ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سهام اپل با نسبت ۱ به ۷ تکثیر شد؛ بدرود ۷۰۰ دلار!

حوالی عرضه آیفون ۵ بود که قیمت هر سهم اپل در بازار بورس و اوراق بهادار به ۷۰۰ دلار رسید و عده ای آن را آماده هجوم به عدد ۱۰۰۰ دلار می دانستند. آخرین قیمت هر ...

نیما دادگستر
نیما دادگستر منتشر شده در ۱۹ خرداد ۱۳۹۳  |  ۱۷:۱۸

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

حوالی عرضه آیفون ۵ بود که قیمت هر سهم اپل در بازار بورس و اوراق بهادار به ۷۰۰ دلار رسید و عده ای آن را آماده هجوم به عدد ۱۰۰۰ دلار می دانستند. آخرین قیمت هر سهم اپل در روز گذشته نیز رقم خوب ۶۴۵ دلار بود، بسیار نزدیک به قله تاریخی ۷۰۰ دلار.

اما الآن اگر قیمت هر سهم اپل را در سرویس هایی مثل گوگل فایننس یا یاهو فایننس چک کنید، با عدد ۹۲ دلار مواجه خواهید شد. اگر سهام اپل را نگه می دارید یا طرفدارش هستید، نگران نشوید. این سقوط قیمت واقعی نیست.

همان طور که چندی پیش گوگل نیز با ۲ برابر کردن تعداد سهام خود، تلاش کرد تا قدرت مدیریتی و حق رای لری پیج و سرگی برین را تثبیت کند تا سهامداران عام نتوانند تصمیمات آنها را وتو کنند، اینجا هم اپل با انتشار سهام جدید سعی کرده نقدشوندگی سهامش را افزایش دهد.

در اصل وقتی قیمت هر سهم از سهام یک شرکت کمتر باشد، خرده خریداران هم امکان وارد شدن به بازی خرید سهام را خواهند داشت. اپل نیز با تبدیل هر ۱ سهم به ۷ سهم، قیمت هر سهم را کاهش داده تا به این طریق سهامش در دسترس خریداران بیشتری قرار بگیرد.

برای مثال هر سهم شرکت برکشایر هثوی زمانی بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشت و معلوم بود که فقط کله گنده ها قدرت خرید چنین سهامی را داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • محمد

    درسته که قیمت سهمش نزدیک به اون موقعه، ولی ارزش بازارش اختلاف بیشتری داره با موقع اوجش و چیزی که مهمه ارزشه بازارشه نه قیمت هر سهمش. علت این داستان هم اینه که توی این مدت یه سری برنامه هایStock Repurchase Program اجرا کرد که خلاصه ش این می شه که بدون این که عملاً ارزش شرکت بالا بره تعداد سهم ها کمتر می شه و قیمتش می ره بالاتر (یه جور سرمایه گذاری شرکت توی خود شرکته). به خاطر همین با این که قیمت هر سهم نزدیک اون موقعه، ولی ارزش بازار حدود 100 بیلیون کمتر از اون روزها است.

  • Ali

    کار درستی بود!ولی ای کاش چند وقت صبر میکرد!
    الان خیلی از کارشناسان اقتصادی حدس میزدن که هر سهم اپل در چند ماه آینده به 730 دلار میرسد یعنی بالاتر از 702 دلار شبی که آیفون 5 رونمایی شد!اینجوری همه میدونستن اپل به بالاترین سهام خودش رسیده!

  • حسن

    نفهمیدم چه بلایی سر نارنجی اومد
    چی شد
    امروز این سایتو اتفاقی باز کردم
    اسم نویسنده رو چک کردم
    خوشحال شدم نه به خاطر برگشتشون
    با یه سایت تکنولوژی
    به خاطر سلامتشون !
    حیف شد نارنجی
    واقعا تو اوج ناک اوتش کردن
    امید به اینه که با اخبار نابی که تو همین
    چند دقیقه تفاوتش رو حس کردم
    بتونن دوباره به پیشرفت علمی ما کمک کنن
    با آرزوی موفقیت

  • hadi haddadian

    ببخشید یه سوال بی ربط به موضوع، میشه از google analytics برای دیجیاتو استفاده کنین؟ شاید مشکلای اخیر حل بشه.

  • s@!ed

    فک کن یه درصد ملتی که لنگ یارانه 45 تومنیشون هستن بیان و نگران سقوط سهام اپل باشن!!

  • دستمال کاغذی

    ما هم می تونیم سهم بخریم ؟
    اگه میشه ، چجوریه ؟

  • mehran

    کلا یه شرکت چه تعداد سهام رو میتونه بفروشه؟
    کل ارزش شرکت تقسیم بر ارزش یدونه سهامی که میخوان عرضه کنن میشه؟
    یکی مرامی این معقوله رو توضیح بده

  • بهاره

    بخشی از متن برایم نامفهومه .
    با تقسیم سهام گوگل به 2 ، هنوزم نسبت دارایی های پیج و برین در مقابل کل سهام همونیه که بود . این تقسیم به چه صورت باعث تثبیت حق رای بنیانگذاران گوگل میشه ؟

    • رضاپناه

      من فكر كنم با ايجاد تعادل .به اين صورت كه سهام هايي كه عرضه ميشه رو مردم عادي هم مي تونن بخرن اما اگه قيمت سهام بالا تر باشه فقط بين افراد خاص اين سهام فروخته ميشه پس سهم يك اشخا ص با درام. خاص يا شركت با درامد بالا از سهام بشدت افزوده ميشه ولي در صورت پايين بودن قيمت سهام به صورت متعادل تر و به افراد بيشتر توضيع مي شه و از توضيع بشدت ناهمگون جلوگير ميشه . واين همون تعادل بيشتره .
      من اينطور متصورم !

      • بهاره

        مرسی رضا جان .

    • نیما دادگستر

      سهام گوگل تا قبل از تقسیم دو نوع بودن: سهام A که هر کدوم ۱ رای داشتن و سهام B که هر کدوم ۱۰ حق رای داشتن. بعد از تقسیم نوع جدیدی از سهام به نام سهام C اضافه شد که هیچ حق رایی ندارن. هر دارنده ۱ سهم A دارای ۲ سهم شد، یکی A و یکی C ولی همچنان یک حق رای داشت. دارنده سهام B هم دارای دو سهم شد، یکی B و یکی C ولی همچنان ۱۰ حق رای. با این کار ضمن رفع مشکل بالا بودن قیمت سهام، احتمال وقوع سناریویی که ممکن بود به افزایش تعداد سهام B بینجامه و در نتیجه تعداد حق رای مقابل سرگی و لری رو بالا ببره هم برای سال های سال رفع شد. این دو ۵۶٪ حق رای شرکت رو دارن.

      • thepjt

        خیلی خوشحال شدم کامنتتونو دیدم ... اینجوری بازم برتری با شماست و نقطه ضعف در مقبل رقیبان ندارین ...
        واقعا میدونم اینهمه بلاگ خارجی خوندن نوشتن ترجمه چقدر سخته و کانتم بهش اضافه بشه بدتر میشه ..
        اما دمتون گرم .. که پاسخ میدید ... خسته نباشید ..

      • بهاره

        سپاسگذارم آقای دادگستر .

  • رضاپناه

    الان فكر كنم ماهم بتونيم چند سهم بخريم !!
    برو بكس بخريم ؟ :))

  • رضاپناه

    در واقع اينطور كه من فهميدم چون هرسهم اپل 700 دلار بوده حدودا ، خريدار ها عموما اشخاص خاصي بودن كه مي تونستن به واسطه ي خريد سهام بر تيم كوك فشار بيارن . اما حالا اپل اومده هر سهم رو ٩٢ دلار كرده كه افراد عادي هم بخرن و از قدرت گرفتن زياد افراد جلوگيري بشه و سهام به بيشتر صورت پراكنده ميان سهام داران پخش بشه .
    كار درستيه كه سال پيش هم ميتونست انجام بشه:)

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی