ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رقابت ISP ها بر سر تعرفه‌های جدید اینترنت نامحدود

اصلاح تعرفه‌ اینترنت ثابت و عرضه اینترنت نامحدود بعد از روی کار آمدن دولت جدید توسط وزیر ارتباطات از نخستین وعده‌ها به کاربران بود. چندی پیش تعرفه‌های جدید و اصلاح شده از سوی وزارت ارتباطات ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۱۱ آذر ۱۳۹۶  |  ۱۴:۵۸

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اصلاح تعرفه‌ اینترنت ثابت و عرضه اینترنت نامحدود بعد از روی کار آمدن دولت جدید توسط وزیر ارتباطات از نخستین وعده‌ها به کاربران بود. چندی پیش تعرفه‌های جدید و اصلاح شده از سوی وزارت ارتباطات اعلام و معلوم شد که رقابت اصلی به خود شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت واگذار شده است تا خودشان سقف حجم مصرفی هر کاربر را در ماه مشخص و تعیین کنند. این ISPها نیز به مرور قیمت‌های جدید خود را اعلام کردند‏؛ قیمت‌هایی که واکنش مثبت و منفی کاربران را در پی داشته است.

های وب اولین شرکتی بود که از تعرفه های جدید خود رونمایی کرد.

ترافیک داخلی نصف ترافیک بین‌المللی محاسبه خواهد شد.

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات کشورمان بعد از ارائه جدول قیمت‌های جدید برخی ISPها تاکید کرده که این قیمت‌ها در وزارتخانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت و مواردی که با اصل کمیسیون 266 سازمان رگولاتوری منافات داشته باشد و به طور کل در آن حق و حقوق مصرف‌کننده به درستی رعایت نشده باشد، مردود اعلام خواهند شد. در اصل کمیسیون یاد شده آمده است که: «آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل 2 برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین الملل باید باشد.»

وزیر ارتباطات جزییات آخرین جلسه رگولاتوری در این رابطه را در اینستاگرام خود منتشر کرده که در آن اخبار نسبتا خوبی به کاربران داده شده است.

طبق ابلاغیه وزارتخانه، مخابرات موظف است که جابجایی مشترکی از یک شرکت به شرکت دیگر را در فرایندی سریع و یک روزه انجام دهد

در تازه‌ترین جلسه وزارتخانه نیز بر این مسئله تاکید شد و همچنین بنا به گفته وزیر ارتباطات بنا شد که میزان سرعت مشترکین پس از رسیدن به سقف مصرف منصفانه برای همه سرویس‌ها یکسان نباشد و سقف سرعتهای جدید در هفته جاری مجددا به کمیسیون تنظیم مقررات برای تصویب پیشنهاد گردد. همچنین بنا به دستور وزارتخانه تمامی ISPها تا روز 12 آذرماه سال جاری باید تعرفه‌های جدید خود را مشخص سازند.

شاتل تعرفه های جدید خود را معرفی نمود ولی در ادامه فعلا آنها را معلق کرده است. در تعرفه های شاتل عنوان شده بود که حجم داخلی دو سوم و حجم بین المللی یک سوم از مقدار حجم منصفانه در هر ماه را تشکیل می دهند.

به روز رسانی در ساعت ۱۵:۴۵: دقایقی پیش تعرفه‌های جدید شاتل با تغییرات بسیار از سوی این شرکت اعلام شد که جدول آن را در پایین مشاهده می‌کنید:

در تعرفه جدید حجم ذکر شده مثل بقیه ISPها، برای مصرف بین‌الملل نصف حجم داخلی خواهد بود.

این بدین معناست که در قیمت‌های جدید، ترافیک داخلی، باید نصف ترافیک بین‌الملل لحاظ شود. موضوعی که در برخی قیمت‌های جدید ارائه شده لحاظ نشده بود و کاربران به آن اعتراض داشتند.

در تعرفه‌ جدید پارس آنلاین مصرف داخلی دوبرابر مصرف بین المللی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال 100 گیگابایت در سرعت 16 مگابیت اگر فقط به صورت بین الملل مصرف شود تبدیل به 50 گیگابایت خواهد شد.

از دیگر اعتراض برخی کاربران این بود که در قیمت‌های جدید فکری به حال کاربران کم‌مصرف نشده و با بالا رفتن حجم‌ها، عملا هزینه تمام شده کاربر صرف مقدار حجم می‌‌شود و نه سرعت.


در تعرفه های جدید آسیا تک هم حجم داخلی دو برابر حجم بین الملل تعریف شده است.

طرح‌های اینترنت شبانه و ساعتی با تعرفه‌های جدید به احتمال زیاد حذف می‌شوند

از آن‌سو کاربران پرمصرف نیز از حذف شدن طرح‌های شبانه به معنای واقعی نامحدود از سیستم نرخ‌گذاری و سرویس‌های برخی شرکت‌ها گله داشتند. بسیاری از این کاربران معتقدند که اینترنت فعلی ارائه شده فقط اسم نامحدود را یدک می‌کشد و ماهیت آن را به همراه ندارد، اعتقادی که البته از نظر وزیر ارتباطات اشتباه است و ارائه مدل اینترنت نامحدود در بسیاری از کشورها را مثل طرح‌های جدید وزارتخانه توصیف می‌کند.


در تعرفه مخابرات نیز مثل اکثر تعرفه های ارائه شده، سهم اینترنت بین الملل نصف اینترنت داخلی خواهد بود

مسئله‌ای که در این بین وجود دارد اینست که بسیاری از کاربران معتقدند که برخی از ISPها چنین طرح‌هایی را پیش از اعلام وزارتخانه در دستور کار خود داشتند. این مسئله صرفا باعث شده تا سرویس نامحدود همگانی شده و همچنین میزان حجم منصفانه کمی بالا برود و قیمت خرید حجم اضافه کاهش بیابد.

وزیر ارتباطات معتقد است که مدل های جدید ارائه شده، ایران را به سمت استاندارد جهانی هدایت می ‌کنند.

در همین رابطه «مهشید منجذبی»، سرگروه امور حقوقی و تنظیمات مقررات شاتل، از عدم شفافیت مصوبه قانون‌گذار می‌گوید که منجر به منحل شدن طرح‌های ارائه شده از سوی این سازمان شده است. البته به گفته او، این مسئله موقتی بوده و به زودی تعرفه‌های جدید اعلام خواهد شد.

جدول تعرفه و حجم‌های شرکت bt که یکی از ispهای برتر ارائه کننده اینترنت خط ثابت در کشور انگلستان است. همانطور که ملاحظه می‌کنید حجم به معنای واقعی نامحدود برای سرویس‌هادر نظر گرفته شده است.

سرگروه امور حقوقی و تنظیمات مقررات شاتل به دیجیاتو می‌گوید:

«هیئت مدیره در حال حاضر با توجه به مصوبه سازمان رگولاتوری و مسائل ابهام‌دار در آن، در حال چک کردن و رفع این ابهامات به منظور قیمت‌گذاری صحیح و درست برای سرویس‌های این سازمان است. موضوعی که هرچه سریع‌تر باید انجام شود و به زودی نتایج آن به همراه جدول قیمت‌ها و تعرفه‌های جدید اعلام خواهد شد.»

اعتراض جالب یکی از کاربران نشان می‌دهد که برخی تعرفه‌های جدید برخلاف گفته‌های ispها و وزارتخانه به نفع کاربران نیستند. البته طرح‌های جدید شرکت مذکور در حال بررسی دوباره است.

منجذبی همچنین درباره حذف مصرف شبانه در تعرفه‌های جدید به دیجیاتو می‌گوید: «در حال حاضر در مصوبه سازمان هیچ تعریفی برای ترافیک حجمی اینترنت ساعت‌دار ارائه نشده اما ممکن است در طی همین جلسات و شفاف‌سازی‌ها، ابلاغ‌هایی از سوی سازمان به ما بشود که شاید دست ما را برای عرضه اینترنت شبانه نیز باز بگذارند.» وی در نهایت اجرای طرح جدید را به نفع مصرف‌کننده می‌داند.

از نظر کارشناسان کاربران خانگی مصرفی بین 50 تا 150 گیگابایت در ماه را دارند

«حسن فرهاد»، مدیر مارکتینگ های‌وب نیز با وی هم عقیده است و باور دارد که در نهایت طرح به نفع مصرف کننده خواهد بود و البته اشاره می‌کند که این موفقیت را باید در ادامه راه این طرح جستجو کرد، چرا که بحث رقابت بین ISPها از سوی وزارتخانه باز شده و این شرکت‌ها هستند که بازیگران اصلی این طرح شده‌اند:

«تعرفه‌های های‌وب به احتمال بسیار زیاد همین تعرفه‌های اعلام شده باقی خواهد ماند و اختیاری که از سوی ما برای کاربران در نوع مصرف حجم در نظر گرفته شد، برای اینست که خود کاربر تصمیم بگیرد حجم خود را در ترافیک بین‌المللی مصرف کند و یا داخلی و اجباری برای او پیش نیاید.» وی حجم‌های اعلام شده را مناسب برای کاربران خانگی می‌داند که مصرفی بین 50 تا 150 گیگابایت در ماه را دارند و مصارف بالاتر را عموما برای شرکت‌ها معرفی می‌کند.

در تعرفه‌های جدید همان‌طور که اشاره شد رقابت اصلی به خود شرکت‌های ISP واگذار شده و هر یک با توجه به قوانین نوشته شده در مصوبه 266، حد و اختیاراتی برای عرضه سرویس‌های خود دارند. این مسئله کاربران را به سمت شرکتی با تعرفه‌های بهتر می‌کشاند در نتیجه تکاپوی این شرکت‌ها برای ارائه نرخ‌ها و حجم‌های بهتر را پدید می‌آورد که در نهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود، هرچند تمامی این مسائل با رویای اینترنت نامحدود واقعی فاصله زیادی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (88 مورد)
  • omid shahriari

    ادم شک میکنه که ایا افرادی که این طرح هارو برای کاهش قیمت اینترنت ارائه کردن خودشون تا به حال از اینترنت استفاده کردن یا خیر . یه نکته ای که کسی بهش توجه نمیکنه اینه که حجم FUP شامل اپلود و دانلود با هم هست که عملا یک پنجم حجم بابت اپلود مصرف میشه. از طرف دیگه نصف حجم ذکر شده، مربوط به اینترنت بین الملل میشه . اینترت داخلی یه شوخیه مسخرس. اخه کی میخواد 25 گیگ از سایت اپارات و دیجی کالا و سایت چندتا بانک استفاده کنه. در واقع الان اینترنت حجمی رو با حجم و سرعت کمتر و قیمت تمام شده گرانتر ،ارائه شده که برچسب نامحدود بهش زدن . گفته شده اینترنت کاربر بعد از استفاده کل حجم مصرف منصفانه به 128 kb/s میرسه که معادل سرعت 16 کیلو بایت بر ثانیه. تو قرن 21 باید سرعت dial up رو داشته باشیم. من به شخصه ترجیح میدم اینترنت نداشته باشم تا اینترنت 16KB/s رو به اسم اینترنت نامحدود داشته باشم. مسوولین باید بدونن که مردم شعور دارن و این چیزا رو متوجه میشن.
    امیدوارم یا این طرح اصلاح بشه یا کلن حذف بشه تا بیشتر از این به شعور ملت ایران توهین نشه.

  • Farhad Adeli

    من شخصا الان تو خونه سرویس 1 مگ با 3 گیگ دارم که سرعتش بازه . یعنی تا 20 مگ هم میره بالا با قیمت 13 تومن.
    ولی با تعرفه های جدید باید حداقل سرویس 4 مگ بگیرم که قابل استفاده باشه که میشه 40 تومن.

    تو دفتر هم سرویس 2 مگ دارم که اون هم سرعتش بازه با 25 گیگ روزه و 75 گیگ شبانه + 25% حجم آپلود که جمعا میشه بالای 130 گیگ با قیمت 40 تومن. حالا تو تعرفه های جدید برای حجم 60 گیگ با سرعت حداکثر 4 مگ باید 40 تومن بدم!!!! این کجاش به نفع منه ؟؟؟؟ برای هر 2 سرویس هزینم 3 تا 4 برار شده!!!

  • iranrooyesh

    طرح جالبی نیست
    http://iranrooyesh.ir

  • 68peyman

    ترافیک داخلی مزخرفه

  • dayer pag

    زومیت? ? ? ? ?

  • dayer pag

    دوستان قبول دارم ممکنه قیمت ها برای حجم های بالا گرون تر شده باشه
    اما اگر منطقی حساب کنیم با فرض شرایط زیر هر کاربر بیش تر از 50 گیگ در ماه مصرف نداره :
    در ماه داره 10-12 فیلم سینمایی جدید خارجی رو نت گذاشته میشه. اگر حجم هر فیلم رو دسته بالا 2 گیگ بگیریم میشه حدود 24 گیگ در ماه.
    حالا میمونه 26 گیگ دیگه اگر ده قسمت سریال هم دانلود بشه هر قسمت دست بالا 1 گیگ جمعا 10 گیگ و باز میمونه 16 گیگ

    خوب معمولا توی یه خانواده یه نفر دانلود میکنه همه می بینن

    حالا اگر یه خانواده 5 نفره باشن و همشون بخوان موارد بالا یا فیلمای آموزشی و امثالهم دانلود کنن جمعا 250 گیگ نیاز دارن
    که من بعید می دونم 250 گیگ تو یه خانواده معمولی مصرف بشه مگر مدیر سایت تولید محتوا یا یه کار تجاری مشابه باشین که اون یه بحث دیگش
    در صورتی که طرح های ارائه شده 350 گیگه!
    اگر هم مدیر سایت یا دیتا سنتر چیزی هستین به جای زدن تو سر این طرحا پیشنهاد بدین طرحهای تجاری باقیمت منصفانه حجم بیشتر ارائه بدن
    به هر حال این که با ماهی 350 گیگ به غیر از کار تجاری چطوری میشه مصرف کرد که کم بیاد بگن ما هم یاد بگیریم ? ?

    راستی زومیت چرا حذف نظر نداری من عادت کردم شیفت و اینتر بزنم برم خط پایین(تلگرام) اینجا برعکسه دستم خورد دوبار ناقص اومد نظر

    • Farhad Adeli

      در ادامه قبلی : هر ماه یکی 2 تا فیمل HD 4 تا 12 G

      همین الان میخوام Visual Studio 2017 دانلود کنم 25G

    • Farhad Adeli

      هر روز 2-3 تا سریال با حجم 300M تا 1.5G .

  • dayer pag

    دوستان قبول دارم ممکنه قیمت ها برای حجم های بالا گرون تر شده باشه
    اما اگر منطقی حساب کنیم با فرض شرایط زیر هر کاربر بیش تر از 50 گیگ در ماه مصرف نداره :
    در ماه داره 10-12 فیلم سینمایی جدید خارجی رو نت گذاشته میشه. اگر حجم هر فیلم رو دسته بالا 2 گیگ بگیریم میشه حدود 24 گیگ در ماه.
    حالا میمونه 26 گیگ دیگه اگر ده قسمت سریال هم دانلود بشه هر قسمت دست بالا 1 گیگ جمعا 10 گیگ و باز میمونه 16 گیگ

  • dayer pag

    دوستان قبول دارم ممکنه قیمت ها برای حجم های بالا گرون تر شده باشه .

  • Open-Mind

    داشتم لایکای نظر اولم رو میشمردم که حذف شد !!!!
    ولی دومیش رو حذف نکردن
    اولی خیلی روشنگرانه بود خیلیا ضرر میکردند. خب برای دیجیاتو ظاهرا داشت گرون تموم میشد
    بگذریم

  • Mahdi_Godaryan

    شرکت bt که یکی از isp های انگلستان هستش سرعت 17 مگابیت و دانلود نامحدود در ماه چیزی حدود 70 هزارتومان میشه . یعنی با 70 هزارتومان با سرعت 17 مگابیت هرچقدر میخواین میتونین دانلود کنین و همینطور سرعت 58 مگابیت با دانلود نامحدود در ماه چیزی حدود 130 هزارتومان میشه ک بدجور عالیه اونم با سرعت 58 مگابیت حالا اونا کجا ما کجا. حالا هی بگین دانلود نامحدود منصفانه با حجم مشخص . اصلا معلوم نیست چی هست . :)

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی