ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قیمت تاکسی‌های اینترنتی؛ مسافران و رانندگان نظرات کاملا متفاوتی دارند

کافی است نیم‌نگاهی به صفحات شبکه‌های اجتماعی تاکسی‌های اینترنتی بیندازید تا از جدال همیشگی مسافران و رانندگان بر سر قیمت مطلع شوید. در حالیکه کاربران بسیاری در توییتر با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از قیمت‌های سفر خود ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۲۶ بهمن ۱۳۹۹  |  ۱۵:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

کافی است نیم‌نگاهی به صفحات شبکه‌های اجتماعی تاکسی‌های اینترنتی بیندازید تا از جدال همیشگی مسافران و رانندگان بر سر قیمت مطلع شوید. در حالیکه کاربران بسیاری در توییتر با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از قیمت‌های سفر خود به بالا بودن نرخ کرایه‌ها اشاره می‌کنند، در اینستاگرام بسیاری از رانندگان از کم بودن قیمت‌ها شکایت دارند و تاکسی‌های اینترنتی را به بهره‌کشی رانندگان متهم می‌کنند. حالا باید پرسید در این مجادله حق با کیست؟ آیا واقعیت بیرونی وجود دارد یا هر کس با توجه به موقعیت خود واقعیت را تحلیل می‌کند؟

اسنپ در این رابطه گزارشی منتشر ساخته و اعلام کرده این جدال همیشگی کاربران و رانندگان بر سر قیمت، تصویر بالا را در ذهن متبادر می‌کند، اسنپ تاکید کرده همانند این تصویر عدد بر حسب زاویه دید افراد ممکن است ۶ یا ۹ باشد. حقیقت این است که با وجود اینکه هر کدام از این دو طرف واقعیت را از دید خود صادقانه بیان می‌کنند، اما دلیل بر نادرست بودن دیدگاه طرف مقابل نیست. بلکه کافی است هر کدام برای دقایقی خود را در جایگاه طرف مقابل بگذارند تا موقعیت را از دید آن‌‌ها هم تجربه کنند. در مورد قیمت تاکسی‌های اینترنتی هم شرایط همین گونه است.

جزئیات ساختار قیمت‌گذاری پویا

ساختار قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویاست و از عوامل مختلفی مانند مدت زمان سفر، مسافت سفر و میزان عرضه و تقاضا تاثیر می‌پذیرد. دیجیاتو در این باره گزارشهایی منتشر ساخته است و بر اساس گفته های مدیران تاکسی های اینترنتی شرایط جوی، ترافیک، روزهای خاص و حالا هم ساعات آغاز محدودیت‌های کرونا بر کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد.

اسنپ در گزارش خود تاکید کرده همه عواملی که بالاتر گفته شد کمک می‌کند تا ساختار قیمت‌گذاری منصفانه‌تر باشد؛ به شکلی که هم کاربر راننده و هم کاربر مسافر بتوانند رضایت نسبی از قیمت داشته باشند. با توجه به افزایش هزینه‌های ماشین، تعمیرات و ترافیکی که حالا با کمی جابه‌جا شدن در ساعات ۹ صبح و ۸ شب شاهد آن هستیم، باید به راننده‌ها حق دهیم که مبلغ سفر به‌گونه‌ای باشد که انجام سفر برایشان با توجه به هزینه‌های بنزین، ماشین و زمان سپری شده در سفر، مقرون به صرفه باشد. از سمت دیگر هزینه سفر باید به‌گونه‌ای باشد که برای مسافر هم استفاده از تاکسی‌های اینترنتی توجیه اقتصادی داشته باشد، زیرا هزینه‌ی حمل‌و‌نقل بخشی از هزینه‌های جاری زندگی است و نمی‌توان با قیمت‌های غیر قابل قبول، سفرهای روزانه را انجام داد.

با توجه به اینکه حالا تاکسی‌های اینترنتی، بار زیادی از حمل‌و‌نقل روزانه شهرهای مختلف ایران را بر دوش می‌کشند می‌توان حدس زد که در کل ساختار قیمت‌گذاری به‌گونه‌ای است که انجام سفر برای هر دو طیف کاربران این سامانه‌ها به صورت کلی توجیه‌پذیر است. شاید هم بتوان نتیجه گرفت که اعتراضاتی که در بعضی روزها در شبکه‌های اجتماعی توسط تعداد بیشتری از کاربران مطرح می‌شود تغییرات موقتی است که به خاطر شرایط و عوامل ذکر شده در این سامانه‌ها رخ داده است. اسنپ نتیجه گیری کرده که بنابراین اتفاقات موردی را نمی‌توان به عنوان یک اصل برای قضاوت در نظر گرفت.

خدمات‌رسانی در دوران سخت کرونا

اسنپ در گزارشی که منتشر ساخته اعلام کرده تاکسی‌های اینترنتی از همان ابتدا با شعار قیمت‌های به صرفه به بازار آمدند و راننده و مسافر هم از شرایط راضی بودند؛ اینکه در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانستند بدون دغدغه با قیمتی مناسب درخواست خودرو دهند و امنیت سفرهایشان تضمین شده بود برای بسیاری از مردم جذابیت داشت. اما به مرور انگار این ویژگی‌ها تا حد زیادی عادی شد و با بزرگ شدن این شرکت‌ها توقعات کاربران هم از آن‌ها بیشتر شد؛ توقعاتی به حق که باعث تغییرات ساختار این سامانه‌ها هم شد. تا حدی که این شرکت‌ها در حال حاضر از نظر امکانات و ویژگی‌های مختلف در حد و اندازه‌ی نمونه‌های خارجی موفق خود مثل اوبر و لیفت هستند.

اسنپ در پایان گزارشی که منتشر ساخته تاکید کرده شرایط جامعه هم در این سال‌ها تغییرات زیادی کرده است: «فشارهای اقتصادی و تورم شدید روزانه باعث شد قیمت بسیاری از کالاها و خدمات افزایش یابد. از سوی دیگر کرونا هم تاثیرات بسیاری بر کسب‌و‌کارهای مختلف از جمله تاکسی‌های اینترنتی داشت. در نهایت به نظر می‌رسد عملکرد کلی تاکسی‌های اینترنتی در نظر مردم مثبت است و خدماتی که در این دوران ارائه شده برای مردم قابل استفاده بوده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Ali_Hajipour

    با اینکه قدرت خریدم خیلی پایین‌تر اومده، اما درک می‌کنم چرا مسیری که هر روز میرم تا محل کارم ظرف دو سال از ده تومن شده چهل و پنج؛ اما هیچ‌وقت نمی‌فهمم چرا با وجود چند برابر شدن تعداد ماشینایی که توی نقشه میبینم که اطرافم هستن، زمان انتظارم برای قبول کردن سفرم از کمتر از یه دقیقه به ده تا بیست دقیقه رسیده! اینجاست که به این نتیجه می‌رسم راننده‌های تاکسی اینترنتی خیلی متوقع شدن و انتظار دارن قد یه شغل متوسط دربیارن و برداشتشون اینه من دارم اینوسط ماشینمو میزارم که صفرش شده فلان میلیون! در حالیکه نمیبینن مثلا مغازه‌هایی که میلیاردی سرمایه گذاشتن کارشون کساده همین الان و باید برن ممنون مسافر باشن که همچنان هست و اینا روزی دارن. مسافر مسافر مسئول کسری امرار معاش یه عده غرغرو و همیشه شاکی که کار اصلیشون شده راننده‌ی اسنپ و تپسی نیست، اگر مثل قدیما خیلیا به عنوان کمک‌خرج یا تفریح یا برای خالی نبودن توی مسیری که دارن میرن کار بکنن هیچوقت اینطوری نمیشه که راننده طاقچه‌بالا بزاره بگه من فلان مسیر رو نمیرم این ساعت چون ترافیکه و برام نمی‌صرفه. اسنپ و تپ‌سی هم این وسط طبیعتا صرفا فکر سود خودشونن و تنها طرفی هستن که به‌نظر میاد سود بردن چون نه پاسخگوی خواسته‌های صنفی راننده‌هاشون بودن نه مسافر بازار بدون انحصاری داره که با خیال راحت بین پنج‌تا نرم‌افزار انتخاب کنه.

  • داش غلام

    من که کلا از زمانی که راننده اسنپ اون خانم را توی اتوبان پیاده کرد و اسنپ بهش جایزه داد، کلا ازش استفاده نمی‌کنم. همون تپسی گاهی و بیشترآژانس بهتره

  • Xperia_Sola

    بسیار جالبه هر موقع از یک شرکت ایرانی انتقاد می شه شروع می کنه به رخ کشیدن خدماتش به روی مردم که اگه ما نبودیم کسی این خدمات رو ارائه نمی کرد و از این داستان این رویه خیلی آشناست مثل داستان شرکت های خدمات دهنده اینترنت که الآن نزدیک نه ساله می گن ما متضرریم اگه ما نباشیم کسی به ملت اینترنت نمی ده و این داستانا
    یک رخ داد خیلی واقعی که خودم تجربه اش کردم من حد.ود بک هفته ماشبنم تعمیرگاه بود برای سرکار رفتن سه روز اولش از اسنپ استفاده کردم از روز چهارم به صورت اتفاقی رفتم از آژانس ماشین گرفتم دقیقا همون مسیر همون بازه زمانی همون کیفبت خودرو من رو با هشت تا ده هزار تومن پایین تر جا به جا می کردن الآنم دو ساله بعد این جریان هر موقع نیاز به ماشین دارم از آژانس استفاده می کنم

    • Hamed Bikar۲

      اگه ناراحت نمیشی باید بگم یکم بی انصافی میکنی من خودم هر مسافری رو جابه جا کردم گفته کرایه اسنپ نسبت به آژانس ها و تاکسی ارزونتره البته خوب ساعت های مختلف قیمتش فرق میکنه

      • Xperia_Sola

        واقعا اظهار نظر جالبی نمودید خودتون قضاوت کنید دقیقا بعد پاندمی کرونا کمیسیون اسنپ و تپسی از ده درصد رسیده به بیست تا بیست و پنج درصد اما کمیسیون آژانس ها هنوز همون پونزده درصده با عرض پوزش چه جوری با چه مدرکی شما اینو می گید یا مشتریاتون خیلی لاکچرین یا کلا نرخ براشون مهم نیست فقط چندتا کامنتی که گذاشته شده و تجربه شخصی خودم رو چک کنید می بینید قیمت تاکسی های اینترنتی دقیقا بعد پاندمی کرونا افزایش پیدا کرد اونم دلیلش رو من و شما می دونیم وگرنه چه دلیلی داره کمیسیون یک شرکت با افزایش مشتریا دو برابر بشه!!!

    • Rayanlap

      منم یا آژانسم یا تاکسی بیسیم

  • pop_0098

    وقتی خیار تو کشور به ۲۲ هزار تومان میرسه رانند تاکسی اینترنتی میدونید باید چند تا سفر تو شهر های کوچک برند تا ۱ کیلو خیار بتونه بخره اون وقت حساب کتاب کنید رانند حق داره یا مسافر رانند باید تو اصفهان چند تا سفر ۷ هزار تومانی ببره تا بعد کم شدن کمسیون عوارض شهرداری بشه ۲۲ هزار تا پول خرید خیار داشته باشه

    • HGH

      حالا اصفهان به کنار من از اونجا خبری ندارم (مطمئنا اگر هم قیمتش پایینه به خاطر اینه که تازه تو اون شهر وارد شده) اما تو خود تهران اصلا قضیه اینطوری نیست. من خودم اشتباهی یه بار دستم خورد علاوه بر مبدا ، مقصد رو هم همونجا زدم کرایه ش شد 6000 تومن ? .حالا شما گیر سفر 7000 تومنی تو اصفهانی

مطالب پیشنهادی