جنگنده جدید F-15EX با «ستون فقرات دیجیتال» برای اولین بار پرواز کرد
جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت. این جنگنده ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بینالمللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا ...
جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت.
این جنگنده ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بینالمللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا برخاسته و مانورهای مورد نظر را به مدت ۹۰ دقیقه انجام داد. در این پرواز خلبان «Matt Phat Giese» سیستمهای ناوبری، الکترونیکی و نرمافزاری را آزمایش کرده و همزمان تیمی از تکنسینها با نظارت روی دادهها کارایی جت را محک زدند.
شاید در نگاه اول این بهروزرسانی در هواپیماهای F-15 که چندین دهه در ناوگان نیروی هوایی حضور داشته چشمگیر به نظر نرسد اما شرایط به گونه دیگری است. جنگنده F-15EX حالا به کنترلرها و سامانههای هدایت پرواز الکترونیکی، کابین تمام دیجیتال با کامپیوتر ADCP-II و مهمتر از همه ستون فقرات دیجیتال مجهز شده که امکان ارتقای آسان با جدیدترین فناوریها را میدهد.

بوئینگ قرار است دو فروند از این جت را تا دو ماه دیگر به نیروی هوایی تحویل دهد. F-15EX جایگزین مدلهای F-15C و D میشود که اغلب بیش از ۳۵ سال است به ارتش سرویس میدهند. با توجه به قدمت بالای این هواپیماها استفاده از آن با ریسکهای زیادی برای خلبانها همراه بود و ارتش آمریکا چارهای جز بازسازی یا خرید مدلهای جدید نداشت.
هرچند در ابتدا تصمیم به خرید جتهای F-35 گرفته شد اما با توجه به هزینه بالای این مدلهای فوق مدرن که به بودجهای فراتر از ۱.۵ تریلیون دلار نیاز داشت، در نهایت مقامات تصمیم به استفاده از F-15EX به عنوان مدلی مقرون به صرفهتر گرفتند. ۸ فروند نخست این جت برای ارتش ۱.۲ میلیارد دلار تمام شده و تمام ۱۴۴ دستگاهی که قرار است تولید شود هزینهای بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار خواهد داشت که با بودجه لازم برای F-35 قابل مقایسه نیست.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
الان میشه با تجهیزاتی به مراتب قویتر از موشکهای های ما و هواپیما و ناوهای اونا جنگ رو برنده شده، جنگ جنگ عقل و شعور و فهم و مذاکره هست، اونایی که به فکر جنگ هستند اگر در ظاهر هم برنده باشند قطعا بازنده هستند.
روسیه و چین توانای عرض اندام نظامی ندارن در مقابل آمریکا. بعد همین 2 تا تکنولوژی های دست چندمشون رو هم با ما نمیدن.
پس این همه شهید دادیم چی، به صدقه سری شاه بوده،
شیطونه میگه با جنگنده فوق پیشرفته آذرخش( که هیچوقت هم تولید نشد و نمیشه?) یا با جنگنده پر صلابت کوثر ( همون F5 رنگ آمیزی شده ✌️) بزنیم لهشون کنیم سوسکای آمریکایی رو
دوست عزیزم ، اشتباه نکن ، جنگ اینقدر پیچیده هست که فکرشم نکنیم ، جنگیدن ایران خیلی پیچیده تر و مهلک تر از روش های مرسوم ، ایران اصلا نیازی به استفاده از این هواپیما ها نداره وقتی که دارای موشک های بالستیک نقطه زن
اگه اینجوری بود همه تو دنیا بالستیک میساختن نه این چیزا رو? بالستیک زدنش خیلی آسونه.کلی زمان برای محاسبه وجود داره.
با جنگ الکترونیک که قبل از جنگ اصلی، شروع میشه، بسیاری از زیر ساختهای جنگی ار کار میافتند.
اون جنگنده تخیلی قاطر 313 رو از قلم انداختی
شما ام فکر کنم الان دومین سالگرد نابودی نظام رو با جان بولتون جشن میگیرین
این هوایپما به تنهایی 24 موشک هوا به هوای با 150 کیلیومتر برد رو حمل میکنه. یا اینکه 24 تا 30 بمب کم قطر با برد 120 کیلیومتر رو میتونه پرتاب کنه. امیدوارم کشور ما با امریا درگیر جنگ نشه چون مشخصه تقریبا هیچ سلاح موثری برای مقابله با این هواپیماها نداریم و همون اول جنگ کار زیرساخت های اقتصادی و دفاعی ما تمامه (البه همین الانشم زیرساخت های درست حسابی نداریم چه برسه به یک نبرد احتمالی)
اشتباه میکنی دوست عزیز، شیوه جنگ ایران به صورت دفاع نامتقارن ، و اصلا به این شیوه جنگ نمیکنه، ایران با استفاده از موشک های بالستیک سطح به سطح و سطح به دریا میتونه پایگاه ها و ناو های هواپیما بر امریکایی هارو منهدم کنه و اصلا فرصت حمله رو از اونها بگیره
ما فرصت حمله رو از اونها بگیریم؟!! عجب
قیمت هر موشک بالستیک زممین به زمین حداقل 4 میلیون دلار و قیمت هر موشک بالستیک زمین به سطح بین 5 تا 6 میلیون دلاره. ایران در بهترین میتونه 30 درصد تجهیزات نیروی زمینی امریکا رو روی زمین بزنه و اگر ناوهای هواپیمابر امریکا توی اقیانوس هند باشه که دیگه اصلا نمیتونه ناوهای هواپیمابر رو بزنه. ایران تنها شانسی که داره اینه که از عوامل انتحاری و راکت های ارزان قمیت به تعداد زیاد استفاده کنه وگرنه ا موشک بالستیک نمیشه جنگی رو پیروز شد از بس که گران قیمت هست و به سادگی توسط نیروی هوایی دشمن کشف و منهدم میشه.
اونا هم فقط نگا میکنن تا موشک های ما برسه به ناو هاشون?
ولی بازم به دلایل نا معلوم ما قویتر هستیم?
اکر قوی نبودیم جنگ 8 ساله با کل دنیا رو پیروز نمیشدیم???
تو خودت شک نکردی که چرا تا یکی از طرفین میخواست به اون یکی فشار شدید بیاره اونیکی میزد داغونش میکرد؟هیچ زمینی از دست نرفت و بدست نیومد،فقط هشت سال جنگ فرسایشی بود.
صلح شد کسی پیروز جنگ نشد.
صلح نشد. قطعنامه 596 رو فرو کردن به ج ا.
اینها راه دیگری نداشتن
در ضمن هدف ما مقاومت کامل بود نه تصرف عراق و به هدفمون هم رسیدیم یعنی پیروز شدیم و عراق به هدفش که تصرف ایران بود نرسید و شکست خورد
دیگه دروغ نگو. شعارش رو هنوز مردم یادشونه . راه قدس از کربلا میگذره.
ولی خب به جاش از جام زهر گذشت ?
عراق میتونست به راحتی با حمایت استعمارگران ایران رو تصرف کنه ولی بعد 8 سال تلاش مداوم جا زد
توی جنگ ۸ ساله به صدقه سری شاه جدید ترین و پیشرفته ترین تجهیزات دنیا رو داشتیم
آیا تجهیزات رو بو.می سازی کرد؟ آیا تلاشی برای برطرف کردن وابستگی به دیگران کرد؟
شاه هیچ زحمتی نکشید. نفت و امتیازات رو دو دستی تقدیم آمریکا و انگلیس میکرد و اون ها هم در عوض بهش سلاح میدادن.
اولا که اون جنگ ۸ سالش رو هیچ کس سندش رو بنام شما نمیزنه
دوما تو که نمیدونی موشک بالستیک کجا کاربرد داره یا اصلا به چه درد میخوره چرا ابرو خودتو میخوای ببری
وقتی شروع به بمبارون شهرها کردن یا حملات شدید سایبری کل سیستم کشور رو از کار انداختن اونوقت تو هم مجبوری با هواپیا بری سراغشون نه موشک بالستیک
ببین خیالت راحت سپاه تجهیزاتی داره که من و تو ازشون خبر نداریم. قسمت قابل مشاهده کوه های یخی تنها کسری از قسمت زیر آب اونها هستند.