طرح پدر وب برای نجات اینترنت کلید خورد؛ ۹ اصل برای دولتها، شرکتها و شهروندان
طرح «تیم برنرز لی» برای بهبود فضای وب با حمایت دولتها و بیش از ۱۵۰ سازمان از جمله گوگل و مایکروسافت به صورت رسمی راه اندازی شد. اصل اول این طرح از دولت ها می ...
طرح «تیم برنرز لی» برای بهبود فضای وب با حمایت دولتها و بیش از ۱۵۰ سازمان از جمله گوگل و مایکروسافت به صورت رسمی راه اندازی شد. اصل اول این طرح از دولت ها می خواهد دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت را تضمین کنند.
برنرز لی ۳ دهه قبل پروژه ای راه اندازی کرد که امروزه به نام وب شناخته می شود. از نظر وی این دستاورد در ۱۵ سال ابتدایی در جهت مثبت به کار گرفته شد اما پس از آن سوءاستفاده از وب هم رواج پیدا کرد. برنرزلی در این باره می گوید:
در مورد استفاده های نامطلوب و دروغ پراکنی ها بسیار نگرانم. بیایید با تکیه بر «قرار داد وب» دوباره به مسیر درست برگشته و از سقوط یکباره به سمت آینده ای سیاه جلوگیری کنیم.
طرح موسوم به «قرارداد وب» دارای ۹ اصل است و در آن برای حکومت ها، کمپانی ها و شهروندان وظایف خاصی تعریف شده که در صورت عملی شدن به بهبود فضای وب منجر می شوند. در این طرح حکومت ها باید:
- اصل ۱: دسترسی همه افراد به اینترنت را تضمین کنند.
- اصل ۲: تمام جنبه های اینترنت را به صورت دائمی در دسترس قرار دهند.
- اصل ۳: به حریم خصوصی آنلاین و حقوق اساسی شهروندان در مورد داده ها احترام گذاشته و از آن حفاظت کنند.
کمپانی ها باید:
- اصل ۴: اینترنت را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار همه قرار دهند.
- اصل ۵: برای ایجاد اعتماد عمومی به حریم خصوصی و داده های شخصی افراد احترام گذاشته و از آن پاسداری کنند.
- اصل ۶: فناوری هایی را توسعه دهند که به بهبود جامعه بشری کمک کرده و جنبه های منفی آنرا به چالش بکشد.
شهروندان باید:
- اصل ۷: در وب سازنده بوده و با هم همکاری کنند.
- اصل ۸: جوامعی منسجم بسازند که گفتمان مدنی و کرامت انسانی را ارج بگذارد.
- اصل ۹: برای وب سالم بجنگند.
این قرارداد از امروز و با مشارکت دولت هایی نظیر آلمان، فرانسه، غنا؛ ۱۵۰ سازمان از جمله مایکروسافت، توییتر، گوگل، DuckDuckGo و گروه های غیرانتفاعی نظیر «بنیاد مرزهای الکترونیک» راه اندازی شده است.
تیم برنرز لی در گفتگو با گاردین تاکید کرده که نیروهایی که وب را سمت منفی آن سوق می دهند همیشه بسیار قدرتمند بوده اند اما برای بهبود اینترنت شهروندان باید همیشه از کمپانی ها و دولت ها بخواهند در برابر اقداماتشان پاسخگو باشند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

هروقت دلشون بخاد قطع میکنن ? شما بیا هزار تا قرارداد بنویس
این چیزا تو ایران فایده نداره
پدر وب ج.ا ـه. مادر وب رو توی یک هفته مورد عنایت قرار داد...
دیجیاتو خجالت بکش، به جای این مقاله های که دردی از ما دوا نمی کنه به دنبال پیگیری حق ما باش، الان سه روزه هیچ خبری درباره قطعی اینترنت نذاشتی، روی همه خبرنگارها رو سفید کردی
هدف طرحایی مثل این همینه که ما به این روز نیفتیم
بله ولی در شرایط فعلی به کار ما نمیاد
درسته اقای مرادی ولی مایی وجود نداره
اونا تو فکر چیان، ما تو فکر چی
ما فعلا دنبال وصل شدن اینترنت همراهمونیم
گوجه ۱۲ تومنی
بنزین ۳ تومنی
دلار ۱۳ تومنی
تورم ۴۸ درصدی
قطعی اینترنت ۲ هفته ای
تو کشوری که پر از ثروت و منابع طبیعیه
خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو
باعث و بانیش کیه به نظرت
خودمون..نفهمی خودمون و پدر و مادرامون
بابا برید خدا رو شکر کنید حداقل adsl شما وصله
تو کرج هنوز همونشم وصل نیس چه برسه به موبایل
کرج پارس آنلاین دو روزه که وصله
مخابرات وصل نیس
ما که شاتلیم وصل نیست
جان مادرت بیا اینترنت رو از دست اینا هم نجات بده. 11 روزه اینترنت رو قطع کردن و عین خیالشون هم نیست.
جهرمی به خاک سیاه بشینی انشالله
جهرمی کیه بابا بخدا مثل بچه ۵ ساله حرف میزنید جهرمی فقط ی مترسکه شما نمیدونید دستور از کجاست یعنی؟
جهرمی میتونه پیگیری کنه فشار وارد کنه، ولی عین خیالش نیس، تلافی تحریم شدن و بلوکه شدن دولتی پردیس رو داره اینجوری درباره عقده ای
بلوکه شدن پولهای دزدیش
حاجی الان داره میشه 2 هفته که اینترنت موبایل قطعه، ایرانسل باید این روزارو به بسته هامون اضافه کنه ?شاتل مبین و... اضافه کردن ولی ایرانسل و همراه اول فقط نگاه
نامه نمایندگان تهران به «آذریجهرمی» برای اتصال اینترنت موبایل
متن این نامه به شرح زیر است:
«جناب آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات احتراما عنایت دارید که قطع طولانی مدت اینترنت به خصوص اینترنت موبایل ضرر و زیان هنگفتی را بر اقتصاد فضای کسب و کار و فضای آموزشی و پژوهشی کشور تحمیل کرده است حال که با مشارکت هوشمندانه مردم فهیم ایران به خصوص تهران آرامش حاکم گردیده است انتظار آحاد مردم، دانشگاهیان، کسبه، بازاریان و کارآفرینان تسریع در برقراری اینترنت موبایل استان تهران است.
شایسته است اقدام لازم در این زمینه به عمل آید.»
دیگه باید چی بشه تا ملت بفهمن جهرمیو امثالش هیچ کاره هستن!!!!
فقط تهران؟ بقیه استان ها فرزند نامشروع این مملکتن؟
آمریکا هم دو دقیقه دندون رو جیگر نمیذاره . امروز درخواست داده وزرایی که تو قطعی نت سهیم بودن تحریم بشن اینام باز لج میفتن دو هفته دیگه به قطعی اضافه میکنن.دیجیاتو هم که کلا هنگه، گرفتاری شدیم از دست اینا ??
آمریکا باید ژن خوباشونو دیپورت کنه تا بفهمن.ولی خب لابد به ضرر آمریکاست که اجرا نمیکنه.
ببینیم بازم ملت گول این حرکات مسخره این نمایندههای غیر مردمی رو میخورن و میرن بهشون رای بدن یا نه!
برقراری اینترنت موبایل «استان تهران»؟