ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات بوئینگ 737 و 777؛ هواپیماهای جدید خریداری شده توسط ایران

توپولوف ترسناک، فوکر ناراحت، آنتونوف مرگ آفرین و جمیع اتوبوس های پرنده ای که در چند سال اخیر تن و بدن مسافران خطوط هوایی ایران را لرزاندند و خانواده های بسیاری را داغدار کردند سرانجام ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۲۲ آذر ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

توپولوف ترسناک، فوکر ناراحت، آنتونوف مرگ آفرین و جمیع اتوبوس های پرنده ای که در چند سال اخیر تن و بدن مسافران خطوط هوایی ایران را لرزاندند و خانواده های بسیاری را داغدار کردند سرانجام با هواپیماهای جدیدی از برند بوئینگ جایگزین می شوند.

به گفته فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، قرداد خرید 80 دستگاه از هواپیماهای بوئینگ و تحویل آن ها به خطوط هواپیمایی ایران ظرف 10 سال آینده امضا شده است.

از این رو ایرانیانی که در سال های گذشته عطای سفر های هوایی را به دلیل نا امن بودن هواپیماها به لقایش بخشیده بودند و ناچارا برای رفت و آمد در شهرهای دور دست به سفر جاده ای تن می دادند حالا می توانند با خیالی آسوده تر از هواپیماهای جدید خریداری شده پس از برجام استفاده کنند.

737-5

قرداد خرید بوئینگ های ساخت آمریکا سرانجام امضا شده است و براساس اطلاعات اولیه قرار است حداقل دو مدل از محصولات شاخص و پرطرفدار این کمپانی مشهور راهی فرودگاه های ایران شود.

برای تردد در مسیرهای کوتاه مدل 737 بوئینگ انتخاب شده است، هواپیمایی نسبتا کوچک با قابلیت حمل 130 الی 189 مسافر که به دو موتور توربوفن مجهز است و قرار است در با تیراژ 50 فروند نقش مهمی در حمل و هوایی درون مرزهای کشور عزیزمان ایفا کند.

737-4

البته مدل های مختلفی از 737 توسط  بوئینگ ساخته می شود که طبیعتا مشخصات فنی متفاوتی را ارائه می دهند اما این مدل با برد کوتاه و متوسط (پیمایش حداکثر 4688 کیلومتر) به راحتی می تواند برای پرواز های منطقه ای نیز به کار گرفته شود و کاربرد آن مسلما تنها محدود به پروازهای داخلی نخواهد بود.

اما برای پرواز های طولانی تر نیز قرار است 30 دستگاه بوئینگ 777 ظرف 10 سال آینده به ایران تحویل داده شود، هواپیمای که یکی از جدیدترین مدل های بوئینگ به حساب می آید و از تکنولوژی به روزی برخوردار است.

777-1

برای مثال جالب است بدانید که 777 در دوران بحران مالی توانست موفق تر ایرباس 380 ظاهر شود و اولین هواپیمای جهان با طراحی تمام کامپیوتری به حساب می آید که به طور کامل به وسیله نرم افزارهای مهندسی نظیر کتیا شکل گرفته است.

از نظر اختلاف ابعادی بین بوئینگ 777 و بوئینگ 737 همین نکته کافیست که قطر موتور فوق العاده قدرتمند جنرال الکتریک GE-۹۰-۱۱۵B از قطر بدنه 737 بیشتر است.

777-4

این موتورها در واقع بزرگترین و قدرتمند ترین موتورهای استفاده شده بر روی یک هواپیمای تجاری به حساب می آیند و از آنجا که بوئینگ 777 به موتورهای دوگانه ای از این نوع مجهز است در مقابل موتورهای چهار گانه هواپیماهای ایرباس، قدرت منفرد بیشتری را طریق هر موتور بدست می آورد.

777-8

برد پروازی بوئینگ 777 محدوده ای از 10370 تا 17445 کیلومتر را شامل می شود و ظرفیت مسافران آن نیز براساس نوع بدنه و چیدمان صندلی ها از 278 تا 555 نفر متغییر است.

777-9

استفاده گسترده از کامپوزیت، ارابه های فرود شش گانه فوق العاده قدرتمند و شبکه اویونیکی فیبرنوری و کابین تمام شیشه ای مجهز به صفحات کریستال مایع از جمله ویژگی های مهندسی و تکنولوژی های جالب بوئینگ 777 محسوب می شود.

A380-1

پیش از این مشخصات هواپیماهای ایرباس خریداری شده توسط خطوط هواپیمایی کشورمان نیز رسانه ای شده بود که مقاله مربوط به آن را می توانید از طریق این لینک مطالعه بفرمایید.

همچنین برای مطالعه جزییات بیش تر در مورد هواپیماهای بوئینگ 777 و 737 مطالعه مقاله معرفی جامع این هواپیماها را به علاقه مندان توصیه می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • gkaveh

    و ایران در حال حاضر هم کوریدور هوایی منقطه هست به دلیل امن بودن آسمان ایران و تو این آسمان هواپیما هایی مسافر بری خارجی دارن جولان می دن چرا نباید خود ایران از این موقعیت استفاده کنه و از این راه در آمد زایی داشته باشه و در رقابت با شرکت های هواپیمایی عربی عقب بیوفته پیشرفت هر کشوری ارتباط مستقیم به راه های ارتباطی اون کشور داره و هر کشوری که دارای نوگان هواپیمایی قوی هست پیشرفت چشمگیری هم می کنه ورود این هواپیما ها آغاز دوران جدیدی برای صنعت هواپیمایی کشور هست که کم کم هم می تونه هواپیما های ترابری خریداری کنه و در آمد زایی بالایی داشته باشه یکی از صنعت های پول ساز تو دنیا صنعت هواپیمایی هست فکرش رو کنید که وقتی ثابت بشه که صنعت هواپیمایی ایران دارای هواپیما های روز هست سبب می شه مقصد های پروازی ایران بیشتر شده و حتی به غیر از مسافران ایران مسافران خارجی هم از شرکت های ایرانی استفاده کنند و این می شه ورود ارز به کشور، و در نظر داشته باشید هر هواپیما رو که تو 1 هفته نمی تونن بسازن برای همین زمان بر هست و مشکلات سیاسی هم تاثیر گذار تر و اگر دقت کنید در خرید این هواپیما ها یکی از بند های قرارداد با این شرکت ها ورود تکنولوژی به ایران هست و این قرار داد ها اینقدر سفت و با فکر بسته شده که در صورت وجود هرگونه مشکل و نیاز به قطعات شرکت مذکور موظف هست قطعات رو تامین کنه در غیر این صورت می بایست جریمه پرداخت کنه و از سمتی ورود تکنولوژی و باز سازی فرودگاه های کشور یعنی دسترسی بهتر و آسان تر به مناطق محروم و پیشرفت مناطق محروم کشور زمانی حرف های برخی از شما ها درست هست که ایران می تونست خودش خیلی از چیز ها رو در داخل تولید کنه ولی وقتی تکنولوژی مدرن در کشور وجود نداره برای پیشرفت نیاز به هزینه هست در هر زمینه ای نه تنها هواپیما بلکه تو هر چیز دیگه ای.

  • gkaveh

    خیلی جالب هست نمی دونم برخی از این حرف ها رو از کجا واقعا در میارید می زنید بدونه حتی فکر کردن !!!!
    درسته خیلی چیز ها تو ایران جای کار داره ولی همین که هواپیما نو وارد کشور می شه یکی از دست آورد هاش افزایش ایمنی پرواز برای مسافرین می شه که تو سفر های درون مرزی و برون مرزی خیلی تاثیر گذار هست و نیاز به پرداخت هزینه های هنگفت برای پرواز با هواپیما های شرکت های خارجی کمتر می شه و نمی دونم چقدر اطلاع دارید با توجه به منطقه جغرافیایی ایران

  • Farzin Farzini

    ?یک مقام شرکت بوئینگ:
    ▪️بدون توافق با ایران ضرردهی بوئینگ افزایش می‌یافت
    ▪️فروش هر یک هواپیماهای 777 ، 120 تا 160 میلیون دلار را نصیب شرکت بوئینگ می‌کند!!

    بابا ما با پراید تا انتهای ایران میریم، هواپیما نخواستیم عوض اینکه شرکتهای خارجی رو پولدار کنید به تولیدکننده‌های بدبخت داخلی برسید که طبق آمار خود دولت ۶۰ درصد تولیدکننده‌ها ورشکسته شدن. کدوم کشوری انقد تولید داخلش رو ضعیف میکنه و شرکتهای خارجی رو قوی؟؟؟ این قراردادهای هنگفت برای مردم ما اصلا ارزش نداره جز هدر رفت سرمایه فردا پسفردا اینها خراب بشه قطعاتشو تحریم میکنن اونوقت برای تامین هر قطعه باید ده برابر هزینه مبلغ اصلیش بشه و از جیب مردم بره. واقعا احمقانه است تولیدات داخل نابود بشن اونوقت اینهمه سرمایه برای شرکت خارجی صرف بشه. خود آمریکا هم همچین تفکری نداره اونوقت اینها .... متاسفم

    • shotgunkeepervz

      تولید کننده ارزش حمایت داره ولی
      یه قاتل سریال به اسم سایپا هرگز....

  • molavy

    این ویروس جدید که با همکاری اسراییل ساختن رو هم به صورت پیشفرض توش گذاشتن دیگه...
    بابا کشور دیگه ای نیست که با اینا قرارداد میبندید. ژاپن و برزیل هم هواپیما میسازن. خیلی کشور های دیگه هم هستن

  • ناصر

    نباید بخرن امریکا حرام است از چین بخرین چین حرام نیست

  • احمد سالمی

    امیدوارم بعد از مسئله هواپیما که اتفاق بسیار عالی است ، غول های خودروسازی جهان هم در ایران به صورت مستقل سرمایه گذاری کنند .

  • امیر مرزبان

    خیلی عالیه .واقعا آدم با ترس و لرز سوار هواپیماها میشه چین اینا آخه. یه روزنامه تیتر زده بود واریز پول به جیب کارگران خارجی!! آخه یکی نیس بگه مگه ما هواپیماسازی داریم که به جیب کارگر ایرانی بریزیم! امیدوارم زود وارد ایران بشن هواپیماها

  • bagher

    خوب خرید هواپیما لازمه همین طور که خرید جنگنده لازمه...دو جناح سیاسی برا کل کل باهم فقط تک بعدی به موضوع نگاه میکنند...خوب حقیقت اینه ما به هواپیما نیاز داریم ولی نه بالای دویست فروند به نظرم بهتر بود 120 فروند خرید میشد چهل میلیارد دلار خیلی پوله خدایی ما علویت های بیشتری داریم.

  • Farzin Farzini

    مشکلات مردم با خریدن بویئنگ به مبلغ ۶۵ هزارمیلیارد تومان حل شد :) بجای خبر گذاشتن در حاشیه این قراردادی که با این وضع کشور ارزشی ندارد در مردم مشکلات اکثریت ملت که فقر و بی پولی و بیکاری است پست بزارید. بفرض محال هم که قرارداد حتمی شد و هواپیمای دوسال بعد اومد که خیلی بعیده، این هواپیماها برای دودرصد از قشر مرفه جامعه است که برن ویلاهای کانادا و آمریکا و برا خانواده هاشونه که برن به ریش من و شما بخندن کسانیکه برادرشون تو قراردادها و صرافی ها میلیاردها تومن به جیب زدن مگه دلشون برا مردم میسوزه؟؟ اینها فقط خوراک تبلیغاته برای دور بعد ریاست جمهوری اما اینبار دیگه برجامی درکار نیست تا مردم گول بخورند

    • مجید

      من با این آقای فرزین کاملا موافقم!
      این فقط شو تبلیغاتیه! وگرنه کی بدش میاد از هواپیما نو!
      خود من طی ۴ سال گذشته بیش از ۷۰ بار سوار هواپیما شدم و تقریبا بدون جرات میشه گفت ده درصد از پروازهام بدون تاخیر نبوده! اکثرا هم به خاطر نقص فنی و کمبود هواپیما و برنامه های فشرده پروازی
      ولی مساله اینه که این دولت همه رو سر کار گذاشته! الان چند ساله که حرف از برداشته شدن تحریم ها میزنه! خوب کو؟! شما به من نشان بده! کو ایرباس ها و ATR هایی که قولش رو دادن! الان هم قول هواپیما برای ده سال دیگه داده که دور بعد به این مردک و داداش دزدش رای بدن! وگرنه کدوم محصول توی این چندسال ارزون شده! دلار هم رسیده به همون ۴ هزار تومان اوج دولت مهرپرور قبل!

