ماجرای یک فرکانس؛ همه چیز درباره باند ۷۰۰ و ۸۰۰ که بلااستفاده در اختیار صداوسیما است
سالهای زیادی است که وزارت ارتباطات در دولتهای مختلف بر سر آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز که در اختیار صدا و سیما قرار دارد، انتقادهایی مطرح می کند. انتقادات وزارت ارتباطات در دولت ...
سالهای زیادی است که وزارت ارتباطات در دولتهای مختلف بر سر آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز که در اختیار صدا و سیما قرار دارد، انتقادهایی مطرح می کند. انتقادات وزارت ارتباطات در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از پیش شده و حالا این موضوع با توجه به نیاز مبرم به افزایش کیفیت و سرعت اینترنت به خاطر شرایط مربوط به کرونا، بار دیگر مطرح شده است. اما ماجرا دقیقا چیست؟
در ابتدای امر باید گفت هر چه میزان ترافیک، مصرف داده و حتی مکالمههای تلفنی در کشور بالا برود، نیاز است که منابع در اختیار اپراتورها نیز به تناسب آن افزایش پیدا کند. اپراتورهای موبایل در حال حاضر (که مصرف اینترنت موبایل کشور چندین برابر حد معمول شده) موفق شدهاند این افزایش ترافیک را مدیریت کنند اما این موضوع هم تا حدی مقدور است. از یک مرحله به بعد، اختصاص باند فرکانسی خاصی نیاز است؛ موضوعی که وزیر ارتباطات کشور نیز در توییتی به آن اشاره کرده است.
تعهدی که با ۵ سال تاخیر هم انجام نشده است
باندهای زیر یک گیگاهرتز دارای برد زیادی هستند و وزارت ارتباطات معتقد است که استفاده از این باندهای فرکانسی میتواند برای توسعه شبکههای تلفن همراه در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق روستایی و کم جمعیت، مورد استفاده قرار بگیرد. این باور تنها به وزارت ارتباطات برنمیگردد و اتحادیه بین المللی مخابرات نیز از سالها پیش به تمامی سازمانهای تلویزیونی سطح جهان پیشنهاد کرده است این فضای فرکانسی را آزاد و در اختیار اپراتورهای موبایل بگذارند چرا که دیجیتالی شدن تلویزیونها و استفاده از فناوریهای ماهوارهای جایگزین به مراتب بهتری برای این فرکانسها است.
در واقع درسال ۲۰۰۶ که این مقررات تحت عنوان GE06 (ژنو ۲۰۰۶) تصویب شد، نمایندگان ایران از سازمان رگولاتوری (وزارت ارتباطات) و سازمان صداوسیما هم آن را امضا کردند. در آن زمان «علی عسگری» معاون فنی وقت صداوسیما که هم اکنون رئیس سازمان صداوسیما است، بر این موضوع صحه گذاشت ولی تا به امروز این وعده عملی نشده است.
براساس توافقنامه GE06 اتحادیه بین المللی مخابرات، ۱۲۰ کشور از جمله ایران متعهد شدند تا ۱۷ مه سال ۲۰۱۵ میلادی پخش رادیو تلویزیونی خود را به طور کامل از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کنند. براساس این توافقنامه بین المللی، ایران متعهد شده بود تا تاریخ ۲۷ خرداد ۹۴ تکه باندهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز را آزاد کند تا امکان استفاده عادلانه از این منبع کمیاب ملی برای اپراتورهای مخابراتی کشور فراهم شود.
باید گفت این باندها به واسطه پوشش بسیار وسیع تر خود نسبت به سایر باندهای فرکانسی، برای اپراتورهای همراه کشور ارزش بسیار زیادی دارند. به زبان ساده میتوان ادعا کرد امروز با این باندهای فرکانسی مناطق مختلف کشور با دردسر و هزینه بسیار کمتری تحت پوشش خدمات اپراتورهای همراه قرار خواهند گرفت. در واقع یک اپراتور میتواند با استفاده از این باند فرکانسی، تا ۴ برابر هزینههای خود را کاهش دهد چون میتواند در مناطق کم جمعیت، پوشش آنتندهی بسیار بیشتری داشته باشد و نیاز به نصب دکلهای بیشتر و خرید تجهیزات نیست.
استفاده ناچیز صدا و سیما از فرکانسهای ۷۰۰ و ۸۰۰
هماکنون پخش دیجیتال و آنالوگ صداوسیما زیر باند فرکانسی ۶۹۰ مگاهرتز است و بر اساس صحبتهای مسئولان وزارت ارتباطات، حداکثر استفادهای که صدا و سیما از کل باند دارد به ۱۵ درصد میرسد. با این حساب بقیه آن قابل آزادسازی و استفاده در بخشهای دیگر است.
وزارت ارتباطات تاکید دارد که تخلیه کردن این باندها هزینهای هم برای صدا و سیما ندارد چرا تکه باندهای فرکانسی مورد بحث بین این دو نهاد، هماکنون خاموش است و صداوسیما از آنها استفادهای نمیکند.
وزارت ارتباطات همچنین باور دارد که «این باندها از نظر ملی با ارزش هستند. اگر از این باندها در این حوزه استفاده نشود، در حوزههای دیگر هم استفاده نخواهد شد. اساساً ترند تکنولوژی در دنیا نشان میدهد که این باندها برای خدمات موبایلی هستند.»
مزایده، راه حل جدید مجلس
با توجه به دیجیتالی شدن شبکه پخش همگانی صدا و سیما که در همه جای دنیا و از جمله ایران رخ داده است، حالا بخش اعظمی از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که قبلا برای سرویس آنالوگ پخش همگانی استفاده میشد، آزاد شده ولی کماکان به طور بلااستفاده در دستان صدا و سیما قرار دارد. برای حل این مشکل اما نهادهای مختلفی از جمله مجلس و شورای امنیت ملی وارد عمل شدهاند که البته ورود مجلس به ماجرا، نتایج مختلفی در برداشته است. به عنوان مثال در سال ۹۷ کمیسیون تلفیق، مصوبه آزادسازی فرکانسها را رد کرد و در سال ۹۸ نیز صحبتی در این باره به میان نیامد، اما در لایحه بودجه امسال صحبتهایی مبنی آزادسازی این باند به میان آمده است.
مرکز پژوهشهای مجلس با الحاق یک بند به تبصره ۱۸ (مدیریت باندهای بسامدی ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز) برای آزادسازی این فرکانس در بررسی لایحه بودجه ۹۹ ارائه کرده و در آن پیشنهاد برگزاری یک مزایده را داده است. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سلسله بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد داده که در اجرای مواد (۳)، (۶۷)، (۶۸) و (۶۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صداوسیما سیما مکلف به تخصیص دوباره و برگزاری مزایده اجاره باندهای فرکانس تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و واریز درآمد حاصله به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶ شوند.
البته در لایحه جدید مجلس مبنی بر پیشنهاد برگزاری مزایده برای کنترل این فرکانسها تاکید شده تجربه جهانی نشان داده گذر فرکانسی از پخش تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال دسترسی بسیاری از مناطق محروم به شبکههای تلویزیونی را با مشکل مواجه ساخته است. مشکلاتی که در این طرح به آن اشاره شده البته با توجه به دیجیتالی شدن تمام و کمال صدا و سیما به نظر میرسد امروزه روز چندان محلی از اعراب ندارند.
اولین تخصیص تکهباندهای طیف ۷۰۰ به خدمات موبایل در جهان مربوط به سال ۱۹۸۹ میشود که موجهای آنالوگ موبایل در آمریکا توسعه یافت و کانالهای ۷۰ تا ۸۳ این طیف در اختیار امواج آنالوگ موبایل قرار گرفت. گفتنیست در همین کشور هم در سالهای گذشته و همزمان با فرایند دیجیتالی شدن شبکههای تلویزیونی «کمیته ارتباطات فدرالی ایالات متحده آمریکا» اقدام به برگزاری مزایدهای برای واگذاری سراسری این باند در قالب فرایندی ۱۲ مرحلهای برای اپراتورها کرد تا متقاضیان شرکت در مزایده نزدیکترین پیشنهاد برای اختیار کردن تکه باند مورد نظر را داشته باشند. در همین راستا راهکار مزایدهای که توسط مجلس اعلام شده هم به نظر منطقی میرسد؛ هرچند نباید فراموش کرد قوانین رگولاتوری در همه جای دنیا متفاوت است.
سوت پایان نامشخص
باند فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز میتواند محدوده وسیعی را پوشش دهد، بنابراین میتوان از آن برای پوشش اینترنت در جادهها یا مناطق روستایی استفاده کرد. البته ناگفته نماند آزادسازی فرکانس های ارزشمند نسل دوم (2G) هم می تواند راهکار دیگری برای ارتقاء ظرفیت شبکه موبایل و افزایش سرعت اینترنت کاربران باشد.
در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا واگذاری تکه باندهای پایین تر (نظیر باند ۶۹۴-۶۱۴ مگاهرتز) برای موبایل و 5G مدنظر قرار گرفته شده، در کشور ما هنوز در تکه بالای باند (۸۶۲-۷۹۱ مگاهرتز) بین دو نهاد اختلاف نظر وجود دارد و معلوم نیست این اختلاف نظر چند ساله در نهایت به کجا ختم خواهد شد و آیا پیشنهاد جدید مجلس مبنی بر به مزایده گذاشتن این باندها میتواند کار را یکسره کند یا خیر.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.





صدا و سیما هم برای خودش یه امپراتوری جداست توی این مملکت
خیلی کامل و جلمع و روشنگر بود ... متشکرم
خدایا ما را از دست این عرازشه نجات بده
بلند بگو الهی امین
بچه های سپاه و بسیج شبانه روزی دارن برای این کشور کار میکنن و به جای تشکر کردنتون از اونها اینم پاسخ خوبی هاشونه،سپاه بود که کشور رو به این خوبی و با این کیفیت خوب نگه داشته وگرنه اگه دست کسایی مثل محمد رضا شاه بود ایران رو میبخشید به اعراب،پس به جای توهین،از سپاه تشکر کنید
تا وقتی ما اسیر واژه ها باشیم و هر بحث منطقی را از دیکشنری لات بازی جواب بدهیم هر روز بدتر از دیروز خواهیم شد
الان دو تا جریان در کشور است جریان اول که جریان جامه دریده غرب گدا است که قبلا هم می شناختیم اما جریان جدید دوم که خیلی هم خطرناک است و تازه قدرت گرفته جریان شیعه انگلیسی است که متاسفانه در اکثر رسانه ها دست های اختاپوسی اش را دراز کرده روش همونه "مارپیچ سکوت" ظاهر فرق کرده .
وظیفه این جریان این است که بدور از ادا اطوار غرب گدا ها و ازادی بیان بازی هر تفکر و نظری که طبق نقشه فیک نباشد سرکوب کنند مثلا اگر شب نیت کردند مردم شاد باشند دیگه باید شاد باشی مادرو پدرت هم مرده باشد باید مثل میمون بخندی و کف بزنی
باید خیلی مواظب بود چون این جریان هم مثل جریان غرب گدا از طریق قسمت نظرات توییتر و اینستگرام و مخصوصا قسمت نظرات سایت های جوان پسند مثل همین سایت با چند تا اکانت فیک هر نظر روشنگر و راهگشایی را سرکوب می کنند مثل اون شاهزاده ای که بقیه باید کتکش را بخورند و با این وجود که جواب را بلدی یکی را باید غلط بزنی تا شاهزاده شاگرد اول بشود خلاصه خیلی حواستان باشد
هرچی میکشیم از این دوستداران غربه
برخلاف تصور القایی که می گوید صدا سیما مخاطب ندارد من معتقدم مخاطبین صدا سیما بیشتر هم شده اند و اتفاقا مخاطبان خارجی زیادی هم دارد نشون به ان نشون کافی است صدا سیما یک سوتی بدهد قبل خود صدا سیما کل کانال ها و شبکه های داخلی و خارجی ان را جار می زنند
مشکل صدا سیما مخاطب نیست مشکل صدا سیما هوشمند نبودن ان است در تمام دنیا ما یک پخش زنده داریم که به صورت سنتی وجود دارد و اتفاقا ظاهرا این پخش زنده هم در خارج مخاطب زیادی ندارد اما قسمت دوم پخش هوشمند است یعنی برنامه های تلوزیون در اینترنت یا شبکه هوشمند پخش می شود که قسمت عمده ای از مخاطبان هم مربوط به این قشر هستند
صدا سیما اکنون تنها رسانه نیست ولی قطعا یکی از رسانه های مهم و تاثیر گذار است علت بولد شدن برخی سریال های سفارشی مانند پایتخت تماشای سنتی ان توسط خانواده ها است که البته طبق معمول اسیر رفتار غیر حرفه ای بازیگران دست چندمش هم شده است
از قدیم گفتند رطب خورده کی کند منع رطب یک رفتار زشتی که در بین سلبریتی های ما وجود دارد این است که تصور می کنند اگر فرضا یک فیلم یا سریال ارزشی بازی کنند مردم هم انها را در ان قالب قبول می کنند و به این خیال خلاصه یک فاجعه اینترنتی یک پارتی یک حرف سیاسی گنده تر از دهانشان می زنند هم قالب ارزشی خودشان را خراب می کنند هم دیگه مردم نمی توانند انها را در هیچ نقش دیگری قبول کنند
دوست عزیز؛صدا و سیما مخاطب هم داشته باشد، وقتی همه جا دیجیتالی شده چه لزومی به داشتن این فرکانسها داره؟ مخاطبینش از طریق دیجیتال دارن میبیننش
دیجیاتو ترخدا اکانت اینو ببند
به جای این چرت و پرت نوشتنا برو فیلم ببین ، کرونا زده به مغزت
این چرا خفه نمیشه راجب هرچیزی ام نظر میده
اقا اصلا بهتر نیست صدا و سیما بره پی کارش؟
اخه جز پایتخت که چیز دیگه ای نداشت.
امروز هم مثلا یدونه فیلم نداد ما ببینیم
مادرم بعد از دیدن سه چهار تا فیلم خارج از صدا و سیما دیگه قبولشون نداره
الان دیجیاتو وقت گذاشته این تصاویر را طراحی کرده ؟ قول می دهم مقاله را هم خودشان ننوشته اند چون در همه جای دنیا از افریقا و اسیا تا نیویورک تایمز و واشنگتن پست برای نوشتن این مقاله باید نویسنده 1 ماه تحقیق بکند خسته نباشی دیجیاتو خوب پروپگاندات بکند یعنی شما رفتی مجلس وسط کرونا نشستی مصوبات مجلس را در کتابخانه مجلس خوندی سوا کردی تحقیق کردی با دو تا حقوق دان صحبت کردی اومدی این مقاله را نوشتی و کارتونیست دیجیاتو هم با شهامت و دقت و نکته سنجی این 3 تا تصویر را طراحی کرده
ای شیطون
? ? ?
الان من می پرسم دولتی که برجام را با امریکا اروپا چین روسیه امضا کرد چطور یهو ترامپ را که دید حزب اللهی انقلابی شد ؟؟؟؟
بله متاسفانه دکتر ظریف دموکرات اجازه ندارد با جمهوری خواهان توافق کند او به عنوان یک شهروند دموکرات امریکایی فقط باید مطیع اوامر حزب دموکرات باشد اسرائیل مسرائیل پشمکی بیش نیست اصل قدرت در امریکا در دستان حزب دموکرات و جمهوری خواه است خلاصه باید یک وری باشی وگرنه گوشه خیابان های نیویورک به تیر غیبی دچار خواهی شد
خدایی ادم را مجبور به گفتم مسائلی می کنند که جایش اینجا نیست . وقتی دولت به رسانه های خودش مثل دیجیاتو و زومیت فرمان حمله می دهد و یک مشت جوان را که صدا سیما را مانع دیدن بوس و لب جودی ابوت و بابا لنگ دراز می بینند اسیر جنگ دولت می شوند وظیفه ما است که روشنگری بکنیم و تو دهن دروغگویان بزنیم
اخه پهنای باند چطور می تونه اشغال بشه وقتی پهنای باند هر فردی مشخص است ؟ ما را چی فرض کرده دولت ؟ شما نهایتا 4 مگ بر ثانیه خیلی لطف کنی 8 مگ بر ثانیه در IDM به ما سرعت می دی کل دنیا هم پهنای باند را بدهد به شما باز همون قدر به ما سرعت دانلود می دی چرا اینقدر ما را خر فرض کردید ؟؟؟؟؟؟؟؟
الان من یک سوال خیلی فنی دارم مثلا دولت از صدا سیما خواست تنها منبع اخبار کرونا باشد ایا صدا سیما گفت نه نمیشه من کار دارم ؟؟؟؟؟
الان هم نیازی به این حجم از پروپاگاندای دولت و هم صدا شدن با دشمنان نیست کافی است دولت بگوید پهنای باند را بده باز صدا سیما قبول می کند مسئله چیز دیگری است دولت عادت کرده هر وقت کم می اورد چند تا استراتژی دارد
یا به رسانه های مزدورش مثل بی بی سی فرمان اتش می دهد
یا به دولت قبل گیر می دهد
یا به صدا سیما حمله می کند
یا به سپاه حمله می کند
اهان گفتم بی بی سی حتما می پرسید دولت مگه بی بی سی را کنترل می کند باید بگویم طبق قوانین بین الملل تنها مرجع رسمی ایران همین دولت است دولت ایران می تواند از توئیتر بخواهد حساب رهبری را فیلتر کند می تواند درخواست دیپورت افراد را بدهد می تواند رسانه در اروپا و امریکا تاسیس کند نمونه اش تاسیس من و تو با بودجه دولت اصلاحات بود
بله دولت ایران خیلی قدرت دارد نگاه نکنید تحریم را علم عثمان می کند عرضه بالا بردن رفاه مردم را ندارد وگرنه دستش برای هر شیطنتی باز است
ببخشید سیاسی شد ولی باید حقایق را گفت
این حجم از چرت و پرت یکجا مگه میشه
دولت باز گنده گویی کرده دیده نمی تونه از پس قرنطینه بر بیاید گفته چیکار کنم باز از حربه قدیمی دعوای فیک با صدا سیما رونمایی کرده ? ? ?
الان مثلا چه اتفاقی افتاده که یهو مصرف اینترنت زیاد بشه مگه ملت با نتفلیکس فیلم 4K می بینند اینها همش دعوای فیک است در یک کلمه
✌️فرافکنی✌️
مشکل کشور وجود همچین ادم های احمقیه
بحث کلی هست اینترنت موبایل افتضاح هست من با اینترنت 4g نمیتونم راحت یه کلیپ با کیفیت پایین راحت نگاه کنم حتی تو شهر و شهرستان چه برسه روستا که اصلا اینترنت نیست . باید فرکانس صداسیما بده صداسیما جز بدبختی چیزی برای مردم ایران نداشته
همون هم فقط در دست دولت است و لاغیر اصلا به صدا سیما ربطی نداره
من موندم این همه دیسلایک تو کامنتات می خوری و از رو نمیری
قرار باشه من هم مثل بقیه تو مارپیچ سکوت فیک شما به محاق بروم که الان تو نمی دونستی کامپیوتر نمنده !
? ? ?
هرچی مغز خالی تر باشه ، زبان پر کار تره ، حکایت خیلی هاست