وقتی که “هویت رسانه ای” جای خود را به “منش بازاری” می دهد
مشکل از آنجایی شروع می شود که حرمت قلم از بین می رود. رسانه به عنوان یک ابزار قدرتمند، رسالتی حرفه ای با خود به همراه می آورد که درستی و راستی از جمله مهمترین اجزای آن است. اما ...
مشکل از آنجایی شروع می شود که حرمت قلم از بین می رود. رسانه به عنوان یک ابزار قدرتمند، رسالتی حرفه ای با خود به همراه می آورد که درستی و راستی از جمله مهمترین اجزای آن است. اما وقتی این ابزار در دست آدم های نوکیسه ای قرار گرفت که رسانه را صرفا فرصتی برای کسب درآمد می بینند، آن وبسایت تبدیل به یک "دکان تبلیغات و سخن پراکنی" می شود و کارکردی دیگر می یابد.
زمانی که "هویت رسانه ای" جای خود را به "منش بازاری" داد، معیارها هم تغییر می کنند. آن زمان است که چنین تریبونی به جای نشر محتواهای آموزنده یا سرگرم کننده، مصاحبه هایی سفارشی، عکس هایی دو قرانی و نوشته هایی دو پاراگرافی ارائه می کند؛ حرمت قلم زیر پا می رود و تمرکز روی چیزهای دیگر قرار می گیرد.
اسکناس های سبز که ارزش بیشتری در مقایسه با مُرکب آبی قلم پیدا کردند، با صفر های خود مرگ یک رسانه را اعلام می دارند. مرگ رسانه، امری تدریجی است و لزوما به معنای تعطیلی آن نیست؛ مخاطب نیاز به زمان دارد تا متوجه آلت دست بودن محتوا و خودش شود و در یابد مجموعه ای که شاید زمانی برای اش موجه بوده، اکنون در حال غرق شدن در باتلاق "منش بازاری" است. البته بنگاه های اقتصادی با شبکه هایی که در اختیار دارند تلاش می کنند تا حد امکان مرگ تدریجی خود را مخفی کنند.
حباب محافظی که به دور مجموعه های بی هویت ایجاد می شود، از فرمول ساده ای پیروی می کند: هدایت ترافیک در بین بنگاه هایی با اهداف اقتصادی مشترک. این عاملی است که ریزش مخاطب را جبران می کند و رسانه خود باخته را در ظاهر سر پا نشان می دهد. به همین علت است که ناگهان سایتی با محوریت ورزش، تبدیل می شود به یکی از منابع ترافیکی سایتی با تمرکز بر حوزه تکنولوژی.
و چه خنده دار می شود حال چنین رسانه بیماری در موقع روبرو شدن با رسانه ای که کیفیت محتوا را اولویت قرار داده تا از این طریق موفقیت گذشته را تکرار کند. اشاره به روش های آشنایی دادن به مخاطبین تصادفی (که هر کسی می داند اگر کیفیت محتوا نباشد خیلی زود اثرشان از بین می رود) دست و پا زدنی غم انگیز در مرداب تن آسایی است. بهره گیری از فرصت های بادآورده، ذکاوت و حرفه ای گری می خواهد ولی تا الگویی برای تقلید نباشد (که چندی بود نبود)، چیزی هم در چنته بعضی ها نیست.
وبسایت های موفق، در مدت زمان کوتاهی که از زمان تولدشان می گذرد، روح همراهی را در مخاطبین بیدار می کنند و این باعث رشک ورزی است. بدون قلم و بدون ذوق، چنگ زدن به سخن پراکنی های بی ارزش، خود تاکیدی است بر هویت برخی وبسایت های اقتصادی که گاف های خبری شان دستمایه طنز مخاطبین است. مردم خود بهترین داورند و به خوبی قلم عالی و علاقه قلبی را می شناسند و تفاوت آن با پست های دو پاراگرافی -که آگهی ها درست در وسط شان جا خوش کرده اند- را درک می کنند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یه سوال از تیم دیجیاتو ، آیا شما از پاپ استفاده نکردین ؟!
(اگر کامنتم تایید شد ، جای تعجب داره )
سلام
من اصلن اهل کامنت گذاشتن روی مطالب نیستم. ولی متن به قدری زیبا بود که نتونستم تحسین نکنم و بگذرم.
براتون آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.
همون قدری که از مطلب زومیت بدم اومد، از این مطلب هم بدم اومد...
دوست من نکن این کار رو...
بخدا حرف دلم رو زدی ، اینها دکان تبلیغاتی هستن نه منتقد تکنولوژی
چشم هرکی که نمی تونه بازگشت نارنجی و بچه های نارنجی رو ببینه کور تا دوباره یه سایتی پیدا شدو کار سایتاشون کساد شد شروع کردن به دادن پست های مسخره و بی معنی
سلام
وقتتون بخیر
من خیلی واسه این سایتو نویسندگانش احترام قایلم
شاید منم اگه تو جایگاه شما بودم همین کارو میکردم
البته حقم دارید
اون سایت که مورد بحثه هیچ وقت درد حد نارنجب نبوده و نیست و در اینم هم شکی نیست....
پیشنهاد من اینه که با یه ملاقت حضوری و مزاکره رودر رو یه بار واسه همیشه این مشکلاتتونو حل کنید یا بیخیال بشین ....
اقا مانی ما که همیشه به شما ارادت داشتیم و سابقه ی کاری شما کاملا مشخصه
حیفه بخوایین برید تو این حاشیه ها .....
شما بزرگتر از این حرفایی
<3
و در نهایت ... نمیدونم این نظر رو تایید میکنید یا رد .. اما دو چیز .. یکی همین تایید یا رد کردن نظر .. نه آزادی .. و دو عدم کامنت گذاشتن نویسنده ها ..
چیزایی هستند که به رقیب برتری داده ... و خوب خیلی ساده هم میتونید این دو مورد رو داشته باشید ..
1 - مثل قدیم با یک دلیت کامنت قضیه حل بشه .. دلخوری هست .. اما باز این اینکه منتظر تایید شما باشیم بهتره ..
2 - میدونم ترجمه و نوشتن این همه پست در روز چقدر سخته .. میتونید یکی دیگه از بچه ها با یک اکانت الکی به اسم خودتون به ما جوابی بدهد .. ما هم نمیفهمیم .. به شخصه از اینکه در سایت رقیب از خود نویسنده جواب کامنت گرفتم خر کیف شده .. الله اعلم که خودش بوده یا فیک بوده .. اما حس حس خوبی بود ..
..
بدونید که الان سایت نامبر وان منید .. اما اگر این دو تا نظرم نیاد تو پست .. به کل نظرم عوض میشه بهتون ..
من عاشق زومیت و دیجیاتو هستم
آقا نیما و آقا مانی چندتا درخواست داشتم
اول اینکه کاری کنید تا توی برنامه ی "آخرین خبر" از سایت شما هم مطلب بزارن چون از سایت رقیب میذارن و من اینجوری با زومیت و ترنجی و آی تی رسان آشنا شدم و هر روز سایتشون رو چک میکنم
درخواست بعدیم ساخت اپلیکیشن اختصاصی برای اندروید و وینفون و IOS هست که گرافیک درخورتوجه داشته باشه
خواهش میکنم خواهش میکنم در دستور کار قرار بدید
راضیم ازتون
یا حق
اقای نیما قاسمی! هر موقع شما اومدید شفاف سازی کردید که چه بر سر نارنجی اومد و چرا نویسنده های دستگیر شدن و جرمشون چی بود و حتی چرا به جای درست کردن یک سایت جدید در همون نارنجی ادامه کار ندادید در حالی که هنوز کلی مخاطب چشم به راه در نارنجی دارید من به شخصه به ابن حرف های شما ایمان میارم! وگرنه طرف صداقت و بی طرفی سایت زومیت رو میگیرم! اگر حرفی دارید از خودتون دفاع کنید چرا همدیگرو میزنید؟اینو بدونید اتفاقا من از طرفدارای نارنجی بودم اما یک سریع عملکردای مشابهتون از زمانی که این وبسایت راه افتاده خیلی شبه دار شده!
نظر های منو که اقای دادگستر تایید نمیکنه لااقل شما پاکش نکنید!
منتظر یک توضیح شفاف برای ماجرای دستگیری و سرنوشت نارنجی هستیم!شهامت داشته باشید و پاسخگو باشید!
ببین خب جرم تو ایران تعاریف مبهمی داره مثلا بی حجابی هم جرمه... آقای دادگستر و قاسمی هم مدیر و صاحبان نارنجی نبودن که همون رو ادامه بدن
حتی من لازم نميدونم بیش از این وارد جزئیات بشم اونوقت شما چقدر توقعت زیاده
ضمنا میدونم اسم شما مانی هست! اما اسماتون رو میکسی با اقای دادگستر گفتم چون عملکردا و تعصبا و ... کاملا شبیه به همه!
خیلی ببخشیدا!
از نظر مقاله های تخصصی دیجیاتو به گرد پای زومیت نمیرسه!
همونطور که از نظر وبلاگ نویسی زنده ناررنجی خیلی بهتر عمل میکرد!
پس الکی جو بهترین بودن نگیردتون! نه دیجیاتو نه زومیت کامل نیستن!
در ضمن تبلیغات حق هر سایتیه ولی پاپ آپ یه روش ناجوانمردانس که فک نکنم دیجیاتو ازش استفاده کرده باشه!