ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

انتشار صورت‌های مالی رایتل: زیان انباشته ۱۵۶۶ میلیارد تومانی و لیست طلبکاران عمده

سازمان حسابرسی وزارت اقتصاد و دارایی، امروز (۲۲ مرداد)، گزارش صورت‌های مالی شرکت رایتل مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۸ را روی کدال منتشر کرد. طبق اعلام سازمان حسابرسی، شرکت رایتل، ۱۵۶۶ میلیارد تومان زیان ...

علی زمانی
علی زمانی منتشر شده در ۲۲ مرداد ۱۳۹۹  |  ۲۲:۴۱

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

سازمان حسابرسی وزارت اقتصاد و دارایی، امروز (۲۲ مرداد)، گزارش صورت‌های مالی شرکت رایتل مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۸ را روی کدال منتشر کرد. طبق اعلام سازمان حسابرسی، شرکت رایتل، ۱۵۶۶ میلیارد تومان زیان انباشته دارد و مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت است و پیگیری‌ها برای ورود رایتل به فرابورس ایران، فعلا بی نتیجه بوده است. سازمان حسابرسی هم‌چنین، جزییات طلبکاران عمده رایتل را نیز منتشر کرده است.

طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر بر اثر زیان‌های وارده به شرکت، حداقل نیمی از سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است که بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کرده تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای قرار بگیرد. اگر مجمع مزبور، رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه، سرمایه شرکت به مبلغ سرمایه موجود کاهش یابد. زیان انباشته شرکت رایتل بالغ بر ۱۵۶۶ میلیارد تومان بوده که معادل یک و نیم برابر سرمایه ثبت شده شرکت است. لذا این شرکت، مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت است.

زیان انباشته ۱۵۶۶ میلیاردی رایتل تا پایان ۹۸ معادل ۱.۵ برابر سرمایه ثبت شده‌اش است

سازمان حسابرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۲۲ مرداد ماه، گزارش صورت‌های مالی شرکت رایتل مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۸ و بررسی صورت‌های سود و زیان و تغییرات در حقوق مالکانه و جریان‌های نقدی را در قالب ۲۸ صفحه منتشر کرد. طبق اظهارنظر سازمان حسابرسی، شرکت رایتل که مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفته است، شواهدی دارد که برای اظهارنظر نسبت به صورت های مالی آن، کافی و مناسب است. طبق بند ۴ بخش اظهار نظر گزارش سازمان حسابرسی درباره صورت‌های مالی در سال ۹۸، صورت‌های مالی رایتل از همه جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری تنظیم شده و مطلوب است.

در گزارش صورت‌های مالی رایتل، نکات مهم و قابل توجهی دیده می‌شود. یکی از موارد این است که بر اساس تفاهم نامه بین رایتل و ایرانسل، قرار بود که فرکانس باند ۲۶۰۰ به مقدار ۱۰ مگاهرتز و فرکانس باند ۹۰۰ به مقدار ۵ مگاهرتز به شرکت ایرانسل واگذار شود که سازمان رگولاتوری، واگذاری ۵ مگاهرتز از فرکانس باند ۲۶۰۰ را موافقت کرد که مورد اعتراض رایتل قرار گرفت. لذا تا به امروز، گزارشی منعقد نشده است.

طبق بند ۱، ۲ و ۳ بخش اظهارنامه گزارش سازمان حسابرسی، موارد عدم رعایت الزامات قانونی مقرر در اصلاحیه قانون تجارت و اساسنامه شرکت رایتل به شرح زیر اعلام گردید:

  • مفاد ماده ۱۱۰ اصلاحیه قانون تجارت و ماده ۳۹ اساسنامه شرکت رایتل در خصوص معرفی یک شخص حقیقی از طرف شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با توجه به عدم حضور خانم مینا مهرنوش در جلسه هیات مدیره رایتل، محقق نشده است.
  • زیان انباشته شرکت رایتل بالغ بر ۱۵۶۶ میلیارد تومان بوده که معادل ۱/۵ برابر سرمایه ثبت شده شرکت است. لذا شرکت رایتل، مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت است.
  • پیگیری‌های رایتل جهت انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی ۳۰ تیر ۱۳۹۸ درباره اقدام جهت اصلاح ساختار سازمان شرکت، ادغام شرکت مدیریت صنایع نوین تامین در شرکت خدمات ارتباطی رایتل، آماده سازی شرکت برای ورود به فرابورس، اقدامات لازم جهت فروش املاک مازاد شرکت رایتل، اخذ مطالبات از اپراتورهای طرف قرارداد رومینگ بین المللی به نتیجه نرسیده است.
  • در خصوص ادامه فعالیت شرکت رایتل، با توجه به این‌که خدمات شرکت در راستای ارتباطات و امواج رادیویی است و با شیوع بیماری کرونا، بازار اخبار و گزارشات به خصوص استفاده از فضای مجازی به شدت افزایش یافته است، نه تنها نگرانی در خصوص ادامه فعالیت شرکت وجود ندارد بلکه موجب تداوم بیشتر فعالیت شده و درآمدهای این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

درآمد فروش سیم‌کارت کاهش قابل توجهی داشته است

از سوی دیگر بخش‌های مهم دیگری هم در این گزارش دیده می‌شود که پیشتر به شکل عمومی منتشر نشده بود. طبق گزارش سازمان حسابرسی، درآمدهای رایتل از فروش سیم کارت های دائمی در سال ۱۳۹۸، ۱۶ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان، بابت فروش سیم کارت‌های اعتباری، ۵ میلیارد و ۹۴۹ میلیون تومان، بابت فروش سیم کارت‌های تعویضی، ۸۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۷، شاهد کاهش قابل توجه درآمد رایتل بابت فروش سیم کارت اعتباری، دائمی و تعویضی و فروش مودم هستیم.

درآمد دیتا در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته

درآمد دیتای مصرفی مشترکین رایتل در سال ۱۳۹۸ به رقم ۵۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون تومان رسیده است که حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است. طبق گزارش سازمان حسابرسی، درآمد رایتل در سال ۹۸ بابت مکالمه صوتی، ۱۷۰ میلیارد و ۸۳ میلیون تومان، درآمد حاصل از پیام کوتاه، ۳۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون تومان و درآمد حاصل از آبونمان مشترکین دائمی و پیامک انبوه و خدمات ارزش افزوده به نسبت سال ۹۷ افزایش خوبی پیدا کرده است.

رایتل در شرکت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است

طبق گزارش سازمان حسابرسی، رایتل در شرکت گسترش ارتباطات داتک، شرکت ایرانیان سازه ناو منطقه آزاد انزلی و شرکت توسعه سلامت الکترونیک هدی سرمایه گذاری کرده است.

بدهی ارزی و طلبکاران عمده رایتل

طبق گزارش سازمان حسابرسی، شرکت رایتل به ۱۷ شرکت و مجموعه داخلی و بین المللی، بدهی دارد که شرکت رهپویان ارتباط سبز بابت خرید تجهیزات، شرکت WILLY TECH بابت خدمات نگهداری سایت ها، شرکت JUNOSOFT بابت خدمات نگهداری ITBSS و شرکت ZTE بابت خرید تجهیزات، ۴ طلبکار عمده شرکت رایتل در سال مالی ۱۳۹۸ بودند.

طبق گزارش سازمان حسابرسی، شرکت رایتل ۲۴ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۷۰ یورو و همچنین ۱۳۵ هزار و ۲۵۴ دلار آمریکا، بدهی ارزی دارد.

رایتل
فهرست ۱۷ طلبکار عمده شرکت رایتل طبق گزارش سازمان حسابرسی مربوط به عملکرد مالی سال ۱۳۹۸

درباره رایتل

شرکت ارتباطات شمس نوین در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و از ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۰ به شرکت خدمات ارتباطی رایتل تغییر نام داد و در حال حاضر، واحد فرعی شرکت مدیریت صنایع نوین تامین و شرکت نهایی گروه سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) محسوب می‌شود و بیش از ۱۲۰۰ پرسنل دارد. شرکت رایتل، ۱ میلیون سهم ۱۰۰۰ ریالی عادی با نام دارد و در ۲۴ اردیبهشت ۹۹، سرمایه شرکت به ۴۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

هیات مدیره شرکت رایتل عبارتند از: شرکت مدیریت صنایع نوین تامین، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین و شرکت موج تامین ارتباطات پارس. گزارش‌های سازمان حسابرسی درباره صورت‌های مالی شرکت رایتل با نماد «رایتل» در سامانه جامع ناشران ایران منتشر می‌شود.

رایتل در پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سامانه tsetmc.com دیده می‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به مشمولیت رایتل در اصل ۴۴ قانون اساسی، می‌توان در صورت اصلاح صورت‌های مالی، افزایش سرمایه و پوشش زیان انباشته رایتل در صورت‌های مالی سال‌ آینده، شاهد عرضه اولیه شرکت رایتل در بازار فرابورس ایران باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • MATELF

    یادمه که مراجع بزرگوارر همون ابتدا اپراتور رو با ممنوع کردن تماس تصویری زمین زدن...
    همین الان هم رایتل متمایزه... جمعه های رایتلی/بسته های ارزونتر و متنوع/مکالمات رایگان

  • zitanix

    رایتل عالیه
    امیدوارم روز به جایگاهش برسه

  • GEEEEK

    به نظر میاد تو مجمع تصمیم بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بشه. تو شرایط تورمی شدید نسبت به سال 98 احتمال کاهش سرمایه بسیار کمه. یه تجدید میزنن نسبت ضرر به کل دارایی عوض میشه ماجرا ختم میشه. نگران نباشین

    • علی زمانی

      کاملا درسته

    • نیما

      آره البته اگه بدهکاریاشون به دلار نباشه تو لیست اسم یه چندتا شرکت خارجی رو دیدم که قطعا با اونا به دلار قرارداد بستن و بعد افزایش سرمایه با این قیمت دلار احتمال افزایش زیان بیشتر هست

  • ali_mlk

    اگه سرمایه اولیه شرکت رو بجای قورت دادن خرج افزایش پوشش سراسری شبکه میکردن الان یکی از قدرت های این صنعت بودن و بازار موبایل ایران بجای دو قطبی سه قطبی بود،دلیل رشد ایرانسل هم وجود سرمایه گذار خارجی بود که با نظم و مدیریت نزاشت یکی دو نفر کل سرمایه رو غیب کنن و بعد بگن گم شده و چند هزار میلیارد بدهکاریم، و اینجور رشد کرد و اگه بخاطر همراه اول جلوشو نمی‌گرفتند الان فقط خودش بود، ولی به وضوح داریم مدیریت تمام ایرانی رو می‌بینیم توی رایتل

  • fayyaz.saeed

    ضرر و زیانش از جیب کارگر بدبخت میره و سودشو یک عده دلال و مدیر نما میخورن.
    خدا میدونه حقوق و مزابا و پاداشی ک ب مدیرانش میدن ماهی چند ده میلیونه بابت این سرمایه سوزی

  • Hosi

    یک تنه داره سازمان تامین اجتماعی نابود میکنه. صندوق هاب بازنشستگی کشوری یکی یکی دارن با ندانم کاری نابود میشن

  • نیما

    اگه قصد انحلال شرکت باشه پولی که بابت خرید سیمکارت دادم چی میشه؟

    • علی زمانی

      رایتل منحل نخواهد شد وانشاله در فرابورس پذیرفته خواهد شد در آینده

    • fayyaz.saeed

      میلیارد میلیارد بیت المال سوخت شما نگران پول سیم کارتی؟!؟

      • نیما

        آره چیزیه که حقم هست و باید خدمات بگیرم اونموقع که من این سیمکارت رو گرفتم ۲۰ تومن سیمکارت ایرانسل نهایتش ۱۰ تومن بود

مطالب پیشنهادی