ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل از دلایل گرانی تلفن همراه در بازار می‌گوید

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل باور دارد عواملی مانند افزایش تقاضا، کاهش عرضه، افزایش نرخ ارز و مشکلات ثبت سفارش و اقدامات تعدادی از واردکنندگان تلفن همراه در کشور باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ موبایل در بازار ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۶ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۷:۴۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل باور دارد عواملی مانند افزایش تقاضا، کاهش عرضه، افزایش نرخ ارز و مشکلات ثبت سفارش و اقدامات تعدادی از واردکنندگان تلفن همراه در کشور باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ موبایل در بازار شده است؛ افزایشی که به زعم او با حل این مشکلات به زودی درست خواهد شد.

«ابراهیم درستی» امروز در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد در ایران یک و نیم میلیون مصرف گوشی در ماه نیاز است و واردات این کالا در روزهای اخیر به واسطه شیوع کرونا بسیار کمتر شده است.  درستی تاکید دارد بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش نیز مشکلات زیادی دارد و گاهی مواقع گوشی‌ها در بدو واردات ضربه خوردگی یا آب خوردگی دارند که اقدام شرکت وارد‌کننده را زیر سوال می‌برد.

او تاکید می‌کند که موبایل یک کالای وارداتی است و نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت گوشی دارد؛ به گفته درستی نمی‌توان با ارز هفده هجده هزار تومان فعلی توقع یک قیمت پیش از عید را از این کالای وارداتی داشت.

اما آیا با این منوال وضعیت بازار درست خواهد شد یا خیر؟ ابراهیم درستی در پاسخ به این سوال می‌گوید که وضعیت به زودی درست خواهد شد اما به شرطی که مشکلات نیز برطرف شوند. او با رد این موضوع که در کالای موبایل چیزی به نام قاچاق وجود دارد که بتوانند بازار را تامین کند، بخش اعظمی از حل شدن این مشکلات را در گروی اقدامات واردکنندگان موبایل می‌داند:

«به خاطر رجیستری در موبایل چیزی به نام قاچاق وجود ندارد و تمامی واردات رسمی است و به همین دلیل وقتی مغازه‌دار جنس ندارد، جنس هم نمی‌فروشد. باید بدانید یک مغازه‌دار اگر گوشی بیشتر بفروشد سود بیشتری می‌کند چرا که تعداد بیشتری می‌فروشد و سودهای با حاشیه کمتر ولی به تعداد بیشتر دارد و به همین دلیل فرضیه احتکار مغازه‌دار رد می‌شود.»

به گفته درستی اگر از شرکت‌های واردکننده گوشی بپرسیم که آیا گوشی که قبل از عید با ارز ۱۲ هزار تومانی آورده‌اند را با همان نرخ دلار آن زمان حساب می‌کنند یا با نرخ فعلی؛ احتمالا با پاسخ شفافی روبرو خواهیم شد؛ پاسخی که او در این مصاحبه رادیویی حرفی از آن نزد ولی می‌توان گفت او به صورت تلویحی گرانی موبایل‌ها را به سودجویی برخی واردکنندگان نیز بی‌ربط نمی‌داند:

«۴۰ درصد واحدهای تجاری ایران اجاره‌ای هستند و بیشتر مغازه‌های موبایل نیز به واسطه کارشان نیز به همین منوال اداره می‌شوند. در مغازه‌ها جدا از صاحبان مغازه و تجار، دانشجویان بسیاری به اشتغال در آمده‌اند و شغل این عزیزان با وضعیتی که واردکنندگان به وجود آوردند نیز در خطر است.»

درستی تاکید دارد باید روی اقدامات واردکنندگان نظارت بیشتری به وجود بیاید و از آنها پرسیده شود که چرا گوشی‌ها را به قیمت ارزی که پیش‌تر با آن واردات انجام داده‌اند به دست مغازه‌داران نمی‌رسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • imaliw

    باز دم قاچاقچی باانصاف گرم شما به ته جیبمونم رحم نمیکنید

  • meysam ahmadi

    ارزونی؟ تو این مملکت همه چی گرون میشه ارزونی کجا بود

  • MATELF

    علتش همین طرح اشغال ریجستریه والا بخدا قاچاقچی بیشتر فکر مردم بود تا شماها

  • Rdfd

    کدوم ارزونی، با 2 میلیون پدل 4 سال پیش یه گوشی پرچمدار میشد خرید، حالا با این گول یه میان رده هم به زور گیر میاد، با اینکه حقوقا همون حقوقه.

  • Rdfd

    ممنون از دیجیاتو که کلا کامنتای ننوشته هم مشمول سانسور میکنه

  • Rdfd

    کدوم ارزونی، دیگه این طور اخبار حتی ارزش خوندن هم نداره، من خودم 4 سال پیش با 2 میلیون میتونستم یه پرچمدار بخرم ، حالا با همین پول یه میان رده هوب هم به سختی گیر میاد، انتخاب ها محدودن. بعدشم فقط دلار نیست، گوشی 300 دلاری با دلار 15 تومن لاید بشه 4 و نیم ولی به لطف حضرات 8 تومن هم دیده میشه، دیگه گلگسی اس و هواوی میت و غیره که مگه ادم تو مغازه ها تو دست بگیره، خدا باعث و بانیشو نبخشه کنه که هرسال بد میشه و بهتر نمیشه.

  • reza_jj

    افزایشی که به زعم او با حل این مشکلات به زودی درست خواهد شد= یعنی هیچ وقت

  • badboy0098

    صد رحمت به قاچاقچیا
    والا اونموقع که این طرح مذخرف ریجستری رو نذاشته بودن باز وضع گوشی بهتر بود بماند که قیمت ارز هم پایین تر بود
    ولی همون قیمت ارز هم دست خود دولته
    وقتی کفگیرشون میخوره کف دیگ بلاخره باید یجوری جبران بشه از جیب مردم !

  • Arsin

    دروغ پشت دروغ! دلار ارزان شود اینا بهانه دارند، گران شود بهانه دارند. چه وارد کننده و چه فروشنده. فروش بیشتر، سود بیشتر انچنان صحیح نیست. طرف می تواند با جنس کمتری عرضه کند و سود بیشتر ببرد. چرا بخواهد مدام جنس بخرد و مدام جنس بفروشد در حالیکه می تواند با عرضه کمتر سود بیشتر ببرد.

  • mobin34

    حالا دلیلش هر چی بوده؛امیدوارم دوباره قیمت ها حداقل به مقدار قبلیشون نزدیک تر بشه

    • GHAEM

      زمانی که ریجستری نبود خیلی بهتر بود قیمت ها رقابتی بود وارزون اما حالا که خوده دولت وارد میکنه به قیمت ها بالا رفته

    • GHAEM

      امیدوار باش تا بشه

    • Mr. Saxobeat

      زهی خیال باطل

مطالب پیشنهادی