    • امیر مرزبان

      شما سوار این هواپیماها نشو. برو توی همون هواپیماهای ۶۰ساله اشهدتو بخون تا به مقصد برسی.

    • Behrooz Ad

      مرد حسابی چرا خزعبل میبافی؟؟؟؟؟؟؟؟؟کم مگه جون مردم تو سفرهای هوایی به خطر افتاده؟!دو درصد مردم از هواپیما استفاده میکنن؟

    • hamid_hk

      نظرات شما دقیقا نظر یه عده ای هست که معلوم الحال هستن.

      • bagher

        حال امثال شما بی دین ها هم برا ما معلومه.

        • hamid_hk

          داداش کی حرف از دین زد؟ دقیقا کدوم قسمت از حرفای من به دین اشاره شده؟ متاسفانه دشمنان ایران در داخل ایران خیلی بیشتر از خارج ایران هستن. تعدادی از افراد تو یه سازمانهای خاص به هر نحوی شده می خوان بگن که برجام بده فلان کشور بده یعنی از جیب خودشون پول میدن که دولت رو زمین بزنن (من طرفدار دولت یا مخالفش نیستم) به هر قیمتی، حتی اگه مردم ضرر ببینن یعنی یه عده ای هستن که حاضرن چند ملیون نفر تو ایران رو به کشتن بدن بعد بگن دیدین گفتیم فلان کشور جیزه. یه عده ای بودن که کم مونده بود دولت رو دادگاهی بکنن وقتی که از ایرباس هواپیما خرید. جالبش اینه که بعد که گفتن نمی فروشن همین آدما تیتر می زدن که خرید هواپیما حق ماست و ... خب عزیز من شمایی که از اول مخالف بودی که الان باید خوشحال باشی.

          • مجید

            از ایرباس هواپیما خرید؟! شما هواپیماهاش رو نشون بده! حتی به قرار داد نهایی هم نرسیدن! بویینگ هم مطمئن باش نمی ده. مخصوصا که الان کنگره تحریم ها رو تمدید کرد و ترامپ هم که میخواد بزنه زیر همه چیز!
            مشکل مردم ما اینه که ساده هستن و هیچ وقت هم حاضر نیستن ساده گی شون رون قبول کنن!

          • Amir M Zadeh

            http://boeing.mediaroom.com/2016-12-11-Boeing-Iran-Air-Announce-Agreement-for-80-Airplanes
            لینک خبر سایت رسمی بویینگ حداقل یه سرچ کنید بعد نظر بنویسید

          • hamid_hk

            منظور از خرید همون قراردادش بود وگرنه ایران که پولی پرداخت نکرده که طلبکار باشه.

  • Mohammad Amin

    این هم مثل خبرهای دیگه ، سر مردم رو تا مدتی گرم میکنه ، اینها که قرارداد با ایرباس بسته بودند و تمام هواپیماها هم انتخاب شده بود . بعد اومدند گفتند که با فرانسه مشکل داریم نمیتونیم پول جابه جا کنیم . رفتن با بوئینگ قرارداد ببندند . از اون طرف تو تلویزیون میان علیه آمریکا مصاحبه پخش میکنند و مرگ بر آمریکا !
    از طرف دیگه قرارداد با بوئینگ بسته شده . طبق آخرین تحریمی که تا 10 سال آینده هم تمدید شده آمریکا نمیتونه هیچ گونه معامله ی بالای 20 میلیون دلار داشته باشه . پس این حرفا همه اش کشکه.
    این همه سال تحریم ! این همه سال تحقیق . دریغ از ساختن یک هواپیما .
    هند جت جنگی ساخته و تو ارتش اش استفاده میکنه . اما ما حتی قادر به ساختن قطعات همین هواپیماها هم نیستیم .
    دولت از اونطرف میگه از شرکت های دانش بنیان حمایت میکنه . از طرفی دیگه میبینیم چه طرحهای آبکی به واسطه باند بازی دوستان به عنوان طرحهای برتر شناسایی میشوند و بودجه های کلان در اختیار شون قرار میگره .
    هی چی بگم که نگفتن اش بهتره .

    • H@med

      عوضش ما هم فقط اختلاس میکنیم.بده مگه؟!!!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی