wacom شده اند اما اپل هیچ توضیحی در رابطه با استفاده از Pencil روی آن نداد که اگر به جای اموجی ها، روی این بخش تمرکز می کرد، می توانست طراحان حرفه ای را مجذوب خود کند.
تاچ بار را که کنار بگذاریم، مک بوک پروهای جدید، یک قدم مطمئن و کم ریسک رو به جلو بودند. اپل بر سر کامپیوترهای جدیدش قماری نکرد و ترجیح داد تا محصولی با درصد تضمین موفقیت بالا معرفی کند و عموم را راضی نگه دارد.
رویکرد مایکروسافت در قبال سرفس استودیو اما دقیقا همان چیزی است که همیشه از اپل انتظارش را داشتیم. محصولی با قدرت بالا، مخصوص طراحان و خلاقانی که می خواهند روی کامپیوترهای شان دنیایی را بسازند. یک ابزار جدید به نام سرفس دایال، مکانیسم جدیدی برای کار با کامپیوتر ایجاد می کند که بسیار مناسب حرفه ای ها و خالقیت هنر و تصویر است.
این بازاری که از آن حرف می زنیم را معمولا اپل تحت اختیار خود داشت اما مایکروسافت حالا در تلاش است تا آن ها را از مک دور کرده و به سمت ویندوز بکشاند.
مایکروسافت هم مشابه با اپل، چالش های بسیاری دارد و باید خودش را اثبات کند. سرفس استودیو محصولی بازار ویژه است و سرفس دایال نیازمند حمایت توسعه دهندگان نرم افزار است تا بتوان به وسیله آن، خلاقیت را به بی نهایت رساند.
اپل کاربرانش را به تعامل با نواری لمسی دعوت می کند در حالی که مایکروسافت می گوید هدست به سر بگذارید، اشیاء سه بعدی بسازید و روی سرفس استودیو به وسیله سرفس دایال خلق هنر کنید.
تقریبا غیر ممکن است که بخواهیم کاربری یک لپ تاپ را با یک دسکتاپ مقایسه کنیم اما می توان در راستای نبرد میان لمسی بودن یا نبودن صحبت کرد و گفت که جنگی تازه در راه است و پیروز آن را مصرف کنندگان کامپیوترها مشخص می کنند. در حالی که اپل سعی دارد به شیوه خودش جلو برود و از مایکروسافت الگویی بابت داشتن صفحه های لمسی نگیرد، مایکروسافت می خواهد مشتریان اپل را برای خود کند.
هر دو کمپانی، برای کسب آنچه که این هفته نشان دادند باید مدت ها تلاش کنند و نتیجه کارهای شان را ارائه دهند. نبرد میان دو رقیب قدیمی هیچگاه تمامی ندارد و حالا اپل و مایکروسافت قدرتمندترین کمپانی های دنیا هستند و پیش بینی اینکه چه کسی برنده خواهد شد ابدا ممکن نیست.
اپل شاید تمایلی به نمایشگر لمسی روی مک ها نداشته باشد اما به وضوح نشان داده که آیپد پرو تا چه حد می تواند به عنوان یک رقیب برای مایکروسافت سرفس قوی ظاهر شود.
حالا هم مایکروسافت سعی دارد گامی اضافه برداشته و مشتریان بازار ویژه اپل را به سمت ویندوز بکشاند. اگر فکر کرده اید نبرد مک در برابر پی سی، سال ها پیش تمام شده، نگاهی به دو رویداد «سرفس پی سی مایکروسافت» و «hello again اپل» داشته باشید. ماجرا تازه دوباره داغ شده و خوشا به حال مصرف کنندگانی که این رقابت به نفع آن ها تمام خواهد شد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.





فک نکنم تاچ بار چیز جالبی از اب دربیاد. کاری به ویندوز و اینا ندارم فقط به نظرم کار با یه نوار لمسی بالای کیبورد راحت و دلنشین نباشه.
عنوان مطلب اشتباه....
کلمه پی سی مخفف personal computer هست به معنای (کامپیوتر شخصی) و مک هم یک نوع پی سی یه...از یه سایت سایت تکنولوژیک انتظار چنین اشتباه فاحشی رو نداشتم
این وسط خوش به حال آدوبی شده! شب اول با اون surface dial و شب دوم با تاچ بار قابلیت های ویژه و جدیدی به مجموعه خودش اضافه کرده. درواقع میشه گفت این دو شب ادوبی هم به صورت غیر مستقیم خودش رو با این دو قابلیت جدید و ویژه در دستگاه های رقیب، نشون داده
شما دوستان اگه بدونید که بنای هر شرکتی بر پایه سوداوری ساخته شده اینجوریربه جان هم نمیفتید که این برند اینطوریه اون اونطوری ، انگار عاشق چشم و ابرو شما هستن !!!
اون زمان که گوشیمو خریدم تاکید داشتم ان اف سی داشته باشه ... و بعد دیدم چیزی نبود که بدردم بخوره ، دوستان اگه قبل خرید فکر کنن که چه کاری قراره با دیوایس ها یا نرم افزارشون بکنن این شرکتا اینقدر پول دار نمیشدن که هروز با اضافه کردن قابلیت ها و تغییر های غیر ضروری و ایجاد نیازهای کاذب جیب مردم ساده خالی میکنن
چيزى كه من الان متوجه ميشم اينه كه اپل به صورت همزمان همه ى جبهه ها رو داره .. ازين ور با گوگل و انرويد .. ازون ور با سامسونگ .. از يه طرف با ويندوز و مايكروسافت .. در صورتى كه اگه دقت كنيد هيچكدوم اينا نه رقيبن نه رقيب مستقيم واسه همديگه .. اينكار فقط از يه شركت بزرگ بر مياد چه بخوايم قبول كنيم چه نه .. يكم زمان اپديتاش تغيير كردن .. برنامه هاش به هم ريخته ولى فكر كنم درست بشه .. سرفيس استوديو رو بايد با ايمك ٢٠١٦ مقايسه كرد هرچند به غايت ٢٠١٥ ام حرفاى زيادى داره واسه گفتن در برابر سرفيس بخصوص از لحاظ قيمتى .. واسه لب تاپش هم با اينكه داره رقابت ميكنه نميدونم چرا اينقدر ريسك كرد و پورت ها رو حذف كرد ولى خب اپل تغيير نده تا صد سال ديگه كسى تغيير نميده ( الان يه سرى ميان ميگن يو اس بى سى تايپ توو فلان محصول اولين بار استفاده شد ) .. كاش لاقل يدونه يو اس بى جا يدونه ازون ٤ تا ميذاشت .. تنها ضعفش همينه مك جديد و كاملا موافقم با لمسى نشدن لپ تاپش چون واقعا بيخوده "لب تاپه" لمسى و كاربرد نداره مگر هيبريدى باشه
تا اپل بياد پاي مايكروسافت برسه بايد تيم كوك هم مثل استيو بميره بلكه مدير بعدي بتونه به ويندوز برسه يا كپي كنه.چون مايكروسافت با يه برنامه regedit ميتونه اپل رو تو متن باز بودن بخوره.كافيه نرم افزار بدونين تا ببينين ويندوز ١٠ كه ميگن چيه با ظاهر نميشه فهميد.اپليا خودشون تو غير فعال كردن منطقه ياب icloud به دو py. فرمت برنامه نياز داشتن زيادم نبالين اپل مايكروسافت نبود گوشياي خيلي الان توسط icloud بسته بود.
وقتی متن باز بودن رو توی تغییرات رجیستری تکلیفت معلومه ! آدمای با اطلاعات و گیکی امثال شماها تو این مملکت دارن حیف میشن
مشكل مردم ما برند پرست بودن.يكي ميگه كناره هاي فلزي لپتاپ و ترك پد لمسي برام مهمه.خداييش فقط كيبورد باشه با دكمه tab همه چي ميشه كرد نيازي حتي به ماوس هم نيست چه برسه به ترك پد لمسي.اول و آخر اينهمه مانور تبديل ميشه به صفر و يك. ايهاالناس چرا قول ميخوريد و به فكر پز هستيد يكمي به فكر دانشتون بكنيد.يكم به فيلم نگاه كنيد ميبينيد هنوز دارن از پيجر استفاده ميكنن و با تلفن عمومي يا همگاني زنگ ميزنن ولي از منو شما هم بيشتر اطلاعات دارن و تونستن واسه ما محصولاتشونو بچپونن
باید ۹ میلیون بدی مک رو بگیری . ۹ میلیونم بدی تبدیل ها و لوازم جانبیش . اگرنه خود لپتاپ که به دردت نمیخوره . تقریبا ماهی یه تبدیل باید بخری . لامصب بلده دستشو بکنه تو جیب مردم کسی هم نبینه و همه براش کف بزنن
محله شما دلار گرون میدن
شما گولت زدن گفتن ارزونه که آتیش میسوزونی . تازه همون ارزونشم تو جیبت نیست که بیخبری . انقدر درکت پایینه که متوجه نمیشی برای مثال این قیمتو دادم . یکی مث تو شده سینه چاک اپل دیگه . داداش شما بخر آفرین . مشکلی مگه هست
اوکی ;)
خب راست ميگه ٩ مليون چيه ١٥ اينج با تا چبار ٧.٥ عه كه خيلى از لپ تاپا كم تر از ٥-٦ نيستن خيره نميدن كه ويندوز ام دستگاه هاى گرونى معرفى كرد پس مشكلت چيه؟يا ميتونى ميخرى يا نميتونى نميخرى!
همچین میگی پول داری بخر نمیخوای نخر آدم فک میکنه تیم کوک اومده داره از خودش دفاع میکنه ( اونم با عصبانیت ) بحث پول داشتن و نداشتنش نیست بحث اینه که بعد از این که کلی هزینه کردی برای خریدش دوباره باید کلی پول برای تبدیل بدی...انصافا احساس نمیکنی مشتریو خر فرض کردن
هميشه همينطوره يه سرى ساز مخالف ميزنن واسه تغيير ولى خب يه چيز مجبوريه .. منم راضى نيستم ولى چيزيه كه هست و يه سرى كاربرا قربانى ميشن .. ميخواست خيلى بهتر كار كنه خودش تبديل ميزاشت ولى نكرد اينكارو .. در هر صورت كسى كه بخواد بخره ميخره درسته واسش مهمه ولى جلوى خريدشو نميگيره!واقعيتش ام همينه كسى كه ميتونه ميخره كسى كه نميتونه نميخره همه قرار نيست مدل پرو داشته باشن مدلاى ديگه ام هست
داداش . عشقم . حاجی . رفیق . عرص کردم مثال زدم . ?
خدایی لپتاپ بگیری خدا تومان و بعد مثلا بخواهی یه فلش بزنی بری ۱۰۰ هزار تومان بدی تبدیل ناراحتی نداره ؟ ضرر نکردی ؟ برای هر کاری باید یه تبدیل بگیری متوجه هستی ؟ میدونی باید پول یه لپ دیگه بدی تبدیل که %۱۰۰ توی نسخه بعدی لپ های جدید ۲۰۱۷ به کارت نمیاد و کارایی نداره ؟ مثل همین تبدیل های نسخه قبلی که مارسال معرفی شد .
خيريه*
مراسم اپل چیزی نبود جز خاموش کردن سیب درخشان مکبوک، اضافه کردن دانگل ها به کیف لپتاپ ها و فراری رو به جلو به نام تاچبار برای شانه خالی کردن از تاچ کردن محیط مکاوس، یک لپتاپ سبک، نازک و با کیفیت چیزی هست که اپل معرفی کرد اگر دوستدار این نوع لپتاپ ها هستید محصولات بسیار زیبا و با کیفیت با عمر باتری بالا مثل دل xps و اچپی اسپکتر و... در سبد محصولات ویندوزی وجود دارند؛ به این علت میگم فرار رو به جلو چون تاچ بار کاملا چیز اضافه ای هست که اگر مکاوس تاچ بود به اون نیازی نبود، علاوه بر ارگونومی بد و این که سرعت تایپ را برای کسانی که به کیبرد مسلط هستند کند میکنه، شما رو مجبور میکنه علاوه بر این که حواستون به مانیتور و تایپ کردنتون باشه، به تاچبار (متغیر) هم دقت کنید که علی رقم خواسته شما بخشی از نرم افزار را از صفحه نمایش جدا کرده و شما را مجبور میکنه به جای دو جا حواستون به سه جا باشه! (کاری که قبلا با یک کلیک انجام میشد الان بسیار پیچیده شده)، مکبوک و ایمک از نظر کیفیت محصولات خوبی هستند ولی در گذشته جا ماندهاند یک لپتاپ ساده، یک الاینوان ساده که چیزی برای گفتن ندارند! ولی سرفیس پرو دستگاهی هست که از ردهبندی تبلت ها خارج شده، سرفیس بوک کاملا از دسته بندی لپتاپ های ساده خارج هست چون بیشتر از یک لپتاپ ساده هست، سرفیس استودیو بیشتر از یک نمایشگر ساده هست که جلوی روی شما قرار میگیره این محصول بسیار نوآورانه هست، به علاقه خودتون زاویهاش را تعیین کنید و شروع کنید به طراحی در ابعاد ۱:۱ با استفاده از سرفیس دایل سرعت شما در خلق کردن آثار بسیار بهبود خواهد داشت، چیزی که امروز از مایکروسافت میبینیم چند سال پیش از اپل انتظار داشتیم، شکستن خطوط ابزار هاس سنتی و تولید محصولاتی مثل ایفون و ایپد، شجاعتی که از اپل انتظار داشتیم این بود که مکاوس را با رابط تاچ عرضه کنه ولی نه تنها این شجاعت را نداشت بلکه بلکه از موضع خودش در برابر جک هدفون هم عقبنشینی کرد، شرکتی که امروز به نیاز بازار نگاه میکنه از بازار بازخورد می گیره و سعی در بهبود محصولات خودش بر اساس نیاز کاربران داره مایکروسافت هست و فکر میکنم این رویه اختلاف پیسی پیشرو و مک در گذشته گیر کرده را بیش از پیش خواهد کرد.
just Apple ? ? ? بسوزه چشم حسود ? ? ?
با خواندن نظرات ادم متعجب می شود . واقعا مک جز ظاهر خوشگل چه چیزی دارد ؟؟؟ ? واقعا ویندوز 10 یک شاهکار است علاوه بر اینکه بر روی تمام لپ تاپ ها قابل نصب است دارای دامنه وسیعی از نرم افزار ها و قابلیت های شخصی سازی است . نرم افزار های قدرتمند چون ویژوال استدیو افیس تری دی مکس و... بر روی ویندوز قابل اجرا هستند . قاطعانه می گویم علیرغم ویندوز هراسی لینوکس از لحاظ امنیت هیچ سیستم عاملی نمی تواند به گرد پای ویندوز برسد . تنها چیزی که لینوکس به ان در حوزه امنیت افتخار می کند متن باز بودن است این در حالی است که دیدیم باگ 11 ساله لینوکس خط بطلانی بر امن تر بودن لینوکس کشید . ?
خداوكيلى يه حرف رو دارى توو صد تا كامنت ميزنى اونم باگ لينوكس و كاربردى نبودن مك و عالى بودن ويندوزه .. حتما ام با مك كار كن چند بار چون فك كنم نكردى
هر سیستم عاملی باگ داره. و اتفاقا سیستم عاملی برتر هست که باگ هاش برای مدت بیشتری مخفی بمونه !
نمونه ش همینی که گفتی. بعد از 11 سال فهمیدن.
اونوقت توی ویندوز 7 ، میتونستی رمز ورود رو از خود ویندوز بگیری !
دوست عزیز حای این همه لفاظی و تایپ برو یکم تحقیق کن .ضمنا خواهشا در مورد لینوکس و کلا سیستم عامل صحبت نکنی سنگین تری.
اصلا معلومه با دوتاش کار کردی داری نظر میدی :)) بعد فرق لینوکس رو با مک نمیدونی ... با اعتماد به نفس هم داری اراجیف تحویل ملت میدی