ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران

جمعه گذشته صنعت خودروی استرالیا که بیش از یک قرن قدمت دارد، به کار خود پایان داده و تولید محصولات برند GM Holden Ltd در خاک این کشور متوقف شد. این برند در اصل زیر ...

سعید علیپور
سعید علیپور منتشر شده در ۱ آبان ۱۳۹۶  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

جمعه گذشته صنعت خودروی استرالیا که بیش از یک قرن قدمت دارد، به کار خود پایان داده و تولید محصولات برند GM Holden Ltd در خاک این کشور متوقف شد. این برند در اصل زیر مجموعه کمپانی بزرگ جنرال موتورز بوده و به تولید و واردات مدل های مختلف آمریکایی فعالیت داشت.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که سال پیش تویوتا و فورد نیز خطوط تولید خود را در استرالیا تعطیل نموده و باعث بیکاری هزاران نفر در این کشور شدند.

نخست وزیر استرالیا آقای مالکوم ترنبول (Malcolm Turnbull) درباره تعطیلی کارخانه های برند هولدن گفته:

پایان تولید خودرو توسط هولدن یک روز بسیار غم انگیز برای کارگران و هر فرد استرالیایی است. اینجا همه با هولدن خاطره دارند.

بر اساس پیش بینی ها با بسته شدن کارخانه های هولدن در استرالیا، 2500 نفر دیگر به جمع بیکاران استرالیا افزوده می شود.

از آنجایی که دولت این کشور قصد دارد با صرف 23.5 میلیارد دلار تا سال 2022 استرالیا را به پایگاهی برای تولید ناوچه های جنگی و اتومبیل نظامی تبدیل کند، افرادی که شغل خود را از دست داده اند، به احتمال زیاد در این زمینه به کار گرفته خواهند شد.

شاید بسیاری از علاقه مندان این سوال را مطرح کنند که چرا برند هولدن به آخر خط رسید؟ پاسخ در این است که سلیقه مشتریان استرالیایی تا حد زیادی عوض شده و برخلاف آمریکایی ها، آنها دیگر به خودروهای بزرگ و پرمصرف روی خوش نشان نمی دهند.

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو به نام آقای ویلیام مک گریگور به رویترز گفته:

استرالیایی ها دنبال خودروهای کوچک کم مصرف و اتومبیل های شاسی بلند هستند که این نوع از خودروها هم توسط خودروسازان خارجی تولید شده و آنها از این تغییر ذائقه نهایت استفاده را می برند.

طبق آمار در ماه ژوئن گذشته، 40 هزار اتومبیل شاسی بلند در استرالیا فروخته شده که این میزان یک رکورد محسوب می شود. اگر چه جنرال موتورز هولدن نیز به مونتاژ چنین خودروهایی مشغول بود، اما ظاهرا مدل های تولیدی چندان با سلیقه مشتریان مطابقت نداشته و از فروش بسیار کمی برخوردار بودند.

از سال 1948 تاکنون، هولدن 7,687,675 خودرو در استرالیا به مشتریان خود تحویل داده است. Commodore SSV Redline آخرین خودرویی بود که خط تولید این شرکت را ترک کرد. نیروبخش این خودرو همان موتور 6.2 لیتری V8 است که در زیر کاپوت شورولت SS نصب شده و 455 اسب بخار قدرت دارد. آنطور که اعلام شده بعد از این جنرال موتورز هولدن در آلمان به فعالیت خود ادامه داده و با خطوط تولید پیشرفته تر سعی خواهد کرد هزینه ها را کاهش دهد.

ناگفته نماند در سال های گذشته صنعت خودروی استرالیا به دلیل عواملی مانند دستمزدهای بالا، به صرفه بودن واردات و رقابت شدید بین هولدن و خودروسازان خارجی با مشکلات زیادی روبرو شده و مدام در حال کاهش سوددهی بود.

تصویری تامل برانگیز از کارکنان بیکار شده هولدن که در 20 اکتبر ثبت شده؛ این افراد در حالی که بر روی یکی از محصولات ساخت هولدن نشسته اند، نظاره گر بسته شدن سایت تولید الیزابت در آدلاید هستند

در حال حاضر پای خودروسازان چینی نیز به بازار استرالیا باز شده و شرکت هایی مثل گریت وال، چری، جیلی و فوتون سعی می کنند با تکیه بر فاکتور قیمت رقبای مطرح بین المللی را به چالش بکشند.

البته همانطور که گفته شد این تصمیم پس از مطالعات دقیق و متعدد توسط مسئولان استرالیایی اتخاذ شده است، اما واقعیت این است که احتمالا مشابه سازی چنین تصمیمی در ایران نیز می تواند منطقی باشد.

به خصوص آنکه براساس آمارهای موجود، میزان مصرف سوخت بالا، ایمنی اندکی و آلایندگی های زیست محیطی خودروهای تولید کشور تا حد زیادی با خودروهای روز جهان فاصله دارد و هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان این روزها معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در هر هفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • yosof

    مشکلات کشور رو در جای دیگه نگردید. خوب دقت کنید. مبنای اقتصاد ما کینزی هست.
    جان مینارد کینز: حداقل برای صدسال دیگر ما باید (به خودمان و به دیگران) تظاهر کنیم که عدالت ناپاک است و ناپاکی همان عدالت است؛ چون بی‌عدالتی سودمند است ولی عدالت نه. « طمع و ربا باید برای مدت‌زمان بیشتری خدایان ما باشند.» چراکه فقط آنها می‌توانند ما را نیازمندی‌های تونل تاریک اقتصاد به روشنایی برسانند.
    یونان،آمریکا (با 94 میلیون زیرخط فقر (به اذعان ترامپ) و 40 میلیون کوپن غذا در روز)، جنگهای بزرگ و ... همه حاصل همین اقتصاد و فلسفه غربی هست و بس.

  • yosof

    دوستانی که وضعیت اقتصادی ایران رو ایراد میگیرن. دقت کنن. کتاب « امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران » مولف: دکتر حسن روحانی (روی جلد کتاب، نامی از حجت الاسلام نیست!). ناشر:مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری. در این کتاب که سند راهبردی اقتصاد ایران هست (نوبخت و... به این اذعان کردند) آمده: مدل مطلوب اقتصاد ایران، نئوکینزی هست.ص782 .هیچ اسمی از اقتصاد مقاومتی و .... نیامده. اغلب دولتهای جمهوری اسلامی، اصلاحطلب (غربگرا) بودند.علت تمام مشکلات اقتصادی همین است و بس.

    • afshingm

      حتی اگر به قول شما اصلاح طلب ها غربگرا بودند باز هم اگر همین الان مملکت دست اصولگراها بود وضعمون از این بهتر نبود ! موجودات مغز پوکی مثل احمدی نژاد با تصمیمات قلدرانه و از روی بی فکری و بی عقلی باعث مشکلات عدیده ای شد که امروز هم مردم هم دولت جدید باهاش دست و پنجه نرم می کنند! چنان مملکت در زمان این احمق خان دوشیده شد و چنان خوردند و بردند که بودجه مملکت به هدر رفت ! البته اشتباه نشه بنده به هیچ عنوان طرفدار این دولت و به اصطلاح اصلاح طبان نیستم بلکه بسیاری از این بدبختی ها را وجود همین دو حزب همیشه مخالف میدانم !
      باشد که به زودی از دست همه شان راحت شویم !

  • مسعود

    پافشاری در یک امر فجیع به بهانه‌های مضحک، توصیفی است از کل کشور.
    میانگین کشته شدگان جنگ ایران و عراق، سالانه ۲۷ هزار نفر و مجروحین ۷۰ هزار نفر
    و در هشت سال اخیر ، میانگین تلفات جاده‌ای ۲۲ هزار نفر و مجروحین ۳۰۰ هزار نفر بوده.
    به وضوح پیداست که اصرار بر تولید داخل، ضرری به مراتب بیشتر از یک جنگ خانمان سوز رو به ما تحمیل میکنه. اما امان سری که در برف فرو رفته و واقعیات رو نمی‌بینه.

    • جانی سینز علیه کریتوس

      واقعیات رو نمیخوان که ببینن.

  • آریا

    یعنی استرالیایی ها باید مغز خر خورده باشن که هولدن رو ول کنن برن ماشین چینی بخرن? ?

  • pouya s

    اگر حمایت کورکورانه دولت از خودروسازهای داخلی نبود تا حالا ورشکست شده بودند. بنظر میاد تو استرالیا کارخونه ها را به هر قیمتی نگه نمیدارند

  • زیتانیکس

    خدا پدر ایرانو بیامرزه

  • Hamed A

    اینجا داستانش فرق داره ، اینجا هم دولت بخاطر سود هنگفتش قید تولید داخل رو نمیزنه از اون طرف هم همیشه مشتری واسه آشغال های داخلی هست.

  • mohammad_0fficial

    حیف هولدن.واقعا طراحیاش بی نظیر و خوشگله اگه ماشینای هولدن جایگزین اشغالای ویران خررو بشه حتما میخرم چون از نظر کیفی عالین فقط چون مدلای جدیدتر با پیشرانه های قوی تر اومده ماشینای قدیمی با پیشرانه های ضعیف ترشو از دور خارج کرد یعنی مث این میمونه که رو برچسب گوشیت خش افتاده اونوقت کل گوشیتو بندازی دور :/

  • تکنولوژی برتر

    همون پراید لگن 6 تومنیرو الان باید بری22 تومن بخری چرا واسه چی آخه چه گناهی کردیم تو ایران بدنیا امدیم که همه جوره باید بیچاره باشیم یکی بیاد یه دلیلی واسه اینهمه کلاه برداری بگه تروخدا چرا چون مسلمونیم اینجوریه گرونی بیداد میکنه تو این مملکت کار نیست هرکی هرجا سرمایه کنه بدبخت میشه چون سود تو هیچ کاری دیگه وجود نداره تو ایران دارن کاری باهامون میکنن که از مسلمون بودنمونم پشیمون باشیم مگه آدم گشنه دینو ایمون حالیش میشه وقتی نداره بخوره بعد از اون طرف گردن بعضیای دیگه روز به روز کلفت تر میشه پول مملکتو مثل آب خوردن دارن میخورن صد سال دیگه میان میگن فلانی کلی دزدیده یعنی چی آخه انقدر خر تو خره که همین الان نمیتونید بفهمید.

  • تکنولوژی برتر

    همون چینیشو هم به قیمت بهمون نمیدن دلار بالا رفته سود بانکی تا جایی که میشد کم شده و ادامه داره گوشی گرون شد مرغو گوشتو که نگو از گرونی بیداد میکنه آقا شما که نمیتونید کنترل کنید پس چرا هی میگید بچه بیارید چهارتا پنج تا اصلا ده تا بیارید یه تومنم جایزه بگیرید که بیچاره تر بشید که بدبخت ترو درمونده تر بشید چرا چون دولت میخواد جا پای خودشو محکم کنه مردم کیلویی چندن اصلا چیزیم مگه تو این مملکت به نعف مردم تموم شده؟؟؟

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی