ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در نشست غیرعلنی مجلس پیرامون فضای مجازی و فیلترینگ تلگرام چه گذشت؟

نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد که در آن ضمن گزارش وضعیت مجازی در کشور مساله احتمال تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۲۷ اسفند ۱۳۹۶  |  ۱۶:۰۹

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد که در آن ضمن گزارش وضعیت مجازی در کشور مساله احتمال تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس نیز مظرح شد.

«علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رنکینگ کشورما در این فضا را نسبتا غیرقابل قبول عنوان کرد و گفت:

«فعالیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی در فضای غیررقابتی محکوم‌به شکست است. آنچه به ذهن نمایندگان آمد اینست که انگار به‌نوعی مقدمه سازی برای حرکت‌های شورای عالی فضای مجازی در حال شکل گرفتن است برای فیلترینگ تلگرام. فیلترینگ تلگرام به‌نوعی ایجاد انحصار در فضای رسانه‌ای است.در شرایطی که مردم ناراضی باشند قاعدتاً فعالیت شبکه‌های ایرانی محکوم‌به شکست است.»

«فعالیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی در فضای غیررقابتی محکوم‌به شکست است»

به گفته رحیمی شبکه‌های ایرانی در هر دو عامل امنیت و سرعت تبادل اطلاعات فاصله قابل‌توجهی دارند با نمونه‌های بین‌المللی دارند که باید برطرف شوند و فعلا نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که اعتماد کاربران ایرانی به شبکه‌های ایرانی تقویت نشده است.

«علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
«علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در همین رابطه «محمدعلی وکیلی»، عضو کمیسیون فرهنگی و هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد رئیس مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی خبر داد:

«بخشی از نمایندگان می‌گفتند راه برخورد با این فضای روبه‌جلو اقدامات سلبی و انسدادی نیست و باید به‌صورت منطقی با آن برخورد شود. همچنین شایعاتی که در ارتباط با تلگرام و برخی دیگر از شبکه‌ها وجود دارد، مورد اعتراض نمایندگان بود و برخی نیز می‌گفتند که چرا دیرهنگام اقدام به اطلاع‌رسانی کرده است. حقیقت اینست که ما به لحاظ سخت افراری نمی‌توانیم با تحولات فناوری مقابله کنیم و کشور خود را از آن محروم کند.»

«کسی به دنبال محدود کردن دسترسی مردم از حیث اطلاع‌رسانی نیست ولی رها کردن فضای مجازی به ما آسیب می‌زند.»

وکیلی باور دارد که باید در عین وجود یک پلتفرم خارجی مردم را به سمت پلتفرم ایرانی سوق داد و ضمن مخالفت با انسداد اطلاعات تاکید کرد که تمام قوای مختلف در صنعت ICT باید در این زمینه به هم کمک کنند.

«ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ جعفرزاده» نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی

از آنسو «ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ جعفرزاده» نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید که اکثر کارشناسان معتقدند که فضای مجازی در کشور رها شده است و باید قوانین دوباره‌ای در این صنعت وضع شود:

«ما ۵ قانون داریم که یکی از آنها مرتبط با فضای مجازی است و بسیار ناقص است. گفتند این قانون در سال ۸۵ تدوین‌شده و آن را با قوانین دنیا مقایسه کردند که فکر می‌کنم این توجیه‌سازی موردنیاز بود.»

جعفر زاده تاکید می‌کند که هیچ‌کس به دنبال محدود کردن دسترسی مردم از حیث اطلاع‌رسانی نیست و قطعا دسترسی آزاد به اطلاعات را نمی‌توان محدود کرد ولی رها کردن فضای مجازی برای همه گروه‌های سنی و مجموعه‌ها هم به ما آسیب می‌زند.

پیش‌تر «ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشته بود که تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی در رتبه شماره یک قرار دارد اما ادامه فعالیت آن به صلاح مملکت نیست چرا که به قول او «شبکه‌ای بتواند همه شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند بدون آن که سر سوزنی در داخل کشور سخت افزار و نرم افزار و پلتفورم در اختیار داشته باشد؛ کار کمی نیست، آن هم با حجم صد گیگابیت بر ثانیه، در حد اعجاز است.»

در هر صورت هنوز تکلیف تلگرام در سال آینده معلوم نیست و حتی برخی نمایندگان مجلس امروز به طور رسمی از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی خواسته‌اند که موضع خود را در قبال فیلترینگ تلگرام به روشنی بیان کنند، موضعی که هنوز مشخص نشده و به‌نظر می‌رسد تصمیمات جدی‌تر پیرامون آن به اوایل سال آینده موکول خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • rad

    حالا که اینطوریه اصلا تف به پیام رسان داخلی

  • herogame

    دوستان موضوع جدی هستش لطفا گول این حرفارو نخورین و از پیام رسان داخلی استفاده نکنید، چیزی به اجبار و کلک به مردم فرو میشه خیلی خطرناکه، کلا برنامه های داخلی که استفاده میکنید هم به دسترسیهاشون خیلی دقت کنید

  • herogame

    دوستان موضوع جدی هستش لطفا گول این حرفارو نخورین و از پیام رسان داخلی استفاده نکنید، چیزی به اجبار و کلک به مردم فرو میشه خیلی خطرناکه

  • ‫میلاد صفاجوی (‪Milad Safa‬‏)‬‎

    پس تفاوت ما با کره‌ی شمالی در چیه؟ فقط در قبول نداشتن خداست؟
    اگه غربیون خوب می‌تونن کار بکنن به خاطر ضعف ماست. شما هم محتوای خوب نشر بدید تا بیان سمتتون. نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنید.

    متاسفم برای مجلس و نمایندگانی که به اشتباه وارد شدن

  • Mr. Saxobeat

    بله شماها کل داریی این مملکت رو هم خرج کنید نمی تونید با تلگرام رقابت کنید. تلگرام هم به بلوغ کامل رسیده و هم نزد مردم جا افتاده. اخه اینا چقدر احمق هستند سرمایه گذاری روی پیام رسانی میکنن که خیلی بهترش هست. بقران قسم روی گوشیم تلگرام ندارم اصلا از فضاش خوشم نمیاد ولی اگر فیلتر بشه میرم نصبش میکنم و با قند شکن میرم استفاده میکنم??
    بجای اینکه پولو جای دیگه خرج کنن که اینده داره من نمی دونم چرا اینجوری مال ملت رو حروم میکنن بابا روی اینترنت اشیای هوش مصنوعی واقعیت مجازی سرمایه گذاری کنید اینا اینده هستند یه روزی اینا جای همین تلگرامو میگیرن توی خیلی از زمینه ها من نمی دونم چرا اینا اصلا بفکر اینده نیستند فقط الان رو میبینند. خدا لعنتتون کنه هیچی حالیتون نیست وقتی مدرک بالای فوق لیسانس میگه لوبر فاتحه این مماکت خوندست.امارات به کجا رسید ما بکجا رسیدیم?

  • M HUSSEIN ASADI

    آقای جعفر زاده هنوز افتضاح شما درمورد حقوق ۵ میلیونی و خوابیدن در خانه و حقوق ۸ میلیونی دانشگاه فراموش نکردیم که اینطور وقیح شده اید

  • M HUSSEIN ASADI

    "ما به لحاظ سخت افراری نمی‌توانیم با تحولات فناوری مقابله کنیم و کشور خود را از آن محروم کند."


    اصلا چرا میخواهید مقابله کنید؟

  • ali-g

    فیلتر کنین و همینجور ملت رو بیشتر تو تنگنا . فشار قرار بدین

  • Ali kjh

    منم از عصر بدون قند شکن نمی‌تونم به تلگرام دسترسی داشته باشم.
    بوشهر- اینترنت مخابرات ساعت ۹:۴۷

  • Mohammad

    مثل اینکه لو رفتن پرینت یکی از حسابهای 594 میلیاردی ایت الله **** خیلی بهشون فشار اورده....
    مشکل با اینستاگرام ندارن و فقط تلگرام. اونم به دلایلی که هر ایرانی میدونه چیه!

    • kmnashenas

      http://www.ghatreh.com/news/nn41884546/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی