ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

واکنش خودروسازان به بازگشت شورای رقابت: ورشکست می شویم

در حالی شورای رقابت تا دو سال پیش مسئول قیمت گذاری خودرو بود که در آبان ماه سال 97 سازمان حمایت با تصمیم سران سه قوه مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد. البته در این تصمیم خودروسازان ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸  |  ۱۲:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در حالی شورای رقابت تا دو سال پیش مسئول قیمت گذاری خودرو بود که در آبان ماه سال 97 سازمان حمایت با تصمیم سران سه قوه مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد. البته در این تصمیم خودروسازان باز هم حق تعیین خودسرانه قیمت‌ها را نداشتند و باید تابع سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت‌ها می‌بودند. در آن مقطع رئیس سازمان گسترش گفته بود سازمان حمایت قیمت‌ها را تعیین می‌کند و این قیمت‌ها برای بررسی به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود.

پس از ورود دوباره شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو رئیس این شورا گفت: در پی مصوبه مجلس برای واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت، این موضوع در نشست شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قیمت گذاری خودرو

رضا شیوا اظهار داشت: در جلسه شورای رقابت، موضوع ورود دوباره شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو مطرح و بررسی خواهد شد. در مورد قیمت‌گذاری خودروها در جلسه شورا بحث می‌کنیم تا ببینیم که به چه نحوی باید این کار انجام شود.

شیوا ادامه داد: برای قیمت‌گذاری مجدد خودروها باید مواردی مانند تیراژ تولید خودرو، میزان تعهدات خودروسازان، محدودیت‌های موجود برای صنعت خودرو و همچنین روند عرضه خودرو مورد تحلیل قرار گیرد.
در پی عملی نشدن وعده خودروسازان و وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها، مجلس روز گذشته در مصوبه جدیدی، قیمت‌گذاری خودروها را دوباره به شورای رقابت سپرد و به این ترتیب خودروسازان دیگر نباید تعیین کننده قیمت باشند.

خودروسازان: ورشکست می شویم

حمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه با روزنامه ایران: زمانی که قیمت‌گذاری خودرو دست شورای رقابت بود خودروسازان 20 هزار میلیارد تومان زیان دیدند حال با ورود دوباره شورای رقابت به مسأله قیمت‌گذاری این زیان چند برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: با زیان دهی دوباره خودروسازان این صنعت دیگر نمی‌تواند سرپا بماند. با کاهش قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو ورشکسته می‌شود و این همان چیزی است که کشورهای تحریم کننده ایران، دنبال می‌کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت قیمت‌ها چه مسیری را دنبال خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند چرا که خودروسازان روند زیان‌دهی شان افزایش پیدا می‌کند و در جهت کاهش تولید حرکت می‌کنند. با کاهش تولید بازار با کمبود و گرانی بیشتر مواجه می‌شود.

احتمال افزایش قیمت مجدد خودروها در بلند مدت

این موارد در حالی مطرح می شود که، انجمن خودروسازان معتقد است که طرح حاشیه بازار اصلاً اجرایی نشد، اگر اجازه داده بودند که این طرح همانند دهه 70 اجرا شود، اکنون قیمت خودرو در بازار کنترل شده بود. نجفی منش درباره این‌که در این شرایط چه راهکاری وجو دارد، اذعان داشت: امید ما به شورای نگهبان است که با مصوبه مجلس مخالفت کند و اجازه ندهد صنعت خودرو وارد چالش جدیدی شود.

در صورت بازگشت شورای رقابت به ماجرای تعیین قیمت اما پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند چرا که خودروسازان روند زیان‌دهی شان افزایش پیدا می‌کند و در جهت کاهش تولید حرکت می‌کنند. با کاهش تولید بازار با کمبود و گرانی بیشتر مواجه می‌شود.

مناقشه بر سر علت وضع موجود

شورای رقابت معتقد است که زیان عظیم انباشه صنایع خودروسازی کشور ناشی از مدیریت ناکارمد منابع مالی است و می توان با حذف و کوچک سازی سازمان و زیرج مجموعه های دو خودروساز، بار دیگر دو شرکت را در مسیر سودآوری قرار داد، اما در سوی مخالف، خودروسازان و بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکل اصلی در بسته شدن مسیرهای واردات قطعه و مواد اولیه و افزایش نرخ ارز و تورم است و با وجود چنین شرایطی، قفل کردن قیمت ها توسط شورای رقابت می تواند آخرین میخ بر تابوت صنعت خودروسازی کشور باشد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد که بازار خودرو و مشتریان نهایی در بازی ای دو سرباخت گرفتار شده اند و متاسفانه مجموعه تصمیم گیرندگان مجلس و وزارت صنعت نیز نسخه ای موثر برای خروج از این تنگا ارائه نمی دهند. از این رو به نظر نمی رسد که بتوان به چشم انداز جاده مخصوص در میان مدت چندان امیدوار بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • mohammad2000a

    اگه شما رسالت رسانه ای دارید لطفا یک گزارش تهیه کنید از کسانی که باید خودرو تحویل میگرفتن ولی هیچ خبری نیست از تحویلش .من یک پژو 206 اس دی ثبت نام کردم که ماه مهر 97 تحویل میگرفتم بعد از چند ماه تاخیر و صدها بار تماس با نمایندگی و 096440 <در بهمن دعوتنامه صادر شد و بعد از تکمیل وجه از قرار تحویل 30 روزه بایستی خوودرو را در اسفند 97 تحویل میگرفتم ..الان 5 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ..حتی شکایت هم کردم و به هیچ نتیجه ای نرسیدم..این است عدالت و این از ایران خودرو

  • Armin Khani

    بازی موش و گربه راه انداختن! معلوم نیست دوباره چه گندی بالا آوردن که دارن اینجوری حواس ملت رو مثه آهنگ ساسی پرت میکنن!

  • zitanix

    جمهوری دلالی ایران

    • Armin Khani

      خعلی باحال گفتی

  • yahoo8317

    انقلاب دزدان بودو بس

  • ErfanMTI

    واکنش مردم:

    هوراااااااااااااا

    • Armin Khani

      هوراااااااااااااااااا ?

  • mehdi_peymaei

    الان برا ما یه سوال پیش میاد اگه قراره خودرو های داخلی کم بشه تکلیف خودرو سازی مثل مدیران خودرو و بهمن چیمیشه اونا قیمتاشون نباید کم بشه ؟

  • molavy

    الهی ورشکست بشید به حق همین روز های عزیز

    • Armin Khani

      شامول کردی خودتو؟؟ ورشکست بشه بعد تو میتونی قیمت رو کنترل کنی؟اداعی روشن فکری هم داری شما!

  • itookan

    به خودروسازان عزیز: شما برای ورشکست نشدن ۱۰۰ درصد روی جیب مردم حساب کردید. بابا یه ۱۰ درصدی هم روی مدیریت و خودتون هم حساب کنید لدفن!

  • Alireza Zare

    اینکه خیلی عالیه.
    شماها ورشکست بشید سلاح‌های کشتار جمعی یعنی همون لگن‌هایی که تولید میکینید بساطشون جمع میشه و یه ملتی خوشحال میشن.
    انشالله به زودی ورشکست کنید.

  • Qw We

    اولا ما از خدامونه ورشکست بشید


    دوما ورشکست نمی شید شما همتون از یک سفره نون‌می خورید

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی