ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپی رایت
تکنولوژی

تلاش وزیر ارتباطات برای تغییر قانون کپی‌رایت در کشور

نبود وجود قانون کپی رایت در کشورمان شاید به کام مصرف‌کننده‌ها تمام شده باشد ولی از ضررهای بسیار آن برای تولید‌کنندگان داخلی نمی‌توان به راحتی گذشت. قوانین مربوط به مالکیت معنوی بسیار قدیمی و مربوط ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۲۵ شهریور ۱۳۹۶  |  ۱۴:۴۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

نبود وجود قانون کپی رایت در کشورمان شاید به کام مصرف‌کننده‌ها تمام شده باشد ولی از ضررهای بسیار آن برای تولید‌کنندگان داخلی نمی‌توان به راحتی گذشت. قوانین مربوط به مالکیت معنوی بسیار قدیمی و مربوط به سال 1348 است، زمانی که بسیاری از تکنولوژی‌های امروزی وجود خارجی نداشتند و  چنین دورنمای سخت‌گیرانه‌ای نیز در خصوص قانون کپی‌رایت پیش روی متصور نبود.

«محمد جواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات، در رابطه با قانون کپی رایت عقیده دارد که این مساله بر اساس قانون تجارت سال‌های دور تدوین شده و نیازمند تغییرات اساسی و بازبینی است. وی در این باره به ایلنا می‌گوید:

«نظر ما در رابطه با قانون کپی رایت و ضرورت بازبینی آن بسیار روشن است. باید این قانون بازبینی شود. ما لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که با طی مراحل، به مجلس ارائه می‌شود. این کار شروع شده است و همکاری نزدیکی با مرکز پژوهش‌های  مجلس و سازمان‌های ذیربط از سوی وزارت ارتباطات آغاز شده است.»

قانون کپی رایت بارها دچار تغییرات شده است

بنا بر گفته‌های وزیر ارتباطات، نرسیدن به رشد لازم و مطلوب از عواقب حل نشدن مساله کپی‌رایت محسوب می‌شود. او ضمن بیان این مطلب که برخلاف گذشته شرکت‌های ایرانی امروزی، خودشان تولیدکننده محتوا، انواع نرم افزار و بازی هستند، می‌گوید: «امروز که ما تولید کننده هستیم باید قانون کپی رایت را رعایت کنیم تا به رشد مطلوب در حوزه تولید محتوا دست پیدا کنیم.»

این اظهارات وزیر ارتباطات در حالی بیان می‌شود که پا گذاشتن ایران به تیغ دولبه قانون کپی‌رایت بارها و بارها در زمان‌های مختلف توسط دولت وقت بررسی شده و عمدتا با عواقب ناگواری پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال اگر ضریب نفود رایانه در‌ ایران را ۳۰ درصد در نظر بگیریم و از هر سه ایرانی به طور متوسط یک تن را صاحب یک دستگاه رایانه بدانیم، تنها برای تهیه نسخه اصلی ویندوز ده با هزینه ۱۹۹ دلاری، بیش از پنج میلیارد و صد میلیون دلار هزینه لازم است.

کپی رایت

خرید ویندوز 600 هزار تومانی کار هر کسی نیست

قابل توجه است که بدانیم میزان تولید علمی و فرهنگی قابل عرضه کشورمان به عنوان محصول تجاری یک درصد میزان استفاده‌ از محصولات مشابه جهان نیست و ما هنوز یک کشور مصرف‌کننده هستیم تا تولید‌کننده. تولیدکنندگان داخلی هم با وجود قانون کپی‌رایت قادر به ساخت بسیاری از محصولات خود نخواهند بود. جالب است بدانید مجموعه نرم‌افزارهای نصب شده بر ‌سیستم عامل‌های ویندوز و حتی عکس‌های استفاده شده در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی زیر سایه این قانون قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • رضا حسنی

    حرف مفت میزنه، برای داخل کشور و محصولات ساخت وطن با قیمت مناسب و ارزان خووبه ،ولی بخوایم برای ویندوز پوول بدیم عمرااااا، والا من کالاف 12 نسخه زامبی 120 گیگی رو فقط پول دانلودس میدم ،دیگه بیام ویندوز زپرتی رو 600 هزار توومن پول بدم بابتش، حرف مفت میزنه اگه منظورش پول دادن با خدمات نرم افزاری شرکت های خارجی بااشه،

  • ali

    تعداد اخبار این دوستمون داره از اخبار اپل هم عبور میکنه.ماشالا!

  • Mr.Mohammad

    فقط همین مونده.
    فقط و فقط کپی رایت وقتی باید بیاد که تحریمها کلا برداشته بشه(حالا با این شرایط من که بعید میدونم بشه)والا ما باید یه پولی هم به سود دلال های کالا ها وخدمات خارجیهها خرج کنیم.بعلاوه این وسط دولت و دلال ها و خارجیها سود میکنن اما ما مردم از هرطرف ضرر میکنیم.تصور کنید از adobe reader تا انتی ویروس و بازی و تک تک فیلم های تاینی و... بخواید پول بدید.ایا با درامدد ما ایرانیا(منظور عامه مردمن نه 4درصد...)ممکنه؟مسلما نه
    پس این وسط فقط دولت و دلالا سود میکنن نه ما.

  • محمد رضا

    ویندوز ۱۰کپی ۵هزار اصل بالا ۶۰۰هزار یارانه ۴۵هزار پانصد تومان

    • D D

      یه زمانی دلار ۷۰۰ تومن بود?

      • مجید

        آره، سه ماه پیش هم دلار ۳۶۰۰ بود، الان شده بالای ۳۹۰۰،‌منتظر دلار ۷ هزارتومانی تا اواسط دوران روحانی مچکریم باش!
        #با روحانی تا ۱۴۰۰!

  • حسن حسینی

    بنظر من با دزدی مسولین اتفاقی نمیوفته
    ولی با کمک به کشور های دیگه خیلی ضرر میکنیم
    آقای مسئول هر چقدر دوس داری دزدی کن نوش جونت حداقل ایرانی هستی و دلمون نمیسوزه
    نه اینکه بدیم به لبنان و کشورای دیگه بعد بیان مسخرمون کنند
    پول رو بدن به مردم ایران
    تا با کیفیت تولید کنند
    مردم هم بجای محصول و برنامه و هر چیز خارجی
    برن سراغ ایرانی و تولیدات داخلی تا وضع کشور خوب شه

    • ‌شکور حسین

      قانع شدم عقل کل ?

  • mohammad hosein abedini

    تمام قضیه اینه که دولت ایران میخواد به سازمان تجارت جهانی بپیونده و وام کلان بگیره و برای این که این اتفاق بیفته این سازمان یه سری معاهده ها رو داره به ایران تحمیل میکنه از جمله قانون کپی رایت، کنوانسیون پاریس و ... ، حالا دولت محترم هم همه رو داره قبول میکنه، و عملا تو این مورد ضرری که به ایران میرسه بسیار زیاده و هم باید کلی آدم برن زندون (با این شرایطی که وجود داره مثلا خودم حدود صد میلیونی دارم از نرم افزارای خارجی استفاده میکنم) هم کلی سرمایه از ایران خارج بشه، در این صورت اگه این وام حتی دویست میلیارد دلار هم باشه هیچ ارزشی نداره، و در عمل هزینه میچربه به این سرمایه گزاری

    • D D

      فکر نکن که کار بزرگی داری انجام میدی که صد میلیون نرم افزار داری. همه این نرم افزار هایی را که داری استفاده میکنی، هکر های روسی برات فراهم کردن.

  • arr779

    با طرز تفکر بعضیا .
    قانون کپی رایت را باید به گور برد .

    داخلی و خارجی نداره .
    اگه ما مسلمان هستیم . باید حقوق هر فرد رو رعایت کنیم . حالا اون میخواد . کافر هم باشه

    به نظر من بهتر مرحله مرحله اجرا بشه و اول برا تولید کنند ها داخلی . بعد خارجی

    اونایی هم که نگران پول دادن به شهرزاد اینا هستن . عزیز من واقعا اگه پولشو نداری خب نگاه نکن . برو پولشو در بیار اول

    • ms500

      حتی اگر اون پولی که به کافر میدی فرداش اسلحه بشه بزارن رو سر مسلمونهای دیگه
      نه داداش این جنگه
      اونا هزارتا بازی و فیلم علیه ما میسازن برامون ویروس طراحی میکنن عملیات های سایبری علیه ما انجام میدن
      ما هم نرم افزاراشون رو کرک میکنیم
      و سایت هاشون رو هک میکنیم و از نرم افزاراشون رایگان استفاده میکنیم تا ضرر بخورن

    • D D

      داش طرز فکر نیس، عقیده اس. من وظیفه دونستم که بگم. (در زندگی مطالعه دل غنیمت است/خواهی بخوان خواه نخوان، ما نوشته ایم)

  • D D

    به نقل از آیت الله مکارم شیرازی:
    استفاده رایگان از نرم افزار های یا محتوای پولی دشمنان حربی(جنگی)، جایز است ولی استفاده رایگان از محتوا و نرم افزار های مسلم، حرام است.
    من با این روش خیالم راحته.

  • D D

    بهتره قانون کپی رایت تولید کننده های داخلی رو در اولویت قرار بدید، دشمن اگه سود نمی بره، بهتره که. دلمون خوشه که برنامه رو تو بازار فروشی میزاریم ولی وقتی میبینیم تو کانال ها رایگان دارن پخش میشن، مجبوریم درون برنامه ای کنیم که در اینصورت فروشش کم میشه.

    • sagittarius19

      حرفت کاملا درسته ولی دشمن چیه دیگه. هی فاز دشمن برداشتیم!! در کل سرمایه زیادی از ما به کشور های خارجی و به خصوص چین میره که بهتره با راهکارهای مناسب جلوش گرفته بشه.

      • ms500

        دشمن نمیدونی چیه واقعا

  • D D

    داش این که ما یه ویندوز ۶۰۰ هزاری رو مفت استفاده میکنیم، بهتره تا اینکه این همه به دشمن کمک کنیم. ولی خوردن حق مسلمون اوج نادانیه.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی