MTN با فروش سهام ایرانسل از بازار ایران خارج میشود
کمپانی MTN Group که ۴۹ درصد از سهام ایرانسل را در اختیار دارد، از تصمیم خود برای خروج از بازار خاورمیانه و ایران خبر داده است. دلیل این تصمیم کاهش جذابیتهای این منطقه به خاطر ...
کمپانی MTN Group که ۴۹ درصد از سهام ایرانسل را در اختیار دارد، از تصمیم خود برای خروج از بازار خاورمیانه و ایران خبر داده است. دلیل این تصمیم کاهش جذابیتهای این منطقه به خاطر افت سودآوری و تحریمهای غرب عنوان شده است.
MTN یکی از بازیگران اصلی در بازار ارتباطات خاورمیانه و آفریقا است و در ۲۱ کشور این ناحیه سرمایهگذاری کرده، حالا اما فشارهای ناشی از تحریم، ژئوپلتیک ناآرام و بی ثبات و در کنار آن کاهش درآمدها به واسطه افت ارزش ارزهای ملی، آنها را به سوی خروج از این بازار سوق داده است. به گفته «راب شاتر»، رییس و مدیرعامل این شرکت آنها نخستین قدم را با شروع مذاکرات برای فروش ۷۵ درصد سهام MTN سوریه به «TeleInvest» کلید زدهاند.

آنطور که «راب شاتر» مدیرعامل این گروه میگوید پس از سوریه نوبت به خروج از افغانستان و یمن خواهد رسید که در کنار سوریه تنها ۴ درصد از درآمد آنها را شکل میدهند. آنها در گام بعدی قصد فروش سهام ۴۹ درصدی خود در ایرانسل را دارند که طی فرایندی ۳ تا ۵ ساله محقق خواهد شد. MTN در اواسط دهه ۸۰ و با شکست «ترکسل» توانست برنده مناقصه ایرانسل شود و هرچند قرار بود ابتدا سهم ۷۰ درصدی در اختیار داشته باشد اما در نهایت این میزان به ۴۹ درصد محدود شد.
هرچند درآمد سرویسهای MTN به لطف افزایش تقاضا در دوران شیوع کرونا ۹.۴ درصد رشد داشته اما این شرکت تصمیم گرفته روی بازار آفریقا تمرکز کند چرا که افت ارزش ارزهای ملی و تحریمهای غرب برای آنها مشکلساز شده است. هر چند وی صراحتا به ایران اشاره نکرد اما گمان میرود که بسته شدن کانالهای مالی پس از تحریم، دسترسی به درآمدهای ایرانسل را برای آنها دشوار کرده باشد.
MTN جدای از چالشهای ناشی از تحریم و کاهش درآمدها در خاورمیانه، به دنبال کاهش بدهیها است و قصد دارد طی پنج سال آینده با فروش داراییهای خود ۱.۴۴ میلیارد دلار کسب کند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
اقایون بنظرم همه باید بریم اپراتور های دیگه بخریم و خط های ایرانسلمون رو از کار بندازیم چون ک اگر این اتفاق بیفته ایرانسل قیمت بسته هاش جوری میشه ک عامه مردم نمیتونن حتی ماهی ۱ گیگ بخرن پس همه میرن سمت بقیه اپراتور ها تا ترافیک شرکت ایرانسل بیاد پایین و اتفاق ماه پیش نیفته برامون ک بسته هارو ماهانه کردن
این چه استدلالیه ؟ به نظرت بقیه اپراتور ها قیمت بسته هاشون رو ثابت نگه میدارن ؟ اینا روز عادیش بی دلیل و رفاقتی همزمان گرون میکنن وای به روزی که دیگه اصلا رقابتی هم در کار نباشه
اقایون بنظرم همه باید بریم اپراتور های دیگه بخریم و خط های ایرانسلمون رو بسوزونیم چون ک اگر این اتفاق بیفته ایرانسل قیمت بسته هاش جوری میشه ک عامه مردم نمیتونن حتی ماهی ۱ گیگ بخرن پس همه میرن سمت بقیه اپراتور ها تا ترافیک شرکت ایرانسل بیاد پایین و اتفاق ماه پیش نیفته برامون ک بسته هارو ماهانه کردن
اگه این کار انجام بشه و خبرش پخش بشه به احتمال زیاد خیلیا اپراتورشون رو تغییر میدن و احتمالا بازیگران اصلی میشن رایتل و همراه اول اون موقع هم رایتل ببینه مردم باید ازش استفاده کنن میاد میشه مثل همین ایرانسل بعدشم خوب الی القاعده همراه اول میشه تنها اوپراتور قابل انتخاب ک کاملا بدون رقیبه
بله ولی رایتل رو که بعد از این همه سال همینجور منفعل مونده و نه آنتن درست حسابی داره همه جا رو بعید میدونم
کی گفته انتن نداره؟ اتفاقا همه جا انتن داره
رومینگ ملی وصله
هزینه ای هم ندارد
افسوس... چه حس بدیه هر روز بشنوی یه شرکت بین الملی داره از کشورت خارج میشه. شایدم دارن برا حمله به ایران آماده میشن یا... خدا عالمه... کاش پارسال که ژاپن میخواست واسطه صلح تو خاورمیانه بشه قبول کرده بودیم
نکه الان شرکت های بین المللی ایران را بهشت کرده بودند و ایرانسل هم بسته اینترنت نامحدود با قیمت مفت عرضه می کرد حالا باید ناراحتم بشیم بعدم مهندس اگر قرار باشه به ایران حمله کنن کسی جایی نمی ره چون بعدش اینا میشن صاحب خونه بگذریم که جرات حمله اش هم نیست
همین الان هم صاحب همه چیز هستند! چون این همه آقازاده ها و دزدزاده ها تا وقتی باشن و پول های این مملکت رو ببرن اونجا ، اونا بهشون کاری ندارن
عزیزم اینهمه خودتو باد نکن! همه پایگاه هاتون تو سوریه رو یکی یکی زدن برای امتحان که دیدن هیچ کاری نمیتونین بکنین! یواش یواش نوبت داخل هم میشه. که البته با بعضی خرابکاریا ظاهرا نوبتش شده!!
خب اونایی روکه میزنن هموطن منو توهستن.شماها چجورآدمی هستین.
مرگ برمسئولین دزدوبی لیاقت وبیشترازون مرگ برملتی که همطنشو بفروشه وازکشته شدن هموطن خوشحال باشه
چمیدونم والا نمیگم بهشت میشیم با شرکت های خارجی ولی خب مسلما هرچی سرمایه خارجی بیشتر کار و رفاه بیشتر. در کل ایشالا که یه فرجی بشه از این وضع دربیایم... مخلصیم
فرج مرج نمیشه داش
بعد بعضیا میگن عزتی که امروز ایران داره هیچ کشوری نداره ?
احتمالا منظورشون از نظر تعداد اسم ثبت شده به نام عزت باشه،چون عزت که هیچ،حتی ارزش هم نداریم توی دنیا
ما داخل کشورباید باهم متحدباشیم ماملت بی فرهنگی هستیم که بجای توجه به همدیگر وارزش قائل شدن برا همدیگرچشم وگوشمون به اینه که ببینیم آمریکائیا چی درموردمون میگن
حالا molavy ساندیس پیداش میشه.
نوش جون آقازادهها حقشونه کل ثروت ایران رو بخورن.
میفته دست یه آقا زاده نرخشم میشه 10 بربابر
ای بابا
ایرانسل تعطیل شد. ?