ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از سیلندر گاز مایع برای سوخت خودرو ممنوع است

براساس آمار و ارقام در حدود نیمی از ظرفیت سوخت رسانی جایگاه های CNG در کشور خالیست و در پی افزایش 200 درصدی قیمت بنزین آزاد ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای تبدیل خودروهای تک سوز ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۱۸ دی ۱۳۹۸  |  ۱۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

براساس آمار و ارقام در حدود نیمی از ظرفیت سوخت رسانی جایگاه های CNG در کشور خالیست و در پی افزایش 200 درصدی قیمت بنزین آزاد ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای تبدیل خودروهای تک سوز (بنزینی) به خودروهای دوگانه سوز با گاز CNG به شدت افزایش یافته و به مرز 30 هزار درخواست در هر روز رسیده است. در همین رابطه علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در مصاحبه با وب سایت وزارت نفت توضیحاتی را در خصوص هزینه و شرایط گاز سوز کردن خودروها اعلام کرده است.

به گفته آقای محمودیان: «متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (irngv.ir) مراجعه کنند و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

وی افزود: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند و طبیعتا اولویت با افرادی خواهد بود که زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.»

البته قیمت تجهیزات و هزینه نصب ادوات مختلف مربوط به گازسوز کردن خودروها ثابت است و ریسک گران تر شدن این تجهیزات در کوتاه مدت وجود ندارد. به گفته رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین، بسته به نوع خودرو هزینه ای بین 2.5 الی 4.5 میلیون تومان برای تبدیل خودروهای تک سوز بنزینی به خودروهای دوگانه سوز صرف می شود و کارخانجات داخلی تولیدی این تجهیزات نیز هم اکنون همزمان با افزایش تقاضا به صورت دو شیفت مشغول تولید هستند. همچنین کارگاه های مربوط به تبدیل خودرو ها و نصب ادوات مربوطه نیز رو به افزایش بوده و تعداد آن ها از 250 واحد فعلی به 380 واحد ظرف یکماه آینده خواهند رسید. همچنین در صورت تقاضا احتمال افزایش تعداد کارگاه های نصب CNG به حدود یک هزار واحد نیز وجود دارد.

دوگانه سوز

با این وجود، مسئولان تاکید می کنند که نصب قطعات حساس سیستم گازسوز و پروسه تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز حتما باید در واحد های مجاز انجام شود و متقاضیان باید از مراجعه به کارگاه های غیر مجاز خودداری نمایند چرا که احتمال رعایت نشدن استانداردهای سخت گیرانه ایمنی در این کارگاه ها وجود دارد که می تواند به وقوع حوادث بسیار تلخی منجر شود.

دیجیاتو: علیرغم افزایش طبیعی تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز باید تاکید کرد که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از سوخت گاز به صورت گاز طبیعی مایع (LPG) انجام می شود و استفاده از گاز فشرده CNG چندان رواج ندارد. این نوع گاز به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود چندان با موتورهای تک سوز بنزینی سازگار نیست و باعث تسریع روند آسیب دیدگی نشیمن گاه سوپاپ در سرسیلندر می شود.

همچنین شلوغی بیش از حد جایگاه های CNG در طول دوران قبلی هدفمندسازی یارانه ها باعث شده بود تا پروسه سوخت گیری ساعت ها به طول انجامد و همین عامل نیز در بلند مدت منجر به کاهش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز شد، به شکلی که خودروسازان در طول یکسال گذشته عرضه این خودروها را در بازار کاهش داده اند و در پی افزایش قیمت بنزین نیز، ظرف روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز در بازار هستیم.

تمام خودروهای عمومی کشور برای دوگانه سوز شدن کمک بلاعوض می‌گیرند [به روز رسانی- آذر 98]

شورای اقتصاد در جلسه فوق العاده خود با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت برای دوگانه سوز کردن بیش از یک میلیون و چهارصد هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربر های شخصی موافقت کرد.

چه خودروهایی می توانند در طرح تبدیل موتور بنزین سوز به پایه گاز سوز ثبت نام کنند؟ [به روز رسانی- دی 98]

معاون مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: خودروهایی که مصرف بنزین بالایی دارند می توانند در طرح تبدیل موتور به پایه گاز سوز ثبت نام کنند.

حمید قاسمی ده ‌چشمه معاون مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: تمام افرادی که متقاضی دوگانه سوز کردن خودرو هستند می توانند به سایت IRNGV مراجعه کنند. در این سامانه به صورت اتوماتیک مراحل ثبت نام انجام شده و قبل از اینکه رانندگان مشخصات شخصی خودرو را وارد کنند سامانه آن‌ها را به سمت کارگاه تبدیل یا کارخانه سازندگی هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: «پیامک این سامانه به صاحب و مالک خودرو ارسال می‌شود البته هم اکنون در حالت دسته‌بندی این پیامک ها هستیم تا به نوبت به کارگاه های مجاز گازسوز کردن خودروها معرفی کنیم.»

این مقام مسئول با پاسخ به این سوال که چه خودروهایی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند؟ توضیح داد: «خودروهایی نظیر وانت‌های سبک و سنگین، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربر های شخصی که مصرف بنزین بالایی دارند، شامل طرح تبدیل موتور به پایه گازسوز هستند.»

استفاده از سیلندر گاز مایع برای سوخت خودرو ممنوع است [به روز رسانی]

مدیرکل استاندارد ایلام اعلام کرده است: «استفاده از گازهای مایع به عنوان سوخت خودرو ممنوع و مسئولیت عواقب خطرناک آن بر عهده مصرف کننده است.
مهناز همتی گفت: استفاده از گاز مایع سیلندری به عنوان سوخت خودرو کاری غیرایمن و بسیار خطرناک بوده چرا که این گاز فقط جهت سوخت لوازم خانگی گازسوز بوده و استفاده از آن به عنوان سوخت خودروهای شخصی ممنوع است.»

وی با بیان اینکه مسئولیت حوادث ناشی از این استفاده غیرمجاز بر عهده مصرف کننده خواهد بود، افزود: «متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای به صورت غیر قانونی و غیر ایمن در مکان‌های غیر مجاز اقدام به سوخت گیری خودروهای شخصی از طریق تخلیه سیلندرهای گاز مایع می‌نمایند که این عمل بسیار خطرناک و حادثه ساز است.»

مدیرکل استاندارد ایلام یادآور شد: «بر اساس مقررات سازمان ملی استاندارد ایران این عمل غیر قانونی بوده و مسئولیت حوادث ناشی از استفاده غیرمجاز از گاز مایع سیلندری به عهده مصرف کننده خواهد بود.»

همتی اضافه کرد: «در صورتی که تاسیسات سیلندر پرکنی تحت پوشش اداره کل استاندارد اقدام به عرضه گاز مایع جهت شارژ در خودروها نمایند (به جز خودروهایی که با مجوز قانونی در جایگاه مربوطه شارژ می شوند) این اداره کل برخورد قانونی لازم را به عمل می‌آورد.»

همتی از شهروندان خواست با توجه به اینکه معمولا این عمل خلاف قانون در مکان‌های ناشناخته و در کنار جاده‌ها انجام می‌شود، به دلیل خطرات جدی این عمل از انجام شارژ گاز مایع در خودروها جدا خودداری کنند.

وی نسبت به گازسوز کردن خودروها در مراکز غیر مجاز هشدار داد و افزود: «با توجه به اینکه بعد از طرح سهمیه بندی بنزین ‌توجه مالکان خودرو به سمت گازسوز کردن خودروها جلب شده است لذا برای دوگانه سوز کردن خودروها از مکان های مجاز و قانونی و معتبر اقدام کنند تا جلوی حوادث احتمالی در این زمینه را بگیرند.»

ممنوعیت عرضه CNG به خودروهای غیراستاندارد [به روز رسانی - اسفند ۹۸]

سعید قیصر مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور، درباره خودروهایی که به صورت غیرمجاز نسبت به نصب مخزن CNG اقدام می‌کنند، گفت: خودروهایی که به صورت غیرمجاز نسبت به دوگانه‌سوز اقدام می‌کنند، قطعا در آینده نزدیک جایگاه‌های CNG از ارائه سوخت به این خودروها خودداری می‌کنند.
وی ادامه داد: شرکت پخش به دنبال این است که جایگاه‌های CNG را آنلاین به سامانه مدیریت معاینه فنی کشور (سیمفا) متصل کند تا خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، از سوخت‌گیری این خودروها جلوگیری شود.مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور گفت: خودروهایی که قصد دوگانه‌سوز شدن دارند، در کارگاه‌های مجاز نسبت به نصب مخازن و تبدیل خودروها به دوگانه سوز اقدام کنند و گواهی سلامت دریافت کنند تا از مراکز معاینه فنی بتوانند تأییدیه معاینه فنی را دریافت کنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر دو میلیون خودرو فاقد گواهی سلامت هستند و قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد که تاکنون متأسفانه وقفه‌ای در این خصوص رخ داده است.
مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور تأکید کرد: این تعداد از خودروها که فاقد گواهی سلامت هستند، نمی‌توانند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و در  آینده‌ای نزدیک توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند.
وی ادامه داد: بنابراین هر چه سریع‌تر خودروهایی که گازسوز شده‌اند و گواهی سلامت دریافت نکرده‌اند، باید نسبت به دریافت این گواهی اقدام کنند و در اسناد مالکیت خودروها نیز دوگانه‌سوز لحاظ شود تا بتوانند از معاینه فنی استفاده کنند و توسط پلیس نیز جریمه نشود.
قیصر یادآور شد: در حال حاضر به طور کافی کارگاه‌های مجاز نصب مخازن دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد و در مراکز معاینه فنی، خودروها دوگانه‌سوز نمی‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • 007007

    دوستان میخوام سوخت پرایدمو ال پی جی کنم. نظرتون چیه در مورد گاز ال پی جی

  • pouya20

    دوستان گرامی. با سلام. من عموما مطلبی نمینویسم ولی فکر کردم ممکنه این مطلب اطلاع رسانی کنه:
    1 - گاز CNG برای اکثر موتورها سوخت مناسبی نیست . بهترین متوری که میتونی با CNG کنار بیاد موتور EF7 هستش که اصلا برای کارکرد با گاز طراحی شده. بقیه موتورها مثل TU5 و XU7 با گاز خشک مشکل دارند.
    2 - دلیل اینکه از LPG در ایران استفاده نشد اینه که LPG خودش یکی از مشتقات نفته و سوزوندنش از بنزین گرونتر در میاد! :) ابتدا رفتن سمت LPG و بعد متوجه شدن چه اشتباهی کردن و جهت رو به CNG تغییر دادن داستن. کلا مواظب باشید با تصمیم شتاب زده خودتون رو دچار مشکل نکنید.

  • ali_mlk

    لطفا یه تحقیقی در مورد آبسوز کردن خودرو که این روزها تبلیغش توی فضای مجازی هست بکنید، که نوشته توسط محقق ایرانی اختراع شده و با 50 درصد بنزین و 50 درصد آب کار میکنه، اسم سایتشم آبسوز دات کام هستش، لطفا تحقیق کنید و یه مقاله بنویسید تا اگه واقعا خوبه و کارایی داره و آسیب به موتور نمیرسونه انجام بدیم، با تشکر

  • آریا

    یه الاغی یه سنگ تو چاه میندازه هزارتا عاقل نمیتونن درش بیارن

  • Mohammad

    یکی این وسط دروغ میگه میری میگی هزینه دو گانه کردن چقدر میشه طرف میگه ۵ میلیون تومن برا پراید حالا شما میگین هزینه بین ۲ تا ۵
    ???

  • علی

    چرا فکر می‌کنید هر موتوری می‌تونه با گاز کار کنه؟ پدر موتور رو در میارین لعنتیا

  • digiato-2019

    کامنت ها رو پاک نکن

  • digiato-2019

    به نظر من ايران هم بايد به ۲ بخش تقسيم شود. عده اى به عزادری و دین داری کشور رو تشکیل بدن همون جمهوری اسلامی
    عده اى هم دولت سکولار در شادی و پیشرفت زندگی کنن
    اما اسلام گرايان مخالفند ی نفره نیست به اینها (جمهوری اسلامی) بگه مگه توی ایه کرسی ننوشته در انتخاب دین اجباری نیست
    یاد نخوندی یا درکی از قران نداری یا خود خواه هستی
    خیلی دوست دارم از این کشور فرار کنم

    • peyman57

      سکولار همون گروه اول میشه که گفتی. جفتش یکیه داداش.
      خواستم بگم گوگل کن ولی قطعه

      • 007007

        سکولار جدایی دین از سیاسته

      • Azoic

        به اینا بحث علمی توضیح نده داداش اینا فقط توهم میخوان

      • رضا

        سکولار که جدایی دین و سیاسته، با مورد اول یکیه؟

  • Erfanalone۹۲

    فکر نمیکنم

  • sarah

    اینقد sms تبلیغاتی از طرف اپ های داخلی برام اومد (نماوا، آیگپ ... و بقیه جاسوسی ها) کدوم بی شرفی شماره های مردمو فروخته به اینا؟
    مگه قرار نبود دیگه sms تبلیغاتی نیاد

    • naser gh

      فرصتی بسیار مناسب برا خودنمایی این اشغالاست هرچقدر میخوان اس بدن مردم به ... نمیگیرن این اس هارو

    • rahbari

      همون ببشرفی که خبر نداره اینترنت کی قراره وصل بشه.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی