نخستین وارد کننده رسمی اپل در ایران؛ موج خبری یا گشایش واقعی؟
هر از گاهی شرکت یا گروهی تجاری در ایران ادعا می کند که نماینده رسمی اپل است، یا اگر هم چنین نکند بعضی وبسایت های خبری این شبهه را القا می کنند. اما واقعیت ماجرایی که از ...
هر از گاهی شرکت یا گروهی تجاری در ایران ادعا می کند که نماینده رسمی اپل است، یا اگر هم چنین نکند بعضی وبسایت های خبری این شبهه را القا می کنند. اما واقعیت ماجرایی که از دیروز به راه افتاده چیست؟ آیا اپل واردکننده ای رسمی برای ایران انتخاب کرده یا تلاش هایی دیگر در این زمینه صورت گرفته؟
برای اطلاع بیشتر از این ماجرا، با دیجیاتو در ادامه مطلب همراه باشید.
امروز صبح با ایمیل ها و نظرات مخاطبینی روبرو شدیم که یک پرسش واضح داشتند: "آیا اپل رسما وارد ایران شده؟" خبر مربوط به گزارش های گروهیِ رسانه های داخلی است که با بازنشر یک متن ثابت، موجی به راه انداخته اند با این عنوان: "اولین وارد کننده رسمی اپل در ایران شروع به کار کرد." البته اکثر این رسانه ها، آشنا با حوزه خبری ما نیستند. اما در این بین، یک تیتر اکثر مخاطبین مراجعه کننده به ما را گمراه کرده بود:

این از ترفندهای رایج رسانه ای است که با زدن تیترهای خاص (!) توجه مضاعفی به یک موضوع جلب شود و بعد اصلاحی صورت گیرد بدون عذرخواهی از گمراهی به وجود آمده. اما قصد منتشر کننده تیتر فوق بر ما پوشیده است. شاید تنها یک اشتباه حرفه ای صورت گرفته، شاید هم همان ترفند رایج به کار گرفته شده. به هر حال، هر رسانه ای طبق رسالت حرفه ای، خود باید پاسخگوی مطالبش باشد.
شرکت وقایع گستر فارس
حال بپردازیم به ادعا شرکتی است که می گوید "نماینده رسمی اپل در ایران" است. باید دید منظور از "نماینده" و "رسمی" چیست. تمام چیزی که در خبرها آمده این است که «این شرکت با نام "وقایع گستر فارس" به عنوان اولین واردکننده رسمی محصولات اپل، با ثبت و تایید فعالیت در سایت وزارت صنعت و معدن و نیز ثبت نزد سازمان حمایت از مصرف کننده اقدام به واردات محصولات اپل کرده.» (البته جمله بندی را ما تصحیح کرده ایم و گرنه با خواندن متن اصلی شما فکر می کردید که در اصل، وقایع گستر فارس اقدام به صدور مجوز کرده!)
در متن خبر آمده: «آغاز به کار این شرکت در حالی است که عرضه تمامی محصولات آن با گارانتی و هولوگرام خود اپل صورت میگیرد» و «تمامی محصولات عرضه شده توسط شرکت واردکننده با گارانتی ۱۲ ماهه در اختیار کاربران این کالا قرار میگیرد.» اینها نکات مثبتی هستند، البته به شرطی که باعث افزایش قیمت محصول نشوند، زیرا این از جمله دلایل اصلی در سوق دادن مصرف کنندگان به سمت کالاهای بدون گارانتی است. در ضمن هنوز باید صبر کرد و دید که پشتیبانی این شرکت از محصولات وارداتی اش مانند گارانتی اصلی اپل خواهد بود یا خیر.
شرکت وقایع گستر فارس می گوید «با واسطه شرکتی هنگ کنگی به نام مسترفون اینترنشنال کمپانی لیمیتد» اقدام به دایر کردن نمایندگی اپل در ایران کرده و تفویض نامه این شرکت (وقایع گستر فارس) به تایید ایالات متحده امریکا رسیده. البته باز هم نگارش خبر مبهم است. جایی اشاره به تایید تقویض نامه شرکت ایرانی در امریکا شده و جایی اشاره به واسطه بودن شرکت هنگ کنگی. اگر تفویض نامه طرف ایرانی به تایید امریکا رسیده، نقش شرکت هنگ کنگی در این بین چیست؟ ما به آینده نظر داریم برای روشن شدن این موضوع.
استعلام قبلی از اپل
پیش از این در آبان ماه ۱۳۹۲ استعلامی که از اپل درباره حوزه ایران صورت گرفت، با این پاسخ از طرف خانم کت مکنزی (پروفایل لینکدین) از معاونین دستیاران اجرایی اپل، روبرو شد:

با توجه به اینکه مدیر منطقه ای اپل در جریان امور مرتبط با این شرکت است و هنوز آپدیتی در رابطه با استعلام فوق ارسال نکرده، باید منتظر ماند و دید که ماجرای ادعای شرکت وقایع گستر فارس به کجا خواهد رسید.
ما پیگیر اخبار مرتبط با این موضوع خواهیم بود تا مشخص شود که آیا این صرفا با یک موج خبری در شروع به کار وارد کننده ای جدید روبرو هستیم یا گشایشی جدی به نفع مصرف کننده صورت گرفته؟ شفاف سازی بیشتر از جانب وقایع گستر فارس گره گشا خواهد بود، و اگر اسنادی وجود دارد چه بهتر که برای رسانه ها شفاف سازی شود. ما هم به پیگیری خودمان از اپل ادامه می دهیم تا مشخص شود آیا نماینده رسمی در ایران دارد یا خیر.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مرسی از شما که این موضوع رو دارید شفاف سازی میکنید.خیلی جالب بود.
صاحب این شرکت کلاه برداره
من کلاهم اونجا بیوفته هم نمی رم
تا شهریور صبر کنیم معلوم میشه!
اگه تونستن نسل جدید آیفون رو همزمان با اپل و با همون قیمت اپل وارد بازار کنن، اون موقع معلوم میشه کی راست میگه و کی دروغ!
من به همراهی یکی از دوستان چند روز پیش 92/4/3 برای تعویص آیفون خراب دوستم که گارانتی این شرکت بود وارد این ساختمان شدیم، (طبقه اول)
یکی از نکاتی که باعث تعجب من بود این بود که موقع تعویص فقط گوشی رو عوض میکردن و کابل و شارژر رو تحویل نمیدادن!
مورد دوم : همینکه درب جعبه گوشی جدید رو باز کرد،در کمال تعجب دیدم کارت گارانتی این شرکت داخل جعبه بود!!! در حالی که اپل اجازه قراردادن هیچ چیز رو در داخل کارتن خودش نمیده!
مورد سوم هم این بود که گفتن اگر میخواهین دوباره گارانتی صورت بگیره باید 100.000 تومان ناقابل لطف کنین! در صورتی که در اپل استورهای اصلی بدون هیچ درخواستی در صورت مورد داشتن محصول اون رو تعویض و گارانتی میکنن!
شما تو اپل هم بری آیفونت تعویض بشه تو یه جعبه سفید میزارن و هیچ وسیله هم توش نیس
chera enghadar dost dari khali bebandid va jav bedid age omad man esmamo avaz mikonam apple hich vaght to iran apple store nemizane chon tahrime iran
نماینده رسمی؟ من چند ماهیه که از جلوی این ساختمون رد می شم و اولین چیزی که نظرم رو جلب کرد ادعای نمایندگی رسمی در کنار لوگوی دستکاری شده اپل بود... یعنی واقعا اپل به هیچ نماینده رسمی اجازه میده آرم تجاریش رو هرجور دوست داره دستکاری کنه :)
حالا بگذریم از ساختمونی که شبیه به هیچ کدوم از استانداردایی که من تا حالا برای فروشگاه های اپل دیدم نیست
اینا همش بازیهای انحصار طلبانه برای چاپیدن بیشتر و بیشتره
نمایندگی رسمی هم داشته باشه من نمیخرم :)))
ولی فکر نکنم واقعیت داشته باشه
راستى ياد يه موضوع مشابه افتادم اما چون حافظه ام يارى نمى كند!!!!جزيياتش رو خاطرم نيست!!!…چند سال پيش يه شركت ايرانى (ذكر نام ممنوع!!!)اومده بود اسم corsair رو ثبت رسمى كرده بود!!!!!!!! و جلو توزيع و فروش رو گرفته بود و به همه گفته بود بايد از من بگيريد!!!!خلاصه اينم خيلى به اون شباهت داره:)…
دوستان ترنجي هم يك سري تحقيقات انجام داده مث اينكه.
http://toranji.ir/applesnewbranchiran/
ديجياتو پاك نكن. ديگه بحث تبليغ نيس، بحث اينه كه حق ما مردم خورده نشه
سلام.
از نيما دادگستر تشكر ميكنم كه پيگيرى كردن اين موضوع مهم را:)
چيزى كه من متوجه شدم (بعد از روبرو شدن با اين خبر در يك خبرپراكنى!!!!!) اين بود كه اين شركت در اصل يك كانال توزيع يا فروش هست براى محصولات ؛ اما فراموش نميكنيم كه اينجا ايران است و اين شركت قطعا جلو فعاليت ساير واردكننده هاى قديمى و خيلى آبرومند!!!! رو ميگيرد.در رابطه با خدمات و گارانتى هم نميشه زود قضاوت كرد اما بودن شركتايى كه حتى خدمات ٣ ساله ارائه ميكردن ……خلاصه كه اگه چيزى باشد دوشنبه هفته آينده مشخص ميشود.
…………خيلى خوبه كه اشاره اى به نام گذارى شركت ها در ايران هم بكنم ! البته دوستان همه استادن
امان از دست …!!!! مهم نيست نام شركت چى باشه مهم ايجاد يه برند مناسبه.
بعدم قانونه ديگه نميشه كاريش كرد:( :)))