ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جهان موازی
علمی

آیا ناسا موفق به کشف جهان موازی شده است؟

در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی پژوهشی با بودجه ناسا انجام شد که در آن یک بالون خورشید بر فراز قطب جنوب به حرکت درآمد و دو رویداد تقریبا غیر ممکن و به شدت ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۲ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۰:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی پژوهشی با بودجه ناسا انجام شد که در آن یک بالون خورشید بر فراز قطب جنوب به حرکت درآمد و دو رویداد تقریبا غیر ممکن و به شدت غیرعادی را شناسایی کرد.

آنتن ناپایدار تکانشی قطب جنوب موسوم به آنیتا ذراتی با انرژی بالا به نام نوترینو را کشف کرد که ظاهرا در زمین سیر می کردند.

از آن زمان دانشمندان تلاش کردند که این پدیده عجیب را توضیح دهند و در این مسیر به فرضیات مختلفی هم رسیدند. براساس یکی از این فرضیات، شناسایی این نوترینوها احتمالا حکایت از کشف جهان موازی داشت که آینه جهان ماست. مردم سراسر دنیا نیز از شنیدن این خبر بسیار هیجان زده شدند و طولی نکشید که ماجرای جهان موازی در شبکه های اجتماعی پرمخاطب شد؛ کاربران این خبر را مرتبا دست به دست می کردند که ناسا یک جهان موازی کشف کرده اما آن را از ما پنهان می کند.

البته در واقعیت احتمال وجود یک جهان موازی فراتر از دنیای محدود ما همچنان به قوت خود برقرار است اما دانشمندان هنوز به شواهد مستقیمی در اثبات آن نرسیده اند. در عوض ناهنجاری های کشف شده در قطب جنوب میتواند نشانه کشف یک ماده یا ذره جدید باشد.

در ادامه نگاهی خواهید داشت به کشف ناسا و ابعاد مختلف آن.

دانشمندان در قطب جنوب چه پیدا کردند؟

جهان موازی

آنیتا برای تشخیص پرتوهای کیهانی طراحی شده است. این بالون عظیم الجثه ۳۵ کیلومتر بالاتر از سطح قطب شمال با هوای سرد و خشکش پرواز می کند؛ یعنی جایی که کمترین آلودگی رادیویی وجود دارد و دانشمندان میتوانند در آن به دنبال ذرات رازآلودی به نام نوترینو بگردند. با برخورد نوترینوها با سطح یخ، آنها سیگنال های رادیویی کیهانی پرانرژی را تولید و از سطح یخ کمانه می کنند.

با این حال نوترینوهای کشف شده توسط آنیتا ظاهرا نه منشاء فضایی داشتند نه اینکه از سطح یخ کمانه کرده بودند و در عوض از درون زمین آمده بودند.

اگر این ذرات واقعا از دل زمین آمده و از توده آن عبور کرده باشند آنگاه اتفاقی غیرممکن رخ داده بود. و اگر به گفته دریک فاکس پروفسور اخترفیزیک دانشگاه پنسیلوانیا این اتفاق واقعا رخ داده باشد با دو ذره کاملا جدید روبرو هستیم که توانسته اند از دل زمین بگذرند.

تصور کنید نوترینوها با سرعت مشخصی در دل زمین در حرکت هستند، طبق قوانین فیزیک روشن است که آنها با ذرات موجود در زمین برخورد کرده و دیگر نمی توانند کل زمین را طی کنند. پس کشف این دو ذره نشان می دادند که دانشمندان با ماده ای جدید روبرو شده اند.

ذرات کشف شده چه بودند؟

این ذرات شاید غیرممکن به نظر برسند اما مساله واقعی چیز دیگری است. احتمالا این ذرات مدل استاندارد فیزیک ذره را نقض کرده اند؛ همان تئوری یا نظریه ای که نیروهای اصلی موجود در این عالم را توضیح می دهد.

دانشمندان در توضیحات خود اشاره کردند که الگوی مذکور ۵۰ سال است که تهیه شده و شاید وقت آن رسیده که به روز رسانی شود.

دانشمندانی نظیر فاکس فرضیه های  مختلفی را در مورد عبور نوترینوها از زمین مطرح کرده اند؛ مثلا شاید این ذرات متعلق به ماده تاریک باشند که دانشمندان از دهه ۱۹۳۰ میلادی تا به امروز به دنبال رمزگشایی از آن هستند و احتمالا در نتیجه فروپاشی این ماده در هسته زمین به سطح آن راه یافته اند.

طبق گفته او ذرات سنگین ماده تاریک میتوانند در هسته زمین جمع شوند و وقتی که این ماده از هم فرو می پاشد ذراتی پر انرژی تولید می کند که به نوعی از زمین فوران خواهند کرد و نوترینوهایی را تولید می کنند که توسط آنیتا رصد شده اند.

ایده جهان موازی از کجا آمد؟

جهان موازی

براساس این کشف غیرعادی رسانه ها خبر دادند که دانشمندان توانسته اند یک جهان موازی را پیدا کنند که در آن ذرات تغییر شکل می دهند و حرکت معکوس در زمان دارند.

اما رسانه ها در اخبار خود به کار پیتر گورهم اشاره می کردند؛ پروفسور فیزیک دانشگاه هاوایی که مقاله ای در مورد این کشف منتشر  کرده است. او در مقاله خود مدعی شده گروه جدیدی از ذرات زیراتمی در قطب جنوب کشف شده که خاصیت نفوذی بیشتری نسبت به کلیه ذرات عالم دارند.

با این حال نشریه دیلی استار ادعا کرد که این ذرات همان ذرات تغییر شکل دهنده نیستند که از وجود جهان موازی خبر می دهند.

گورهم نیز در توضیحات خود پیرامون این شایعه گفت:

کل ایده کشف جهان موازی از جانب ما نیامده بلکه به نحوی برچسب ما روی آن خورده؛ روزنامه نگاری آن را اشتباه متوجه شده سپس به ما نسبت داده و متاسفانه این خبر پربیننده شده. واقعیت این است که ما هیچ دیتایی در رابطه با جهان موازی در اختیار نداریم

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi

از ۱۳۹۳ با دیجیاتو ...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • GHAEM

    درود

  • Salar

    عنوان مطلب در منبع "ناسا جهان موازی کشف نکرده ولی یک جهان موازی اینگونه هست"

    • Erfaan Zandii

      دیجیاتو‌دیگه شورشو‌درآورده با این‌عنوانهای فریبنده‌ش

    • Salar

      حالا خودتون ببینید چقدر کیفیت دیجیاتو پایین اومده و زرد شده که تیترها اینطوری و ترجمه مطلب ضعیف انجام میده

      • Hamed

        لطفا ی منبع سبز ذکر کنید?

      • Hossein MI

        خانم موسوی یکی از فعال‌ترین و بهترین‌های دیجیاتو هستند

  • sadoogh

    خیلی جالب بود

  • Arian

    دانشمندای علوم فیزیک کوانتومی بحثشون شده اینجا

  • امین

    کیفیت ترجمه بسیار پایین بود،خود مقاله هم پر از تکه مطالب نامرتبط و شبه علمی بود برای جذب مخاطب
    پیشنهاد میکنم یک سیستم رتبه بندی برای مقاله‌هاتون در نظر بگیرید تا مخاطبان صرفا خواننده نباشند

  • Kidman Rad

    قوانین دانش هرمتیک :
    هر آنچه در بالا هست،در پایین نیز هست

  • Mr Ali

    همون اینترنت نوترینوی همراه اوله که اینا هنوز کشف نکردنش

    • Hamed

      هیچکس تنها نیست،حتی یخای قطبی???

  • FromEarth

    دمت گرم خانم موسوی.

    • FromEarth

      نظریه ریسمان رو هم یه مطالعه کنید دوستان. اطلاعات خوبی بهتون میده

      • Hamed

        نظریه طناب هم جدیدا ارائه شده،اونم مطالعه کنید

  • Ali ghasemian

    این مقاله بیشتر برای جذب مخاطب نوشته شده، نوترینو کشف جدیدی محسوب نمیشه، و اگر در مورد اون سرچ کنید متوجه میشید که حتی حس وجود آنها مشکل هست و اینقدر ریز هستند که اگه کره زمین از جنس سرب هم بود به راحتی از زمین بدون برخورد عبور میکردند... حالا چطور دانشمندان تعجب کردند که نوترینو از مرکز زمین اومدن بالا نمیدونم چرا.... نوترینو در اطراف ما وجود داره و در هر لحظه داره از بدن ما عبور میکنه با سرعتی نزدیک به نور، و در زمان انفجار یک نواختر مقدار زیادی نوترینو آزاد میشه ... ژاپنی ها هم در کشف و شناسایی این ذره که شاید منشاء جهان باشه به مراتب جلوتر از سایر کشورها هستند...

    • Hamed

      باو کجای کاری عزیزم؟!اینجا ایرانه،باید اخبار علمی ۱۵۰ سال پیش کم کم اینجا بازگو بشه?

    • Arshaam

      گفته شده که نوترینویی با انرژی بالا کشف شده! که امکان عبور از زمین رو نداره و همین نکته‌ی تعجب برانگیز کل ماجراست.

  • Mohamad Hashemi

    دنیای موازی از فیزیک کوانتوم میاد به این معنی که وقتی آزمایش شکاف انجام شد فوتون های نور در حالتی که ناظر وجود داشت و درحالت عدم وجود ناظر رفتار مختلف نشون میداد (بصورت ذره یا موج)، فوتون ها از الکترون ها هستن و الکترون ها در تمامی اتم های تشکیل دهنده مواد کیهان وجود دارن، اگر قرار باشه که الکترون ها در مقابل دید ناظر به صورت خودآگاه! از خودشون رفتار متفاوت نشون بدن پس اینطور میشه نتیجه گرفت وقتی به چیزی نگاه میکنیم یا حتی فکر میکنیم امکانش هست که در واقعیت نتایج مختلفی حاصل بشه و جهان های موازی بوجود بیاد، مثال انیشتین «ترجیح می‌دهم فکر کنم ماه، حتی وقتی نگاهش نمی‌کنم، باز وجود دارد»

    • Hamed

      خاصیت مسخره و باحال موج-ذره؟!

    • nexaen

      همینجور فوتون ها بار الکتریکی ندارند، ولی الکترون ها باردار هستند.

    • nexaen

      فوتون ها از الکترون ساخته نشده اند. فوتون ها میتوانند محصول حرکت الکترون ها در اربیت های مختلف باشند، ولی از الکترون ساخته نشده اند. فوتون ها به نوعی در دسته ی بوزون ها قرار میگیرند. ذرات نوری هستند که انرژی دارند ولی جرمی ندارند. برخلاف فوتون، الکترون جرم دارد.

      • Mohamad Hashemi

        فرمایش شما صحیح است دوست عزیز ولی الکترون هم مانند فوتون خواص موجی ذره ای دارد، بنده از نظر شباهت عرض کردم و برای توجیه دنیای موازی!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی