ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

با گیربکس دستی هوشمند هیوندای ونیو آشنا شوید؛ ترکیبی از جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک

طبق آمار آپریل گذشته، از 327 مدل به فروش رسیده در بازار ایالات متحده، تنها 41 مدل به گیربکس دستی مجهز بوده‌اند؛ به عبارت دیگر تنها 12.5 درصد از کل خودروهای جدید در آمریکا با ...

سعید علیپور
سعید علیپور منتشر شده در ۱۷ تیر ۱۳۹۹  |  ۱۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

طبق آمار آپریل گذشته، از 327 مدل به فروش رسیده در بازار ایالات متحده، تنها 41 مدل به گیربکس دستی مجهز بوده‌اند؛ به عبارت دیگر تنها 12.5 درصد از کل خودروهای جدید در آمریکا با گیربکس دستی عرضه می‌شود که رقم ناچیزی است.

اما در کشورهای در حال توسعه وضعیت متفاوت بوده و کماکان شاهد تولید خودروها با گیربکس دستی هستیم. هند یکی از کشورهایی است که به دلیل شرایط اقتصادی عموم مردم آن هنوز توانایی خرید اتومبیل‌های روز را ندارند، از این رو برخی خودروسازان سعی می‌کنند با ارائه مدل‌های ارزان‌قیمت بتوانند بخشی از سهم بازار خودروی این کشور را در اختیار بگیرند.

هیوندای-کیا جزو معدود خودروسازانی است که هند و چند کشور دیگر در حال توسعه را زیر نظر گرفته و محصولاتی اختصاصی را برای بازار آنها طراحی و تولید می‌کند. دو کراس‌اوور جمع و جور هیوندای ونیو (Venue) و کیا سونت (Sonet) از جمله این موارد هستند.

بر اساس گزارش نشریه اتوکار هند، خودروساز کره‌ای از همین ماه میلادی نسخه‌ای جدید از ونیو را به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. این نسخه به «گیربکس دستی هوشمند» یا به اختصار iMT مجهز خواهد بود.

به گفته هیوندای-کیا گیربکس iMT فاقد پدال کلاچ است و راننده همانند مدل‌های اتوماتیک دو پدال را زیر پاهای خود خواهد داشت. در این گیربکس کلاچ توسط عملگر هیدرولیکی خودکار درگیر یا آزاد می‌شود.

گیربکس دستی هوشمند هیوندای

حال حتما خواهید پرسید با این تفاسیر، گیربکس iMT هیوندای-کیا چه تفاوتی با گیربکس نیمه خودکار (AMT) دارد؟ در پاسخ باید گفت اگر چه این دو سازوکار مشابهی دارند، ولی در iMT از همان الگوی مشابه با حرف H استفاده شده و اهرم دنده باید درون شیارها حرکت کند.

عملکرد گیربکس دستی هوشمند هیوندای-کیا مستقیما به یک سنسور وابسته است. این سنسور قصد و تصمیم راننده مبنی بر تعویض دنده را تشخیص داده و سیگنال مربوطه را به واحد مدیریت گیربکس (TCU) ارسال می‌کند؛ TCU هم از طریق عملگر هیدرولیکی، کنترل کلاچ را در اختیار می‌گیرد.

ناگفته نماند در گیربکس دستی هوشمند کره‌ای‌ها، هنگام تعویض دنده نیاز نیست که راننده پای خود را از روی پدال گاز بردارد، اما در صورت انجام این کار دنده‌ها نرم‌تر و بدون ضربه تعویض می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • morshedi

    کلا جناب علیپور مثل اینکه شما خیلی با این تکنولوژیها آشنا نیستی یا رشته تون مرتبط با خودرو نیست من پیشنهاد میکنم اگر وقتتون که همیشه در مورد مطالب و مطالعه هیوندای و کیا میذارید برای خودروسازان پیشتاز میذاشتین متوجه میشدین این تکنولوژی بسیار قدیمیه... کلا علاقه ی شما به این خودرو ساز عجیبه از هر 10 مطلب 9 مطلب رو به هیوندای اختصاص میدین.

    • سعید علیپور

      احتمالا مطلب رو کامل نخوندید... باور کنید بنده هیچ تعصبی رو این دو برند کره ای ندارم، از 15 خبر اخیری هم که کار کردم، فقط این یه مورد مال هیوندای-کیا هست.

مطالب پیشنهادی