تحلیلی بر عوامل وقوع تصادف مرگبار هیوندای در مشهد [تماشا کنید]
تلفات ده ها هزار نفری تصادفات رانندگی و معلولیت صد ها هزار تن از هموطنانمان در حوادث رانندگی موضوع تازه ای نیست اما در روزهای گذشته تصادفی درون شهری در مشهد خبر ساز شده است ...
تلفات ده ها هزار نفری تصادفات رانندگی و معلولیت صد ها هزار تن از هموطنانمان در حوادث رانندگی موضوع تازه ای نیست اما در روزهای گذشته تصادفی درون شهری در مشهد خبر ساز شده است که در نوع خودش قابل تامل است.
نخست آنکه در این تصادف شاهد وقوع یک برخورد در سرعت نسبتا پایین با خودرویی ایمن و به روز (هیوندای النترا 2011- 2016) هستیم که با توجه به نتایج تست های تصادف یکی از خودروهای ایمن و موفق در آزمون های مربوطه به شمار می آید.
اما مرگ راننده جوان این هیوندای النترا در این تصادف ساده متاثر از عواملی است که بررسی این واقعه تلخ را حائز اهمیت می کند. چرا که در اغلب موارد مشابه، تقصیر به راحتی به گردن راننده، سرعت غیر مجاز و خودروهای نا امن و قدیمی می افتد اما در این مورد خاص می توان برخی دلایل دیگر را نیز مد نظر قرار داد.
نخست باید به عوامل غیر فنی اشاره کرد که زمینه رانندگی خطرناک و شبانه جوانان را در شهر های کشور ایجاد می کنند، مواردی نظیر در دسترس نبودن پیست های مسابقه، حضور کمرنگ پلیس و نبود امکانات برای تخلیه هیجانات روانی و تفریحات سالم که در بسیاری موارد خود را به شکل رانندگی غیر اصولی بروز می دهند و حوادثی این چنینی را به بار می آورند.
در مرحله بعدی این سوال مطرح می شود که هیوندای النترا صولا با سیستم های ایمنی نظیر ESP عرضه می شود و از این رو نباید شاهد چرخش ناگهانی و وقوع چنین تصادفی باشیم، اما متاسفانه به دلیل عدم حضور رسمی برند های خارجی در کشورمان و واردات غیر رسمی و واسطه گری های بی شمار در پروسه واردات خودرو، گاها شاهد عرضه خودروهای نا امن با آپشن های ایمنی دروغین هستیم و این امکان مطرح است که خودرو مورد بحث نیز اساسا از سیستم کنترل پایداری ESP بی بهره باشد.
در همین رابطه عدم باز شدن ایربگ های جانبی نیز بسیار حائز اهمیت و حتی عامل اصلی مرگ راننده محسوب می شود. هیوندای النترا در بازارهای جهانی با امکانات کامل ایمنی و چندین ایربگ متعدد عرضه می شود و خودرو تصادفی نیز آنطور که از شواهد بر می آید، نمونه لو آپشن نیست، پس عدم کارکرد صحیح ایربگ های جانبی و باز نشدن آن ها مسئله ای بسیار حائز اهمیت است که می تواند دلیل اصلی مرگ راننده باشد و باید مورد بررسی واقع شود.

در این زمینه نقش سازمان استاندارد و سایر سازمان های نظارتی بر کیفیت پر رنگ می شود، چرا مشتری ایرانی باید پس از طی هفت خوان رستم و پرداخت انواع و اقسام هزینه های گمرکی، مالیات و ..در معرض کلاه برداری قرار گیرد و خودرویی فاقد امکانات رفاهی و ایمنی استاندارد را خریداری نماید؟
فارغ از مسئله راننده و خودرو از نقش مسیر و شهرداری نیز در وقوع این حادثه نباید غافل شد، اگر از ساکنین شهر مقدس مشهد درباره کیفیت پوشش آسفالت سوال کنید در بسیار موارد با این پاسخ روبرو می شوید که آسفالت این شهر به خصوص در نقاطی مانند بلوار وکیل آباد بیش از حد سُر و لغزنده است.
شدت لغزندگی مسیر به راحتی از نوع انعکاس نور در فیلم تصادف قابل تشخیص است، آنچنان که بسیاری بر این تصور بودند که حادثه در شرایطی بارانی رخ داده است اما بررسی عکس های دیگر مربوط به این تصادف نشان می دهد که مسیر کاملا خشک بوده اما به دلیل بافت ریز و سطح لغزنده مسیر، انعکاس کاملی از نور وجود دارد.
البته مشکل لغزنده بودن آسفالت تنها به مشهد محدود نمی شود و بسیاری شهر های دیگر کشورمان نظیر اصفهان یا اراک نیز با مشکلی مشابه مواجه اند و خدا می داند سالانه چند تصادف و چه میزان خسارت مالی و جانی تنها به دلیل این بی دقتی شهرداری رخ می دهد.
در نهایت به عنوان آخرین نکته قابل تامل در خصوص این تصادف، به وضعیت گاردریل و نرده های حاشیه مسیر می رسیم. همانطور که پیشتر در مقاله ای نوشته بودیم، استاندارد و ایمنی گارد ریل ها نقشی انکار ناپذیر در تصادفات بازی می کنند و در این مورد خاص نیز شاهد بی دقتی های صورت گرفته در همین زمینه هستیم.
استفاده از موانع ضربه گیر در محل نصب ردیف گارد ردیل ها بسیار معمول است، در سال های اخیر این موانع معمولا به صورت مخزن های بزرگ حاوی آب هستند تا در زمان وقوع تصادف از برخورد مستقیم خودرو با سطح مقطع جانبی گاردریل یا نرده جلوگیری شود، اما آنطور که در بررسی تصاویر این حادثه پیداست، چنین موانعی در این بخش از بلوار وکیل آباد به کار گرفته نشده اند و هیوندای النترا پس از خارج شدن از کنترل مستقیما با نرده های حاشیه پل عابر پیاده برخورد کرده است.
مسلما با کمی سخت گیری و توجه سازمان های استاندارد، راهداری، شهرداری و پلیس ممکن بود این تصادف به کلی رخ ندهد یا میزان آسیب وارده به سرنشینان بسیار کمتر از شرایط فعلی باشد. این تصادف ساده درون شهری با خودرویی ایمن متاسفانه به مرگ راننده منجر شده است.
بنابراین هیچ عجیب نیست که با توجه به ایمنی فاجعه بار خودروهای تولید داخل و شرایط نامناسب ایمنی راه های کشورمان شاهد آمار مرگ و میر و تلفات چند ده هزار نفری در کشور هستیم. جان هایی که به آسانی از دست می روند و حوادث مرگ آفرین بی شماری که در بسیاری موارد با کمی دلسوزی و مسئولیت پذیری نهاد های زیربط قابل پیش گیری اند.







وضع خیابون های مشهد موقع بارندگی خیلی فجیعه.نم بارون زده بود سرعتم ۴۵ تا بیشتر نبود،واسه چراغ قرمز ترمز گرفتم ماشین به سمت چپ و راست سر میخورد و میکشید.
اول تقصیر راننده بود بعد تقصیر این دولت که جلوی کالای قاچاق رو نمیگیره خوب اگه این ماشین درست حسابی بود و کاملا قانونی وارد میشد قطعا تمام اپشن هاش درست بود و حداقل هر چی میشد نمی زاشت این بدبخت بمیره و فقط بهش اسیب میخورد بیچارپسره هم فکر میکرد ماشینش درست حسابیه وامینت داره
اقای محترم مگه ماشین متل گوشیه و چیزای دیگس که تقلبی و وصلی داشته باشه مگه کشکه
واقعا چرا بعضیا اینجوری رانتدگی میکنن
پس راس میگن که تا ۱۲۰ ماشین در اختیار توعه
بعد از اون تو در اختیار ماشین
دوست عزیز
بسته به شرایط، گاهی ماشین فقط تا ۸۰ تا در اختبار شماست! بیش از اون میشه حرف شما.
متاسفانه از این دست اتفاقات توی بلوار وکیل آباد مشهد زیاد میوفته
البته تا حد زیادیش هم تقصیر خود جوانان است (البته مواردی مثل همین نبود پیست و ... هم که نویسنده بهش اشاره کرد رو شامل میشه) . حالا پیست برای خالی کردن عقده اگر نیست، دلیل نمیشه که بیای توی خیابون لایی بکشی!
سال ۸۹ یک پژو ۴۰۵ در حال لایی کشیدن بود، با تعویض لاین خودش رو به لاین اول رسوند، اونجا برای اینکه به پیک موتوری توی لاین اول نخوره، با سرعت بالا زد رو ترمز و ماشینش چرخید و کنترل از دستش خارج شد و خورد به ایستگاه مترو هاشمیه (مشهد). بعد هم ماشین آتش گرفت و ۴ نفر سرنشین توش تو ماشین سوختن! البته معلوم نبود با اون ضربه تصادف زنده موندن یا نه! گزارش ۵ هم نشون داد
این خودروها برای جاده های اونطرف طراحی شدند و حتی در جاده های پوشیده از برف هم بدون مشکل حرکت میکنند.ولی متاسفانه فعلا تکنولوژی به جایی برسیده که بشود برای جاده های ایران ماشینی را طراحی کرد که بدون مشکل حرکت کند. و شاید در حال حاضر بهترین خودرو برای جادهای ایران تانک ها هستند، که شاید نتوانند بازهم درست در جاده های ایران حرکت کنند اما لااقل گارد و غیره باعث کشته شدن نمیشود.
رفیقم بود خدا بیامرز
تشکر بابت توجهتون و امیدوارم اونی که باید ببینه، ببینه!
خدا به بازماندگان صبر بده
تصادف خیلی بده
اونایی که عزیزشون رو تو تصادف از دست دادن میدونن ?
من خودم ماشین چینی دارم، ولی اون دوستانی که میگن هیوندای مال جهان سومیاست، دو ساله i30 داره قهرمان رالی میشه، پشت بندش فورد و سیتروئن ، یه سرچی بزنید سایتای آمریکایی و اروپایی ماشینای کیا و هیوندای جز ماشینای پرطرفدارن مخصوصا کیا سراتو، وقتی هیوندا کوپه تولید شد سایت یاهو تا یه هفته بنرش رو زده بود، جهان سومی کسیه که دهنش یسره باز باشه بدون اینکه مغزش یکمی کار کنه،که البته پراید هم از سرش زیادیه.
متاسفانه به احتمال زیاد ماشین فول اپشن وارداتی بوده که برخی از اپشنها مثل ایربگ کناری و یا گرمکن صندلی بصورت دستی و در کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط هموطنان خائن به این مردم بسته میشه.
من خودم توی سانتافه وارداتی ایربگ کناری دیدم که فقط لوگوی ایربگ داشت و پشت پولکش هیچی نبود.
والبته شهرداری هم مقصره هم بخاطر اسفالت با قیر زیاد و دانه بندی ریز و هم نبود ضربه گیر جلوی گارد ریل.
این گارد ریله یا گارد ضد تانک؟
ماشین با اون شدت خورد بهش انگار نه انگار!
صلبیت گارد ریل استاندارد داره! باید بخشی از انرژی تصادف رو جذب کنه و در عین حال از هم نپاشه. این چیه! البته خیلی از جاها دیدم استفاده میشه متاسفانه