ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمالا واکسن کرونای ایرانی از تابستان سال آینده تولید خواهد شد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد که اگر نتایج مطالعات انسانی واکسن کرونای تولید داخل مانند فاز حیوانی آن باشد، این واکسن از اواخر تیر سال آینده به تولید و به ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۱۶ آذر ۱۳۹۹  |  ۱۴:۴۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد که اگر نتایج مطالعات انسانی واکسن کرونای تولید داخل مانند فاز حیوانی آن باشد، این واکسن از اواخر تیر سال آینده به تولید و به دست عموم مردم خواهد رسید.

«مینو محرز» در گفتگویی که با ایسنا گفت که مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت برای بررسی‌های انسانی واکسن صادر شده و روند تحقیقات همچنان ادامه دارد. او گفت که این واکسن نیز مانند نمونه چینی و روسی آن، ویروس ضعیف شده است. این در حالی است که خود مینو محرز پیش‌تر با اشاره به کیفیت پایین واکسن‌های چینی، از واردات آن انتقاد کرده بود.

محقق ارشد پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی در ادامه به جزئیات تولید واکسن ایرانی پرداخت و اظهار داشت: «آزمایش این واکسن روی موش، خرگوش و میمون موفقیت‌آمیز بوده و با توجه به صدور مجوزهای لازم، حال باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم.» او تأکید کرد که واکسن فوق بر روی نمونه حیوانی ۷۰ درصد ایمنی داشته است.

ناگفته نماند در حال حاضر نمونه‌های تولید شده در آمریکا و بریتانیا، میزان مصونیت ایجاد شده توسط واکسن بیش از ۹۰ و تا ۹۵ درصد اعلام شده است اما به نظر می‌رسد که واکسن ایرانی نیز بتواند در آینده به این حد از مصونیت برسد.

محرز درباره داوطلبان واکسن ایرانی نیز اعلام کرد: «افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام شود تا اگر در این آزمایش‌ها هم، واکسن هم مصون بود و هم مؤثر بود، بتواند به تولید برسد.» او اضافه کرد که داوطلبان باید سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشند، سابقه بیماری کرونا نداشته باشند و همچنین زمینه بیماری خاصی نیز در آنها مشهود نباشد.

در نهایت این عضو ستاد مبارزه با کرونا تأکید کرد که «در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید بتوانیم واکسن ایرانی کرونا را اواخر بهار به تولید برسانیم، اما امیدواریم که واکسن ما نهایتاً تا تیر به تولید برسد.» او اضافه کرد که حتی اگر واکسن‌های تولید شده در خارج را بخواهیم وارد کنیم، زودتر از تیر سال آینده به دست ما نمی‌رسد.

این برای نخستن‌بار است که جزئیاتی در این سطح درباره تولید واکسن ایرانی اعلام می‌شود. چندی پیش بود که «کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دریافت کد اخلاق در پژوهش توسط اولین واکسن ایرانی کرونا خبر داد و در حساب توییتر خود نوشت: «اولین واکسن ایرانی کووید ۱۹ موفق به اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش شد.» پیش از این نیز مقام‌های وزارت بهداشت از جمله «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، ادعاهایی را در این زمینه مطرح کرده بود. این در حالی است که «رضا ملک‌زاده»، معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نامه استعفای خود، وزیر بهداشت را به «معرکه‌گیری درباره تولید واکسن کرونا» متهم کرده بود.

ناگفته نماند روز گذشته آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران از ۵۰ هزار نفر گذشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • Sadra.Z

    ملتی که ندیدن پدر من از صبح ساعت 7 تا شب ساعت 1 تو بیمارستان جون میکنه، از شب تا صبح به تلفن جواب میده و هر روزم یه دوستی رو از کادر درمان از دست میده... این ملت بایدم به اینچنین اخباری نیشخند بزنن!

    • Sadra.Z

      بخندین دوستان! راحت باشین! چون به‌جای شما، کسانی هستن که به‌خاطر از دست دادن اعضای خانواده، نبودن پدر یا مادر در کنارشون به‌دلیل مشغله کاری و یا حتی دچار شدن به این بیماری گریه کنن! بخندین!

  • Sadra.Z

    عزیزانی که بحث ایرانی و غیرایرانی میکنین، بحث دیر و زود میکنین... مگه میخوان ماشین و لوازم‌خانگی بزنن که اینطوری حرف میزنین!؟ حالتون خوبه!؟ روزی 500 نفر آدم میمرن؛ انتظار دیگه‌ای از کشور تحت تحریم دارین!؟ هم خرید واکسن انجام شده، هم تولیدش در حال رقم خوردنه... اگه کار به این راحتیا بود، آمریکا و انگلیس و آلمان و حتی چین خیلی خیلی خیلی زودتر از اینا تولیدش میکردن، تموم میشد!

  • Ali ghasemian

    مردم عاشق شما خدمتگزاران عزیز هستند

    • Sadra.Z

      اگه روی صحبتتون با کادر درمان و تحقیقات هست، موافقم و از اعماق وجودم عاشقشونم! ??

  • عزراییل

    ????????

  • محمد جواد

    فقط خدا کنه مثل آمریکاییش نانو چیپ نداشته باشه...

    • Sadra.Z

      بیشتر جنبه شایعه‌پراکنی داشت تا بار علمی و تایید شده

  • naser

    فقط میتوان به عنوان جوک به این مطلب نگاه کردو خندید

    • Sadra.Z

      ببخشید! اینکه روزی 500 نفر آدم میمیرن خنده داره یا اینکه انسان‌هایی فداکار در لباس سفید آزمایشگاه و طبابت جونشون رو فدای نجات شمای خوش‌خنده میکنن!؟

  • herogame

    تلویزیون میسازیم میگیم ساخت ایران ولی چینیه - گوشی همینطور - کارت ملی همینطور - ماشین که دیگه نگم براتون - حالا هم رسید به واکسن کرونای ایرانی

  • آریا

    منظور اینه که فله ای از چین رو روسیه میخرن تو ایران تو شیشه میکنند. هرچند همون شیشه اش رو هم وارد میکنند.
    واکسن چینی رو روسی قابل اعتماد نیست و هنوز فاز سه رو پشت سر نذاشته و بر عکس واکسن های غربی از خود ویروس برای ساختش استفاده شده که معلوم نیست در آینده چه اثراتی داشته باشه

    • Sadra.Z

      این بحث، درمورد این نیست که ایران ساخت و فلان کشور نساخت؛ یا ایران میتونه و فلان کشور نمیتونه! الان مساله مرگ و زندگیه! روزی 500 نفر آدم میمیرن! یعنی قبول اینکه هر قدمی که در کمتر کردن مرگ و میر برداشته میشه ارزشمنده، اینقدر سخته!؟

      • آریا

        اولا پیشرفت راه و روش خودش رو داره. دوما اینها اصلا هدفشون پیشرفت نیست. فقط میخوان بگن ما فایده هم داریم
        تمام این کارها پروپاگانداست. همه حکومت های ناکارامد خودشون رو پشت همین شبه پیشرفت ها پنهان میکنند

        • Sadra.Z

          بحث منم اینه که اینا اصلا محض پیشرفت نیست! محض نجات جون آدماست... اینکه دیگه بحثزصنعت نیست!

  • ozone

    خیلی‌ دیر ولی امیدواریم قدم مفیدی برای سلامتی مردم باشه. خیلی‌ هزینه های دیگر توی کشور میشوند که هیچ فایده ای برای اکثر مردم ندارند.

  • ali

    بگید ایرانی بخونید چینی

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی