ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با الکترودهای شفاف، نمایشگر نشکن واقعی ساختند

نمایشگر واقعا نشکن، چیزی است شبیه خودروی پرنده. سال ها است که قول آن را داده اند ولی هرگز موعد وفای به عهد نرسیده. تنها چیزهایی که دیده ایم، شیشه هایی مقاوم در برابر خراشیدگی هستند ...

نیما دادگستر
نیما دادگستر منتشر شده در ۱۷ خرداد ۱۳۹۳  |  ۱۵:۳۳

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

نمایشگر واقعا نشکن، چیزی است شبیه خودروی پرنده. سال ها است که قول آن را داده اند ولی هرگز موعد وفای به عهد نرسیده. تنها چیزهایی که دیده ایم، شیشه هایی مقاوم در برابر خراشیدگی هستند که روی نمایشگرها قرار می گیرند و در کنار مزایای نسبی، به وزن و ضخامت تلفن ها و نیز میزان نور انعکاسی از روی نمایشگرها می افزایند.

اما حالا دانشمندان دانشگاه اکرن (Akron) ادعا کرده اند که بالاخره راز و رمز ساختن نمایشگر نشکن برای تلفن های هوشمند را کشف کرده اند. بله، درست خواندید: نمایشگر نشکن، نه شیشه نشکن برای روی نمایشگر!

در حال حاضر نمایشگر تلفن های هوشمند با یک لایه القایی از متریالی به نام اکسید ایندیوم قلع (ITO) پوشانده می شوند. از آن در همه چیز استفاده می شود. از LCD ها گرفته تا نمایشگرهای پلاسما و شیشه پنجره کابین خلبان ها. مشکل این است که این ماده بسیار گران است و میزان عرضه آن نیز محدود، در ضمن بسیار شکننده نیز هست. پس همزمان با استفاده از آن، باید یک لایه مقاوم نیز روی نمایشگر کشیده شود.

حالا دانشمندان علم پلیمر در دانشگاه اکرن، در جستجو برای یافتن ماده ای جایگزین ITO به روشی برای ساختن یک نمایشگر القایی فوق العاده مقاوم دست یافته اند. به جای ITO آنها یک شبکه از الکترودهای فلزی شکل داده اند و آن را با یک لایه پلیمری ساندویچ کرده اند. نتیجه، شکل گیری نمایشگری است که در مقابل بدترین ضربات، حتی آخ نمی گوید!

ul8ihsd4mjgw3xznk2cj-w640

این طور نمایشگرها ضمن مقاومت بسیار زیاد، قابل انعطاف هم هستند و این یعنی کاربردهای نوآورانه آنها در قالب گجت های خمیده یا قابل انعطاف، هیچ دور از دسترس نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • nima

    کاشکی اینطور باشه چون گوشی دو تا از دوستام موقعی که صفحه گوشیشون شیکست مجبور شدن حداقل یک سوم پول گوشیو بدن براش تا درستش کنن

  • mofasser

    واقعا عالی . این یعنی مقاومت بیشتر و ضخامت کمتر

  • پوریا

    آقا اصلا همون گوریلا گلس از سرمونم زیاده دندت گرم هواست باشه گوشی نخوره زمین صفحش بشکنه یه فکر به حال باتری بکنن اونم اصلا نمیخواد کوچیکش کنن یا ظرفیتشو زیاد کننا فقط سریع شارژ شه بسه.

  • viero

    قانون اول گجت ها : گجت هاي نشكن واقعي فقط و فقط به دست نوكيا مي توانند توليد شوند! :)

    • Dr.Zed

      :| و در اینجاس که سونی بعنوان برگ چغندر حاضر می شود :| خخ

      خب خداروشکر جنس شیشه های بدنه اکسپریا زی 4 هم مشخص شد :D

  • امیر راد

    به زبون ساده و خودمونی باید گفت٬ شیشه رو هم بتون آرمه کردن!

  • Mr.Geek

    من نگران این یارو تو شبکه ی Rated RR یوتیوبم ، با چه کالیبری میخواد اینارو نابود کنه خدا میدونه :)))

    • kourosh

      کالیبر 50 که دیگه خز شده 100% میبندش به موشک کروز :))

  • فیتوپلانکتون

    فقط بگید ببینم دکتر Reneker معروف هم پشت این داستان بوده یا نه. همین!

  • Thinkdifferent

    این که خیلی خوبه ولی یه نفر یه راه پیدا کنه که این مشکل باتری بر طرف بشه همه با هم دعاش میکنیم!!!

    • Mr.Geek

      مشکل باتری رو نوکیا به جاهای خوبی رسونده بود ، مثل شارژ با رعد و برق ، نمیدونم الان هنوز پروژه رو گسترش میدن یا نه !

  • WOLF

    دست ایرانیا هر چی بدید میشکونن :|
    اصلا بگید نمیشه ایرانیا یکاری میکنن که بشه :|

  • ganboo

    همچینم شفاف نیستا....یکم دقت کنید

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی