ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهبود فضای وب
تکنولوژی

طرح پدر وب برای نجات اینترنت کلید خورد؛ ۹ اصل برای دولت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان

طرح «تیم برنرز لی» برای بهبود فضای وب با حمایت دولت‌ها و بیش از ۱۵۰ سازمان از جمله گوگل و مایکروسافت به صورت رسمی راه اندازی شد. اصل اول این طرح از دولت ها می ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۵ آذر ۱۳۹۸  |  ۱۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

طرح «تیم برنرز لی» برای بهبود فضای وب با حمایت دولت‌ها و بیش از ۱۵۰ سازمان از جمله گوگل و مایکروسافت به صورت رسمی راه اندازی شد. اصل اول این طرح از دولت ها می خواهد دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت را تضمین کنند.

برنرز لی ۳ دهه قبل پروژه ای راه اندازی کرد که امروزه به نام وب شناخته می شود. از نظر وی این دستاورد در ۱۵ سال ابتدایی در جهت مثبت به کار گرفته شد اما پس از آن سوءاستفاده از وب هم رواج پیدا کرد. برنرزلی در این باره می گوید:

در مورد استفاده های نامطلوب و دروغ پراکنی ها بسیار نگرانم. بیایید با تکیه بر «قرار داد وب» دوباره به مسیر درست برگشته و از سقوط یکباره به سمت آینده ای سیاه جلوگیری کنیم.

بهبود فضای وب

طرح موسوم به «قرارداد وب» دارای ۹ اصل است و در آن برای حکومت ها، کمپانی ها و شهروندان وظایف خاصی تعریف شده که در صورت عملی شدن به بهبود فضای وب منجر می شوند. در این طرح حکومت ها باید:

  • اصل ۱: دسترسی همه افراد به اینترنت را تضمین کنند.
  • اصل ۲: تمام جنبه های اینترنت را به صورت دائمی در دسترس قرار دهند.
  • اصل ۳: به حریم خصوصی آنلاین و حقوق اساسی شهروندان در مورد داده ها احترام گذاشته و از آن حفاظت کنند.

کمپانی ها باید:

  • اصل ۴: اینترنت را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار همه قرار دهند.
  • اصل ۵: برای ایجاد اعتماد عمومی به حریم خصوصی و داده های شخصی افراد احترام گذاشته و از آن پاسداری کنند.
  • اصل ۶: فناوری هایی را توسعه دهند که به بهبود جامعه بشری کمک کرده و جنبه های منفی آنرا به چالش بکشد.

شهروندان باید:

  • اصل ۷: در وب سازنده بوده و با هم همکاری کنند.
  • اصل ۸: جوامعی منسجم بسازند که گفتمان مدنی و کرامت انسانی را ارج بگذارد.
  • اصل ۹: برای وب سالم بجنگند.

این قرارداد از امروز و با مشارکت دولت هایی نظیر آلمان، فرانسه، غنا؛ ۱۵۰ سازمان از جمله مایکروسافت، توییتر، گوگل، DuckDuckGo و گروه های غیرانتفاعی نظیر  «بنیاد مرزهای الکترونیک» راه اندازی شده است.

تیم برنرز لی در گفتگو با گاردین تاکید کرده که نیروهایی که وب را سمت منفی آن سوق می دهند همیشه بسیار قدرتمند بوده اند اما برای بهبود اینترنت شهروندان باید همیشه از کمپانی ها و دولت ها بخواهند در برابر اقداماتشان پاسخگو باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Farzad6058

    هروقت دلشون بخاد قطع میکنن ? شما بیا هزار تا قرارداد بنویس
    این چیزا تو ایران فایده نداره

  • فرشاد

    پدر وب ج.ا ـه. مادر وب رو توی یک هفته مورد عنایت قرار داد...

  • internet.444.iran

    دیجیاتو خجالت بکش، به جای این مقاله های که دردی از ما دوا نمی کنه به دنبال پیگیری حق ما باش، الان سه روزه هیچ خبری درباره قطعی اینترنت نذاشتی، روی همه خبرنگارها رو سفید کردی

    • یونس مرادی

      هدف طرحایی مثل این همینه که ما به این روز نیفتیم

      • internet.444.iran

        بله ولی در شرایط فعلی به کار ما نمیاد

      • حمید

        درسته اقای مرادی ولی مایی وجود نداره

  • شایان

    اونا تو فکر چیان، ما تو فکر چی
    ما فعلا دنبال وصل شدن اینترنت همراهمونیم

  • sirghost

    ‏گوجه ۱۲ تومنی
    ‏بنزین ۳ تومنی
    دلار ۱۳ تومنی
    ‏تورم ۴۸ درصدی
    ‏قطعی اینترنت ۲ هفته ای
    ‏تو کشوری که پر از ثروت و منابع طبیعیه

    ‏خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو

    • Saeidt

      باعث و بانیش کیه به نظرت
      خودمون..نفهمی خودمون و پدر و مادرامون

  • sirghost

    بابا برید خدا رو شکر کنید حداقل adsl شما وصله
    تو کرج هنوز همونشم وصل نیس چه برسه به موبایل

    • MojtabaHere

      کرج پارس آنلاین دو روزه که وصله

      • sirghost

        مخابرات وصل نیس

      • pooria.pm

        ما که شاتلیم وصل نیست

  • Alireza MT9

    جان مادرت بیا اینترنت رو از دست اینا هم نجات بده. 11 روزه اینترنت رو قطع کردن و عین خیالشون هم نیست.

  • internet.444.iran

    جهرمی به خاک سیاه بشینی انشالله

    • Saeidt

      جهرمی کیه بابا بخدا مثل بچه ۵ ساله حرف میزنید جهرمی فقط ی مترسکه شما نمیدونید دستور از کجاست یعنی؟

      • internet.444.iran

        جهرمی می‌تونه پیگیری کنه فشار وارد کنه، ولی عین خیالش نیس، تلافی تحریم شدن و بلوکه شدن دولتی پردیس رو داره اینجوری درباره عقده ای

        • internet.444.iran

          بلوکه شدن پولهای دزدیش

  • Amir

    حاجی الان داره میشه 2 هفته که اینترنت موبایل قطعه، ایرانسل باید این روزارو به بسته هامون اضافه کنه ?شاتل مبین و... اضافه کردن ولی ایرانسل و همراه اول فقط نگاه

  • userx

    نامه نمایندگان تهران به «آذری‌جهرمی» برای اتصال اینترنت موبایل
    متن این نامه به شرح زیر است:

    «جناب آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات احتراما عنایت دارید که قطع طولانی مدت اینترنت به خصوص اینترنت موبایل ضرر و زیان هنگفتی را بر اقتصاد فضای کسب و کار و فضای آموزشی و پژوهشی کشور تحمیل کرده است حال که با مشارکت هوشمندانه مردم فهیم ایران به خصوص تهران آرامش حاکم گردیده است انتظار آحاد مردم، دانشگاهیان، کسبه، بازاریان و کارآفرینان تسریع در برقراری اینترنت موبایل استان تهران است.

    شایسته است اقدام لازم در این زمینه به عمل آید.»

    • HhMojtaba666

      دیگه باید چی بشه تا ملت بفهمن جهرمیو امثالش هیچ کاره هستن!!!!

    • internet.444.iran

      فقط تهران؟‌ بقیه استان ها فرزند نامشروع این مملکتن؟

    • mehran.arch007

      آمریکا هم دو دقیقه دندون رو جیگر نمی‌ذاره . امروز درخواست داده وزرایی که تو قطعی نت سهیم بودن تحریم بشن اینام باز لج میفتن دو هفته دیگه به قطعی اضافه میکنن.دیجیاتو هم که کلا هنگه، گرفتاری شدیم از دست اینا ??

      • mojtabamollaie01

        آمریکا باید ژن خوباشونو دیپورت کنه تا بفهمن.ولی خب لابد به ضرر آمریکاست که اجرا نمیکنه.

    • Alireza MT9

      ببینیم بازم ملت گول این حرکات مسخره این نماینده‌های غیر مردمی رو میخورن و میرن بهشون رای بدن یا نه!

    • علی

      برقراری اینترنت موبایل «استان تهران»؟

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی