معاون وزیر ارتباطات: نرخ پهنای باند فقط 11 درصد بر قیمت نهایی ADSL تأثیر دارد
معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگاران، نحوه محاسبه قیمت پهنای باندی که در اختیار شرکت های اینترنتی قرار می گیرد را تشریح کرد و گفت «گرانی اینترنت ارتباطی به قیمت پهنای باند ندارد.» محمد ...
معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگاران، نحوه محاسبه قیمت پهنای باندی که در اختیار شرکت های اینترنتی قرار می گیرد را تشریح کرد و گفت «گرانی اینترنت ارتباطی به قیمت پهنای باند ندارد.»
محمد جواد آذری جهرمی می گوید قیمت پهنای باند در دو بخش «عمده فروشی» و «خرده فروشی» محاسبه می شود. بخش اول، پهنای باند عمده ای است که از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت در اختیار اپراتورهای ارتباطی و اینترنتی قرار می گیرد، و بخش دوم پهنای باندی است که مردم از آن استفاده می کنند، یعنی همان اینترنت ثابت (ADSL) و همراه.
به گفته معاون وزیر ارتباطات با توجه به فرایند انتقال داده در کشور، تأثیر پهنای باند بر قیمت نهایی اینترنت کاربران ADSL در حدود 11 درصد است، و این رقم برای اینترنت موبایل به حدود 5 درصد می رسد. حتی با احتساب هزینه انتقال بین شهری داده، در مجموع هزینه های زیرساخت در اینترنت ADSL و همراه، به ترتیب به 17 و 8 درصد خواهد رسید.
آذری جهرمی می گوید هر «مگابیت بر ثانیه» پهنای باند در لب مرز برای ایران حدود 22 هزار تومان هزینه دارد، اما این اینترنت قابل استفاده نیست و باید عملیاتی نظیر فیبرکشی، ایجاد سیستم انتقال و برقراری شبکه آی پی صورت گیرد که نیازمند سرمایه گذاری کلان است. بنابراین نرخ هر «مگابیت بر ثانیه» پهنای باند برای ارائه به اپراتورهای ارتباطی تا حدودی با این قیمت متفاوت است.
شرکت ارتباطات زیرساخت هر STM-1 معادل پهنای باند 155 مگابیت بر ثانیه را به مبلغ 20 میلیون تومان به اپراتورها می فروشد
طبق اظهارات معاون وزیر ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت در حال حاضر هر STM-1 را به مبلغ 20 میلیون تومان به اپراتورها می فروشد که در مقایسه با رقم 37 میلیون تومانی در ابتدای کار این شرکت، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. [هر STM-1 معادل 155 مگابیت بر ثانیه پهنای باند است. محاسبه قیمت تمام شده هر STM-1 در لب مرز برای شرکت ارتباطات زیرساخت و مقایسه آن با ارقام فوق را به عهده شما می گذاریم.]
به هر حال ظاهراً قیمت عرضه پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتورها طی سال های اخیر با کاهش 42 درصدی مواجه شده، اما از آنجا که طبق اظهارات جهرمی نرخ پهنای باند تأثیر چندانی در قیمت اینترنت کاربران نهایی ندارد (بین 5 تا 17 درصد) بنابراین حتی با کاهش قابل توجه آن نیز نمی توان به تغییر ملموس قیمت اینترنت ثابت و همراه امیدوار بود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

باز مسوولین حرف مفت زنی رو شروع کردن
کو آبو برق مفتی!؟?
کجای دنیا اینترنت. حجمی می فروشن من از قبلاً از های وب می گرفتم ۴۰گیگ۳۰هزار تومان واقعا ارزش داشت ولی الان ۷۰ گیگ ۴۰هزارتومان که ۷۰مگابت هم نیست سریع تموم میشه با این پول میشه تو سومالی اینترنت ۱گیگابیت سرعت دانلود وحجم نامحدود هر ۱مگابایت برابر با ۲۲۰۰۰ولی ۱۶مگ با۲گیگ ۱۲هزار اصلا هر کی یه چیزی مگه
راهکار
رای ندین
کی ملت ما میخوان بفهمن که
شما میتونی با رای ندادن نطرتو بگی
این همون لعنتیه که میگفت اپراتور دوم دامپینگ میکنه و قیمتاش ارزونن. باید گرون تر بفروشه. یکی بهش بگه تو نمیخواد در قیمت گذاری آی اس پی ها دخالت کنی مردک ?
اینترنت اگه آزاد بشه خیلی ها با روش های مختلف میتونند از اینترنت استفاده کنند. نباید انحصار در زیر ساخت باشه...
آذری جهرمی می گوید هر «مگابیت بر ثانیه» پهنای باند در لب مرز برای ایران حدود 22 هزار تومان هزینه دارد...طبق اظهارات معاون وزیر ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت در حال حاضر هر STM-1 را به مبلغ 20 میلیون تومان به اپراتورها می فروشد که در مقایسه با رقم 37 میلیون تومانی در ابتدای کار این شرکت، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد...هر یه مگابیت میگه 22000 تومن هست و هر stm1 که 150 مگ هست رو ضرب در 22000 تومن کنی میشه سه میلیون و سیصد هزار تومن بعد به اپراتورها میدن بیست میلیون تومن بعد میگه ما که گرون نمیدیم, خب بیست میلیون هم اپراتور میکشه روش و اینجوریه که مصرف کننده بیچاره چقدر باید هزینه کنه...شما هر stm1 رو بده 10 میلیون اینترنت بیش از 50 درصد ارزون میشه ,هیچ ضرری هم نکردی چون سه برابر قیمت فروختی...والا
٢٢ ميليون ؟! رقم درسته؟! الان گوگل فايبر داره همينو با قيمت ١٠٠ دلار در ماه براي مصارف خانگي ميده! اينقدر ما بدبختيم يعني!
همش پول فیلترینگه!!!!
باز میخوان گرون کنن ملتو بدوشن خدا ازشون نگذره یک روز میگن ارزون میکنیم یک روز میگن اینطورهدهزینهدها میخوان افزایش بدن توف توی شرفشون که کمترین امکاناتی مثل اینترنت حق نداریم درست حسابی داشتهب اشیم عراق پاکستان افغانستان سرعت پایه اینترنتشون 2برابره مایه هیچ جای دنیا سرعت 128یا256 کیلوبایت نمیدن اونوقت توی ایران ارزوه این سرعت باشه و کمتر نشه