ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصوبات شورای عالی فضای مجازی؛ تصمیمات جدید برای سرعت اینترنت و تولید موبایل ایرانی

روز شنبه ۱۲ بهمن، در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصمیمات مهمی در خصوص فضای مجازی، اینترنت، اقتصاد دیجیتال گرفته شد. شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده است که تا سال ۱۴۰۴، صد درصد جمعیت ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۱۳ بهمن ۱۳۹۸  |  ۱۱:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

روز شنبه ۱۲ بهمن، در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصمیمات مهمی در خصوص فضای مجازی، اینترنت، اقتصاد دیجیتال گرفته شد. شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده است که تا سال ۱۴۰۴، صد درصد جمعیت کشور به اینترنت پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشد و همچنین سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور به ۱۰ درصد برسد. اما نکته دیگر اینکه در این جلسه همچنین معین شد که تولید گوشی ساخت داخل نیز به ۲۰ درصد مصرف گوشی‌های کشور برسد.

بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر کرده، اهداف جدیدی برای شبکه ملی اطلاعات مشخص شده است که بر همین اساس، پوشش صد درصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند موبایل با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه باشد. همچنین مقرر شده است که تا سال ۱۴۰۴، ده درصد از جمعیت ایران به خدمات فیبر نوری منازل یا 5G متصل شوند.

در این جلسه همچنین مقرر شد حداقل ۳ قطب مرکز داده در سه استان کشور ایجاد شود تا شبکه متوازنی در سراسر کشور به وجود بیاید. گفتنیست تا به امروز یک قطب داده در منطقه اقتصادی پیام توسط بخش خصوصی در حال راه‌اندازی است و مراکز تبادل ترافیک اطلاعات نیز در تهران و شیراز و به زودی در تبریز وجود خواهند داشت.

در جلسه شورای عالی فضای همچنین مقرر شد کسب و کارها از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار باشند؛ سرعتی که برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ توسط فیبر نوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت و آخرین آمار رگولاتوری نشان می‌دهد کاربران این فناوری در کشور زیر یک درصد هستند.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی همچنین اعلام شد سهم اقتصاد دیجیتال تا سال ۱۴۰۴،  ده درصد اقتصاد کشور را شامل شود؛ موضوعی که وزیر ارتباطات نیز آن را در توییتر خود بازنشر کرد و آن را اولین گام هدف‌گذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارت آپی ایران تلقی کرد. موضوعی که البته مورد انتقاد فعالین جامعه استارتاپی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات همچنین در رشته توییت خود از «باید»های دیگری نیز گفت که ظاهراً در مصوبات جلسه دیروز بوده‌اند (سایت شورای عالی فضای مجازی هنوز هیچ خبری از جلسه دیروز منتشر نکرده است). یکی از همین موارد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۲۰۰ میلیون یورویی در سال است. این در حالیست که خود وزیر ارتباطات حجم سرمایه‌گذاری کنونی را ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است. با این حال جهرمی به جذب سرمایه از بورس امیدوار است؛ امیدی که البته شرکت‌های بزرگ فناوری در ایران هم به آن چشم دارند.

اما یکی از تصمیمات مهم شورای عالی فضای مجازی در جلسه دیروز، این بود که گوشی‌های موبایل ساخت داخل باید ۲۰ درصد از مصرف کشور را تامین کنند. فاصله‌ای که در حال حاضر به شدت زیاد است و مشخص نیست دولت و حاکمیت آیا می‌توانند بدون محدودسازی واردات موبایل، به چنین هدفی دست پیدا کنند یا خیر.

آمار ۲۰ درصدی گوشی‌های تولید داخل در حالی اعلام می‌شود که سهم این گوشی‌ها در بازار فعلی ناچیز است و این آمار می‌تواند از طریق اجرا شدن سناریو‌های مختلفی که در این مطلب بیشتر به آن پرداخته شده محقق شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Mohammad amirseifi

    شما اینترنت رو قطع نکن لازم نیست سرعت ببخشی جناب محترم،آبان ماه رو یادمون نرفته که یک هفته اینترنت رو قطع کردید.
    در ضمن شما تجهیزات لازم رو برای دادن سرعت بیشتر ندارید،یعنی اگه بخواهید هم نمیتونید پس اَلَکی وَعدِه نَدید

  • shadmehr12

    یه فکری به حال خودروها کنید که هفته ای 700 نفر کشته نشند! موبایل و اینترنت بخوره تو ملاجتون

  • Reza Molodi

    من واقعا موبایل ایرانی رو نمی فهمم، اینا از ماجرای هواووی درس نمیگیرن؟؟ سیستم عامل برپایه اندروید؟؟ توکه میخوای بسازی، یا نساز یا هسته لینوکس رو بردار باهاش بساز، خدایی علاوه بر اختلاص، اینا هم دردسر

  • MEysam

    چقد ساده اید اولا که هیچکدوم از اهدافی که در مورد بستر اینترنت تعریف شده محقق نمیشن به دلیل تحریمای زیاد
    ثانیا فقط میخوان ارز دیجیتال استخراج کنن برای دور زدن تحریم ها

  • Ahmad

    باید این بشود باید آن بشود . چگونه ؟ معلوم نیست

  • herogame

    ما 40 ساله همینجوری فریب خوردیم و می خوریم ملت ساده لوح و ساده و بدبخت

  • aminapple20

    اگه گوشی به سرنوشت خودرو دچار نشد... خدایا خودت ظهور کن

  • Javad Fathi

    چطوری میخواین همچین کاری کنید؟
    یا اول مثل ادم اینترنت رو درست کنید یا اول موبایل.
    باهم هرجور نگا کنی نمیشه.
    مخصوصا با نگاه به سهم ناچیز موبایل ایرانی و حتی نبود کلی اینترنت در بعضی نقاط کشور.

  • mamadreza

    خداروشکر موبایل هم داره میشه مثل خودرو، ارزون که تولید نمیکنن، احتمالا وارداتی هارو گرون میکنن که رقابتی نباشه

    • noisymind

      الان خیلی ارزونه؟ یک گوشی تاپ که دو سال پیش فوقش 3-4 تومان بود رو الان باید 15 تومان پولش رو بدی!!!!

  • کتیبه سپید

    دیگه رنگی نداره دولتمردان عزیز... این حناها دیگه رنگی نداره. هر دو جناحتون مثل هم هستین

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی