ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حق با اپل بود؛ جک هدفون ماندنی نیست

وقتی که گوگل از پیکسل های جدیدش رونمایی کرد، شاهد بودیم که جک هدفون از بدنه تلفن های همراه حذف شده و گوگل هم حالا با اپل در زمینه وجود این پورت ها هم عقیده ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۱۴ مهر ۱۳۹۶  |  ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

وقتی که گوگل از پیکسل های جدیدش رونمایی کرد، شاهد بودیم که جک هدفون از بدنه تلفن های همراه حذف شده و گوگل هم حالا با اپل در زمینه وجود این پورت ها هم عقیده شده است.

ولد اسلاوف (Vlad Slavof) سردبیر وبسایت ورج نیز که از مخالفان درجه یک حذف جک هدفون بود بارها در مقالات متعددی نظر منفی خود را پیرامون این موضوع اعلام کرده بود و اما حالا در مقاله ای متفاوت این موضوع را دوباره به بحث گذاشته و پیرامون آینده طراحی موبایل ها صحبت کرده است.


زمانی که اپل سال گذشته آیفون ۷ را عرضه کرد، مدیران شرکت صراحتا و با اطمینان خاطر اعلام کردند که جک هدفون یک فناوری قدیمی است که باید زندگی کردن بدون آن را یاد بگیریم. آن زمان من با لزوم حذف جک هدفون مخالفت کردم و هنوز هم با آن مخالفت می کنم اما وقتی گوگل هم به گروه سازندگان موبایل های بدون جک هدفون می پیوندد، فکر کنم زمان آن رسیده که مرگ قریب الوقوع و اجتناب ناپذیر پورت ۳.۵ میلی متری را بپذیریم.

بر اساس محصولات تولید شده دو شرکت بزرگ آمریکایی، آینده از آن فناوری های بی سیم است (یا در مواقع خاص و اضطراری دانگل ها) و اگرچه این اتفاق زندگی ها را ساده تر نمی کند و فناوری های فعلی را تطبیق ناپذیرتر می کند، ما همگی باید برای پذیرش آن خودمان را آماده کنیم.

من با این تغییر موافق نیستم اما تصمیمی هم نیست که من بگیرم.

شاید در مرحله تسلیم به اندوهی باشم که پشت سر می گذارم. نمی توانم از حذف شدن آنچه که برایم از محبوبترین چیزها در دنیاست عصبانی نباشم. وصل کردن یک هدفون به موبایل، برای من، بخشی از ضیافت اکتشاف صدای عالی جدید است. این یک مقدمه شنیداری و قابل لمس پیش از لذت بردن از موسیقی است.

اما حقیقت جک های هدفون روی موبایل ها این است که همه شان به طور برابر ساخته نشده اند. بسیاری از آن ها واقعا در نقش دریچه ای جهنمی به سوی یک موسیقی بی روح و کیفیت هستند که کاربر را ناامید می کند. اولین پیکسل گوگل جزو آن دسته از موبایل هایی بود کیفیت صدای هدفون نامناسبی داشت.

نوشته مترجم: اسلاوف در یکی از توییت های خود چند ماه پیش پیرامون کیفیت صدای پیکسل ها نوشته بود «خروجی صدای گوگل پیکسل آنقدر بد است که حذف جک هدفون عملی خیرخواهانه است. یا وایرلس شو یا اصلا به هیچ چیز گوش نکن.»

قمار اپل در حذف جک هدفون این بود که ما می توانیم سختی کوتاه مدت را به نفع بلند مدت باز شدن فضای ارزشمند درون تلفن همراه بپذیریم. یک ریسک حساب شده، که همراه شده با توسعه تجهیزات دیجیتال و وایرلس بهتر از سوی سازندگان هدفون.

شرکت های Audeze، باورز اند ویلکینز و Shure همگی هدفون هایی با کابل لایتنینگ ساخته اند که اطمینان می دهد هدفون هایشان صدای بهتری تولید می کند وقتی از روی آیفون موسیقی را اجرا می کند. هر کس دیگری در این فضا نیز حالا محصولات وایرلس را تمرکز اصلی خود در نظر گرفته و اثرگذاری اپل در این راستا نباید دست کم گرفته شود.

با نگاه به این مسئله که چطور اچ تی سی، موتورولا، شیائومی، گوگل و احتمالا به زودی هوآوی (ریچارد یو، مدیرعامل شرکت در ماه ژانویه به من گفت سال ۲۰۱۷ پرچمداری ارائه می کنند که جک ۳.۵ میلی متری ندارد و می دانیم این موبایل همان میت ۱۰ پرو است) پیرو این تصمیم شده اند، ماجرا همانطور که اپل انتظارش را داشت پیش می رود.

بسیاری از مردم حالا دانگل های احمقانه، آزار دهنده که راحت گم می شوند را برای هدفون های سیمی افسانه ایشان حمل می کنند. هیچ کس از این تغییر خوشنود نیست اما همه ما در حال تطبیق هستیم.

پایان راه جک هدفون برای کاربران آیفون پایان دنیا نبوده.

گوگل در ابتدا تصمیم اپل را به سخره گرفت و در تبلیغات پیکسل در سال ۲۰۱۶ به حضور جک هدفون روی آن اشاره کرد. اما شرکت ها همیشه متلک های بی ارزش به یکدیگر می اندازند و آن هم برای همان موقع بود. الان اوضاع فرق کرده و گوگل فکر می کند که اولویت های اصلی تری جز صدا دارد. اهالی مانتین ویو پس از حذف جک هدفون دلیل خودشان را داشتند و به تک کرانچ علت آن را پس از مراسم رونمایی پیکسل ۲ گفتند:

دلیل اصلی [برای حذف جک هدفون] ایجاد مسیر طراحی مکانیکی برای آینده است. ما می خواهیم نمایشگر به لبه ها نزدیک و نزدیک تر شود. تیم ما گفت «اگر قرار است چنین تغییری را انجام دهیم، پس زودتر انجامش دهیم به جای آنکه دیرتر به سراغش برویم». سال گذشته شاید خیلی زود بود، حالا اما موبایل های بیشتری در بازار است.

در نگاه اول، این دیدگاه شبیه به عذری ضعیف است خصوصا وقتی به گلکسی اس ۸ سامسونگ و V30 ال جی نگاه می کنید. هر دو زیبا هستند و تقریبا بدون حاشیه نمایشگر ولی جک هدفون دارند. اما بازه زمانی را به فراتر از امسال و یا سال آینده ببرید. دنیایی را متصور شوید که در آن حتی اجزای بیشتری از تلفن ها یکپارچه و یا حتی حذف شده اند.

با کوچکتر شدن تلفن های همراه، نسبت فضای داخلی که جک هدفون درون آن ها اشغال می کند رو به افزایش است (تازه فقط جک به تنهایی نیست، باید همچنین آمپلیفایر صدا و مدار تبدیل دیجیتال به آنالوگ را هم در نظر گرفت). اگر فقط در مورد کوتاه مدت صحبت می کنیم، من قانع نشده ام که تصمیم اپل و گوگل برای باز شدن فضای بیشتر برای طراحی های یکپارچه تر درست بوده. اگرچه، در طولانی مدت، این شرکت ها احتمالا درست گفته باشند.

اگر گوگل واقعا صدای فوق العاده ای را حذف می کرد، مشابه صدای quad-DAC موجود روی LG G6 یا LG V30 من ناراحت تر می شدم. اگر گوگل یکی از دو تولید کننده تلفن همراه در دنیا بود، همانطور که اپل هست، ممکن بود حس کنم تغییری که می توانست در مدل های آینده بهتر توجیه کند را زودتر انجام داده.

اما حقیقت این است که ال جی حالا کیفیت صدای یکپارچه درجه یکی را روی تلفن های همراهش برای عاشقان موسیقی نظیر من ارائه می دهد و ماجراجویی پیکسل های گوگل حین قیاس با بازار وسیع تلفن های همراه در سطحی تجربی باقی می ماند. با گفتن این مسئله، نباید شروع کوچک گوگل به عنوان توسعه دهنده سخت افزار و فروش اندک تلفن های همراهش را دلیلی بر تاثیر پذیری ندانیم.

پس از مراسم رونمایی از پیکسل ۲، Libratone و AIAIAI، دو برند دانمارکی سازنده هدفون محصولاتی با شعار «ساخته شده برای گوگل» معرفی کردند که کابل و هدفون مناسبی برای پیکسل های جدید و کروم بوک دارند و از قابلیت اتصال سریع بهره می برند. Libratone و AIAIAI فقط دو شرکت از ۲۵ شرکتی هستند که گوگل با آن ها قرارداد امضا کرده تا لیبل مشهور «ساخته شده برای اپل» را تقلید کنند.

تفاوت میان تلاش کوچک مقیاس گوگل و آن هایی که پیشتر در دنیای موبایل رقابت می کردند مثل بلک بری و مایکروسافت، جهت حرکتشان است. دیگران پیشتر روی سیستم عامل و سخت افزارشان کنترل داشتند اما در موقعیتی نبودند که مثل گوگل، مالک محبوب ترین سیستم عامل دنیا، از آن بهره ببرند.

گوگل صراحتا اعلام کرده که تجارت سخت افزار برای آن ها دیگر یک سرگرمی نیست و آینده بخش سخت افزار قرار است تاثیرگذارتر و موثرتر باشد. شرکت های تولید کننده لوازم جانبی نیز همسو شده اند و زودتر همکاری با شرکتی که جای شک کردن ندارد را آغاز کرده اند.

پیش از پیکسل، گوگل با محصولات نکسوس بهترین دیوایس های اندرویدی را که می توانست تصور کند می ساخت. قرار بود این محصولات شرکای گوگل را در زمینه ساخت سخت افزار و تعامل بهتر با نرم افزار راهنمایی کند. رگه هایی از نکسوس هنوز هم در پیکسل های امروزی دیده می شود و آنچه که اعلام می کنند آن است که اندروید نیز به سمت و سوی راهی که iOS در پیش گرفته می رود و جک هدفون را رها می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • K_crowus

    اگه به حق بودنه که موتورولا خیلی زودتر این اقدامو کرد !! اپل 4 ماه بعد آیفون 7 رو رونمایی کرد که فاقد جک صدا بود !

  • محمد

    پورت USB Type-C می تواند با استفاده از “مُد مبدل” از تعداد زیادی از انواع دیگر پورت ها نیز پشتیبانی کند. به عنوان مثال شما می توانید از این پورت خروجی HDMI, VGA, DisplayPort و کانکتور کوچک و بزرک USB Type A را دریافت کنید.

  • alidl

    چه قدر میخوایم بی سیم بشیم؟
    بعضی بی سیم شدن ها عالیه مثل وای فای یا موبایل ولی دیگه برای چیزی که لازم نیست مثل هدفون برای چی باید بی سیم بشیم؟

    چقدر امواج میخوایم به خورد مغزمون بدیم؟

    بله دوست عزیزی که در روز فوقش نیم ساعت موزیک گوش میکنی برای شما مهم نیست
    ولی برای منی که روزی ۷-۸ ساعت هدفون تو گوشمه خیلی مهمه

  • alidl

    موافق نیستم
    از هر کسی هم که این پورت رو حذف کنه نمیخرم شده مجبور باشم ۱۱۰۰ بخرم :)

  • alidl

    یه سری از دوستان اصلا متوجه نیستن قضیه از چه قراره!
    مگه شما نمیگین usb type c
    خب جک سه و نیم میلی متری هم یه استاندارد کامله
    خیلی مسخرس که حذف بشه
    من حاظرم گوشی نخرم ولی گوشی بدون جک سه و نیم میلی ماری نخرم

    دوما شما برای شنیدن صدا در هر صورت به تبدیل DAC (DIGIT to Analog) احتیاج دارین برای اینکه گوشاتون بهش نیاز داره!!!

    پس در هر صورت اگر توی گوشی این تبدیل رو نگذارن توی هدفون بی سیمت میگذارن
    پس عملا فرقی نمیکنه فقط باید بیشتر پول بدی !

    در ضمن به اعتقاد منی که روزی ۷-۸ ساعت هدفون تو گوشمه و انواع آهنگ ها رو گوش میکنم هیچ وقت هدفون بی سیم رو به باسیم ترجیح نمیدم

    دلیلش هم به خاطر عدم کیفیت بالای انتقال صدای بی سیم هاست تا جایی که تست کردم

    و دلیل مهم دیگم هم اینه که بله شمایی که فوق آهنگ گوش کردنتون نیم ساعته متوجه نمیشین ولی منی که یه سره دارم استفاده میکنم حاظر نیستم ۸ ساعت یه قطعه رادیویی یه سره به سرم وصل باشه و واسه خودش امواج رد و بدل کنه چه قدر بی سیم؟
    بی سیم توی چیزای مثل وای فای خیلی خوبه ولی دیگه نه توی چیزایی که اصلا نیازی به بی سیم شدنش نیست

    چقدر امواج میخوایم به خورد مغزمون بدیم؟!!!

  • محمد

    نوع پورت اصلا تاثیری روی صدا نداره چون مثل پورت های ویدیویی نیست که پردازش جداگانه داشته باشع
    جک 3.5 میلی متری از 4 قسمت درست شده که درواقع 4 پین داره و این چهار پین چیزی جز سیم مسی نیستند که حالا رفتن توی پورت Type_C یه چیزی شبیه پورت قدیمی گوشی های سونی اریکسون
    اگه عاقل باشیم میفهمیم که اینا همه بازیه و عملا نوع پورت تاثیری روی کیفیت نداره
    در صورتی کیفیت بالا میره که هدفون ها چیزی بیشتر یه بلندگو باشن

  • ali zade

    دیجیاتو نظر من خار داره که تایید نمیشه

    • MAYSAM D

      شاید هم Long Delay باشه!

  • Rdfd

    نمیدونم طرفداران این عمل غیر ضروری کاملا عوام هستن یا چی ولی واقعا چطور سرتونو زیربرف کردین که درک نمیکنین این اتفاق فقط برای شرکتا سود داره و بر شماها ضرر؟؟؟چون باید لقمه ی اماده رو دور سرتون بچرخونید و یه تبدیل اضافی بخرید.بعلاوه در حالی که حذف این جک هیچ تاثیر مثبتی در گوشی ایجاد نمیکنه.بعدشم اقای وفانژاد شما فازتون چیه بالاخره؟یه روز میگید اپل خطا کرد و یه روز دیگه میگید درستت بود؟چون گوگل هم این حماقتو کرده میگید درست بود؟بعدشم اون کسی ک میاد حذف هدفونو با فلاپی مقایسه میکنه؛داداش شما خودت جواب خودتو دادی،اون زمان سی دی وجود داشت که از همه لحاظ از فلاپی سربود،حتی الان هم یه کسایی با حماقت همین دی وی دی رام رو هم دارن حذف میکنن که جدا بخری!خصوصا تو لپ تاپ های گیمینگ که بدون درایو نوری عملا بی استفادس چون دیگه دوره این نیست که بیای بشینی 60ـ70 گیگ رو اونم تو ایران دانلود کنی.اما ایا برای هدفون جایگزینی کامل وجود داره؟؟؟اگه اره پس این همه تبدیل که میدن بیزون برای چیه؟؟؟
    کاش همه ماها یکم قبل از حرف زدن و خرید فکرهم بکنیم تا حداقل شرکتا از ما و پول ما سوءاستفاده نکنند.

  • mohammad_hassani

    با عرض سلام!
    اپل شرکت خودخواهی هست یادم میاد زمانی که ایفون 4 اس داشتم چقدر برا پیدا کردن شارژر وقتی میرفتم جایی به مشکل میخوردم در صورتی که شرکت ها همه از یک استاندارد پیروی میکردند با درگذشت استیو جابز و تغییر استراتژی شرکت در تغییر اندازه صفحه نمایش آیفون ها انتظار داشتم مثل همه شرکتها از میکرو یو اس بی استفاده کنه که باز خودخواهی بیشتر شدو از پورت جدید استفاده کرد من 4 اس رو خیلی دوست داشتم بعد چند سال شارژرش خراب شد مجبور شدم با زحمت شارژر پیدا کردم با چند برابر قیمت اون زمان تازه نوکیا لومیا ویندوز هشت ها رو معرفی کرد هر چند سیستم عامل کامل نبود من یه لومیا 820 گرفتم شارژ وایرلس داشت صفحه نمایش هم با دستکش کار میکرد هنوز هم دارمش ایکاش اندرویید بود حالا هم اپل جک 3.5 رو حذف کرد دنبالش سایر شرکت ها به جز تعدادی این فقط خودخواهی هست که این شرکت ها دارن به نظرم اگه کسی نمیخرید اینا میفهمیدن اشتباه هست ولی دیگه کیفیت مهم نیست کلاس کالا مهمه به نظرم بدون جک 3.5 میلیمتری مثل خری هست که بدنه بوگاتی داره ? ? الهی شاد باشید ببخشید طولانی شد

  • Mr.Mohammad

    نمیدونم طرفداران این عمل غیر ضروری کاملا عوام هستن یا چی ولی واقعا چطور سرتونو زیربرف کردین که درک نمیکنین این اتفاق فقط برای شرکتا سود داره و بر شماها ضرر؟؟؟چون باید لقمه ی اماده رو دور سرتون بچرخونید و یه تبدیل اضافی بخرید.بعلاوه در حالی که حذف این جک هیچ تاثیر مثبتی در گوشی ایجاد نمیکنه.بعدشم اقای وفانژاد شما فازتون چیه بالاخره؟یه روز میگید اپل خطا کرد و یه روز دیگه میگید درستت بود؟چون گوگل هم این حماقتو کرده میگید درست بود؟بعدشم اون کسی ک میاد حذف هدفونو با فلاپی مقایسه میکنه؛داداش شما خودت جواب خودتو دادی،اون زمان سی دی وجود داشت که از همه لحاظ از فلاپی سربود،حتی الان هم یه کسایی با حماقت همین دی وی دی رام رو هم دارن حذف میکنن که جدا بخری!خصوصا تو لپ تاپ های گیمینگ که بدون درایو نوری عملا بی استفادس چون دیگه دوره این نیست که بیای بشینی 60ـ70 گیگ رو اونم تو ایران دانلود کنی.اما ایا برای هدفون جایگزینی کامل وجود داره؟؟؟اگه اره پس این همه تبدیل که میدن بیزون برای چیه؟؟؟
    کاش همه ماها یکم قبل از حرف زدن و خرید فکرهم بکنیم تا حداقل شرکتا از ما و پول ما سوءاستفاده نکنند.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی