ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آمارهای جدید کاربران پیام رسان های بومی
تکنولوژی

پیام رسان‌های بومی از ریزش مخاطبین خود می‌گویند؛ علت چیست؟

پیام رسان‌های بومی که زمانی در صدر اخبار بودند و بسیاری از بخش‌های دولتی و حکومتی درباره آنها صحبت می‌کردند، امروزه کمی تا قسمتی به حاشیه کشانیده شده‌اند و دیگر آن هیاهوی گذشته را در ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۱۲ شهریور ۱۳۹۷  |  ۱۷:۴۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

پیام رسان‌های بومی که زمانی در صدر اخبار بودند و بسیاری از بخش‌های دولتی و حکومتی درباره آنها صحبت می‌کردند، امروزه کمی تا قسمتی به حاشیه کشانیده شده‌اند و دیگر آن هیاهوی گذشته را در پی خود ندارند. اخیرا با توجه به آمار دانلود این برنامه‌ها در مارکت‌های اندرویدی چون کافه بازار نیز به این مساله پی می‌بریم که پیام‌رسان‌های بومی دچار نوعی ریزش مخاطب شده‌اند، امری که خود مسئولان آنها نیز آن را تا حدی تایید می‌کنند.

مسئولین چند پیام رسان بومی در گفتگو با دیجیاتو عنوان کردند که وجود تلگرام طلایی و هاتگرام باعث شده که کاربران بیشتر تمایل به استفاده از این دو نرم افزار داشته باشند چرا که آرشیو نوشته‌هایشان و آشنایانشان در آن بستر فعالیت می‌کنند.

پیام رسان سروش که بزرگترین این مجموعه‌ها به شمار می‌رود بر اساس آمار کافه بازار با ریزش چند میلیونی مواجه شده است و حالا آمار دانلود و نصب فعال این برنامه به سه میلیون می‌رسد، رقمی که تا چندی پیش 5 میلیون بود. تلاش‌های دیجیاتو نیز برای دریافت جدیدترین آمار از تعداد کاربران فعال سروش بی‌نتیجه ماند. روابط عمومی کافه بازار اما به دیجیاتو می‌گوید آمار درج شده در مجموعه آنها کاملا دقیق و صحیح است.

«یاراحمدی» روابط عمومی بله نیز در رابطه به امار پیام رسان خودشان به دیجیاتو می‌گوید:

«پیام رسان بله نزدیک به دو میلیون و دویست هزار نصب داشته که از این تعداد نزدیک به یک میلیون نفر عضو فعال هستند. ما ریزش آنچنانی نداشتیم اما در هر حال مثل قبل هم نیستیم. مجموعه بله از ابتدا مخالف فیلترینگ تلگرام بود و هنوز هم بر این باوریم که اگر قرار است مردم در این بستر فعالیت کنند، چرا در نسخه‌های ناامن این کار را انجام دهند؟ بهتر است خود تلگرام از فیلترینگ در بیاید و رقابت پیام رسان‌ها هم با این مجموعه باشد تا خلاقیت و عناصر بومی بیشتری در این مدلها به کار گرفته شود.»

آمارهای جدید کاربران پیام رسان های بومی
طبق آمار کافه بازار، تعدا نصب پیام رسان سروش، بزرگترین پیام رسانی ایرانی نیز به 3 میلیون رسیده و این نشان از ریزش چند میلیونی مخاطب این برنامه دارد.

«محمد رسول کاظمی» مدیرعامل آی گپ نیز دل پری از اوضاع فعلی دارد و باور دارد که این دو برنامه باعث شده‌اند تا پیام رسان‌های بومی نتوانند آنطور که باید به رشد برسند. او به دیجیاتو می‌گوید که پشت این پیام رسان‌ها عواملی هستند که مانع از بسته شدن و فیلتر شدنشان می‌شود:

«در زمان فیلترینگ تلگرام روزانه صد تا دویست هزار نفر کاربر به مجموعه ما اضافه می‌شد ولی الان این ماجرا فیصله یافته و جذب کاربر ما بسیار کم شده است. دو برنامه مذکور نزدیک به 30 میلیون کاربر دارند و کماکان هم فعال هستند. آی گپ امروزه نزدیک به دو میلیون نصب دارد و نزدیک به یک میلیون هم کاربر فعال درون خودش جای داده است ولی این رقم می‌توانست بسیار بالاتر باشد.»

آمارهای جدید کاربران پیام رسان های بومی

«محسن غفاری» مدیر عامل ایتا نیز باور دارد که کاربران این پیام‌رسان ریزش ملایمی داشته‌اند و جذب در آن نیز کمتر شده است. او تعداد نصب‌های فعلی برنامه‌شان را سه میلیون تخمین می‌زند و اعضای فعال را یک و نیم میلیون نفر می‌داند و به دیجیاتو می‌گوید:

«دولت آمد و مساله پیام رسان‌های بومی را مطرح کرد و ما را به اصطلاح پررنگ کرد و وعده‌های خوبی هم در رابطه با این نوع فعالیت داد. برخی از دوستان وام 5 میلیاردی گرفتند و حالا که موقع پس دادن آن است، احتمالا در کار می‌مانند چرا که می‌توان گفت دولت به ما پیام ر سان‌های بومی تاحدی پشت کرده است.»

او تاکید می‌کند که هزینه‌های راه اندازی یک پیام رسان با توجه به نرخ بالای سرورها و تجهیزات بسیار گران تمام می‌شود و افراد زیادی در بخش‌های خصوصی وارد این حوزه شدند به امید اینکه حمایت‌های معنوی دولت را در پشت سرشان دارند اما این اتفاق عملا رخ نداده است:

«مرکز ملی فضای مجازی تا چند وقت پشت ما بود و امروزه آن حمایت‌های اولیه از پیام رسان های بومی صورت نمی‌گیرد. در صورتی که این برنامه‌ها می‌توانند انبوه اشتغالزایی داشته باشند و مثل برنامه‌هایی چون ویچت که در چین با کسب‌وکار مردم و شرکت‌ها گره خورده، با زندگی و اقتصاد مردم درگیر شوند. این که پیام‌رسان‌های بومی رشد چندانی نداشتند به دلیل عدم توجه مستمر دولت و حاکمیت به این مجموعه ها بوده و وجود پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام طلایی و هاتگرام نیز که از منابع رده بالا حمایت می‌شوند نیز بی تاثیر نیست.»

آمارهای جدید کاربران پیام رسان های بومی

«کیانی» روابط عمومی اپلیکیشن گپ نیز عملکرد مجموعه‌شان را بسیار شفاف اعلام می‌کند و باور دارد که مجموعه آنها تنها اپلیکیشن پیام رسانیست که آمار لحظه به لحظه کاربران خود را در وبسایت رسمی‌شان منتشر می‌کند: « تا به امروز 2,767,626 نفر عضو مجموعه ما هستند که بیش از نیمی از آنها نیز از اعضای فعال ما به حساب می‌آیند.»

بسیاری از سازمان‌ها و ادارات و کانال‌های فعال پس از فیلتر تلگرام، بخاطر بخشنامه‌های دولتی و عوامل دیگر این بستر را ترک کردند، اما در این ماه‌های اخیر کم‌کم شروع به بازگشت کردند و بسیاری از مجموعه ها حالا دوباره در تلگرام فعال هستند. به نظر می‌رسد این عوامل نشان می‌دهد که فیلتر تلگرام آنچنان موثر واقع نشده و ریزش آمار کاربران پیام‌رسان‌های بومی نیز مهر تاییدی بر این ادعاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • enrix

    تو نسخه های دسکتاپ فقط تلگرامه که نمیدونم با چ زبانی نوشته شده که اینقد نرم و ساده و در عین حال پرامکاناته! ایتا هم هست ولی باگ بخصوص تو امکاناتش داره. زبان انگلیسی هم اکثره اپ ها مث بله ندارن اینم اضاف کنید

  • dariush_Ojabonian

    این مدیرعامل آی‌گپ چی میگه! دل پر از کی داره؟ دوست داره تمام پیامرسان‌ها رو ببندن و با مامور مردم رو مجبور به استفاده از برنامه اون‌ها بکنن!!؟ اما به خاطر کلام معقول مسئول پیامرسان بله٬ من این پیامرسان رو نصب می‌کنم. حمایت از کالای داخلی به شیوه‌ی زوری نمیشه. خصوصا وقتی این جمله از طرف عمال حکومت گفته میشه٬ به خاطر بی‌اعتمادی و خشم مردم از مسئولین٬ معمولا نتیجه‌ی عکس میده. برای این کار بهتره مسئولین از صدر تا ذیل٬ از کالای خارجی حمایت کنن تا بازار داخلی گرم بشه. اما عقلانیت به کل از حاکمیت رخت بسته. در کنار تحریم‌ها و فشار اون روی مامردم در عدم امکان استفاده از خدمات خارجی٬ وقتی مثلا به سراغ یک برنامه خارجی غیرتحریمی میریم و می‌بینیم که اون رو هم زمامداران ما فیلتر کردن٬ به اوج این حماقت پی‌ می‌بریم. حق مطلب همینه که دشمن ما همین جاست. و تمام مصیبت‌ها از ناکارآمدی و بی کفایتی متصدیان ۴۰ ساله اموره..

  • reza rajabi

    به نظرم بزرگترین اشتباه و خیانتی که به پیام رسان های داخلی کردن همین حمایت های احمقانه بود و البته قدرت زوری که دارند و بگیر و ببندهایی که می تونند سر پیام رسان های داخلی پیاده کنند، فقط می ذاشتن مستقل باشند و با قدرت مدیریت و هوشمندی خودشون رشد کنند بیشتر پیشرفت می کردن، من پیام رسان داخلی فقط بله رو نصب کردم (فکر کردم برای بانک ملیه یکی از دوستان با اصرار خواست نصب کردم!) تا وقتی که احترام برای مردم قائل نشن مردم بهشون اطمینان نمی کنند، سطح درک بعضی از مسئولین از یه بچه دبیرستانی هم کمتره متاسفانه

  • Reza Dark

    پیام رسانا داخلیتون بخوره تو سرتون
    فقط تلگرام و بس

  • آریا

    فقط یک دلیل داره. دسترسی حکومت به محتوای پیامرسان های داخلی بسیار راحت تر از پیامرسان های خارجیه. عقل سلیم حکم میکنه فاصله ات رو با این سیستم های فاسد حفظ کنی

  • Reza Asadi

    من نصب نمیکنم چون احساس امنیت نمیکنم

  • هایزنبرگ

    دوستان عزیزی که از پیامرسان های داخلی و یا هاتگرام و موبوگرام و تلگرام طلایی استفاده می کنید،تصور کنید که یک تیم حرفه ای هکری اطلاعات این پیامرسان هایی که به احتمال زیاد ارشیو چت های شما رو ذخیره کردند هک بکنه، و اون رو توی وب سایتی اپلود بکنه،و امکان دسترسی به چت های قبلی شما با استفاده از شماره تلفناتون برای همه ازاد باشه، اونموقع هستش که میفهمید امنیت سایبری یعنی چه!

  • sabiralihosaini

    با سلام من نمیدونم از کجا شروع کنم اما یه چیز رو یادآوری میکنم از اول من یادمه هرچی اینجا ممنوع باشه ملت عمداً میرن سراغش برعکس مابقی کشورها بطور مثال نوار کاست ویدیو ممنوع بود قشنگ یادمه همه مثل قاچاق جابجا میکردند و استفاده، دور عوض شد میگن دوره ی انفجار اطلاعات هست اما ظاهراً کسی دوست نداره ملت سطح سوادشون بره بالا مثلاً دوست دارن تا ابد احمق و کودن بمونن (بلانصبت)شاید ترس از این باشه اگر سطح علم ملت بره بالا به ضرر آنها باشه مگه امام علی (ع) نگفته که بر نسل جدید چیزی را از دوران خود تحمیل نکنید چون اون برای دوران تو متولد نشده.
    مثال دوم رو میتونم ماهواره رو مد نظر بگیریم اینقدر جمع کردن که از مونده هاش برای پراید جز بازیافتی استفاده کردند اما ملت همیشه در صحنه جدید میگرفت روز دوم نصب میکرد دقیقاً دنیای مجازی هم ادامه ی همین موضوع هاست .

    • آرش پارساپور

      اصولا ذات بشریت اینجوریه خواننده گرامی. اگر به همه ما از بچگی میگفتن مسواک زدن قدغن هست، مطمین باشین جمع می شدیم نصف شبها دور هم توی یک کوچه خلوت تند تند مسواک می زدیم. باطن اکثر انسان ها میل به قانون شکنی داره. و همین موارد نشون میده که ممنوع کردن چیزی تا حالا نتیجه چندان جالبی نداده و باید جور دیگری رفتار کرد.

    • enrix

      میشه منبع این حدیث حضرت علی ( ع) رو لطف کنید بنده هم فیض ببرم؟؟ من که هر چی گشتم پیدا نکردم

      • hamidic

        حدیث درسته منم قبلا شنیده بودم

      • sabiralihosaini

        آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده اند.


        لاتَقسِروا أَولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم؛

      • sabiralihosaini

        شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20، ص267، ح102

  • ruholah_rowzan

    آقاجان دلیل اصلی همینه که می گم و بس:
    توی تلگرام اکثر مخاطبانمون حضور دارن و میشه به راحتی از رسالت نرم افزار استفاده کرد. اما تو پیام رسان های دیگه، خلوته، کسی درست و حسابی نیست، معلومه آدم اونی که تقریبا همه توش هستن رو استفاده می کنه، حتی با وجود یکم سختتر بودن دسترسی!
    امکانات و بقیه چیزا جزئیاته

    • hamidic

      کدوم سختی تلگرامت رو اپدیت کن و با پراکسی وصل شو از روزی که فیلتر نبود هم سریعتر میشه

      • hamidic

        یک ربات به اسم پسکوچه، پراکسی اختصاصی میده که اصلا قطعی تو کارش نیست برو حالشو ببر
        Paskoochehbot

        • Bagherinia

          بسیار هم عالی

    • آرش پارساپور

      دقیقا حرف خیلی از کاربران این هست که فارغ از مسایل امنیتی و چیزای دیگه. اکثر دوستان و افرادی که باهاشون در ارتباط هستن رو در بستر تلگرام پیدا میکنن. موضوع اینکه چندین پیام رسان داخلی (7 تا به طور رسمی) مطرح شدند هم همین انتقاد رو از سوی کارشناسان داشت و گفتند که اینجوری کاربران پخش میشن توی چندین برنامه و کاربر دوست نداره برای ارتباط با هر شخص از اطرافیانش، جدا جدا پیام رسان های مختلف نصب کنه. در هر حال تا امروز سیاست های عمدتا اشتباه و بعضا درستی پشت این مدل های بومی بوده از نظر من هم که باید کمی تغییر پیدا کنه

  • amirhosein rasoulinia

    حالا کی جواب اون 10 میلیارد وام ها رو میده؟؟؟؟

    • آرش پارساپور

      البته 5 میلیارد بود و همه این 7 پیام رسان نگرفتند ولی اتفاقا توی صحبت با مسئولین این پیام رسانها درباره این موضوع هم صحبت شد و نگران بودند چرا که به زودی زمان بازپس گیری اون وام (البته اگر واقعا بازپس دهی در کار باشه) سر میرسه و این اپلیکیشن ها هنوز نتوانستند به جایی برسند که راحت و بی دردسر این مبلغ رو پس بدهند و شاید به مشکلاتی بر بخورند

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی