ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

فروش ایکس باکس، آخرین راه نجات این برند محبوب

Xbox One X به زودی وارد میدان نبرد کنسول ها خواهد شد. مایکروسافت روی کنسول میان نسلی اش حساب ویژه ای باز کرده، اما چه بازی هایی این کنسول را در لانچش همراهی می کنند؟ ...

پوریا دانشور
پوریا دانشور منتشر شده در ۱۲ شهریور ۱۳۹۶  |  ۲۳:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

Xbox One X به زودی وارد میدان نبرد کنسول ها خواهد شد. مایکروسافت روی کنسول میان نسلی اش حساب ویژه ای باز کرده، اما چه بازی هایی این کنسول را در لانچش همراهی می کنند؟ تقریبا هیچی.

حالا که Crackdown 3 تاخیر خورده و عرضه اش به سال بعد موکول شده، در تعطیلات امسال برند ایکس باکس فقط و فقط یک عنوان انحصاری مهم خواهد داشت.

مایکروسافت در 16 آبان همین امسال، ایکس باکس وان ایکس، کنسول جدیدش را وارد بازار می کند. اما هیچ عنوان انحصاری دندان گیری در کنار این کنسول عرضه نخواهد شد.

فورزا موتوراسپورت 7 تنها بازی انحصاری ایکس باکس وان ایکس در هنگام عرضه اش خواهد بود، اما این عنوان، یک ماه زودتر از این کنسول منتشر می شود و بسیاری از طرفداران این سری که صبر ندارند، به تجربه فورتزا موتوراسپورت 7 روی کنسول های ایکس باکس معمولی بسنده می کنند.

ایکس باکس وان ایکس کنسولی است جدید، قدرتمند، اما بدون بازی.

البته اگر بخواهیم ایکس باکس را با رقیب دیرینه اش پلی استیشن عادلانه مقایسه کنیم، باید بگوییم که برای پلی استیشن 4 هم عناوین انحصاری زیادی در تعطیلات سال نو امسال عرضه نخواهد شد.

با این حال، سونی در سال جاری میلادی بسیار خوب عمل کرده. امسال انحصاری های بسیار خوبی چون هورایزن: زیرو داون، آنچارتد: لاست لگسی و نیوه برای کنسول نسل هشتمی سونی منتشر شدند.

نیر آتوماتا گرچه که روی رایانه های شخصی هم عرضه شده، اما انحصاری کنسولی پلی استیشن 4 به شمار می رود. عناوین دیجیتالی بسیار خوبی چون وایپ اوت، پاپارا د رپر هم امسال در اختیار کاربران پلی استیشن قرار گرفتند.

اما در آن سو، برای ایکس باکس فقط هیلو وارز 2 را می توانیم نام ببریم که در اوایل سال جاری عرضه شد. دیگر عناوین انحصاری ایکس باکس که قرار بود امسال عرضه شوند، همگی توسط مایکروسافت به سرنوشتی ناگوار دچار شدند.

Scalebound که برای سال ها در فاز توسعه به سر می برد کنسل شد. Fable Legends که حتی نسخه بتا اش هم قابل بازی بود با بسته شدن استودیو سازنده اش Lionhead برای همیشه از لیست بازی های ایکس باکس خط خورد. Phantom Dust هم سرنوشتی مشابه با فیبل داشت.

اگر که مایکروسافت پشت سر هم استودیو هایش را نمی بست و بازی هایش را کنسل نمی کرد، امسال به یکی از بهترین سال ها برای برند ایکس باکس تبدیل می شد، اما در حال حاضر وضعیت کنسول های این برند وخیم است.

برای این که بازی به فروش برسانید، در قدم اول باید بازی بسازید. اگر هم که کنسولی بازی ای نداشته باشد، پس بازیکنان دلیلی برای خرید آن کنسول نخواهند داشت.

مایکروسافت خودش را در وضعیت خنده داری گیر انداخته. این شرکت سخت افزاری قوی و مجهز را در اختیار دارد، اما هیچ بازی ای برای نشان دادن قدرت آن در چنته ندارد.

مایکروسافت انتظار دارد که گیمرها کنسول میان نسلی اش را خریداری کنند. اما مخاطبین دقیقا به چه امیدی باید تن به خرید این کنسول دهند؟ بلکه شاید روزی عنوانی از راه برسد و قدرت واقعی ایکس باکس وان ایکس را نشان دهد؟

چه نتیجه ای می توانیم از وضعیت وخیم برند ایکس باکس بگیریم؟ از بسته شده استودیوها به دست مایکروسافت چه چیزی می توانیم برداشت کنیم؟ نظر ما این است که مایکروسافت دیگر به برند ایکس باکس اهمیت نمی دهد.

فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، فردش خوش مشرب است. به فن سخن وری مسلط است و انصافا هم سخنانی درست و منطقی را بیان می کند. اما حرف های او فقط حرف اند، همین.

مارچ همین امسال بود که اسپنسر، به درستی بیان کرد که بازی های لانچ نقش مهمی در موفقیت ایکس باکس وان ایکس ایفا خواهند کرد. اما حالا که نوبت به عرضه این کنسول رسیده، کجایند آن بازی های لانچ وعده داده شده؟

سال 2014 سهام داران مایکروسافت از ساتیا نادلا، مدیر اجرایی این شرکت ردموندی تقاضا کردند که برند ایکس باکس و تمامی کسب و کارهای مربوط به آن را به فروش بگذارد.

نادلا در جواب گفت با این که ایکس باکس بخشی مهم و حیاتی از تجارت مایکروسافت به شمار نمی رود، اما تصمیم به فروش و واگذاری برند اکس باکس ندارد. نادلا حتی از ارزش هایی که برند ایکس باکس برای مایکروسافت به ارمغان آورده دفاع کرد.

با این حال، با توجه به اقدامات اخیر مایکروسافت، به نظر می رسد که نادلا و مدیران بخش ایکس باکس این برند را بر خلاف میل خود نگه داشته اند و یا این که نمی توانند به خوبی آن را مدیریت کنند.

حال که شرایط این گونه است و ایکس باکس در منجلاب فرو رفته، چه باید کرد؟ بهترین راهکار همان چیزی است که سهامداران مایکروسافت 3 سال قبل به نادلا پیشنهاد دادند: فروش برند ایکس باکس.

سکان هدایت ایکس باکس را شرکتی باید به عهده بگیرد که به این برند اهمیت می دهد. شرکتی که بتواند آن را از این وضع خارج کند، آن را سر و سامان بدهد و تا ایکس باکس دوباره، این بار بهتر و قوی تر از قبل متولد شود.

اما چه شرکتی باید این برند را خریداری کند؟ آمازون.

آمازون سال 2014 و با تاسیس Amazon Games Studios وارد صنعت ویدیو گیم شد. هدف آمازون از تاسیس این استودیو، ساخت بازی های بزرگ و کلان بودجه نبود. این غول آمریکایی بیشتر تمایل داشت که بازی هایی در ابعاد متوسط، بین بازی های ایندی و بازی های تریپل ای توسعه دهد.

اما آمازون قدرت توسعه بازی های بزرگ را هم دارد. برای این که به قدرت آمازون ایمان بیاورید، کافی است که نگاهی به عملکرد این شرکت در مدیوم سینما بکنید. Amazon Studios کارنامه بسیار درخشانی دارد.

این استودیو 6 سال است که تاسیس شده و در این 2 سال اخیر توزیع فیلم هایی چون Manchester by the Sea و فروشنده را بر عهده داشته، فیلم هایی که جوایز معتبری را هم کسب کرده اند.

این شرکت اگر بخواهد، قطعا می تواند در صنعت گیم هم به صورت کلان سرمایه گذاری کند و طی برنامه ای منظم و هدف دار به موفقیت برسد.

فراموش نکنید که پلتفرم Twitch.tv، بزرگ ترین پلتفرم استریم ویدیو هم در اختیار آمازون قرار دارد. توییچ طی این سال ها، در گسترش ورزش های الکترونیکی نقش بسزایی داشته و در نزد گیمرها از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

ماهانه 45 میلیون نفر از طریق توییچ به تماشای استریم بازیکنان و استریمرهای محبوب خود می نشینند. بسیاری از گیمرها با مشاهده این استریم ها تصمیم به خرید بازی می گیرند و یا عنوانی را از لیست خرید خود خط می زنند. توییچ در صنعت ویدیو گیم و در بین بازیکنان چنین نفوذی دارد.

آمازون دستی هم در پردازش و رایانش ابری دارد، رایانشی که زمانی قرار بود پایان کار کنسول های خانگی را رقم بزند. اما فعلا این رایانش به قدرت دادن به سرویس هایی چون Playstation Now بسنده کرده.

دو سال پیش مایکروسافت توانایی های رایانش ابری را با نمایشی از Crackdown 3 نشان داد. دو سال گذشته و کرک داون افت محسوسی نسبت به نمایش های اولیه اش کرده. وضعیت این بازی هم همچون برند ایکس باکس وخیم است. گویا که ردموندی ها نتوانسته اند به خوبی از قدرت رایانش ابری بهره ببرند.

اما آمازون در این حوزه بسیار قدرتمند است. Amazon Web Services به افراد، شرکت ها و حتی دولت ها قدرت رایانش ابری وام می دهد. قطعا آمازون می تواند برای کسب و کار های خودش هم از این رایانش ابری بهره ببرد. آمازون می تواند به وعده ای که مایکروسافت دو سال پیش، هنگام معرفی Crackdown 3 داد جامه عمل بپوشاند.

آمازون با سخت افزار هم غریبه نیست. تبلت های Kindle و Fire، تلویزیون Fire و اسپیکرهای هوشمند Echo همگی توانمندی آمازون را در حوزه سخت افزار گواهی می دهند. البته آمازون در زمینه سخت افزار شکست هایی هم داشته، اما روند فعلی نشان دهنده پیشرفت این شرکت در این حوزه است.

حرفی هم از واضحات نمی زنیم، شرکتی که روزی کار خود را به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین آغاز کرد، حالا یکه تاز دنیای تجارت الکترونیک است.

آمازون روزی صرفا یک ویترین خوش رنگ و لعاب بود که کالا می فروخت. اما این شرکت روز به روز در حال گسترش است. آمازون حالا به مشتریانش سرویس های ابری ارائه می دهد، وارد مدیوم سینما شده و فیلم هایی را پخش و توزیع می کند که برنده جایزه اسکار می شوند. این شرکت وارد صنعت ویدیو گیم هم شده، اما نه کامل.

حالا تصور کنید که آمازون، سکان دار برند ایکس باکس شود. این شرکت تمامی شروط و پیش نیاز های لازم را برای به اوج رساندن ایکس باکس دارد. آمازون شرکتی است که می تواند ایکس باکس را از منجلابی که در آن گرفتار شده آزاد کند.

ایکس باکس، حتی در وضع کنونی اش هم برندی فوق العاده است. بازی های خارق العاده ای دارد، طی 3 نسل هم میراث خوبی برای خود خلق کرده و از همه مهم تر، فن بیس بسیار قدرتمندی دارد. اما در حال حاضر، این برند نیاز به توجه دارد.

آمازون می تواند این نیاز را برآورده کند، می تواند به ایکس باکس، آن طور که شایسته اش هست اهمیت دهد. آمازون می تواند روحی تازه به ایکس باکس بدمد و احیا شدن مجدد برند ایکس باکس و برخاستن دوباره آن، اتفاقی است به سود صنعت ویدیو گیم که همه از آن سود خواهند برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • Shahriar

    این یاوه سرایی ها فقط از یه فن بوی سونی برمیاد
    و فقطم میخوان با جو منفی از فروش ایکس باکس جدید جلوگیری کنن
    بشین تا بفروشنش برندو? ? ?
    تازه شروع بازیه...

  • Shahriar

    چی میگه این مقاله واسه خودش!
    حال نویسنده خوبه؟فروش برند ایکس باکس؟؟؟؟
    گویا یه سریا میخوان با ایجاد جو منفی در زمان فروش ایکس باکس جدید با این یاوه سرایی ها اونو توی نطفه خفه کنن ...? ? ?
    بشین تا بفروشنش? ? ?
    تازه شروع بازیه

  • Heavenly Son

    یک ترجمه مقاله هم واسه مایکروسافت
    بفرستید، شاید دست از لجبازی برداشت، و سر عقل آمد، و دیجیاتو هم این وسط سبب خیر می‌شود، هم شاید مایکروسافت و آمازون بخاطر این واسطه گری یک شیرینی تپل به دیجیاتو دادند!!!! ما که خوشحال می شویم.

  • agha

    من خودم ایکس باکس وان دارم و این که اینجوری شده تقصیر مایکروسافت بوده و از اون جایی که فن بوی نیستم بزارید بگم واقعا ps4 تو کنسولا ارزش خریدش بیشتره مخصوصا ایران . دلیلی نیست الان ایکس باکس گرفت خودم اون اوایل این کنسولا گرفتم ، مزایایی داره مثل بیشتر ارتباطی بودن تا جایی که دیدم ، بازیای cuphead و halo از نظر من جالب اند ، خودم halo 5 و halo wars 2 دارم و جالب اند , ولی کافی نیست مخصوصا وقتی بازیاشون تو pc میشه بازی کرد ، اگه از من بپرسید بهترین چیزی که الان میشه گرفت pc هست و فقط واسه بازی نیست و کارای دیگه ای میشه باهاش انجام داد حتی میتونین بازی خودتونو درست کنین ، age of empires هم که ریمسترش تو پی سی داره میاد ، pubg , star citizen , squad , arma , rust , dota 2 , counter ، کل ژانر rts و کلی بازیای دیگه که از ps4 هم بیشترن تو پی سی هست به علاوه ی بازیای کنسولای قدیمی با emulator ها ، یه خاصیت جالبی هم داره که میتونید mod بزارید ، در طولانی مدت pc ارزون تر در میاد .

    • Dante Sparda

      منی که xbox one دارم با سرویس های gold و ea access و xbox game pass که کلا پول بازی نمیدیم

      این بزرگترین ویژگی دارندگان xbox هستش

  • ایمان

    بنظر من خرید ایکس باکس اصلا تو این نسل منطقی نیست. کنسول به بازیاشه ن به امکاناتو زیباییو ازین حرفا اکس باکس واقعا بازی نداره و برعکس پلی استیشن واقعا داره خوب کار میکنه به همین دلیلم بیشتر میفروشه

    • Dexter Morgan

      بالاخره امکانات هم بی تاثیر نیست... من خودم این نسل xbox گرفتم چون بیشتر شوتر انلاین بازی میکنم... و اینکه ایکس باکس هم دسته ی بهتری داره و هم سرویس لایوش قوی تره

  • دانیال رادمهر

    اینجور مقالات پی در پی و ضد برند ایکس باکس یه مقصر بیشتر نداره اونم خوده مایکروسافت هست، متاسفانه نه فقط تو ایران بلکه کل دنیا الان از این وضعیت ایکس باکس گلــه دارن و مدام میکوبنش. پس نمیشه بگیم همه اشتباه میگن.
    مشکلاتی وجود داره و باید برطرف بشه از سمت مایکروسافت.
    ضمنا خاطرم هست زمان معرفی پلی استیشن پرو هم خیلی ها قدرتش رو نادیده گرفتن و طراحیش را مسخره میکردند (از جمله همین دیجیاتو)، و حالا هم نوبت به ایکس باکسه.

    • Divan Greedy (thankyouaj)

      قدرت پلی استیشن 4 پرو نسبت به ایکس باکس وان ایکس پایین هستش و طراحی ضایعی هم داره، پلی استیشن 4 پرو هدف مشخصی نداره ، یه سری بازی به 4k اپ اسکیل می شن و ..

      ایکس باکس وان ایکس پرقدرت ترین کنسول و همین طور کوچیک ترین ایکس باکس ساخته شده هستش و بازی های native 4k زیادی براش معرفی شده و البته 4k blu ray داره

      هدف ایکس باکس وان ایکس 4k هستش ، هدف پلی استیشن 4 پرو ... ؟

      نه عزیزم اگر سایت های دیگه رو دنبال بکنی متوجه می شی خیلی ها از خوبی های ایکس باکس وان و سرویس هاش می گن، مثلا سرویس اخیرش گیم پس یا بازی کاپ هد و ... اما دیجیاتو کارش شده این مقاله های خیالی و راهنمایی های دبستانی واسه کار کردن با پلی استیشن، مثل "چه جوری پلی استیشن 4 رو روشن بکنیم "

  • Mr M

    والا ایکس باکس یا پلی استیشن اونم تو ایران به ما چه ربطی داره؟؟؟ هر ادم عاقلی میفهمه که این کنسول ها مال پولدارای تیتیشه که پول کلانی دارن و براشونم مهم نیست هر بار 90 تومن 100 تومن به بالا برای یه بازی یک هفته ای پول بدن. یه حداقل هایی هم هستن که عقلشون رو تعصب خورده میرن پول زحمت کشی شون رو میدن برای این چیزها که عموما هم هیچ فایده ای جز یه سرگرمی ساده نداره. برید ببینید تو همین امسال چندتا عنوان اومده که شرکت های سازنده توش گند نزده باشن.
    بهرحال این حرف رو زدم که شاید یک نفر به خودش بیاد و دقت کنه پول بی زبونش رو کجا خرج میکنه
    من خودم سالهاست که از pc استفاده میکنم. حیف که سیستمم دیگه جوابگوی بازیهای روز نیست. اما اگر من میخواستم برای هر گیم 100 و خردی تومن بدم تا الان باید نصف قیمت یه ماشین میدادم. اما تو ایران با این اوضاع تحریم ها و نرخ ارز اصلا منطقی نیست.
    خود دانید.

    • ایمان

      داداچ داری اشتبا میزنی!! خیلی وقته واسه بازیا اونقد پول نمیدیم اما اینم بدون ادم برای براورده کردن خاسته هاش کار میکنه ما کار میکنیم کا با پولش لذت ببریم حالا لذت میتونه هرچیزی باشه

  • Divan Greedy (thankyouaj)

    اخ cuphead یادم رفت ، اره دیگه نباید انتظار داشت نویسنده یه همچین بازی رو یادش باشه، می دونید خوب، مقاله بی اعتبار می شه اگه به بازی های انحصاری ایکس باکس وان اشاره بکنن /

  • alipyam

    برند ایکس باکس بزودی از طریق دیجیاتو به آمازون فروخته میشود?ایکس باکس بخش جدا نشدنی از مایکروسافته و هرگز جدا نمیشه
    انحصاری های معرفی نشده زیادی هم داره
    خودتون خبرش رو پوشش دادید
    مایکروسافت نمیتونه آمازون میتونه عجب
    انحصاری های ایکس باکس واسه طرفداراش باحاله ما بهترین بازی شوتر اول شخص(هیلو) رو در اختیار داریم سری گیرز آف وار هم عالیه و فورتزا بی رقیبه
    تنها ضعفش تو انحصاری های خوب دربرابر سونیه
    مثلا انحصاری های مطرحش کمتر از سونیه
    اما درکل یه بار نشد یه خبر درست و حسابی از ایکس باکس بزارید

    • HasanHoseinPoor

      ویندوزفون و ویندوز موبایل ۱۰ هم باطل شد .... کینکت هم همینطور ... متاسفانه مایکروسافت در فکر های جدیده که چیزای قبلی رو از دست میده
      دور نیست روزی که ایکس باکس و بعد ویندوز به دست فراموشی سپرده بشن

      • alipyam

        ویندوز فون یا سیستم عامل موبایل مایکروسافت امکان داره یک روزی برگرده اما متفاوت تر از اون چیزی که قبلا بود
        کینکت هم هنوز میشه استفاده کرد ازش اما دیگه به زور با کنسول نمیفروشنش و تأکید زیادی مثل قدیم برای استفاده ازش ندارن
        سرنوشت ویندوز هم به مایکروسافت مربوط میشه که در آینده جایگزین چه سیستم عاملی میشه
        سیستم عاملی دیگر و کاملا متفاوت یا نسخه بعدی ویندوز با بهبود های زیاد
        ایکس باکس ولی بحثش جداست مایکروسافت این نسل رو باخت ولی میتونه روی نسل 9 سرمایه گذاری کنه
        تا یه کنسول بهتر بده

  • Divan Greedy (thankyouaj)

    از این چرت و پرت ها زمان death ring ایکس باکس 360 می گفتن ، اما خوب می دونید که بعضی نویسنده ها و وبسایت ها دچار به الزایمر هستن، سریع فراموش می کنن

    امازون توی گیم ، خرید توییچ موقعی که موفق بود و بدون مشکل

    مایکروسافت، خرید یه استارت اپ به اسم beam که re brand شد به اسم mixer و روز به روز داره ویژیگی های بهتری واسش می یاد

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی