رییس بانک مرکزی و وزیر ارتباطات درباره ارزهای دیجیتال چه میگویند؟
سیاست کلی بانک مرکزی تا به امروز در قبال ارزهای مجازی، سیاست نادیده گرفتن بوده و در این بین گاهی هشدارهایی هم به مردم درباره بیت کوین داده شده است. به نظر میرسد این هشدارها ...
سیاست کلی بانک مرکزی تا به امروز در قبال ارزهای مجازی، سیاست نادیده گرفتن بوده و در این بین گاهی هشدارهایی هم به مردم درباره بیت کوین داده شده است. به نظر میرسد این هشدارها از نظر وزیر ارتباطات توضیحات کافی را در بر نداشته چرا که وی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت، خواستار اطلاع رسانی کافی به مردم شد و از ناآگاهی برخی مسئولین درباره این حوزه گلایه کرد.
«محمد جواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات کشورمان پیشتر نیز در نشستهای خبری خود اشارات تلویحی به موضوع ناآگاهی برخی از مدیران بالادست و مربوطه درباره بیت کوین داشته و امروز آن را صریحتر از پیش اظهار کرد:«بسیاری از مسئولان درباره بیت کوین اطلاعات درستی ندارند»
«وضعیت بانکداری الکترونیک و تبادلات ارزی مبتنی بر رمز و بیت کوین اوضاع مناسبی ندارد و باید به آن رسیدگی شود، عدم آینده نگری به مساله بیتکوین و سایر ارزهای مشابه ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و همچنین باعث خروج ارز از کشور شده است. تمامی این اتفاقات لزوم آگاهی دادن به مردم را در این باره افزایش میدهد هر چند بسیاری از خود مسوولان نیز با این مفهوم آشنا نیستند که باید به مطالعه بیشتر در این حوزه بپردازند.»
جهرمی پا را فراتر گذاشته و یکی مسئولیتهای افراد موثر در بانکداری الکترونیک را تدوین نقشه راه توسعه شبکه بانکی و سوق دادن آن به سمت فناوری بلاک چین عنوان کرده است:«اگر خود را با تحولات شگرف بلاک چین همراه نکنیم، بازنده خواهیم بود»
«بلاکچین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد میکند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم، دوباره در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود.»
از آن سو «ولی الله سیف»، رییس بانک مرکزی کشور در این همایش مساله بیتکوین را کماکان موضوعی عنوان کرد که باید محتاطانه با آن برخورد کرد. او که پیشتر نیز از بررسیهای بانک مرکزی درباره ایمنی بودن ارزهای دیجیتال گفته بود، وی در همایش بانکداری الکترونیک نیز ضمن تاکید بر این موضوع گفت:بانک مرکزی کماکان سیاست محتاطانه و نظارتی را برای ارزهای دیجیتال در نظر دارد
«رویکرد اساسی بانک مرکزی، تدوین چارچوبهای کاری و ایجاد ساختار سلسله مراتبی از نظارت است که امکان رصد بازار را با ظرفیتهای نوآورانه نامحدود فراهم میکند. بانک مرکزی به جای قالب سنتی اعطای مجوز، ایجاد چارچوبهایی را مد نظر قرار داده است که فضای نوآوری را در عین کنترل بازار پولی حفظ و مراقبت نماید. بیت کوین تهدیداتی نظیر سفته بازی، ایجاد حباب محتمل در ارزش رمزینه پولها، نوسانات شدید قیمتی آنها و از دست رفتن تدریجی خواصشان به عنوان ابزار پرداخت قابل اتکا را در بر میگیرد که موجب میشود تمامی بانکهای مرکزی و سیاستگذاران پولی جهان، از جمله بانک مرکزی به احتیاط در خصوص پذیرش و یا به رسمیت شناختن آنها روی بیاورند.»
