اخراج دانشجوی هاروارد از آمریکا به خاطر محتوای شبکههای اجتماعی دوستانش
ماموران مرزی آمریکا یک دانشجوی هاروارد را به خاطر مطالب دوستانش در شبکه های اجتماعی، از این کشور اخراج کرده اند. حدود دو ماه پیش وزارت امور خارجه ایالات متحده قانون جدیدی را تصویب کرد که داوطلبان ...
ماموران مرزی آمریکا یک دانشجوی هاروارد را به خاطر مطالب دوستانش در شبکه های اجتماعی، از این کشور اخراج کرده اند.
حدود دو ماه پیش وزارت امور خارجه ایالات متحده قانون جدیدی را تصویب کرد که داوطلبان ویزای این کشور را به ارائه اطلاعات در مورد حسابشان در شبکه های اجتماعی مجبور می کرد. همان زمان برخی سازمان ها این قانون را ناکارآمد و غیرعادلانه خوانند اما وزارت خارجه از اجرای آن پاس پس نکشیده است. جدیدترین قربانی این سیاست نوجوانی فلسطینی به نام «اسماعیل عجاوی» است که در دانشگاه هاروارد پذیرفته شده بود.
ماموران «اداره گمرک و محافظت مرزی» پس از ورود اسماعیل ۱۷ ساله به فرودگاه بوستون از وی خواسته اند لپ تاپ و موبایلش در اختیار آنها قرار دهد. آنها پس از بررسی پنج ساعته این دستگاه ها شروع به پرسیدن سوال هایی در مورد مذهب، اعمال مذهبی و دوستان او در شبکه های اجتماعی کرده اند.
در نهایت ماموران به این بهانه که دوستانش مطالبی متضاد با منافع آمریکا را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند، ویزای وی را باطل و او را از ایالات متحده اخراج کرده اند. این در حالی است که اسماعیل در صفحات خودش از انتشار مطالب سیاسی خودداری کرده و حتی با این دسته از مخاطبانش هم تعاملی نداشته است.
عجاوی در حال تلاش برای دریافت دوباره ویزای آمریکا است و به همین منظور وکیلی را استخدام کرده اما او تنها کسی نیست که با این چالش ها دست و پنجه نرم می کند.
به گفته «کمیته ضد تبعیض عربی-آمریکایی» ماموران مرزی در مورد دانشجویان مسلمان و عرب سختگیری بیشتری به خرج می دهند تا حدی که ممکن است این افراد به خاطر محتوای دیگران هم دچار دردسر شوند. پیش از این ویزای یک مهاجر دیگر هم به خاطر تصویری که کاربران دیگر در گروه واتس اپ منتشر کرده بودند، باطل شده بود.
مشکل قانون مذکور این است که افسران تفاسیر مختلفی از ارتباط و تعامل در شبکه های اجتماعی دارند که دست آنها را در تایید یا ابطال ویزای مهاجران باز گذاشته اما برای مسافران حق و حقوق چندانی در نظر نگرفته است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

مثل اینکه بالاخره اونجا هم پلیس امنیت اخلاقی راه افتاده
آمریکا پدر ملت رو درآورده و حتی به دارو هم رحم نکرده و تحریم کرده بعد اینجا ببین چقدر طرفدار دارن این آمریکایی ها!!! ببین چیکار میکنه رسانه! جای اینکه بکوبن رو طبل حریم خصوصی اومدین میکوبین تو سر این یارو که انداختنش بیرون؟؟ یعنی شما فقط ادعای روشن فکری دارید ولی در اصل روغن فکر هستید
خدایان حریم خصوصی
کامنت های جالبی گذاشتند دوستان!
به نوجوان دیپورت شده حمله کردن! هر کی ندونه فکر می کنه بچه های تگزاس هستند، همه می دانیم از کجا ناراحت هستید ما هم عذاب میکشم دلیل نمیشه به هر کس میرسیم حمله کنیم..
دقیقا همینکاری که ما با یهودیا و بهایی ها میکنیم
یا دو تابعیتیا
دقیقا کار درستی انجام دادن . فردا همین میشه یکی از اون انتحاری های عزیز . در ضمن مگه آریگا جیز و نجس و اینا نیست ، مسلمین عزیز چرا فرت و فرت تشریف میبرن بلاد کفر آمریکایی
به خاطر اینکه بهترین امکانات ، اینترنت و خدمات رو داره.... و دانشگاه ، و آزادی های مدنی خاصی داره و مطمئن باش اگه نداشت نمیرفتن اونجا
واقعا؟؟ پس چرا ممالک اسلامی که با اسلام ناب محمدی اداره می شوند از این امکانات ندارن؟؟
این عزیزان مسلمون که اعتقاد دارن آمریکا بی شرفترین کشور رو کره زمینه و ظالمترین حکام رو داره واسه چی میرن اونجا؟ بمون تو همون فلسطین خب!
مورد دیگه هم اینه که داستان از قول چه کسی نقل شده؟ اگه از قول همین شخص باشه که اعتبار خاصی نداره چون ممکنه این داستان رو سر هم کرده باشه تا حمایت عمومی رو جلب کنه.
اما در کل با توجه سوابق درخشان هم کیشان این عزیز دل، آمریکا جانب احتیاط رو رعایت کرده و نمیشه بهش اعتراض کرد.
ضایع است برای بیرون انداختن یا کاهش مهاجرهاست.....بخصوص بعد از بیرون اومدن نصف و نیمه از یونیسف دیگه خیلی وقته حتی ظاهری کمکی به سازمانهای مردم نهاد نمیکنه یا هم با کلی منت و اینا