سیف ظرفیتهای فناوری بلاک چین را در افقهای نوین برای تحول بانکداری متصور میشود ولی فعلا سیاست بانک مرکزی را مجددا رصد این ارزها عنوان میکند. او معتقد است که در وهله اول باید ریسک و مخاطره بالای رمزینه پولها را در نظر داشت تا بتوان از فناوری پشتیبان آنها برای کاربردهای جدید بهرهبرداری کرد:«در وهله اول باید ریسک و مخاطره بالای رمزینه پولها را در نظر داشت»
« البته نباید از قابلیت فناوریهای زنجیره بلوک و دفاتر توزیع یافته و امکانات بی نظیر آن در ایجاد زیرساخت اعتماد، رهگیری و انکار ناپذیری معاملات و مبادلات غافل شد. فضا برای نوآوریهایی در حوزههای قراردادهای هوشمند تسهیلاتی و سپردهای، تعاملات ترهینی، اعتبارات اسنادی و تضامین و وثایق هوشمند پدید آمده است که گرههای مهمی را از کلاف نیازمندیهای اقتصاد از نظام بانکی خواهد گشود.»
به نظر میرسد تاکید و اصرار وزیر ارتباطات تاثیری بر نگرش بانک مرکزی روی سیستم ارزهای دیجیتال نداشته و سیاست آنها مبنی بر هشدارهای اولیه و سلب مسئولیت در قبال این نوع ارزها ادامه داشته باشد. کارشناسان بر این باورند که آینده مبهم دنیای ارزهای دیجیتال که موجب شده هر اقتصاددانی در دنیا تحلیلهای جداگانهای برای آن داشته باشد، موجب شده تا بانک مرکزی فعلا به طور رسمی وارد بازار بیت کوین نشود چرا که شاید فاجعهای همچون ضررهای هنگفت موسسات مالی و اعتباری برای این نوع ارزها هم پیش بیاید.بیت کوین میتواند تحریمها را برای دولت ایران بیاثر کند
با اینکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند دنیای ارزهای دیجیتال برای کشوری مثل ایران که در تحریمهای بینالمللی قرار گرفته راهی برای دور زدن آنها و قدرتنمایی در مبادلات تجاری در عرصه جهانی است، تا زمان ایجاد یک ثبات در این بازار و یا تحلیلهای بیشتر بانک مرکزی باید صبر کرد، چرا که حساسیت درباره ارزهای رمزنگاری شده در قوه قضائیه، شورای عالی فضای مجازی و دیگر دستگاهها هم بالاست اما در نهایت بحث بیتکوین و سایر ارزهای مشابه اول از همه یک بحث پولی است و باید بانک مرکزی در ابتدا درباره آن تصمیمگیری کند.تصمیم گیرنده اولیه و اصلی درباره بیت کوین بانک مرکزی خواهد بود
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.




این لازم نیست در مورد چیزی حرف بزنند... قیمت دلار رو کنترل کنند که سر به فلک کشید، داریم رسما مثل کشورای آفریقایی میشیم.
باز یه مشت ترول که هیچ چیزیم بارشون نیست ریختن اینجا به همین قبله قسم اگه کامنتا بدون مشکل منتشر میشد جوری با دلیل میکوبیدکتون که جرات نکنین یه بار دیگه شر و ور بنویسید از خودتون
ک... شعر میگویند
راه مقابله با تحریم های میان بر های خطرناک و شمشیر های بدون قلاف نیست . راه مقابله با تحریم یک راه است و ان راه مستقیم است .
اقتصاد مقاومتی یعنی ثروت و قدرت هوشمندانه در جهت تولید داخلی و قوی تر شدن تاحدی که خود تحریم کنندگان مایل به قبول ما در جامعه جهانی و لغو تحریم ها بر اساس توانایی های ما است .
داروی استراتژیکی که ایران تنها تولید کننده ان است . خودکفایی غذایی و کشاورزی و تولیداتی با کیفیت بالاتر از جهان و قیمت پایین تر ان و ثبات و امنیت داخلی و فرهنگ بالا و تعامل سازنده داخلی و ازادی تفکر و حمایت از تولیدات داخلی و استارت اپ هایی که جوانان را به جای سرگرم شدن به سوی تولید کردن هدایت بکند است .
این تجربه قبلا در زمینه انرژی هسته ای جواب داده است . زمانی ما برجام را به دست اوردیم که توانستیم غرب را به زانو در بیاوریم و در زمینه هسته ای غرب را غافل گیر بکنیم .
بله، باید در دانش رایانه هم وابستگی را کمتر کنیم.
حقیقت این است که تلگرام یا بهتر بگویم صهیونیزم گرام یک خرمای شیرین ولی زهر الود است . تلگرام نه همه ماشین جاسوسی بلاک چین بلکه قسمت کوچکی از این ماشین جنگی سایبری است . اخیرا امریکا از سرور هایی پرده بر داشت که هکر هایی با هویت جعلی لبنانی ولی با ریشه های معلوم اقدام به ایجاد BigData از کاربران خاورمیانه می کردند. یا تهدید دیگری از این ماشین سایبری جنگی بدافزار معروف RansomeWareاست . ممکنه احمق باشیم ولی دیگه گوش هامون پشم ندارد . قرار نیست که چون با امریکا مخالف هستیم از دیگران غافل بشویم. واقعیت این است که صهیونیزم گرام شاید نماینده رسمی دولت جعلی اسراییل نباشد ولی نهایتا روی دیگر آن سکه است. تمام این تهدیدات بر روی یک ماشین جنگی یعنی شبکه بلاک چین سوار است و به راحتی می تواند در مناطق مختلف شکل خاصی به خود بگیرد . در اروپا با RamsomeWareدر خاورمیانه با جاسوسی سایبری و ایجاد BigSmartData در امریکا با FakeNewsدر اب های ازاد هم با قساوت تمام به گونه ای دیگر چهره کریه خود را نشان می دهد .
جالبه هر گوسفندی از خودشون راجع به هر چیزی اظهار نظر میکنه منگلا اگه میخواین یه ۲ نفرم به ک شعر های شما گوش کنه ۲ تا منبع بذارین تو خزولاتتون نه این که سعی کنین مسائل نامربوط رو تو ظاهر به هم مربوط کنین
بلاک چین به عنوان یک فناوری مورد قبول است ولی عملا این فناوری به یک تهدید جهانی تبدیل شده است. متاسفانه یک عده ساده لوح هم علاوه بر پرداخت کارمزد به واسطه های داخلی به هوای مثلا امنیت اقتصادی ارز را از کشور به بهانه کنسرت فلان فلان خارج می کنند. متاسفانه غافل از اینکه بسیاری از بانک های خارجی به راحتی می توانند سرمایه انها را به بهانه های واهی مثل تحریم بلاک کنند. یا سرنوشت این دارایی بعد از مرگ فرد نامعلوم یا به زبان ساده تر توسط دولت خارجی مصادره می شود . افراد هم در داخل نمی توانند پیگیری قضایی بکنند و یا بهتر بگویم نمی خواهند جرم بزرگ خود یعنی خروج ارز از کشور را افشا بکنند و در سکوت فرد یا وراث وی سرمایه هنگفتی را بر باد می دهند. بار ها توزیع کنندگان بیت کوین با کلاهبرداری از کاربران ایران سرمایه انها را نوش جان کردند چرا از این حقایق نمی گوییم . بدبخت کسی که سرمایه خود را در قالب جواهرات همسرش از کشور خارج و در کشور هایی مثل ترکیه یا اذربایجان زمین می خرد یا حساب بانکی باز می کند.
بیت کویین و بلاک چین تهدید بزرگتری هم هست . شبکه های جاسوسی و تروریستی به راحتی در این شبکه فعالیت می کنند و توسط پیام رسان هایی چون تلگرام واتس اپ سیگنال ... اقدام به جاسوسی و ایجاد BigDataاز کشور های هدف می کنند.
این نگرانی فقط ایران نیست بلکه دولت امریکا به عنوان دارنده بزرگترین ماشین جاسوسی و خرابکاری دنیا پس از حملات سایبری روسیه و چین سریعا اقدام به ایجاد کامپیوتر های کوانتومی کرد .
این نگرانی مشترکی است که مرز ندارد و ما باید با امریکا یا مستقل از امریکا اقدام به ایجاد کامپیوتر های هک شکن کوانتومی بکنیم ولی چون امریکایی ها تجربه بهتری دارند هیچ ایرادی ندارد با انها در این زمینه تحقیقاتی همکاری یا سرمایه گذاری بکنیم .
من به فیزیکدان های داخلی ایمان کامل دارم ما می توانیم با امریکا یا بدون امریکا این کامپیوتر های کوانتونی را ایجاد بکنیم و شبکه بلاک چین را برای همیشه نابود بکنیم . این چیزی فراتر از یک اسباب بازی به نام تلگرام است !!!!
اگه پولت توی کیف پولت باشه هیچ کس نمیتونه بهش دسترسی داشته باشه جز خودت
داریم روی کامپیوتر کوانتومی نظامی کار میکنیم ولی بودجه کمه.
حرفات ادامهٔ پروژهٔ NSA یعنی روسیههراسیه برای پاکسازی پشتصحنهٔ آمریکا! ولی مطمئنم حکومت آمریکا با همهٔ ستمی که به مردم دنیا خصوصاً غرب آسیا کرد از درون منفجر میشه. به مردم هم میگم خودتون وب عمیق خودتون را بسازید و کار کنید، میتونید از شبکهٔ تور الگو بگیرید ولی وابسته بهش و با اطمینان کامل بهش کار نکنید، درهای پشتی کم نیستند و گاهبهگاه عوض میشن تا شناخته نشن.
لطفاً به این مورد رسیدگی کنید، نظرات شده محل تبلیغ این آقا. آزاردهندهست.
همیشه جامعه جهانی در مقابل تهدیدات مشترک متحد بوده است اکنون نیز جامعه جهانی باید با کنار گذاشتن اختلافات در مقابل تهدید بزرگ سایبری از طرف برخی دولت ها اقدام به اتحاد و سرمایه گذاری مشترک بر روی کامپیوتر های کوانتومی بکند پادزهر بلاک چین کامپیوترهای کوانتومی است اکنون یک تیم تحقیقاتی در کالیفرنیا روی این کامپیوتر ها کار می کند باید ایران نیز به این تیم ملحق و با تکیه بر نوابغ داخلی ایران را مجهز به این کامپیوتر های هک شکن بکند ?
کاش این همه انرژی رو بذاری برا جلوگیری از فساد مالی مدیران و مسئولین کشور که هر روز میلیارد ها تومان دزدی و اختلاس می کنن. شما کاری به بقیه دنیا نداشته باش.
دوست عزیز iop هر کسی دایره مسیولیتی داره و در مقابل اون مواخذه می شه . اگر کسی کار غلطی می کنه و اون کشف میشه نشان سلامت جامعه است وگرنه که شما متوجه نمی شدید . اما شما نباید به بهانه خلاف یک درصد ناچیز این فساد را به همه تسری بدهید . شما باید بر تکیه بر توانایی و مسیولیت خودتان با قدرت به جامعه خدمت بکنید. به جای خلاف و انرژی منفی به کارهای درست و انرژی مثبت فکر کنید شما به دنبال کار خیر باشید و برای کار خیز از همدیگر سبقت بگیرید و البته یک عده ای همیشه اون پشت ها فرار را بر قرار و دزدی غنیمت را بر جهاد ترجیح می دهند ولی پیروزی نهایی با نیکوکاران است.
هرچی سر جای خودش. بلاکچین هم یه روشه، میتونه خوب باشه، ولی ایران مثل همیشه داره مصرفگرایانه و پشتسر حرکت میکنه، بجای تحقیق و تغییر مثبت!
به قول ادوارد اسنودن : حریم خصوصی برای این نیست که شما جرمی انجام بدهی بلکه برای این است از خود در مقابل مجرمان محافظت بکنید .
دارم وب و بلاک چین یک ابزار جاسوسی است که اطلاعات شما را نه تنها در اختیار دولت ها بلکه در اختیار مجرمان خطرناک قرار می دهد البته بزودی بساط اینها جمع می شود سال ۲۰۱۸ سال مهمی است من به این سال ایمان دارم ?
خاک بر سر این رییس بانک مرکزی که دو تا کار داره و نتونسته حتی یکیش رو درست انجام بده!
یکی حفاظت از اموال مردم در بانکها و موسسات مالی یکی هم حفظ ارزش پول ملی!
یعنی اگر کلا مجموعه حکومت جمع کنه بره مرخصی چرخ مملکت به مراتب بهتر میچرخه!